بستن

برنامه ساخت ۱۵۰۰ واحد مسکن ملی در گراش تا پایان دولت سیزدهم

هفت‌برکه: ساخت فاز یک مسکن ملی در ۱۶۴ واحد در گراش آغاز شده است. ثبت‌نام ۲۱۰۸ متقاضی مسکن ملی در گراش قطعی شده است و فرماندار گراش می‌گوید تا پایان دولت سیزدهم ۱۵۰۰ واحد مسکن ملی در گراش ساخته خواهد شد.

به گزارش روابط عمومی فرمانداری گراش  شنبه ۱۷ دی ماه ۱۴۰۱، محمود طاهرزاده فرماندار گراش در بازدید میدانی از طرح اقدام ملی مسکن ۱۶۴ واحدی این شهرستان واقع در خیابان کربلا خواهان سرعت‌بخشیدن پیشرفت انجام این پروژه شد. 

محمود طاهرزاده، فرماندار گراش گفت: «تا قبل از ورود به گراش و شروع به کار بررسی‌هایی انجام شد و دیدم که در طرح نهضت ملی و مسکن و اقدام ملی اقداماتی انجام شده ولی عملیاتی نیست و به نتیجه نرسیده است. در شش ماه اول امسال ۸ جلسه گرفته شد و جلسه آخر هم در دفتر استانداری بود.»

فرماندار گراش در مورد پیشرفت پروژه‌های مسکن ملی در گراش گفت: «باتوجه به اینکه در گراش به مرحله صدور پروانه رسیده‌ایم در جنوب فارس گراش جلوتر از دیگر شهرستان‌ها است.»

طاهرزاده فرماندار گراش با بیان اینکه در حال حاضر ساخت ۱۱۰۰ مسکن نهضت ملی و اقدام ملی در دستور کار قرار دارد، اظهار داشت: «مشکل کمبود زمین برای ساخت و زیر ساخت‌ها مورد نیاز مسکن برای افق چهار ساله در شهرستان تامین شده است.»

فرماندار گفت: «تاکنون ۵۰۷۵ نفر در شهرستان گراش متقاضی مسکن در سامانه راه و شهرسازی ثبت نام کردند که از این تعداد فعلا ۲۱۰۸ نفر واجد شرایط شناخته شده‌اند و برای همه این‌ها بنیاد مسکن پرونده تشکیل داده است و مابقی آن‌ها نیز در دست بررسی هستند. در فاز نخست برای ساخت ۱۶۴ واحد طرح اقدام ملی مسکن ۲ هکتار و ۲۰۰ متر مربع زمین جنب مسکن مهر قدیم تامین شده است و در فاز دوم نیز ۷۷ هکتار زمین در کنار مجتمع فنی حرفه‌ای برای ۹۰۰ متقاضی طرح نهضت ملی مسکن طراحی شده است.»

طاهرزاده در ادامه افزود: «در طرح نهضت ملی مشکلی وجود دارد که در استعلامات توجه‌ای به خط آب سد سلمان نشده است و حدود ۴۰ تا ۴۵ قطعه اگر بخواهند بسازند دقیقا روی خط انتقال است. دو پیشنهاد است که یا طرح جابجا شود و شهرداری بخشی از قطعات را بردارد و شهرداری به دلیل عدم توان مالی و عدم تمایلی که داشت اجرایی نشد و قرار شد پیشنهاد دوم که اصلاح طرح بود اجرایی شود. می‌شود جاهایی که در مسیر طرح است در جاهای دیگری جانمایی کرد.»

فرماندار شهرستان گراش با بیان اینکه جانمایی فاز ۳ و ۴ نیز مشخص شده است افزود: «در فاز سه ۴۰ هکتار زمین در تنگ حسین برای ۴۲۰ متقاضی تامین شده است و در فاز چهار ۶۰ هکتار زمین (در بخش غربی جاده اوز) به عنوان طرح اراضی پیشنهادی در مجاورت ۷۷ هکتاری در حال واگذاری زمین و آماده‌سازی نقشه است. در تنگ حسین الحاق به محدوده در حال انجام است و بهترین و فرصت است که الحاق شود. طرح آماده است و کلیت آن به قرارگاه امام حسین(ع) داده می‌شود و پای کار هستند.»

محمود طاهرزاده تسریع در اجرای طرح‌های اقدام ملی و نهضت ملی مسکن را از اولویت‌ دولت مردمی و جهادی سیزدهم دانست و تصریح کرد: «ضروری است همه دستگاه‌های خدمات‌رسان با قید فوریت با برنامه‌ریزی و توسعه شبکه مورد نیاز به خصوص در حوزه آب، برق و گاز اقدامات لازم را انجام دهند تا همزمان با اجرای طرح‌ها خدمات زیربنایی تامین شود.»

فرماندار گراش با بیان اینکه پروژه اقدام ملی مسکن در دولت گذشته شروع شد، افزود: «با روی کار آمدن دولت سیزدهم این پروژه در شهرستان سرعت گرفت و در تلاش هستیم تا در کوتاه‌ترین زمان و با حداقل قیمت به اتمام برسد.»

محمود طاهرزاده بر ضرورت تسریع در ساخت مسکن با توجه به نیاز مردم این شهرستان تاکید کرد و خاطر نشان ساخت: «پروژه نهضت ملی مسکن یکی از خدمت اولویت‌دار دولت مردمی بوده و باید مدیران از تمام ظرفیت‌های موجود برای خانه دار نمودن اقشار مختلف مردم استفاده بهینه کنند.»

با توجه به پیش‌بینی احداث مسکن خودمالکی در طرح مسکن ملی، فرماندار گراش در مورد ساخت مسکن خودمالکی در گراش گفت: «اگر کسی خودش زمین داشته باشد طبق توافق می‌توانند به صورت خودمالکی اقدام کنند. درگراش یک مورد زمین شخصی وجود داشت و ماهم رایزنی‌های لازم انجام داده‌ایم که اگر شد وارد این قضا شویم.»

برنامه اعلامی رییس‌جمهور ساخت ۴ میلیون مسکن تا پایان دولت سیزدهم بوده است. فرماندار در مورد تعداد واحدهایی که تا پایان دولت سیزدهم در گراش ساخته می‌شود گفت: «باتوجه به پیشرفت کار و واگذاری‌ها به بنیاد مسکن و ۴۰ هکتار تنگ حسین و قراردادهایی که بسته شده است خوش‌بین هستم و برگ ادعای ما همین اقدام ملی است. امیدواریم در فاز ۱ و ۲ و ۳ تا پایان دولت ۱۵۰۰ واحد ساخته شود.»

در این بازدید که با حضور رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان بود راهکارهای لازم جهت اجرای هر چه سریع تر پروژه ارائه شد و بر گسترش تعاملات بین دستگاه‌های ذی ربط تاکید و فرماندار در جریان اجرای طرح ۱۶۴ واحدی اقدام ملی مسکن و آخرین وضعیت طرح نهضت مسکن قرار گرفت.

فرماندار گراش در مورد انتخاب پیمانکاران برای اجرای پروژه‌های مسکن ملی گفت: «برای انتخاب پیمانکار ۴ ظرفیت را مد نظر داشتیم از جمله انتخاب نیروی بومی  و جوان  و در همان حال باتجربه باشد. آورده و تمکن مالی پیمانکار هم برای ما مهم است. مهندس حسن‌زاده در فاز یک همه فاکتورهای لازم را داشت و کار در حال انجام است.»

ابوذر آقایی رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گراش در این بازدید گزارش جامعی از نحوه ثبت نام و تشکیل پرونده متقاضیان پروژه‌های نهضت ملی مسکن و نحوه واگذاری و پیشرفت فیزیکی طرح اقدام ملی مسکن به صورت جداگانه ارائه کرد.

 

 

 

خبرنگار همکار هفت‌برکه از سال ۱۳۸۶ کارشناس روابط عمومی فرمانداری گراش

1 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 نظر
scroll to top