بستن

پخش فوتبال در تکیه به جای سینما

هفت‌برکه: بازی فوتبال ایران – آمریکا در بسیاری از سینماهای کشور پخش شد اما درخواست سینمای گراش برای پخش بازی‌ها رد شد، این در حالی است که بازی در تکیه شهدا نمایش داده شد. 

به گزارش هفت‌برکه، پخش مسابقات فوتبال در سینما فرهنگ یکی از برنامه‌های پرطرفدار سینما در سال‌های اخیر بوده است. سینمای فرهنگ گراش در سال‌های گذشته بازی‌های جام‌ جهانی ۲۰۱۸ و برخی از مسابقات حساس داخلی را پخش کرده است. اما برای جام‌ جهانی ۲۰۲۲ قطر و بازی‌های ایران، با وجود داشتن مجوز پخش از سازمان سینمایی کشور، سینما نتوانست از مسئولین گراش پخش بگیرد. نکته جالب این که برای نخستین بار تکیه شهدا شاهد پخش زنده‌ی یک مسابقه فوتبال بود.

با پایان بازی‌های مرحله گروهی، بسیاری از سینماهای کشور به دنبال پخش مسابقات حساس نیمه‌نهایی و فینال هستند اما وضعیت سینماها همچنان نامشخص است. 

محمد مهرابی، مسئول سینما فرهنگ گراش، در گفتگو با هفت‌برکه گفت: «تا زمانی که سازمان سینمایی کشور اعلام عمومی نکند و مجوزی در اختیار ما نگذارد، ما برای پخش می‌توانیم از اداره ارشاد شهرستان مجوز پخش بازی‌ها را بگیریم، اما سازمان سینمایی کشور مجوز پخش بازی‌ها در سینماهای کشور داد، با این وجود، اداره فرهنگ و ارشاد گراش با پخش مخالفت کرد.»

مهرابی در ادامه افزود:‌ «اگر از نظر قانونی بخواهیم به موضوع نگاه کنیم، ما مجوز پخش از سازمان سینمایی کشور داریم ولی چون اداره ارشاد خواست پخش نکنیم ما هم از این موضوع تمکین کردیم. هر چند هیچ دلیلی هم برای عدم پخش بازی فوتبال به ما اعلام نکردند و اگر هر دلیلی هم برای عدم پخش وجود داشت، فقط به اداره ارشاد اعلام شده است تا جلوی پخش بازی در سینما گرفته شود.»

ممکن است یکی از دلایل عدم پخش بازی، شرایط امنیتی در ماه‌های اخیر باشد. با در نظر گرفتن این شرایط، بازی در بسیاری از سینمای کشور از جمله سینمای اوز پخش شد. عبدالعزیز خضری، رییس دانشگاه آزاد اوز و مسئول سینمای اوز، گفت: «در این مورد به ما هم برای عدم پخش فشار آوردند اما ما از قبل اعلام کرده بودیم و گفتیم اگر قرار است پخش فوتبال لغو شود باید به صورت مکتوب اعلام شود. در نهایت بازی ایران – آمریکا در سینما پخش شد و استقبال مخاطبان هم خوب بود. حتی از لار برای دیدن بازی آمده بودند.»

 

اداره ارشاد: فرمانداری اجازه پخش در سینما نداد

سجاد فتحی، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان گراش، گفت: «با توجه به مجوز سازمان سینماهای کشور برای پخش بازی‌های جام‌جهانی در سینما، ما هم مجوز پخش را به سینما دادیم. اما دو روز قبل از بازی، فرمانداری با استناد به مصوبه شورای تامین که سینماها اجازه پخش ندارند، جلوی پخش بازی در سینما گراش را هم گرفتند. حتی قرار نبود در تکیه شهدا هم برگزار شود اما شد.»

فتحی در مورد پخش فوتبال در تکیه شهدا گفت:‌ «یکی از نهادهایی که برای پخش بازی‌های جام‌جهانی در تکیه شهدا باید مجوز پخش می‌داد، اداره فرهنگ و ارشاد است که عوامل برگزاری این مراسم برای گرفتن مجوز هیچ مراجعه‌ای به اداره نداشتند. حتی تا جایی که در جریان هستم، مجوزی از فرمانداری هم برای پخش نداشتند.»

فتحی در پایان اظهار داشت: «این گلایه وجود دارد که چرا وقتی می‌شد بازی را در یک فضای استاندارد، با صدا و تصویر باکیفیت، مکان سرپوشیده‌ای که حتی ظرفیت محدود و قابل کنترلی داشت پخش کرد، جلوی پخش آن را بگیریم اما در فضای دیگری بدون مجوز اقدام به پخش شود؟»

هفت‌برکه برای پیگیری موضوع به سراغ طاهرزاده، فرماندار و رییس شورای تامین شهرستان، نیز رفت که با گذشت یک هفته، پاسخی در این مورد ارسال نشده است. 

۱۶ آذرماه روزنامه سازندگی در گزارشی نوشته است: «سخنگوی انجمن سینماداران کشور از احتمال پخــش بازی‌های مرحله نیمه‌نهایی و فینال جام‌جهانی در سینماها خبر داد. در حالی است که هنوز تصمیم‌گیری قطعی در این باره صورت نگرفته است و سـینمادارها در بلاتکلیفی به سر می‌برند.» 

سینمای گراش بعد از عدم پخش بازی‌های تیم ملی، برای پخش بازی‌های مرحله نهایی نیز در بلاتکلیفی قرار دارد. 

 

| مدیر رسانه‌های هفت‌برکه | مدیرمسئول پایگاه خبری هفت‌برکه | مدرس دوره‌های آموزش خبرنگاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top