بستن

فرماندار: عده‌ای برای تفکیک به جان زمین‌های این شهر افتاده‌اند

هفت‌برکه: این نگرانی وجود دارد که با انجام تفکیک‌های خودسرانه مشکل شهرک آزادگان و محمد آباد در چند منطقه دیگر گراش نیز تکرار شود. 

به گزارش هفت‌برکه، دوشنبه ۷ آذرماه ۱۴۰۱ مسئولین شهرستان گراش تشکیل جلسه دادند تا یکبار برای همیشه مشکل شهرک آزادگان و سکونتگاه تنگ حسین را حل کنند، این جلسه با ریاست محمود طاهرزاده، فرماندار شهرستان گراش، محمد جان‌پرور، سرپرست مدیریت املاک و حقوقى راه و شهرسازی لارستان و قیصری سرپرست راه و شهرسازی گراش برگزار شد. اما به نظر نمی‌رسد این جلسه خروجی تازه‌ای داشته باشد.

پیش از این نیز اداره راه و شهرسازی گراش خبر از حل مشکل شهرک آزادگان داده بود. (در هفت‌برکه بخوانید) با ارسال مصوبه جدید مجلس، اهالی کوی آزادگان و منطقه تنگ حسین که قبل از سال ۹۴ اقدام به ساخت‌وساز در این مناطق کرده‌اند برای پیگیری انشعاب و سند به اداره راه و شهرسازی شهرستان مراجعه کنند. اما وضعیت دارندگان زمین یا کسانی که در سال‌های اخیر اقدام به ساخت‌وساز کرده‌اند همچنان نامشخص است.

فرماندار: با تفکیک‌های غیرقانونی باید برخورد قانونی شود

محمود طاهرزاده، فرماندار شهرستان گراش با اشاره به مراجعین زیاد اهالی منطقه کوی آزادگان گفت: «مراجعاتی داریم که افرادی در طول این سال‌ها به احترام به قانون ساخت و سازی انجام نداده‌اند راهکار چیست؟ باید هر چه سریعتر این موضوع را هم پیگیری کنیم تا زمین‌های این منطقه هم تعیین تکلیف شود. فعلا همه افرادی که ساخت و ساز انجام داده‌اند تشکیل پرونده بدهند.»

فرماندار شهرستان گراش در ادامه گفت:‌ «با افرادی که در گراش تفکیک‌های غیرقانونی انجام می‌دهند که تعداشان کم هم نیستند باید برخورد جدی شود و از طریق قانون جلوی کار این افراد گرفته شود. در نقاط مختلف گراش تفکیک دارد اتفاق می‌افتد بدون اینکه حتی سهم شهرداری لحاظ شود، عده‌ای افتاده‌اند به جان زمین‌های این شهر و تصرف کرده‌اند. نمونه آن تفکیکی شکوه و برزگران به این بهانه که در حریم شهر است کسی کاری به این‌ها نداشته، تفکیکی را انجام داده‌اند و به مردم واگذار شده و مردم هم شروع به ساخت کرده‌اند و الان درخواست انشعاب آب، برق، و گاز دارند، در حالی که هیچکس در این موارد پروانه نگرفته و هیچ سهمی هم به شهرداری داده نشده است و شهرداری هم هیچ اشرافی برای جانمایی بقیه کاربری‌ها نداشته است.»

طاهرزاده در پایان اظهار داشت: «برای این اقدامات غیرقانونی ما مقصر هستیم، هر کدام به یک بهانه‌ای جلوی کار را نگرفته‌ایم و این حجم از حاشیه‌نشینی در گراش به وجود آمده است و ساخت و ساز انجام داده‌اند الان پیگیر انشعاب هستند، نمونه بارز همان کوچه دبیری که روزانه به فرمانداری می‌آیند برای گرفتن انشعاب آب، برق و گاز، این‌ها مشکلات اساسی این شهر هستند که باید از ریشه حل شود. آینده‌نگری داشته باشید و چشمم را به روی این اقدامات غیرقانونی نخواهم بست. در تفکیک‌ها باید سهم شهرداری و سهم مردم برای کوچه و خیابان لحاظ شود و کار قانونی پیش برود.»

قیصری: برای همه ساخت و ساز در شهرک آزادگان و تنگ حسین تشکیل پرونده می‌دهیم

محمدرضا قیصری، سرپرست راه و شهرسازی گراش گفت:‌ «براساس آیین‌نامه فقط تا سال ۹۴ را می‌توان مجوز داد. از سوی نماینده از ما خواسته شد تا برای ساخت و سازهای بعد از سال ۹۴ هم تشکیل پرونده بدهیم که ان‌شاالله در آینده بشود برای آن‌ها هم کاری کرد. تا امروز فقط ۱۲ نفر از اهالی شهرک آزادگان و تنگ حسین برای تشکیل پرونده مراجعه کرده‌اند و این تعداد مراجعه کننده بسیار کم است و باید اطلاع‌رسانی بیشتری انجام دهیم تا مردم در جریان قرار بگیرند و برای تشکیل پرونده به راه و شهرسازی گراش مراجعه کنند.»

قیصری در ادامه افزود:‌ «مردم این گلایه‌ها را دارند که ما به احترام و تمکین از قانون که ساخت و ساز در اراضی تصرفی غیرقانونی است، تا زمان تعیین تکلیف ساخت و سازی انجام ندادیم ولی الان برای صدور سند افرادی در اولویت هستند که قبل از سال ۹۴ آن هم به صورت غیرقانونی ساخت و ساز داشته‌اند که این گلایه‌ها بجا هستند ولی فعلا تعین تکلیفی برای این افراد نشده است و دستمان بسته است. باید منتظر بمانیم ببینیم چه تصمیمی برای افرادی که ساخت و سازی انجام نداده‌اند گرفته می‌شود. طبق آیین‌نامه فقط باید برای ساخت و سازهای تا تاریخ ۱ فروردین ۱۳۹۴ تشکیل پرونده دهیم ولی طبق دستور مهندس حسین‌زاده برای همه ساخت و سازها فعلا تشکیل پرونده می‌دهیم.»

سرپرست راه و شهرسازی لارستان در پایان به عدم استقبال اهالی شهرک آزادگان و تنگ حسین برای تشکیل پرونده اشاره کرد و گفت: «در مسجد چهارده معصوم یک اطلاعیه‌ای نصب شود تا همه مردم برای تشکیل پرونده با خبر شوند، اینکه تاکنون فقط ۱۲ نفر مراجعه کرده‌اند و استقبالی از طرح نشد زیاد جالب نیست باید هر چه سریع‌تر همه برای تشکیل پرونده مراجعه کنند.»

اداره کل راه و شهرسازی لارستان: نقشه هوایی مبنای کار است

محمد جان‌پرور، سرپرست مدیریت املاک و حقوقى راه و شهرسازی لارستان گفت: «تمامی اشخاصی که ساخت و سازی انجام داده‌اند و درخواست تعین تکلیف بدهند، این درخواست شرط لازم برای تعین تکلیف از سمت ما است حتی اگر پایان کار نداشته باشند. حتی اگر شرایط را هم نداشته باشند درخواست را بدهند این درخواست بسیار مهم است. البته باید بعد از درخواست پرونده‌ها بررسی می‌شود و نباید فرم ج قرمز باشد.»

جان‌پرور در ادامه افزود: «اینکه چطور تشخیص بدهیم ساخت و سازی واقعا تا ابتدای ۹۴ بوده و یا کسی قبلا اقدام به ساخت کرده ولی ادعا دارد قبل از این تاریخ است نقشه هوایی موجود است و سه استعلام سه مرجع را هم می‌توانیم بگیریم، نمی‌خواهیم برای مردم هم هزینه تراشی انجام دهیم که برای اینکه اثبات کنند ساخت و ساز قبل از سال ۹۴ بوده است مدارکی را ارائه دهند، مراجع برای استعلام موجود است و مبنا برای ما این مراجع هستند. مبنای کار و دادن مجوز استفاده از مصالح با دوام و ساختمان قابل بهره‌برداری است، مبنای دیگری مثل پایان کار و موارد دیگر نیاز نیست و نمی‌خواهیم هم مردم را اذیت کنیم. همین که بنایی این مبناها را داشته باشد برای ما کفایت می‌کند.»

سرپرست مدیریت املاک و حقوقى راه و شهرسازی لارستان در پایان گفت: «برای تنگ حسین نیاز است که برای دام‌ها نیازسنجی انجام شود و دام‌ها به جای دیگری منتقل پیدا کند تا از نظر بهداشتی هم منطقه مشکلی نداشته باشد و ساخت و ساز‌هایی که انجام شده است را بررسی کنیم مالک شوند طبق شرایط، برای مابقی ظرفیت بافت مسکونی هم به محدوده الحاق شود و کار را پیگیری کنیم.»

خبرنگار حوزه شهری و اداری هفت‌برکه عضو هیات مدیره انجمن دوببله و گویندگی گراش

2 نظر

  1. سلام خسته نباشید به فرماندار محترم چطور دو ردیف بلوک چینی زمین باغی همه عالم و آدم با خبر مشین،(به کمک مخبر ها)و جلو کار گرفته میشه.ولی تفکیکی رو نمی‌تونید جلو گیری کنید .تا به صورت قانونمند انجام بگیره.

  2. درود برمحمود.متاسفانه عده ای سود جو وبه سودای پول دار شدن در بحث اراضی سالهاست که گلوی این شهر گرفته ودرحال نابود کردنش هستن .لطفا یه سر به بالای تپه ی نورالشهدا برید وازبالا یه نگاه بندازید ببینید چه خبره .این شهر بعدازمرکز استان دارای دومین مقام در باغ شهری هس و روز به روز هم بی رویه درحال افزایش هس .چراباید قیمت یک قطعه زمین مسکونی توی این شهر میلیاردی باشه ؟!!!!درصورتیکه با قیمت همین زمین در شهرستانهای دیگه میشه منزل ویلایی تهیه کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 نظر
scroll to top