بستن

پرورش ماهی بدون دریا!

هفت‌برکه: جهاد کشاورزی پیش بینی می‌کند امسال بیش از ۸۵ تن ماهی گرمابی در شهرستان گراش تولید شود.

به گزارش روابط عمومی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان گراش ، حسن مرادی گفت: امسال  ۱۳۰ هزار بچه ماهی از نوع کپور و آمور در بندهای خاکی و استخرهای ذخیره آب شهرستان گراش در روستای گزدان رها سازی شده است که امیدواریم از حاصل آن برداشت ۸۵ تن ماهی باشد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان گراش گفت: «شهرستان گراش با داشتن ۸ بند خاکی و بیش از ۲۵۰ استخر ذخیره آب معروف به برکه‌بند ظرفیت خوبی برای تولید ماهی گرمآبی دارد که بهره‌برداران می‌توانند از آن استفاده کنند.»

 مرادی گفت: «پرورش انواع ماهیان گرمابی از جمله آمور، کپور، فتواک و بیگ‌هد در این  بندها و استخرهای ذخیره آب امکان‌پذیر است و پرورش ماهی در استخرهای ذخیره آب نه تنها به آبیاری گیاهان آسیبی نمی‌رساند بلکه باعث غنی شدن آب برای کشاورزی می‌شود.»

راجی کارشناس روابط عمومی جهاد کشاورزی گراش گفت: «برای توسعه و ورود سرمایه‌گذاران جدید در این  حوزه  محدودیتی نداریم و با رونق بیشتر این کسب و کار در شهرستان  فرصت های شغلی جدیدی نیز در سطح شهرستان ایجاد خواهد شد. افراد برای مشاوره و دریافت رسید برای خرید بچه ماهی می‌توانند به کارشناس امور دام جهادکشاورزی گراش مراجعه کنند.»

در سال‌های گذشته نیز طرح‌هایی برای پرورش ماهی در گراش اجرا شده است. به گزارش هفت‌برکه پیش از این نیز تعاونی فرهنگیان فداغ سال ۱۳۹۳ در سدخاکی فداغ اقدام به ماهی‌ریزی کردند که همچنان این ماهی‌ها در بزرگترین سد خاکی شهرستان گراش وجود دارد و مردم به صورت تفریحی آن‌ را صید می‌کنند.

به گفته یکی از سرمایه‌گذاران این طرح از نظر اقتصادی با شکست روبه‌رو شد: «در پرورش ماهی مشکلی وجود نداشت اما سختی کار در صید و برداشت ماهی بود که به دلیل گستردگی دریاچه و وجود پوشش گیاهی در کف سد امکان صید گسترده و با تور وجود نداشت.»

محمود زمانی نیز از جمله کسانی بود که در اواخر دهه هشتاد در مزرعه برادرش برای به پرورش ماهی اقدام کرد. او در مورد مشکلات این کار گفت: «استخر ما استخر خاکی با مساحت زیاد بود و به خاطر تبخیر بالا نیاز به آب فراوانی داشت. در نهایت به دلیل مصرف آب زیاد تصمیم گرفتیم کار را متوقف کنیم.»

| مدیر رسانه‌های هفت‌برکه | مدیرمسئول پایگاه خبری هفت‌برکه | مدرس دوره‌های آموزش خبرنگاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top