بستن

چرا «آفتاب» از بودجه‌هایی که نماینده برای لارستان جذب کرده است نمی‌نویسد؟ + جوابیه آفتاب لارستان

هفت‌برکه: چندی پیش، مطلبی که حسین عالمی در انتقاد به رویه‌ی رسانه‌ی آفتاب لارستان در قبال خبرها و گزارش‌های این رسانه در مورد نحوه‌ی جذب و اختصاص بودجه از طرف مهندس حسین‌زاده، نماینده مردم جنوب فارس در مجلس، نوشته بود در آفتاب لارستان منتشر شد. پس از آن، حمید منشی، مدیر مسئول آفتاب لارستان، نیز جوابی به این مطلب منتشر کرد. این دو مطلب بدون دخل و تصرف در هفت‌برکه بازنشر می‌شود.

 

چرا «آفتاب» از بودجه‌هایی که نماینده برای لارستان جذب کرده است نمی‌نویسد؟

حسین عالمی:

در سال گذشته و دقیقا در زمانی که توجه بخش مهمی از نهادهای اجرایی در منطقه معطوف به پروژه‌های کلان منطقه یعنی بزرگراه بندرعباس-لار-جهرم و مگاپروژه و اداره کل راهداری خنج بود و اغلب جریان‌های سیاسی در جنوب فارس به این جمع‌بندی رسیده بودند که برای نخستین بار یک نماینده مجلس بدون دغدغه شهری و قومی و قبیله‌ای تلاش می‌کند تا آهنگ توسعه را در منطقه توسعه بخشد، آفتاب به عنوان یکی از رسانه‌های اصلی و تریبون لار خبری منتشر کرد که بر اساس آن نماینده مردم در مجلس تمام بودجه در اختیار خود را صرف گراش کرده و از آن به عنوان بی‌عدالتی نماینده یاد کرد. خبری که تلاش می‌کرد واقعیت‌های منطقه را برعکس آنچه هست جلوه دهد.

رسانه آفتاب لارستان خیلی خوب یاد گرفته است که از وجود همشهریانش در نهادهای مهم استانی علیه شهرهای همسایه سوء استفاده کند و واقعیت را به‌گونه‌ای وارونه جلوه دهد و ژست عدالت‌خواهی‌اش را به رخ مردم بکشد اما این را نمی‌داند که حقیقت تا ابد مخفی نمی‌ماند.

واقعیت این است که نماینده مردم در مجلس تاکنون بودجه‌های کلانی برای شهرستان‌های غیر از گراش جلب کرده و از این بابت همواره حتی از سوی همشهریان خود نیز مورد نقد قرار گرفته است. یک فقره آن بودجه محرومیت‌زدایی است که در آن برای لارستان حدود ۵۲ میلیارد تومان، برای خنج حدود ۴۶ میلیارد تومان، برای اوز حدود ۲۸ میلیارد تومان و برای گراش حدود ۲۰ تومان بوده است.

اختلاف همین یک قلم بودجه محرومیت‌زدایی لارستان و گراش که نماینده اخذ کرده، بیشتر از دو برابر کل بودجه‌ی در اختیار نماینده است. آفتاب لارستان طبق معمول در این موضوع روزه سکوت گرفته و هیچ گزارشی از این نحوه توزیع بودجه تهیه نکرده است. همچنان که در دیگر موضوعات مانند جاده‌ لار-جهرم هم روزه سکوت گرفته اما کمترین پیشرفتی در جاده چک‌چک را در بوق و کرنا می‌کند.

هیچ کس به خاطر ندارد این رسانه در طی دوره نمایندگی دکتر جعفرپور گزارشی از «بودجه در اختیار نماینده» تهیه کرده باشد یا اینکه در مواردی که آن نماینده بارها و بارها عملکرد قبیله‌ای خود را به نمایش ‌گذاشت آفتاب لارستان هیچ عکس‌العمل جدی از خود نشان نداد. یک مثال از این رفتار در دوره نمایندگی همشهریان آفتاب لارستان، وعده بودجه هفت میلیاردی میراث فرهنگی مونسان برای لار بود که در آن زمان حتی هزار تومان هم برای گراش، اوز و حتی خنج که یکی از غنی‌ترین میراث تاریخی منطقه را دارد جذب نشد.

اگر آفتاب لارستان به دنبال حقیقت بود می‌بایست همه بودجه‌های اخذ شده توسط نماینده، مانند بودجه علوم پزشکی لارستان، بودجه‌ی  محرومیت‌زدایی، بودجه اختصاص یافته برای جاده-لار-جهرم و … را اطلاع‌رسانی می‌کرد اما استاندارد دوگانه این رسانه به خوبی نشان می‌دهد که آفتاب بیش از هر چیزی خود را درگیر اسفند ۱۴۰۲ کرده است. همچنان که در سال ۹۸ در یک ائتلاف از پیش تعیین شده رسانه‌اش را رسما به ستاد یکی از کاندیداهای باسابقه تبدیل کرده بود که رای آوردن حسین‌زاده همه معادلات دوستانش را به هم زد.

واقعیت این است که حسین‌زاده رویه قبیله‌گرایانه برخی نمایندگان قبلی را کنار گذاشته و با توزیع عادلانه امتیازات منطقه سعی دارد سهم همه مردم و شهرستان‌ها از بودجه‌های دولتی متناسب بوده و پروژه‌های مهم فراموش شده برای پیشرفت و توسعه منطقه جان بگیرد.

کارگو فرودگاه لار که قریب به ۱۳ سال بر زمین مانده بود در دوره نمایندگی او اخذ شد، منطقه ویژه اقتصادی لار پس از ۱۳ سال تصویب شد و به قول مدیرکل راه و شهرسازی لارستان جاده لار-جهرم نیز در ده ماهه گذشته به اندازه ۱۳ سال اخیر رشد داشته است. همچنین آبرسانی به ارد که پس از ۱۳ سال انتظار محقق شد که اگر بودجه آن در دوره‌های نمایندگی قبل به آن اختصاص یافته بود، مردم این مدت طولانی به انتظار نمی‌نشستند‌. این‌ها واقعیت‌هایی است که آفتاب می‌بیند اما نمی‌تواند صدایش را در بیاورد.

شاید حضور مدیرمسئول آفتاب لارستان در شورای شهر نیز باعث شده است آفتاب لارستان بیش از بیان حقیقت و کار حرفه‌ای رسانه‌ای به ابزاری برای اعمال سیاست‌‌ورزی تبدیل شود و برای توجیه ناکارآمدی سیاستمداران لار، چه هدفی بهتر از نماینده مردم در مجلس تا از این راه آشی هم برای انتخابات بعدی پخته شود.

 

«آفتاب» به‌جای «سایه»: پاسخی به یادداشت «حسین عالمی» از حامیان نماینده

حمید منشی، مدیر مسئول آفتاب لارستان

آنطور که پیش‌بینی می‌شد، انتشار مطلبی درمورد بودجه «دراختیار» نماینده توسط «آفتاب لارستان» مثل بار گذشته واکنش مخاطبانِ غالبا گراشیِ ارجمند ما را برانگیخت. غیر از کامنت‌های پرتعدادِ غالبا پر از ناسزا و غیر از سکوتِ معنادارِ «نماینده»ی مدعی پاسخگویی! خوشبختانه «حسین عالمی» از هوادارانِ محترمِ نماینده با چند روز تاخیر (پیش از انسداد اخیر شبکه‌های اجتماعی)  متنی را در پاسخ به مطلب آفتاب لارستان ارسال کرد که بدون هیچ‌گونه دخل و تصرف در این رسانه درج شد.

هرچند تقریبا تمام پیش‌فرض‌های نگارنده محترم این مطلب برای رسیدن به این نتیجه که «آفتاب لارستان» بی‌خود کرده از نماینده همشهری ما نقد کرده! مبتنی بر اطلاعاتِ کاملا نادرست و مخدوش است و پاسخ به این قبیل مطالبِ بی‌استناد ضرورتی ندارد اما برای احترام به نگارنده ارجمند که برخلافِ برخی اخلاف خود روش متمدنانه نوشتنِ جوابیه را انتخاب کردند چند سطری محض یادآوریِ برخی بدیهیات می‌آورم:

۱) به نظر می‌رسد نقطه شروع مطالعه رسانه‌های لارستان توسط آقای عالمی از نقطه شروع نمایندگیِ مهندس «حسین‌زاده» بوده! وگرنه هر مخاطب منصف و پیگیر دیگری می‌داند «آفتاب لارستان» همواره منتقد مواضع و عملکرد دکتر «جعفرپور» بود، مواضعی به‌مراتب تندتر از نقدهای امروز این رسانه به مهندس «حسین‌زاده» و اتفاقا از این منظر تعجب سایر شهرستان‌ها از رسانه‌های گراش است که عملا و علنا به روابط عمومی نماینده همشهری خود مبدل شده و در این سه‌سال جز مجیز نگفته‌ و جز هواداری نکرده‌اند!

۲) از دیگر موارد بی‌اطلاعی نویسنده محترم، ذکر این نکته در یادداشت وی است که آفتاب لارستان رسما در اختیار ستاد تبلیغاتی یک نامزد باسابقه در انتخابات قبل بود! این هم مقدمه‌ای است کاملا مخدوش و پرواضح است از مقدمه نادرست، نتیجه درست حاصل نمی‌شود!

۳) درجایی از این مطلب ذکر شده آفتاب واقعیت را وارونه جلوه می‌دهد درحالی که «حقیقت تا ابد مخفی نمی‌ماند»؛ دقیقا ما هم معتقدیم حقیقت مخفی نمی‌ماند! همانطور که نماینده محترم تا سال سوم هیچ اسمی از «بودجه دراختیار» خود نیاورد و هیچ آماری منتشر نکرد و چه‌بسا روشنگری «آفتاب» باعث شد تا در سال سومِ نمایندگی! این بودجه را به مساوات بین شهرستان‌ها تقسیم کند.

۴) جای دیگر در توجیه مخفی‌کاری نماینده‌ی محترم به بودجه محرومیت‌زدایی اشاره کرده‌‌اند؛ اتفاقا همین بودجه محرومیت‌زدایی نیز محل نقد خیلی‌هاست. کافی‌ست شمار جمعیت و محرومیت مناطق مختلف و بودجه اختصاص یافته را حساب کنید. از این بگذریم نحوه تقسیم این بودجه چه ارتباطی به بودجه دراختیار نماینده دارد؟! اگر نماینده در توزیع بودجه از منطق شما استفاده کرده خب چرا هیچ خبری از آن منتشر نکرد و از آن وقت تاکنون در سکوت کامل است؟!

۵) نویسنده در جای دیگری به تعدادی طرح اشاره می‌کند که «در دوره نمایندگی» مهندس حسین‌زاده برای لارستان ایجاد شده و از آن به تصریح و تلویح مراد می‌کند آنها را نماینده فعلی آورده یا اگر جای وی نماینده دیگری بود همچنان این طرح‌ها درهوا می‌ماندند! در این مورد هم باید گفت در غالب این طرح‌ها اتفاقا تمام شواهد گواه آن است که همراهی نماینده صرفا درحد چند مکاتبه و تماس معمولی و متعارف بوده؛ اگر متولیان امر هم از نماینده تقدیر می‌کنند شاید از نگرانی‌شان است! اینکه اگر اسم نماینده را نیاورند در ادامه کار با کارشکنی مواجه شوند!! لذا باید توجه کرد افتتاح یک طرح در دوره نمایندگی یک فرد نباید منجر به مصادره آن به نام نماینده شود‌. در این مورد مصادیق زیاد است که در روزِ خود می‌توان یک‌به‌یک تشریح کرد.

۶) یکی از نتیجه‌گیری‌های نویسنده در این مطلب نیت‌خوانی «آفتاب» از انتقادات به نماینده برای اسفند ۱۴۰۲ یعنی انتخابات بعدی مجلس است؛ این را شاید درست گفته‌اند؛ همانطور که خیلی‌ها در این حوزه انتخابیه، رفتارهای پوپولیستی، اختلاف‌افکنی‌ها، تغییر مواضع سیاسی، ورود به عزل و نصب‌ها، جلسات پنج ساعته، وعده‌های بدون پشتوانه و… را برای اسفند ۱۴۰۲ می‌دانند!

2 نظر

  1. با سلام
    آفتاب عزیز مثل اینه روشن است این دو نماینده ای که از گراش رفتن مجلس همیشه مورد انتقاد شما لاریها بوده،در این ۳۰سال که نماینده از لار بوده چکاری برای منطقه بجز لار انجام دادند؟
    لامرد و جهرم نگاه کنید چه پیشرفتهای و چه صنایع ای دارند،ولی ما چی داریم؟بعد هم انتظار استان شدن دارن،استان شدن با چه اورده و دست اوردی؟
    اقای حسین زاده هرچه باشه ،باز هم به اندازه ۸سال اقای جعفرپور کار کرده این امر مردم دیگری شهرستان‌ها قضاوت کنند.

  2. لاریها همیشه تافته جدا بافته اند.
    مثلا میشینن شهردار انتخاب میکنن
    بعد صلاحیتش واسه مسیولین احراز نمیشه
    نامه میاد که یکی دیگه معرفی کنین
    ی مشت ادمای مشتی و مالک زمینهای اطراف شهر لار و جاده گراش که دنبال تغییر کاربری مثلا کارخونه ارد به زمین مسکونی هستند که میلیاردها تومن درامد داره براشون میان و میریزن توی اتاق فرموندارشون و میگن هیهات من الظلت
    ولی اگر ی جاده چک چک که حق مردم گراش و ارد و چک چک و.. هست بخاد درست بشه کک شون هم نمیگزه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 نظر
scroll to top