بستن

هجوم پاییزی بیماری‌ها: نترسید ولی مراقب باشید

هفت‌برکه: این روزها هر خانواده گراشی چند بیمار در خانه دارد و مراجعه به پزشکان و اورژانس به شدت افزایش یافته است. پزشکی متخصص بیمارستان گراش می‌گوید هرگونه مشکلات تنفسی را جدی بگیرید، ولی لزومی به ایجاد وحشت در جامعه نیست. 

به گزارش هفت‌برکه، با شروع فصل پاییز و کاهش نسبی دما این روزها افراد زیادی را می‌بینیم که علائم سرماخوردگی دارند، البته اکثرا بر این باور هستند که این علائم به خاطر درجه کولر یا بی احتیاطی بعد حمام است که به گفته دکتر مطلبی این باورها کاملا اشتباه است و باید هر گونه علائمی مثل آب‌ریزش بینی و مشکلات تنفسی را جدی گرفت و درمان کرد.

دکتر محمدهادی مطلبی، متخصص بیماری‌های عفونی بیمارستان امیرالمومنین گراش گفت: «افزایش تعداد مراجعین به بیمارستان نشان می‌دهد که با ویروس آنفولانزا و کوید مواجه هستیم. با آغاز فصل سرما بیماری‌های تنفسی از قبیل سرماخوردگی و آنفولانزا شیوع پیدا می‌کند و مراجعات از ادارات و مدارس هم افزایش پیدا می‌کند.»

دکتر مطلبی در ادامه افزود: «در ۱۰ روز اخیر به شدت حجم مراجعات افزایش یافته است که ترکیبی از آنفولانزای فصلی، کووید و ویروس‌های معمول سرماخوردگی است که هر ساله با آن مواجه هستیم. در واقع با مجموعه‌ای از این سه بیماری در حال حاضر مواجه هستیم. عده‌ای با تست مثبت کووید، سرماخوردگی عادی و آنفولانزا مراجعه می‌کنند، دلیل اینکه مراجعین کووید با علائم خفیف هستند واکسیناسیونی بود که اتفاق افتاد و همچنین یک ایمنی‌ جمعی سراسری در برابر این ویروس شکل گرفت تا الان، علائم شدیدی در بیماران نداشته باشیم.»

دکتر مطلبی با اشاره به اینکه تا دهه اول آبان با این پیک مواجه هستیم اظهار داشت: «اگر به مدارس مراجعه کنیم ممکن است تا یک سوم کلاس در مرخصی استعلاجی باشند، آخرین طغیان آنفولانزا برمی‌گردد به سال ۹۵ و بعد از آن طغیان آنفولانزا نداشته‌ایم، ولی منطق علمی من می‌گوید که امسال با شروع فصل پاییز احتمال طغیان وجود دارد.»

دکتر محمدهادی مطلبی در پایان چند توصیه هم پیشگیری از این بیماری‌ها دارد و می‌گوید: «در عفونت‌های تنفسی مراقبت‌ها مشابه هستند و راه‌های انتقال هم مشابه و از طریق راه تنفسی و عطسه است، توصیه می‌کنم دانش‌آموزان در مدارس از لیوان مشترک استفاده نکنند، و شستشویی مدوام دست و صورت در مواقع خوردن خوراکی را داشته باشند. هنگام عطسه حتما نکات بهداشتی را رعایت و جلو دهان و بینی خود را بگیرید تا ویروس را به اطرافیان خود منتقل نکنید.»

خبرنگار حوزه شهری و اداری هفت‌برکه عضو هیات مدیره انجمن دوببله و گویندگی گراش

2 نظر

  1. جناب اقای دکتر مطلبی عزیز
    از ان همه زحمت هایی که در دوران اوج کرونا کشیدید ممنونم و از اینکه در ان سختی ها کنارمان ماندی و نرفتی سپاسگزارم .از همه کادر درمان سپاسگزارم

  2. جناب اقای دکتر مطلبی عزیز
    از ان همه زحمت هایی که در دوران اوج کرونا کشیدید ممنونم و از اینکه در ان سختی ها کنارمان ماندی و نرفتی سپاسگزارم .از همه کادر درمان قدردانی می کنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 نظر
scroll to top