بستن

این جهان روشن اگر است به نور رخ توست

هفت‌برکه: نهمین شب شعر پیامبر اعظم(ص) با شعرخوانی ده شاعر نام‌آشنای استان فارس در گراش برگزار شد.

به گزارش هفت‌برکه، برای نهمین سال متوالی، شهرستان گراش همزمان با هفته وحدت میزبان شاعران آیینی بود تا یک بار دیگر ارادت خود را به پیامبر نیکی‌‌ها و خاندان‌اش به زبان شعر باز گویند. نهمین شب شعر پیامبر اعظم(ص) شامگاه ۲۲ مهرماه همزمان با ۱۷ ربیع‌الاول از سوی موسسه فرهنگی هنری هفت‌برکه در سالن حسینیه ابوالفضل(ع) گراش برگزار شد.

بعد از خیر مقدم سجاد فتحی، رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گراش، با شعر «والا پیامدار»، شاعرانی از جنوب فارس و مهمانانی از شیراز برای شعرخوانی به روی صحنه رفتند.

علی داوری‌فرد با چند رباعی آغازگر شعرخوانی‌ها بود: «این جهان روشن اگر است به نور رخ توست / شکر و صد شکر خدا خواست که انسان بشوی». فاطمه نجاتی، فرهنگی ساکن اوز، دومین شاعر این شب بود. او غزلی یا این مطلع خواند: «غزلی در تب احساس کسی گل می‌کرد / بوسه‌ای در نفس خار و خسی گل می‌کرد.» و با چند دوبیتی شعرخوانی خود را به پایان رساند.

بعد از اجرای گروه سرود نونهالان و نوجوانان راویان آفتاب گراش با مدیریت محمد رستم‌پور، نوبت به شعرخوانی هادی فردوسی رسید، شاعری که بعضی از اشعارش به کتاب‌های درسی هم راه پیدا کرده است. او با دو رباعی بداهه درباره گراش شعرخوانی خود را آغاز کرد. رباعی‌هایی که با استقبال حاضرین در سالن همراه شد.

ایمان به هوای مذهبم می‌آید
خورشید به دیدار شبم می‌آید
صد چشمه محبت از زمین می‌جوشد
تا نام گراش بر لبم می‌آید

اینجا شب تیره‌اش پر از فانوس است
زیبایی خاک آن چنان طاووس است
گفتند که هفت‌برکه دارد، اما
دیدیم که مثل هفت اقیانوس است

راشد انصاری، شاعر و طنزپرداز اهل دیده‌بان و ساکن بندرعباس، مهمان دیگر برنامه بود. راشد با چند شعر طنز فضای متفاوتی در برنامه ایجاد کرد تا دکتر غلامرضا کافی، مهمان شیرازی برنامه بگوید: «بعد از شعرهای طنز خالو راشد، شنیدن شعرهای تلخ و خشمگین من کار سختی است.»

روزی که تیغ‌ها به شبیخون برآوریم
با خون، دمارِ ماکِر و «مَکرون» برآوریم

دکتر کافی شعری هم در حال و هوای این روزها خواند و به ناچار برخی از واژه‌های دشوار آن را توضیح داد. فاطمه داوری‌فرد با حافظ‌خوانی و سارینا کرمی با یک دکلمه، دو کودکی بودند که در بین برنامه حضور داشتند.

سعیده کیانی‌نژاد از خنج، محمد جواد طهرانی و معصومه بهمنی، شاعران بعدی شب شعر پیامبر اعظم(ص) بود.

عبدالرضا مفتوحی شاعر لاری مانند همیشه یاد دوست درگذشته‌اش خلیل روئینا را در این شب شعر گرامی داشت. با حضور یونس موذنی، شعرخوانی شاعران و مهمانان به پایان رسید.

سخنان محمود طاهرزاده، فرماندار گراش، و تقدیر از شاعران حاضر در برنامه، پایان‌بخش نهمین شب شعر پیامبر اعظم(ص) گراش بود.

اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گراش، اداره کل اوقاف و امور خیریه استان فارس، شبکه جوانان رضوی (شجر)، شورای اسلامی شهر گراش، شهرداری گراش و هیات امنای حسینیه ابوالفضل(ع) با موسسه فرهنگی هنری هفت‌برکه گراش در برگزاری این شب شعر همکاری داشتند.

 

عکس‌های هادی افشار از نهمین شب شعر پیامبر اعظم (ص)

 

گزارش خبرنگاران خبرگزاری صدا و سیما از این شب شعر:

 

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top