بستن

بانک مسکن چرا دو میلیون برای وام مسکن می‌گیرد؟

هفت‌برکه: مبلغ ۲ میلیون تومان برای افتتاح حساب و تشکیل پرونده وام مسکن ملی نزد بانک مسکن را پرداخت کنیم یا نکنیم؟

علی‌اکبر قربانیان یکی از متقاضیان مسکن ملی است که موضوع دریافت دو میلیون تومان از طرف بانک مسکن در زمان ثبت تقاضای وام را پیگیری کرده است. قربانیان معتقد است دریافت این مبلغ در ابتدای کار غیر قانونی است او این موضوع را از فرمانداری پیگیری کرده است و بانک مسکن معتقد است این پرداخت برای تسریع در روند کار در آینده بوده است.

علی اکبر قربانیان به هفت‌برکه می‌گوید: «برای تشکیل پرونده وام مسکن ملی که مبلغ ۳۰۰ میلیون تومان است، بانک مسکن ابتدای کار برای افتتاح حساب ۲ میلیون تومان برای کارشناسی پرونده از متقاضیان دریافت می‌کند تا پرونده‌ها کارشناس شود و وام تخصیص پیدا کند. این موضوع فقط هم برای شهرستان گراش است و در شهرهای اطراف این کار انجام نمی‌شود و اگر قرار است مبلغی برای کارشناسی وام‌ها و تشکیل پرونده دریافت شود بعد از پرداخت وام ۳۰۰ میلیون تومانی به متقاضیان است.»

با پیگیری فرماندار، دریافت دو میلیون تومان متوقف شد

هفت‌برکه برای پیگیری موضوع ابتدا به سراغ فرمانداری رفت، محسن جازک کارشناسی حراست فرمانداری گراش به هفت‌برکه گفت: «بانک مسکن برای تشکیل پرونده و کارشناسی جهت تخصیص وام مبلغی به عنوان کارمزد یا حق کارشناسی دریافت می‌کند، که این مبلغ می‌تواند همان ابتدای تشکیل پرونده دریافت شود یا هم بعد از تخصیص وام، عده‌ای به دریافت این مبلغ در همان ابتدای تشکیل پرونده و افتتاح حساب نزد بانک معترض بودند که با دستور شخص فرماندار  پیگیری‌های لازم از استان انجام شد و قرار شد بانک این مبلغ را بعد از تخصیص وام به متقاضی دریافت کند.»

جازک در ادامه افزود:‌ «این مبلغ دو میلیون تومان در هر صورت باید پرداخت شود، چه ابتدای کار و هنگام تشکیل پرونده باشد یا بعد از تخصیص وام و کسر از مبلغ ۳۰۰ میلیون تومان، اما در گراش برای تسریع در روند کار بانک مسکن تصمیم گرفته بود که مبلغ دو میلیون تومان همان ابتدای افتتاح حساب و تشکیل پرونده نزد بانک دریافت شود تا بعدا دغدغه پیگیری و گرفتن مبلغ از متقاضیان را نداشته باشند و کار یکباره انجام شود. ولی بنا به اعتراض مردم و متقاضیان مسکن ملی این کار متوقف شد تا بعد از تخصیص وام دریافت شود. افرادی هم که مبلغ دو میلیون تومان را هنگام تشکیل پرونده در بانک و افتتاح حساب به بانک پرداخت کرده‌اند در صورت تمایل می‌تواند از بانک مبلغ را پس بگیرند و در موعد خودش آن را پرداخت کنند.»

رئیس بانک مسکن: فرقی نمی‌کند کی پرداخت کنید، ولی باید قبل تخصیص وام پرداخت شود

مهدی امینی، رئیس بانک مسکن شهرستان گراش به هفت‌برکه می‌گوید: «مبلغ ۲ میلیون تومان برای کارشناسی پرونده در همان ابتدای تشکیل پرونده از متقاضیان دریافت می‌شد که باتوجه به تصمیمات جدید این مبلغ موقتا هنگام تشکیل پرونده در بانک دریافت نمی‌شود ولی قبل از تخصیص وام ۳۰۰ میلیون تومان باید دو میلیون تومان از سوی متقاضیان به بانک پرداخت شود. در حال حاضر زمان پرداخت اختیاری است و اگر کسی بخواهد می‌تواند همان ابتدای کار ۲ میلیون تومان را پرداخت کند.»

رئیس بانک مسکن در ادامه افزود: «این مبلغ باید قبل از تخصیص وام به حساب بانک واریز شود و امکان اینکه بعدا از مبلغ ۳۰۰ میلیون تومان وام هم کسر شود وجود ندارد، ما ابتدا در زمان تشکیل پرونده دریافت می‌کردیم ولی بنا  به درخواست متقاضیان دریافت را کمی عقب‌تر انداختیم ولی قبل از پرداخت وام باید پرداخت شود.»

 

خبرنگار حوزه شهری و اداری هفت‌برکه عضو هیات مدیره انجمن دوببله و گویندگی گراش

2 نظر

  1. سلام چرا برای وام فرزند آوری هم از خود وام بانک مبلغی برمی‌داره مثلآ از ۴۰ میلیون حدود ۱/۵ میلیون برمی‌داره تحت کارمزد؟ بعد سود وام هم که باید داد. کی جواب میده؟ قانونی هست و به چه دلیل؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 نظر
scroll to top