بستن

امام جمعه: پیاده‌روی جاماندگان اربعین بدعت و خلاف شرع نیست

هفت‌برکه: حجت‌الاسلام و المسلمین بخشایش‌پور، امام جمعه و رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی شهرستان گراش، در پیامی که امشب منتشر شد، مردم شهرستان گراش را به شرکت در مراسم پیاده‌روی جاماندگان اربعین در هر دو مسیر خیابان امام و جاده چک‌چک دعوت کرد. امام جمعه ضمن یادآوری اینکه در مسائل شرعی حجت مراجع معظم تقلید می‌باشند، تاکید کرد «پیاده‌روی از مسیر شهر گراش به سمت روستای کنار زیارت صرفا یک مسیر معمولی و عادی است و هرگونه تقدّس‌سازی بر اساس گفته‌ها در این روستا به دلیل اینکه هیچگونه سندیت قطعی ندارد، کاملا اشتباه است، در غیر اینصورت بدعت و خلاف شرع می‌باشد.»

پیش از این محمدحسن نام‌آور، کارشناس اداره تبلیغات اسلامی گراش، در مطلبی با عنوان «مراجع تقلید با شبیه‌سازی پیاده‌روی اربعین موافق نیستند» (در هفت‌برکه بخوانید) اصرار برگزارکنندگان به تکرار «مراسم جاماندگان اربعین» تا کنار زیارت در گراش مورد انتقاد قرار داده بود.

گفتنی است که مراسم راه‌پیمایی جاماندگان اربعین در گراش فردا در دو مسیر برنامه‌ریزی شده است (خبر در هفت‌برکه): مسیر یک: خیابان امام از تکیه شهـدا تا حسینیه ابوالفضـل(ع). این مراسم برای پنجمین سال است که برگزار می‌شود. مسیر دو: بلوار شهدا و جاه چک‌چک از گلزار شهدا تا روستای زیارت. این برنامه برای دومین سال برگزار می‌شود.

 

متن کامل پیام امام جمعه گراش به این شرح است:

 

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

السَّلامُ عَلَی الْحُسَیْنِ الْمَظْلُومِ الشَّهِیدِ ، السَّلامُ عَلَی أَسِیرِ الْکُرُباتِ وَقَتِیلِ الْعَبَرَاتِ.

 

ضمن عرض تسلیت اربعین حسینی و آرزوی قبولی زیارات و عزاداری‌های همشهریان ارجمند، لازم دانستم در خصوص پیاده‌روی جاماندگان اربعین آنچه که از دفاتر مراجع معظم تقلید، مقام معظم رهبری (مد ظله‌العالی) و حضرت آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی (دامت برکاته) شخصا سوال کردم را به اطلاع عموم مردم ولایتمدار و شهیدپرور شهرستان گراش برسانم.

۱. نظر مقام معظم رهبری (مد ظله‌العالی) در خصوص پیاده‌روی جاماندگان بر اساس ارتباط تلفنی با دفتر معظم له نه موافق و نه مخالف می‌باشند، لذا این امر به معنای عدم شرکت در برنامه پیاده‌روی جاماندگان اربعین نمی‌باشد.

۲. در تماس با حجت‌الاسلام و المسلمین حاج آقا اکرمی(دام عزه) از ارکان دفتر حضرت آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی (دامت برکاته) مبنی بر اعلام استفتاء و مخالفت حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (دامت برکاته) با پیاده‌روی جاماندگان اربعین این مطلب را تکذیب فرمودند و تاکید داشتند چون تعظیم شعائر می‌باشد لازم و ضروری است، و این نوع از پیاده‌روی نمی‌تواند برنامه پیاده‌روی اربعین در عتبات را تحت‌الشعاع قرار دهد.

(مزید اطلاع که این سؤال را به صورت اختصاصی با عنوان موضوع مطرح شده در شهرستان گراش و بنا به تقاضای حقیر به محضر معظّم له بیان شده.)

۳. ممکن است برخی علمای دین و کارشناسان مذهبی نظر متفاوتی داشته باشند ولی در مسائل شرعی حجت مراجع معظم تقلید می‌باشند.

۴. تاکید می‌گردد؛ پیاده‌روی از مسیر شهر گراش به سمت روستای کنار زیارت صرفا یک مسیر معمولی و عادی است و هرگونه تقدّس‌سازی بر اساس گفته‌ها در این روستا به دلیل اینکه هیچگونه سندیت قطعی ندارد، کاملا اشتباه است، در غیر اینصورت بدعت و خلاف شرع می‌باشد.

۵. هرچند وحدت در تمام جلسات و برنامه‌های ملی، مذهبی و اجتماعی باید محور باشد ولی به دلیل برنامه‌ریزی انجام شده در دو برنامه اعلام شده، امت حزب‌الله شهرستان گراش را به شرکت در هر دو برنامه دعوت می‌نمایم. والسلام علی عباد الله الصالحین.

سید محمدباقر بخشایش‌پور

امام جمعه و رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی شهرستان گراش

۲۵ شهریور ۱۴۰۱ مصادف با ۱۹ صفر ۱۴۴۴ هجری

7 نظر

  1. باسلام وخداقوت….تشکر از امام جمعه محترم شهرستان که مردم ازبلا تکلیفی دراورد…نمیدونم چرا بعضی باعث تفرقه میشن…شهر سال به سال جمعیت زیادتر میشه نمیشه که یک جا اجتماع بشه.چند سال قبل باهمایش شیرخوارگان هم مخالفت کرد.میتونی حرف روشن زد وبگی یکجا برگزار بشه چرا پای مراجع وسط میکشی.اگه به خاطر رسانه ات هست که اصلا نمیخواهیم‌رسانه بشه که اینقدر جمعیت امد گراش به قول حاج قاسم باید به این بلوغ برسیم نباید دیده بشیم اونی که باید ببینه مبینه….تشکر ویژه از بسیجیان ومسئول فرهنگی موکب دارها آقا مهدی پورشمسی ومسئول ستاد اربعیین آقای مهدی جعفری وآقا غلامحسن پورشمسی که زحمت کشیدن….خداقوت..یاعلی

  2. السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین
    توی گراش کسی نیاز به مرجع تقلید و استفتا نداره. الحمدلله همه مجتهد شدند و خودشون در هر مسئله ای که فکر کنید حکم فتوا میدن. الان ساعت ۱۲ شب سر و صدای عزاداری مسکن مهر هنوز بلنده. مگه ملت و فرزندانشون نمیخوان بخوابند که اذان صبح برای نماز اول وقت بیدار بشن و بعدش مثلا برن پیاده روی اربعین؟ اگه نماز شما قضا نمیشه ما اینقدرها زورمون به شیطان نمیرسه که اگه دیر بخوابیم بتونیم برای نماز صبح براحتی بیدار بشیم و بعد خروس خوان بریم سرکار! قضا شدن نماز همه گردن شما! اینه امر به معروف امام حسین علیه‌السلام؟؟؟ برنامه پیاده روی هم هر مسئولی برای تک تک برنامه هایی که مجوز داده و میخواد اجرا بشه حتی ریزترین اون یک لحظه فکر بکنه ببینه اولا خود امام حسین علیه‌السلام، بعد مادرش و خواهرش و نهایتا امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف راضی هستند؟ این بزرگواران حاضرند توی این موکب ها وارد بشن و برنامه ها رو ببینند؟ در برنامه های دهه اول که قطعا رضایت ۱۰۰ درصدی شون مخصوصا وایسادن سیل خانم ها زیر فک آقایون در برنامه دمام زنی روبروی حسینه اعظم حاصل شد!!! دست بردارید به مولا، نمیخواید یه ذره هم به حرف خدا و حرف صاحب عزای اصلی گوش بدید؟ اگه نمیخواید گوش بدید پس برای دل کی دارید عزاداری و برنامه من درآوردی اجرا میکنید؟؟؟

  3. یا ایهاالذین آمنوا ای کسانیکه ایمان آورده‌اید ،
    ای کسانیکه می‌روید پیاده‌روی اربعین اصلی به کربلا ، ای کسانیکه می‌روید پیاده‌روی جاماندگان پیاد‌روی اربعین ، واجب است بر شما که اول بروید حق‌الناسی که بر گردنتان است را حساب کتاب و صاف کنید.این پیاده‌روی اربعین از کسی قابل قبول است که حقی از مردم بر گردنش نباشد.پیاده‌روی اربعین از کسی که آلوده به پامال کردن حق‌الناس است مثل روزه‌داریست که از روزه‌داری فقط نخوردن و نیاشامیدن را اجرا می‌کند.

  4. با سلام در جواب یک شهروند که گفته اند صدای بلند گوی مراسم مسکن مهر ساعت ۱۲ شب بلند است واقعا آدم بی انصافی هستید اولا دیشب مراسم یک ساعت بیشتر نبوده و راس ساعت ۱۱ رسمی مراسم تمام شده فقط یک سخنرانی بود که صدای بیرون اصلا بلند نبوده ظاهرا این شهروند دلش از مراسم‌ها پر است چون از همه گله کرده است انشاءالله که خداوند اگر با غرض گفته او را هدایت و اگر از روی ناآگاهی هم گفته خداوند او را ببخشد

  5. . نظر مقام معظم رهبری (مد ظله‌العالی) در خصوص پیاده‌روی جاماندگان بر اساس ارتباط تلفنی با دفتر معظم له”” نه موافق و نه مخالف می‌باشند،”” لذا این امر به معنای عدم شرکت در برنامه پیاده‌روی جاماندگان اربعین نمی‌باشد.
    نه موافق نه مخالف یعنی چه؟؟

  6. بِدْعَت وارد کردن چیزی در دین پس از پیامبر اسلام(ص) که از آن نهی شده یا درخصوص آن روایتی نیست و ذیل احکام کلی دینی هم جای نمی‌گیرد. بدعت در مقابل سُنّت قرار دارد که به آموزه‌هایی می‌گویند که در قرآن و روایات پیامبر و معصومان بیان شده است. همه فقیهان شیعه و سنی، بدعت را حرام می‌دانند. در روایات بدعت از مصادیق کفر و شرک معرفی شده است.
    الان دمام زنی بدعت هست؟ پیاده روی نمادین اربعین بدعت هست؟ و خیلی چیزهای دیگر بدعت هست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 نظر
scroll to top