بستن

پیاده روی جاماندگان اربعین در دو مسیر

هفت برکه: جاماندگان اربعین امسال در دو نقطه از شهر و از دو مسیر می‌توانند به صورت نمادین با زائران کربلا همگام شوند.

علی اکبر فتحی، مسئول شورای هیئات مذهبی گراش در گفت و گو با هفت برکه گفت: «مراسم روز اربعین گراش در قالب  سوگواری جاماندگان در دو نقطه از شهر برگزار می‌شود. جاماندگان اربعین در مسیر اول از جلو تکیه شهدا حرکت را آغاز می‌کنند و پیاده‌روی را به طرف حسینیه‌ی ابوالفضل(ع) ادامه می‌دهند. این مراسم برای پنجمین سال متولی است که برگزار می‌شود.»

او در ادامه صحبت‌هایش گفت:«این مراسم از ساعت ۱۰ صبح با قرائت زیارت اربعین در تکیه شهدا شروع می‌شود و بعد از آن مراسم پیاده‌روی و سوگواری برادران و خواهران در خیابان اصلی شهر به طرف حسینیه ابوالفضل(ع) آغاز می‌شود. در بین راه نیز مداحان، گروه دمام زنی، کاروان اسرا، گروه پرچم و دسته جات و موکب‌های سطح شهر همراه با مردم با اجرای برنامه‌های خود این مراسم را پرشور می‌کنند. این مراسم در حسینیه ابوالفضل(ع) با برگزاری سخنرانی و عزاداری، اقامه نماز و پذیرایی ناهار به پایان می‌رسد.»

شورای هیئات مذهبی و دفتر امام جمعه، شبکه جوانان رضوی، ستاد مردمی اربعین، هیات عاشقان سیدالشهدا(ع)، حسینیه ابوالفضل(ع) و مسجد امام رضا(ع) پایگاه مقاومت بسیج حضرت سیدالشهدا(ع)، متولیان پیاده‌روی در مسیر اول هستند.

فتحی با اشاره به این که مراسم پیاده‌روی در مسیر دوم امسال برای دومین سال متوالی اجرا خواهد شد، ادامه داد:«پیاده‌روی در مسیر دوم بعد از نماز صبح اربعین آغاز می‌شود و ظهر اربعین در مسجد روستای زیارت با پذیرایی ناهار به پایان می‌رسد. جاماندگان به صورت انفرادی و یا گروهی از جلو گلزار شهدا حرکت را آغاز می‌کنند و تا مسجد روستای زیارت پیاده‌روی ادامه دارد. در بین راه نیز افرادی برای برپایی موکب اعلام آمادگی کردند اما تعداد دقیق آن مشخص نیست، پیش‌بینی می‌شود حدود ده موکب در بین راه، از مردم پذیرایی کنند.»

ناحیه‌ی مقاومت بسیج،تعدادی از پایگاه‌های مقاومت، گردان امام علی(ع)، شهرداری، و هیات امنای روستای زیارت، پایگاه مقاومت فاطمه الزهرا(س) خواهران، شورای هیئات مذهبی و دفتر امام جمعه متولی برگزاری این مراسم در مسیر دوم هستند.

او در جواب به این سوال که چرا پیاده‌روی جاماندگان اربعین در دو مسیر برگزار می‌شود، گفت:«سال قبل، به دلیل شیوع کرونا و عدم برگزاری پیاده‌روی نجف به کربلا تصمیم بر این شد در یک مسیر شبیه‌سازی شده این مراسم بزرگ معنوی گرامی داشته شود و مسیر گلزار شهدا به سمت روستای زیارت برای این هدف انتخاب شد. با توجه به استقبال مردم و تاکید برخی عزیزان امسال نیز در این مسیر مراسم جاماندگان اربعین را خواهیم داشت و مردم می‌توانند هر کدام از این دو مسیر را برای سوگواری در این روز انتخاب کنند.»

اما در این روز مراسم عزاداری در نقاط دیگر شهر نیز برپا است، فتحی می‌گوید:«حسینیه‌ی اعظم، حسینیه‌ی چهارده معصوم(ع) و چندین نقطه دیگر شهر نیز در روز اربعین مراسم عزاداری، روضه‌خوانی و پذیرایی ناهار از عزاداران، برقرار است.»

مهدی پورشمسی از اعضای ستاد مردمی پیاده‌روی جاماندگان اربعین در مورد مسیر دوم پیاده‌روی امسال گفت: «این مسیر از گلزار شهدا تا مسجد امام حسین علیه السلام روستای کنار زیارت خواهد بود. شروع برنامه ساعت ۶:۳۰ در گلزار شهدا با قرائت زیارت اربعین و ساعت ۷ حرکت به سمت روستای کنار زیارت است.»

پورشمسی در مورد موکب‌های طول مسیر گفت: «در طول مسیر موکب‌هایی  به صورت خود جوش برای پذیرایی از عزاداران در نظر گرفته شده است. همچنین چند موکب امداد رسانی و خدمات درمانی هم برقرار است. در خود روستا هم از ساعت ۹ صبح برنامه‌های سخنرانی. دمام زنی، مداحی، سرود و شعر خوانی برگزار خواهد شد.در پایان پس از اقامه نماز ظهر و عصر پذیرایی از عزاداری انجام خواهد شد.»

 

 

خبرنگار ارشد پایگاه خبری هفت‌برکه آغاز فعالیت روزنامه‌نگاری از سال ۱۳۸۸

3 نظر

  1. گروهی “پیاده‌روی اربعین”.
    گروهی “پیاده‌روی جاماندگان پیاده‌روی اربعین”.
    و گروهی هم
    جاماندگان”پیاده‌روی جاماندگان پیاده‌روی اربعین”.
    و گروهی هم جاماندگان از
    “دنیای پرزرق و برق و زندگی مرفّه و بی‌دغدغه‌ی‌ شما”.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 نظر
scroll to top