بستن

پاسخ به چند سوال در مورد آبیاری گیاهان زینتی

مریم مالدار – فروشنده گل و گیاه: یکی از نیازهای اساسی تمام گیاهان علاوه بر نور، آبیاری است. اما تعداد دفعات، نوع آب و چگونگی آبیاری جزییات مهمی است که پیشنهاد می‌کنم اگر اهل نگهداری گل و گیاه زینتی داخل منزل هستید و یا دست کم یک یا دو گلدان در منزل دارید، تا انتها مطلب را بخوانید.

آبیاری هر گیاه بسته به نوع گیاه، نوع خاک، جنس گلدان، دمای منزل و مکان نگهداری گیاه متفاوت است. اما عموم آبیاری گیاهان آپارتمانی در تابستان هفته‌ای دوبار و زمستان هفته‌ای یکبار است. که البته این یک جمله هم خیلی اما و اگر و شرط و شروط دارد.

از آنجایی که تنوع گیاهان زینتی بسیار بالاست سعی می‌کنم روش آبیاری گیاهانی که سازگار با منطقه ما هستند را شرح دهم. گیاهان گوشتی «برگ‌ و ساقه تپل‌تری دارند» و گیاهان ریزوم‌دار به علت گوشتی بودن گیاه و حفظ آب در ساقه و برگ به دفعات آبیاری کمتری نیاز دارند و می‌توان گفت به بی‌آبی مقاوم‌اند چرا که ذخیره دارند. گیاهانی مانند؛ کاکتوس‌ها، ساکولنت‌ها، قاشقی، انواع سانسوریا، کراسولا آواتا، زاموفولیا، گندمی از این قبیل هستند و توصیه می‌شود دفعات آبیاری کاهش یابد مثلا ده روز یک بار آبیاری انجام شود.

جنس خاک یکی دیگر از عواملی است که مقدار آبیاری را برای ما مشخص می‌کند. برای مثال بستر کشت‌هایی مثل خزه، کوکوپیت، پرلیت، پیت‌ماس و در آخر خاکبرگ رطوبت خاک و ریشه را حفظ می‌کنند و به خاطر سبکی و تخلخل نیاز اکسیژن گیاه را نیز تا حدودی تامین می‌کنند. گیاهانی مانند انواع پتوس‌، انواع اسکاندیس‌، انواع آگلونما‌، سینگونیوم، سرخس، شامادورا، اسپاتی فیلیوم و…در این گروه جای می‌گیرد.

اما خاک های سنگین که درصد رس آن نسبت به شن و سیلت بیشتر است عموما مدت زمان بیشتری آب را در خود نگه می دارند و متقابلا بعد دو تا سه روز خاک (بسته به شرایط محیط) خشک می‌شود و گیاه نیاز به آبیاری مجدد دارد. گیاهانی مانند: فردوس، فیکوس جنگلی، فیکوس الاستیکا، برگ عبایی، حسن‌یوسف عموما برای رشد خاک‌های سنگین می‌پسندند.

جنس گلدان هم می‌تواند تا حدودی بیانگر مقدار آبیاری باشد. در گلدان‌هایی با سفال یا بتنی مقداری از آب دریافتی گیاه، جذب سفال و یا بتن گلدان می‌شود یا به عبارتی آب‌دزدی این جنس گلدان‌ها بیشتر است پس اگر گلدان گیاهتان سفالی یا بتنی است مقدار آبیاری را کمی افزایش دهید. گلدان‌های سرامیکی، فلزی، پلاستیکی در صورت زهکش متعدد یا سوراخ‌های انتهای گلدان، آب‌دزدی ندارند و آب مستقیما به خاک و ریشه می‌رسد.

در مورد دما و نور به جای اینکه بروم سراغ اعداد و دمای مشخصی را اینجا عنوان کنم. کمی ساده‌تر صحبت می‌کنیم؛ اگر گیاهتان را جای پرنور قرار داده‌اید با توجه به نور و افزایش دما، دفعات آبیاری نیز باید افزایش پیدا کند. اما اگر گیاهتان را جایی با نور متوسط و خنک قرار داده‌اید ممکن است دفعات آبیاری کمتر شود. چرا که خاک با توجه به خنکی محیط کمتر تبخیر می‌شود.

چند نکته کوتاه:

از یک نقطه خاص برای آبیاری استفاده نکنید و سعی کنید آبیاری را به طریقی انجام دهید که دور تا دور گلدان خیس شود و آب به تمام نقاط ریشه برسد.

سعی کنید از آب لوله‌کشی بدون کلر یا آب جوشیده سرد شده برای آبیاری گیاهان استفاده کنید.

بهتر است قبل از آبیاری، خاک را با دست چک کنید و اگر رطوبت خاک بالا بود و خاک به دست چسبید آبیاری نکنید و اگر سطح خاک از رطوبت کمی برخوردار بود آبیاری انجام دهید.

بی‌حالی و خم شدن برگ‌ها به سمت پایین نشانه مقدار آبیاری، دفعات آبیاری با فاصله و دمای بالا است. اگر با این صحنه مواجه شدید مقدار آبیاری را افزایش دهید و گیاه را به مکان خنک‌تر منتقل کنید.

هیچ گیاهی را غرقابی نکنید و آب جمع شده در زیرگلدانی را حتما خارج کنید.

هیچوقت سانسوریا پاکوتاه، سانسوریا مطبق، دراسنا کامپکت را از وسط آبیاری نکنید«آب بین برگ جمع می‌شود و گیاه از وسط دچار پوسیدگی می‌گردد»

برای پیشگیری از قارچی شدن گیاه که به خاطر آبیاری زیاد رخ می‌دهد، ماهی یک بار یا دوماه یک بار به صورت آبیاری و محلول پاشی از سموم قارچکش «مانکوزب، بنومیل، کاپتان، کاربندازیم و…» استفاده کنید.

از آب برنج و دیگر مواردی که در شبکه های مجازی می‌بینید برای آبیاری استفاده نکنید تا خاک گیاه دچار آفت و گندیدگی نشود.

برنامه‌ای مشخص برای آبیاری و کود‌دهی گیاهانتان مشخص کنید تا دچار اشتباه نشوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top