بستن

در بیمارستان گراش: ثبت یک اختراع برای جلوگیری از خونریزی زایمان

هفت برکه:حامد بهزادی، کارمند اتاق عمل بیمارستان گراش، دستگاه جلوگیری از خونریزی بعد از زایمان و عمل جراحی سزارین را اختراع کرد، دستگاه اختراعی او «بکری بالون» نام دارد و امسال به ثبت ملی رسیده است.

به گزارش هفت برکه: حامد بهزادی متولد ۱۳۷۰ در شهرستان زرین دشت، روستای خسویه است. او در سال ۹۲ از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی خراسان شمالی فارغ‌التحصیل شد و در سال ۹۴ برای شروع دوران طرح‌اش از شیراز به گراش آمد و حالا ۷سال است که به عنوان کارشناس، در  اتاق عمل بیمارستان امیرالمومنین علی(ع) گراش مشغول به کار است.

ایده‌ی ساخت این اختراع در بیمارستان گراش به ذهن او رسید:«سال ۹۸ بود، به طور اتفاقی و در حین انجام یکی از عمل‌های جراحی زنان، ایده ساخت این دستگاه به ذهنم رسید. عنوان کامل این اختراع، بکری بالون دارای مانومتر اندازه‌گیری فشار مایع تزریقی است و کاربرد این دستگاه در عمل‌های جراحی زنان و مامایی است که نوآوری به کار رفته در این دستگاه هیچ نمونه داخلی و خارجی ندارد و در فروردین ماه امسال موفق به ثبت این اختراع پس از گرفتن تاییدیه‌های لازم از معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شیراز شد.»

او در ادامه با گفتن جزییات بیشتر از کاربرد این اختراع، می‌گوید:«بکری بالون، یک تامپوناد سیلیکونی است که اولین بار توسط یونس بکری و در شرکت کوک مدیکال آمریکا ساخته شد. از آن به عنوان وسیله جلوگیری از خونریزی بعد از زایمان و عمل جراحی سزارین  استفاده می‌شود. یعنی در موارد خاصی استفاده می‌شود که رحم بیمار دچار خونریزی غیر قابل کنترل شده است.»

او با اشاره به این موضوع که خونریزی‌های بعد از زایمان یکی از عوامل مرگ و میر مادران در کشورهای مختلف است، می‌گوید:«سالانه صد هزار نفر در سراسر جهان به این علت فوت می‌کنند. طبق مطالعات انجام شده کارایی بکری بالون‌های موجود حدود ۷۲درصد اثبات شده است، با توجه به اهمیت نجات جان مادران باردار و ضعف موجود در بکری بالون‌های فعلی لزوم طراحی بکری بالونی با کارایی بالاتر که بتواند نواقص موجود را رفع کند احساس شد و همین نواقص نیز موجب شکل‌گیری ایده و طرح اولیه اختراع فعلی و نوآوری‌های به کار رفته در آن نسبت به نمونه آمریکایی شد.»

۳ سال طول کشید که این دستگاه ساخته شد و گواهی‌نامه ثبت اختراع گرفت:«ساخت، طراحی و گرفتن تاییدیه‌های لازم و ثبت اختراع حدود ۳سال طول کشید. در صورت توجیه اقتصادی و پیدا شدن سرمایه‌گذار در نظر دارم که تولید صنعتی این وسیله را در کشور خودمان داشته باشیم.»

 

خبرنگار ارشد پایگاه خبری هفت‌برکه آغاز فعالیت روزنامه‌نگاری از سال ۱۳۸۸

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top