بستن

کار از پیشگیری گذشته، باید با «معتادان متجاهر» مبارزه کرد

هفت‌برکه: با افزایش چشم‌گیر حضور معتادان در سطح شهر گراش، موضوع جمع‌آوری «معتادان متجاهر» به دستور جلسه اصلی شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر شهرستان تبدیل شد. دستگیری و افزایش برخورد با این معتادان مورد تاکید همه حاضرین در جلسه بود.

به گزارش هفت‌برکه، دوشنبه ۲۴ تیرماه ۱۴۰۱ جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر به ریاست قاسم فرسوده، معاون سیاسی امنیتی شهرستان گراش، و با حضور حشمتی، دادستان شهرستان، ساعت ۱۰ صبح در فرمانداری برگزار شد.

«معتادان متجاهر» معتادانی هستند که به صورت علنی اقدام به مصرف مواد می‌کنند یا برای تامین مواد مخدر به خرده‌فروشی و یا سرقت‌های کوچک روی می‌آورند. در تعریف ستاد مبارزه با مواد مخدر، اگر معتادی بیش از دو بار به کمپ ترک اعتیاد اعزام شود، معتاد متجاهر محسوب می‌شود.

در ابتدای جلسه، معاون فرماندار مروری بر مصوبات جلسه قبل داشت و سپس روسای ادارات و نهادهای مرتبط نظرات کارشناسی خود را بیان کردند.

فرسوده: نباید گراش به مرکز توزیع مواد تبدیل شود

قاسم فرسوده، معاون سیاسی امنیتی شهرستان گراش، با تاکید بر اهمیت موضوع گفت: «انتظار داریم در بحث پیشگری و درمان بیشتر همکاری شود. اما در حال حاضر وضعیت به‌گونه‌ای است که باید اولویت ما مقابله و برخورد با مساله اعتیاد باشد.در حال حاضر چندین گزارش از نقاط مختلف شهر داریم که محل تجمع معتادان شده است. این معتادان جمع می‌شوند و بعد از مصرف به شیوه‌های مختلف، در سطح شهر پراکنده می‌شوند.»

معاون امنیتی فرمانداری گراش گفت: «تقاضای ما از شهروندان این است که محل‌های تجمع و مراکز توزیع مواد مخدر در شهر را به نیروی انتظامی و بسیج معرفی کنند و این نیروها نیز با حمایت دادستان محترم برخورد با این معضل را در اولویت خود قرار دهند. محیط شهری باید برای حضور معتادان ناامن شود و این بدون همکاری مردم و نیروهای امنیتی ممکن نیست.»

فرسوده گفت: «خانواده‌ها نیز باید مراقبت بیشتری از فرزندان به ویژه جوانان داشته باشند. متاسفانه با همه تلاش‌های انجام شده، دسترسی به مواد در سال‌های اخیر ساده شده است و نیاز است که خانواده‌‌ها حتما با انواع مخدر و نشانه‌های استفاده از آن آشنا باشند و فرزندان خود را از این بلای خانمان‌سوز دور نگه دارند.»

فرسوده با توجه به دستورالعمل جمع‌آوری معتادان متجاهر گفت: «می‌توانیم ‍۲۰ درصد کمپ‌ ترک اعتیاد را به این افراد اختصاص دهیم و توزیع کنندگان سابقه‌دار را تبعید کنیم. در آخرین مکاتبات ما با استان، این موضوع اعلام شد که معتادان متجاهر در خود شهرستان باید در کمپ‌ها سامان‌دهی شوند. ما موردی داریم که ۴ نفر منزلی را اجاره کرده‌اند و به صورت تیمی مواد می‌فروشند. قبلا از گراش برای تهیه مواد مخدر به شهرهای اطراف می‌رفتند ولی الان برعکس شده است و اگر اقدامی نکنیم گراش مرکزیت توزیع پیدا می‌کند.»

دادستان: برای دستگیری‌ تیمی و اعزام، مجوز قضایی می‌دهم

امین حشمتی، دادستان گراش، گفت:‌ «در حوزه موضوعات مواد مخدر در سه قسمت مشکل داریم، در بحث قانون گذاری مواد مخدر میزان مجازات‌ها مشخص و معین و بر اساس میزان و نوع مواد مکشوفه است. اگر یک نفر که عام و خاص هم می‌داند که توزیع‌کننده مواد مخدر است ولی موقع دستگیری یک گرم مواد نزد خود داشته باشد، میزان مجازات بر اساس همان یک گرم است. چه بخواهیم، چه نخواهیم قانون مواد مخدر این است. ایرادات بر این مجازات‌ها وجود دارد و ما هم منکر آن نیستیم.»

حشمتی در ادامه گفت: «اینکه یک معتاد چند بار دستگیر شود برای هر بار میزان مجازات متفاوت است و بحث بر سر میزان موادی است که از او کشف می‌شود. مورد بعدی هم شگردهای دستگیری است که فرد خاطی با داشتن مخبرهایی متوجه پیگیری نیروی انتظامی می‌شود و نیروی انتظامی هم موقوع دستگیری چیزی کشف نمی‌کند که از ایرادات کار است و باید اصلاح شود. تمام مجوزهای قضایی را برای دستگیری تیمی و اعزام را می‌دهم.»

نیروی انتظامی: اکثر سرقت‌ها کار معتادان متجاهر است

سرهنگ کرامت کریمی، فرمانده انتظامی شهرستان گراش، گفت: «نیروی انتظامی به نوبه خود برای همه این مشکلاتی که بیان شد طرح دارد. شاید تنها نیرویی که همیشه پای کار است و مستقیما مقابله و برخورد می‌کند پلیس است، در همین پنج‌ماهه‌ی سال جدید، دستگیری اتباع افغان ده برابر کل سال گذشته بوده است. با وجود همه مسائل و مشکلات دستگیر کرده‌ایم و باز هم آمادگی این را داریم که برای مقابله و دستگیر اتباع بیگانه با جدیت برخورد کنیم. خود گراشی‌ها از حضور اتباع بیگانه حمایت می‌کنند. در همین چند دقیقه‌ای که در جلسه بودم بارها تلفنم زنگ خورده که فلان افغان را آزاد کنید.»

سرهنگ کریمی در ادامه افزود: «در حوزه مواد مخدر باید بگویم که همه جا هست و در دسترس افراد جامعه است. باید در جامعه و خانواده فرهنگسازی کنیم و خانواده‌ها هم فرزندانشان را کنترل کنند تا این اتفاقات کمتر بیفتد.»

فرمانده انتظامی شهرستان گراش در ادامه افزود: «در بحث توزیع‌کنندگان مواد مخدر آمادگی جمع‌آوری را داریم و بارها هم اقدام کرده‌ایم. همه را می‌شناسیم ولی بعضی‌ از توزیع‌کنندگان هستند که اقداماتی انجام داده‌اند که ما گاهی کشفیات نداشته باشیم، مثلا دیوار منزل خود را ۶ متر برده است بالا. از چند جهت منزل هم دوربین نصب کرده و وقتی ماشین نیروی انتظامی را می‌بینید در را باز نمی‌کنند و سریع اقدام به امحاء مواد می‌کنند. هر چند این توزیع‌کنندگان ضرر می‌کنند ولی ما هم کشفی نداریم.»

سرهنگ کریمی در خصوص معتادان متجاهر گفت: «باید بگویم که نمای نازیبایی برای شهر درست کرده‌اند و اکثر سرقت‌ها هم توسط این افراد انجام می‌شود. در دستگیری‌ها بارها گفته‌اند که به خاطر تامین مواد دست به سرقت کابل و سیم می‌زنند که میلیاردها خسارت به تاسیسات می‌زنند که ما برخورد می‌کنیم. اکثرا جوانان هستند که برمی‌گردد به بیکاری. مادرِ تمام این معضلات برمی‌گردد به بیکاری. اگر هر دستگاهی وظیفه خود را درست انجام دهد می‌شود اقدامات خوبی می‌شود انجام داد.»

فرمانده انتظامی گراش در پایان خاطر نشان کرد: «ما می‌توانیم در کمتر از ۴۸ ساعت تمامی معتادان متجاهر، اتباع بیگانه را دستگیر کنیم ولی باید جایی هم باشد که این‌ افراد را از ما تحویل بگیرد. صرف دستگیری که کار انجام نمی‌شود. باید تحویل یک مرجع قانونی دهیم. وقتی معتادی دستگیر شد ولی یک گرم مواد در جیبش نباشد هیچ برخورد قضایی صورت نمی‌گیرد و اعتیادش جرم نیست. پس باید یک دستور قضایی برای دستگیری و نگه‌داری این‌ها وجود داشته باشد. مردم می‌توانند مستقیم به ما گزارش دهند تا جمع‌آوری کنیم. درب اتاق من به روی مردم باز است.»

اداره ارشاد: رسانه را محرم نمی‌دانید؛ رسانه کمک بزرگی به حل این مشکلات می‌کند

فتحی، سرپرست اداره ارشاد گراش، با تاکید بر نقش رسانه‌ها گفت: «با قاطعیت می‌توانم بگویم که با گرفتن این جلسات به هیچ نتیجه‌ای نخواهیم رسید و جلسات قبل هم خروجی نداشته است. پس بهترین کار و پیشنهادی که دارم این است که از رسانه برای اطلاع‌رسانی، آگاهی دادن به مردم و فرهنگسازی کمک بگیریم. آمار و ارقام و اطلاعات این معضلات را در اختیار رسانه‌ها قرار دهید تا مردم از میزان جرم و معضلی که در گراش وجود داشته باشد آگاه باشند. وقتی آگاهی باشد کوچکترین کاری که انجام می‌دهند به اتباع بیگانه منزل اجاره نمی‌دهند. گاهی مسئولین رسانه و مردم را محرم نمی‌دانند.»

بهزیستی: تحویل معتادان متجاهر به مراکز ترک اعتیاد مشکل را ریشه‌ای حل نمی‌کند

حلیمه خاتون ملکی، رئیس اداره بهزیستی شهرستان گراش، در این جلسه گفت: «کار بهزیستی بیشتر کار فرهنگی است و کار فرهنگی انجام دادن هم زمان‌بر است. رشد آسیب‌های فرهنگی از اقدامات فرهنگی ما بیشتر است و پیشی گرفته. برای کار فرهنگی نهادهای مختلفی همکاری دارند و همه با همکاری هم برای پیشگیری اقداماتی انجام می‌دهیم و تاثیرات آن را در آینده می‌بینیم. ولی الان چیزی که در حال حاضر شهرستان گراش نیاز دارد مبارزه است.»

ملکی در ادامه افزود:‌ «چیزی که الان در حال حاضر گراش زیاد دارد، افاغنه و مهاجرین معتاد از سایر شهرها از جمله هرمزگان است. وقتی متقاضی زیاد باشد توزیع‌کننده هم زیاد است. در جلسات قبل هم بررسی کردیم که معتادان متجاهر مال شهرستان گراش نیستند که خیرین گراش بیایند برای نگه‌داری آن سرمایه‌گذاری کنند. درمان برای معتادان متجاهر بیهوده است وقتی حمایت خانواده را نداشته باشند. باید از شهرستان بروند بیرون تا شهر هم از وجود آن‌ها خالی شود.»

رئیس اداره بهزیستی شهرستان گراش با بیان اینکه با گرفتن این معتادان و روانه کردن به سمت کمپ مشکل حل نمی‌شود گفت: «با روانه کردن این افراد به سمت کمپ که ۲۱ روز هم بیشتر نیست دوره نگه‌داری، هیچ مشکلی برطرف نمی‌شود و فقط بار مالی برای کمپ دارد. هر معتادی ۱ میلیون ۸۰۰ برای کمپ در این ۲۱ روز هزینه دارد. موضوع دستگیری و قانون ۲۰ درصد نیست، کجا می‌خواهید نگه دارید؟ کمپ گراش ظرفیت ۲۰ درصد را هم ندارد.»

ملکی خاطر نشان ساخت:‌ «معتاد متجاهر مجرم است و جایش زندان است نه کمپ. کمپ و دوره ۲۱ روزه برای معتاد متجاهر کارساز نیست. ٰوقتی همه معتادان منطقه وارد گراش می‌شوند پس گراش را برای خودشان امن می‌دانند. باید محیط را برای این افراد ناامن کنیم. دستگیر کنید ببرید در بیابان‌ها یا خارج شهر رها کنید تا دیگر محیط را ناامن بدانند و برنگردند.»

رئیس اداره بهزیستی اشاره‌ای هم به رسانه کرد و گفت:‌ «وقتی آمار از سمت رسانه منتشر می‌شود از تهران سریع تماس می‌گیرند که چرا آمار را در اختیار رسانه قرار می‌دهید. مصاحبه بدون آمار هم که ارزشی ندارد.»

سپاه: برخورد با معضلات و مشکلات وظیفه مسئولین است

اکبری‌زاده، کارشناس ناحیه مقاومت، در این جلسه گفت: «در بحث مواد مخدر نیاز است که خود فرمانداری به عنوان رئیس پیشگیری کمیته مواد مخدر این موضوع را به صورت جدی مد نظر قرار دهد. خود ادارات دولتی به نحوی متولی برخورد با این معضلات هستند. به عنوان نمونه گیم‌نت‌های سطح شهر که خارج از ساعت کاری و تا نیمه‌های شب هم باز هستند خودش یک کانون آسیب است، چه کسی مسئول رسیدگی و نظارت است؟ سرکشی و برخورد با گیم‌نت که دیگر اعتبار لازم ندارد، پس برخورد با معضلات در وهله اول وظیفه خود ما مسئولین مربوطه است.»

نماینده سپاه در ادامه افزود: «باید معضلات را شناسایی و با همکاری همدیگر کارها را انجام دهیم. اگر از جلسه قبل این رویه را پیش می‌گرفتیم و هر کدام از نهادها یک گوشه کار را گرفته بودیم تا الان بخشی از مشکلات حل می‌شد. جدیت بیشتری در کار داشته باشیم تا خروجی بهتری هم داشته باشیم. در خصوص شناسایی و برخورد هیچ مشکلی نداریم. نیاز به آمار دقیق دادن هم نیست، همان میانگین مصرفی که منتشر می‌شود خودش نمایانگر همه چیز است.»

دلخوش: باید یک مطالبه مردمی برای مقابله با این آسیب ایجاد شود

دکتر ناصر دلخوش، عضو شورای ششم، گفت: «قطعا هر اقدامی در خصوص مقابله و جمع‌آوری معتادان متجاهر انجام شود بی‌تاثیر نیست. من سه پیشنهاد داریم که اگر هر سه با هم انجام شود قطعا تاثیر بیشتری دارد: مورد اول باید بگویم که معتادان متجاهری که با خانواده در گراش هستند، خانوادگی باید تبعید شوند. مجردها را در بحث ۲۰ درصد انتقال به کمپ قرار دهیم.»

دلخوش با اشاره به نقش رسانه‌ها افزود:‌ «در بحث رسانه کاملا با آقای فتحی موافقم. رسانه کمک خیلی زیادی می‌تواند به ما داشته باشد. شاید همه آمار را نتوانیم منتشر کنیم ولی خیلی از آمار را که جنبه محرمانه  ندارد هم می‌توانیم در اختیار رسانه قرار دهیم تا با کمک آمار و اینفوگرافیک بتوانند گزارشات تحلیلی کار کنند. صرف نوشتن آمار که تاثیری ندارد. این هنر رسانه است که تحلیلی کار کند و بتواند به مردم آگاهی بدهند و بین مردم حساسیت ایجاد کنند.»

اداره ورزش: ۵ سال است جلسه می‌گیریم ولی خروجی ندارد

محسن افشار، رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان گراش، گفت: «من شخصا ۵ سال است که در این جلسه شرکت می‌کنم ولی هیچ نتیجه مطلوبی در جامعه نمی‌بینیم؛ چون جلسات خروجی خوبی ندارد. موضوع اصلی مقابله با این آسیب‌ها قانون، مسئولین و مردم است.»

افشار در ادامه افزود:‌ «چرا باید گراش دومین شهر مهاجرپذیر شهرستان باشد؟ چرا هیچ فیلتری برای ورود به شهرستان وجود ندارد؟ دهه محرم به ما نشان داد که اکثریت افراد حاضر در خیابان‌ها و مراسمات مهاجرین بودند. کم‌کاری از خود ما مسئولین است. مورد آخر مردم هستند که منازل و باغ‌های خود را در اختیار اتباع بیگانه قرار می‌دهند و چه فسادهایی که اتفاق نمی‌افتد در این باغ‌ها و ما اینجا نشسته‌ایم در خصوص اعتیاد آن‌ها صحبت می‌کنیم. سال‌های قبل هم پیشنهاد دادم که اداره ورزش برای در اختیار گذاشتن امکانات ورزشی خود در اختیار کمپ و معتادان اعلام امادگی می‌کند ولی تاکنون هیچ مراجعه‌ای این خصوص نداشته‌ایم.»

اکبری‌زاده:‌ سازمان‌ها همکاری نمی‌کنند

مریم اکبرزاده، مسئول سلامت روانی اجتماعی و اعتیاد دانشکده علوم پزشکی گراش، گفت: «ما در حوزه کار خود طبق دستور العمل‌ها کار را انجام می‌دهیم ولی مشکلی که داریم بیشتر سازمان‌های ذی‌ربط با ما همکاری نمی‌کند. من کارمند علوم پزشکی که وظیفه‌ام آموزش است و وقتی نامه می‌زنم به تمام نهادها و ادارات که گروه هدف را برای ما جمع کنید تا ما آموزش دهیم ولی کسی همکاری نمی‌کند.»

اکبری‌زاده در ادامه افزود:‌ «آمارهای شهرستان محرمانه است. آمارهای استان و کشور که محرمانه نیست. رسانه روی همین آمارها کار کنید. در خصوص آسیب‌های دیگر مصرف الکل در شهرستان بسیار زیاد است و هیچ توجهی به آن نمی‌شود. در مراجعینی که برای مشاوره پیش ما می‌آیند از هر ۱۰ مشاوره ۷ نفر می‌گویند که در خانواده الکل مصرف می‌شود و امکان ندارد کسی که الکل مصرف می‌کند سمت مواد نرود. در موارد خودکشی که منتشر می‌شود هیچوقت اعتیاد را دلیل خودکشی بیان نکرده‌اند در صورتی که در تیرماه ۷ مورد اقدام به خودکشی داشتم که ۳ مورد آن گفتند بخاطر اعتیاد همسرم اقدام به خودکشی کرده‌ام. ما کارشناسان در نهادهای مختلف باید با هم همگام و هماهنگ باشیم. یک سازمانی کارشناس دارد، یک سازمانی گروه هدف دارد که باید با هم همگام باشیم و همکاری کنیم.»

شیدا شرقی، تنها خبرنگار حاضر در جلسه از رسانه هفت‌برکه، ضمن اعلام آمادگی برای پوشش خبری و انتشار مقالات مرتبط با این موضوع گفت: «هفت‌برکه پیش از این گزارش‌های متعددی با موضوعات مرتبط با آسیب‌های اجتماعی تاکنون پوشش داده است و همکاری خوبی هم با بخش آسیب‌های اجتماعی و بهزیستی دارد. با توجه به اینکه خود رسانه هفت‌برکه کارشناس و تخصصی برای پرداختن به موضوعات این‌چنینی و معضلات ندارد، ما همیشه با درخواست از مشاورین و افراد متخصص در هر حوزه می‌خواهیم که مطالب آماده و برای انتشار در اختیار ما قرار دهند. تاکیدی هم برای داشتن و انتشار آمار نداریم.»

 

بخشی از گزارش‌های هفت‌برکه در مورد مواد مخدر را در این صفحه بخوانید.

 

خبرنگار حوزه شهری و اداری هفت‌برکه عضو هیات مدیره انجمن دوببله و گویندگی گراش

2 نظر

  1. جناب فرسوده!
    اینکه گفتین :
    ” توزیع‌کنندگان سابقه‌دار را تبعید کنیم ”
    میشه توضیح بدین یعنی چی؟
    یعنی آیا احتمال داره توزیع‌کنندگان سابقه‌دار ، از شهرهای دیگه به گراش تبعید شده باشن؟ 😱😡☹
    حالا که توزیع‌کنندگان سابقه‌دار رو شناسایی کردین چرا نابودشان نمی‌کنید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 نظر
scroll to top