هفت‌برکه: طرح جمع‌آوری و انتقال اتباع غیر مجاز در سه شهرستان استان فارس آغاز شده است و فرماندار گراش از اجرای این طرح در آینده‌ای نزدیک در گراش خبر داد. در این طرح، اتباع غیر مجاز تا پایان سال به کشور مبداء منتقل و اتباع مجاز ساماندهی می‌شوند.

به گزارش هفت‌برکه، سردار رهام حبیبی، فرمانده انتظامی فارس، می‌گوید تمام اتباع خارجی غیر مجاز تا پایان سال باید از استان فارس خارج شوند. مدیر کل اتباع فارس نیز گفت مهلت حضور اتباع خارجی موسوم به سرشماری در این استان پایان یافته و ادامه حضورشان غیر قانونی است. اما فرماندار گراش می‌گوید اجرای طرح ساماندهی اتباع در شهرستان گراش هنوز آغاز نشده است.

محمود طاهرزاده، فرماندار گراش، در گفتگو با هفت‌برکه با اشاره به این که این طرح در سه شهرستان استان فارس آغاز شده است، گفت: «جمع‌آوری و انتقال اتباع غیر مجاز در سه شهرستان‌ استان فارس شروع شده است و ما امیدواریم بعد از این سه شهرستان، گراش نیز جزو سه شهرستان دوم برای اجرای این طرح باشد.»

Afghan 01

او در ادامه گفت: «ساماندهی شامل همه اتباع می‌شود، چه مجاز چه غیر مجاز. هر چند گراش جزو شهرستان‌هایی نیست که منطقه ممنوعه باشد، ولی در عین حال در این طرح همه اتباع باید ساماندهی شوند و آن‌هایی که غیرمجاز هستند، قطعا طرد خواهند شد.»

طاهرزاده گفت: «اتباع غیر مجاز چه آن‌هایی که مجوز سکونت ندارند و چه آن‌هایی که مجوز اشتغال ندارند، متخلف هستند. اتباع مجاز هم بر حسب قوانین و دستورالعمل‌های این طرح بعد از احراز هویت و پرداخت هزینه‌ها باید کفیل یا ضامن ایرانی باصلاحیت ارائه دهند و در صورت این که مشخصات و اطلاعات آن‌ها با بخش‌نامه و قوانین جدید تطبیق داده شد، کارت شناسایی اتباع برایشان صادر می‌شود و در غیر این صورت فرصتی به آنها داده می‌شود و اگر در آن فرصت نتوانستند اقدامی کنند، غیر مجاز محسوب می‌شوند و در لیست طرد قرار می‌گیرند.»

فرماندار ادامه داد: «اتباع غیر مجاز برای مجاز شدن به دفاتر استان فارس، استانداری و دفاتری که به عنوان نماینده دفاتر سازمان ملی مهاجرت دایر می‌شود مراجعه می‌کنند. الان ما دفتر کفالت در لارستان داریم. در ادامه اگر شهرستان ما شد جزو شهرستان‌هایی که باید تعیین تکلیف شود، اعلام می‌کنند که محل مراجعه اتباع کجاست؟ فرمانداری، بخشداری، استانداری و یا دفتر کفالت لار که نماینده سازمان ملی مهاجرت است. در نهایت اگر توانستند شرایط را احراز کنند و ضامن و کفیل را معرفی کردند که می‌شوند مجاز؛ در غیر این صورت، مقوله غیر مجاز برایشان صدق می‌کند.»

فرماندار با اشاره به این که برای اجرای صحیح این طرح به همراهی مردم نیاز است، گفت: «بخشی از مشکلات ما با همکاری مردم حل می‌شود. من خواهش دارم از مردم که به ما کمک بدهند. اجاره دادن خانه‌ها، اجاره دادن برخی از باغ شهری‌ها، دادن کار به اتباع غیر مجاز، تحویل ماشین و موتورسیکلت و کارت بانکی، خط تلفن همراه به خیلی از اتباع، علاوه بر این که مشکلات را بیشتر می‌کند، غیر مجاز و قانونا جرم است و قابل پیگیری از مراجع قضایی است و تلاش ما اعضای شورای تامین و نیروی محترم انتظامی در دستگیری، شناسایی و طرد اتباع غیر مجاز را با مشکل مواجه می‌کند. ما خواهشی که از مردم داریم این است که کمک بدهند در مواردی که گفتم به اتباع غیر مجاز هیچگونه خدماتی ارائه ندهند تا اتباع غیر مجاز زود شناسایی و طرد شوند.»

فرمانده پلیس فارس: تا پایان سال همه اتباع خارجی در فارس باید ساماندهی شوند

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، سردار رهام بخش حبیبی، مهاجرت غیر قانونی را یکی از مشکلات فراگیر جوامع امروزی برشمرد که باعث پیامد‌های ناگوار در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی کشور مقصد می‌شود. او با اشاره به مطالبه مردمی پیرامون این موضوع، تصریح کرد: «فرماندهی انتظامی استان فارس در راستای اجرای مطالبات قانونی مردم، به دنبال اجرای عملیات گسترده و مؤثر برای انتقال اتباع غیر مجاز به کشور مبداء و ساماندهی اتباع مجاز با همکاری نهاد‌های مرتبط است.»

فرمانده انتظامی استان فارس یاری و همکاری مردم فهیم، ولایت‌مدار و همیشه در صحنه استان فارس در رابطه با شناسایی محل کار و سکونت اتباع غیرمجاز و اطلاع‌رسانی موضوع به پلیس را اقدامی مؤثر و مهم در تسریع اجرای این طرح دانست و خاطرنشان کرد: «تمامی اتباع غیر مجاز و غیر قانونی تا پایان سال جاری باید از سطح استان فارس به کشور مبدا انتقال داده شوند.»

حبیبی در پایان به اتباع غیر مجاز توصیه کرد:«ضمن احترام به قوانین کشور جمهوری اسلامی ایران، در اجرای طرح و برای انتقال به کشور خودشان به صورت خود معرف به مراکز انتظامی مراجعه کنند.»

حضور اتباع موسوم به طرح سرشماری غیرقانونی است

به گزارش ایرنا، مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری فارس گفت: «مهلت حضور اتباع خارجی موسوم به سرشماری در این استان پایان یافته و ادامه حضورشان غیر قانونی است.»

بهرنگ قربانی روز پنجشنبه در نشست ساماندهی اتباع در شیراز افزود: «اتباع خارجی موسوم به سرشماری هرچه سریع‌تر نسبت به خروج از استان و کشور اقدام کنند.»

او ادامه داد: «هرگونه خدمات‌دهی به این افراد ممنوع و تخلف است و این افراد جزو اتباع خارجی غیر مجاز محسوب می‌شوند و هرگونه سکونت، اشتغال آنها و تحصیل فرزندانشان در استان فارس ممنوع است و گروه بازرسی اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی، صاحبان مشاغل، مالکان منازل و مدیران مدارسی را که به این اتباع خدمات ارائه دهند پس از تشکیل پرونده به مراجع قضایی معرفی خواهد کرد.»

او اظهار کرد: «این اتباع می‌توانند با مراجعه به اردوگاه مراقبتی شیراز واقع در محله‌ دهپیاله، خیابان کار، به صورت داوطلبانه نسبت به خروج از کشور اقدام کنند.»