بستن

آغاز طوفان تابستانی

هفت‌برکه: ستاد بحران شهرستان گراش با آمادگی کامل بارندگی روز سه‌شنبه را پشت سر گذاشت.

به گزارش هفت‌برکه، روز سه‌شنبه ۴ مردادماه ۱۴۰۱ با آغاز سامانه بارشی در بعد از ظهر ۷۱ نیروی شهرداری و ۳۵ امدادگر جمعیت هلال احمر گراش در سطح شهر به حادثه دیدگان کمک کردند.

طبق آمار سازمان هواشناسی میزان بارندگی در گراش ۱۷.۵ میلی‌متر بود که عمده بارندگی از ساعت ۱۸ تا ۱۸:۳۰  رخ داد تا مجموع بارندگی سال زارعی به ۲۷۷ میلی‌متر برسد. بارانسنج انجمن هوای جنوب ۱۵.۵ میلی‌متر بارندگی را ثبت کرده است.

۱۵ مورد امدادرسانی برای آب‌گرفتگی

محمد شکاری، رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان گراش با اشاره به عملیات‌های انجام شده درروز گذشته گفت: «از ۹ صبح روز گذشته چهارم مردادماه ۱۴۰۱  نیروهای امداد و نجات هلال احمر به ۲۷ ماموریت اعزام شده‌اند، از این ۲۷ ماموریت ۱۵ مورد مربوط به آب‌ گرفتگی منازل در شهر و باغات گراش بود. این‌ها مواردی هستند که به ما اعلام شده و از ما برای جابجایی و تخلیه آب به وسیله پمپ کمک خواسته‌اند، قطعا آب‌گرفتگی منازل بیشتر از این‌ها بوده است.»

شکاری در ادامه افزود: «در بارندگی روز گذشته ۸۳ نفر حادثه دیده‌اند و این آمار مربوط به خود گراش است، هیچ گزارشی از روستاها تا این لحظه نداشته‌ایم و میزان بارندگی در روستاها کمتر از شهر بوده است. در شب گذشته ۶ تیم پنج نفره عملیات از نیروهای داوطلب و یک تیم ۵ نفره از نیروهای کادر هلال احمر به همراه ۴ پمپ تخلیه آب و ۴ ماشین عملیات امدادرسانی به مردم را انجام دادند.»

رئیس جمعیت هلال احمر گراش ضمن درخواست از مردم برای ماندن در منزل اظهار داشت: «بیشترین مشکل ما عبور و مرور ماشین‌ و موتور در هنگام بارندگی از آب است، حجم آب به یکباره بالا می‌آید و موانعی از قبیل جاده، پل و جدول مشخص نمی‌شود و وسایل نقلیه دچار مشکل می‌شوند. دیشب در جاده سمت سلطان آباد و محمدآباد حجم آباد به یک باره بالا آمد و یک موتور سوار به داخل رودخانه افتاد  که نیروهای امداد برای کمک اعزام شدند. درخواست داریم در خانه بمانید و از ترددهای غیرضروری در هنگام بارندگی خودداری کنید.»

محمد شکاری در پایان گفت: «منازل مسکونی معمولا در بارندگی اول کمتر دچار تخریب می‌شوند، موردی هم که دیشب بر اثر بارندگی تخریب شد دلیل‌اش گودبرداری بود که کنار این خانه انجام شده بود و بر اثر جمع شدن آب در گود این منزل نشست و ریزش کرد. این ملک در محله برا کوچه شهید رحمانیان، پشت ساختمان فرشته و متعلق به آقای آبازیان بود.»

شهرداری : ۷۱ نیرو در آماده‌باش

 در پی آغاز بارش‌های روز سه‌شنبه ۴ مردادماه ۱۴۰۱ ستاد مدیریت بحران شهرداری تشکیل و در محل موتوری مستقر شد.

به گزارش روابط عمومی شهرداری گراش، آمار عملکرد ستاد بحران در اولین روز از سامانه جدید بارشی ۷۱ نیروی اداری، آتشنشانی، فضای سبز و خدمات در حالت آماده باش بودند.

۵ دستگاه لودر، ۳ دستگاه بیل میکانیکی، ۳ دستگاه کامپرسی، ۴ دستگاه خودرو سنگین و نیمه سنگین و ۸ دستگاه خودرو سبک از ماشین آلات و تجهیزات آماده به خدمت شهرداری گراش بود. با توجه به اقدامات پیشگیرانه صورت گرفته در قبل از بارندگی و احداث کانال‌های انحرافی، لایروبی مسیل‌ها و هرس درختان و… خوشبختانه تا حد زیادی از بروز خسارات جدی به تاسیسات شهری جلوگیری به عمل آمد.

همچنین روز گذشته ۱۳ مورد رفع آبگرفتگی جداول و مسیل‌های عبور سیلاب توسط واحد خدمات، ۷ مورد جمع‌آوری شاخه درختان شکسته شده توسط واحد فضای سبز،  ۱۴ مورد امدادرسانی به خودروهای گرفتار در گل و سیلاب و سقوط در جداول توسط آتش نشانی و موتوری، در اختیار گذاشتن ۱ مورد کف کش جهت تخلیه آب، ۱ مورد تخلیه آب از منازل و زیرزمین توسط ستاد بحران و ۲ مورد ایمن‌سازی و جمع‌آوری ساختمان قدیمی تخریب شده در بافت فرسوده انجام شده است.

شهردار گراش نیز پس از بارندگی با حضور در محله بیدله وضعیت سیلاب در این محله حادثه خیز را در گفتگو با اهالی محله پیگیری کرد.

مهندس مهدی حلیمی، شهردار گراش در گفتگو با هفتبرکه گفت: «قبل از شروع بارندگی در روزهای گذشته اقدامات پیشگیرانه خوبی را انجام دادیم. ایجاد کانال عرضی در خیابان دانشگاه، ایجاد بند انحرافی سیل، هرس درختان، لایه‌روبی کانال‌های سطح شهر باعث شده که خسارت در روز گذشته بهحداقل برسد.»

شهردار گراش در ادامه افزود: «تمام امکانات مورد نیاز از جمله ماشین‌آلات، مصالح از طریق مردم و دفاتر ساختمانی و مصالح فروشی برای کمک‌رسانی در بحران روز گذشته بسیج شده‌اند تا در سریعترین زمان بهترین بازدهی را داشته باشیم.»

بارندگی و صاعقه عصر روز گذشته  باعث قطعی برق در نقاطی از شهر از جمله بلوار امام حسین، بلوار شهدا، بلوار سپاه و بیدله شده بود که ساعاتی بعد با تلاش نیروهای اتفاقات برق، وصل شد.

به گفته‌ی مهندس فانی، رییس اداره برق گراش، در حال حاضر برق داخل شهر و روستاها وصل است؛ اما همچنان مشکلاتی در مناطق دشت کوند و پشت پلیس راه وجود دارد.

مهندس فانی در مورد دلایل این قطعی‌ها گفت: «برخورد درخت با شبکه در بلوار شهدا و آسیب به شبکه فشار متوسط به خاطر رعد و برق باعث قطعی شده بود. یکی از مقره‌ها (از تجهیزات شبکه) در ابتدای بلوار امام حسین(ع) نیز اتصالی زده بود که تا آن را پیدا کردیم، طول کشید.»

شهروندان می‌توانند در صورت نیاز با اتفاقات برق به شماره‌های ۱۲۱ و ۰۷۱۵۲۴۴۵۵۵۳ تماس بگیرند.

 

خبرنگار حوزه شهری و اداری هفت‌برکه عضو هیات مدیره انجمن دوببله و گویندگی گراش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top