بستن

بار سنگین مالیات بر دوش اصناف

هفت‌برکه: خردادماه هر سال موعد ارسال اظهارنامه‎‌‌های مالیاتی است. امسال با توجه به دسترسی اداره مالیات به حساب‌ها و مبنا قرار دادن تراکنش‌های دستگاه پوز، مالیات‌ عده‌ای از مشاغل نسبت به سال گذشته بسیار بالاتر شده است. ذبیح‌الله سعادت، رئیس اداره امور مالیاتی شهرستان گراش، روز سه‌شنبه یک کارگاه آموزشی برای نحوه تکمیل اظهارنامه مالیاتی برای صاحبان مشاغل در سالن کنفرانس فرمانداری برگزار کرد و پاسخگوی پرسش‌های حاضرین در جلسه بود. 

این کارگاه با همکاری فرمانداری، اداره صمت، اداره کار و اداره امور مالیاتی صبح روز سه‌شنبه ساعت ۹:۳۰ دقیقه برگزار شد. در این کارگاه، ابتدا سعدین، رئیس اداره کار، تعاون و امور اجتماعی شهرستان گراش، از قانون کار گفت و سپس سعادت به بیان نکته‌هایی برای نحوه‌ی محاسبه و تکمیل اظهارنامه پرداخت. پایان جلسه نیز به پرسش و پاسخ با حاضرین گذشت. طبق مصوبه دولت، تسلیم اظهارنامه مالیات بر درآمد مشاغل تا ۱۵ تیرماه تمدید شد.

حتما حساب شخصی و تجاری را جدا کنید

ذبیح الله سعادت، رئیس اداره امور مالیاتی شهرستان گراش، در ابتدای جلسه به بیان چند نکته برای نحوه‌ی تکمیل فرم اظهارنامه مالیاتی برای حاضرین در جلسه پرداخت و گفت: «در چند روز گذشته یک جلسه با مستوفی، مدیرکل مالیات کشور، داشتیم که نکاتی را از جلسه یادداشت کرده و ارائه می‌دهم. اما به عنوان مهم‌ترین نکته باید بگویم که حساب‌های شخصی را از حساب‌های تجاری جدا کنید، حتی اگر دوستی هم به شما مراجعه می‌کند که مبلغی را در مغازه و دستگاه پوز شما کارت بکشد و از شما نقدی دریافت کند، دیگر این کار را انجام ندهید. همه این‌ها برای شما فروش محسوب می‌شود، پس خواهشا حساب شخصی را از حساب تجاری جدا کنید تا این مشکلات به وجود نیاید.»

پیش از این در ۱۳ خردادماه ۱۴۰۱، هفت‌برکه یک گفتگوی اختصاصی با سعادت، رئیس امور مالیاتی شهرستان گراش، منتشر کرده بود که در این مصاحبه سعادت از امکان تغییر در سقف مالیات‌های توافقی نیز خبر داده بود:‌ «سقف درآمد و فروش از یک میلیارد و چهارصد و چهل میلیون تومان به چهار میلیارد و هشتصد میلیون تومان افزایش پیدا کرده است که این به نفع مودی است و در واقع مودیان بیشتری می‌توانند از تبصره ۱۰۰ استفاده کنند.»

سعادت در ادامه افزود: «محاسبه مالیات با سه روش است که در روش اول بر اساس دسته مالیاتی است که در این دسته سه سقف فروش ۱ میلیارد تومان، ۱ تا ۳ میلیارد تومان و ۳ تا ۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان محاسبه می‌شود. در روش دوم، محاسبه بر اساس سابقه‌ی موجود در سیستم است؛ و در روش سوم هم بر اساس سابقه و سه برابر مالیات سال قبل محاسبه می‌شود. این صحبت که محاسبه بر اساس بالاترین مبلغی که یکی از این روش باشد و یا همیشه سه برابر مبلغ سال قبل است، کاملا اشتباه است. مالیات امسال را با سال‌های قبل اصلا مقایسه نکنید. اداره در سال‌های قبل هیچ اطلاعاتی از شما نداشت ولی امسال به اطلاعات فروش شما دسترسی دارد. اما توصیه می‌کنم تا می‌توانید از تبصره ۱۰۰ استفاده کنید، با توجه به اینکه سقف درآمد و فروش هم از یک میلیارد و چهارصد و چهل میلیون تومان به چهار میلیارد و هشتصد میلیون تومان رسیده است.»

رئیس اداره امور مالیاتی شهرستان گراش با بیان اینکه مسئولیت تنظیم اظهارنامه مالیاتی بر عهده خود شخص است، اظهار داشت: «حد نصاب ۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان بر اساس نظر سازمان باید به ازای هر شریک این حد نصاب رعایت شود، ولی هنوز در سیستم لحاظ نشده است و امیدوارم به زودی لحاظ شود. افرادی که شراکت‌نامه در سال ۱۴۰۰ دارند شامل این قانون می‌شوند. مسئولیت تنظیم اظهارنامه مالیاتی بر عهده خود شخص است، حتی به پست بانک هم مراجعه نکنید. وارد سایت شوید Ntr.tax.gov.ir و اطلاعات را وارد و تکمیل کنید. اگر اشتباهی رخ داد، مسئولیت با پست بانک و اداره مالیات نیست. مسئولیت با خود مودی است.»

در ادامه این کارگاه آموزشی، به چگونگی محاسبه، پرداخت و تکمیل فرم‌های مالیاتی پرداخته شد و حاضرین در جلسه که اکثرا هم مهندسین و صاحبان مشاغل بودند به طرح پرسش پرداختند.

جلسه پرسش و پاسخ

مهندس گنجی از نظام مهندسی سوال می‌پرسد: «سال ۹۹ بر اساس اظهارنامه‌ای که بر اساس گردش حساب پر کردیم معاف از مالیات بودیم، به عنوان مثال مبلغ گردش حساب ما ۱۶۰ میلیون تومان بود ولی چیزی که به عنوان دریافتی وارد کرده‌ایم ۱۲۰ میلیون تومان بود، از اداره مالیات با ما تماس گرفتند که این ۴۰ میلیون مابه تفاوت که وارد حساب شما شده است تکلیف‌اش را مشخص کنید. طبق اسنادی هم که ارائه دادیم بخش از مبلغ پولی بوده که از حساب شخص وارد حساب تجاری شده و مجدد برداشت شده است. این مشکل باید چطور حل شود؟

سعادت: پرونده را مجدد به اداره بیاورید. من مجدد با جزییات بررسی می‌کنم.

وحید دمساز، مهندس عمران، می‌پرسد: برای مهندسانی که در دفتر کارت‌خوان دارند، بعضی از خدمات مربوط به‌ مهندسی نیست و باید چکار کنند و اینکه سال مالیاتی آن‌ها از کی هست؟

سعادت: سال مالیاتی مهندس‌ها فرق دارد و متاسفانه این مشکل را هر سال داریم و البته راه‌کارهایی هم پیشنهاد داده‌ایم و جلساتی هم با مهندسین گرفتیم امیدواریم این مشکل هم حل شود.

زارعی: بابت فروش زمین مالیات پرداخت می‌شود؟

سعادت: مالیات فروش زمین مستقل است و در زمان نقل و انتقلات در دفاتر اسناد رسمی پرداخت می‌شود.

مهندس راچی: چطور ثابت کنیم عمده‌فروش هستیم یا خرده‌فروش؟

سعادت: در صورت معاملاتی که ارسال می‌شود مشخص می‌شود. به عنوان مثال در آهن‌فروشی صورت معاملاتی که برای ما ارسال می‌شود چند درج شده که مصرف کننده نهایی است یا به مغازه‌داری جنس را فروخته‌ام، اگر بزند مصرف کننده نهایی مشخص است که خرده فروش است. اگر ادعای عمده فروشی دارید عمده فروش کسی است که به فرد دیگری می‌‌فروشد و طرف هم به مصرف کننده نهایی می‌فروشد. اگر هم عمده فروشی داشته و هم خرده فروشی به مغازه‌دارها با دو ضریب حساب می‌شود.

عبدالحسین محمدی، رئیس بانک سپه شعبه غدیر گراش: شما در صحبت‌های خود اشاره کردید که به حساب‌های دیگر مشتریان هم دسترسی دارید ولی فعلا فقط دستگاه پوز را در نظر می‌گیریم. در نظام بانکی طبق تبصره مبارزه با پولشویی محدودیت‌های در نظر گرفته می‌شود که شخص از یک نوع حساب در یک بانک نمی‌تواند دو تا داشته باشد. وقتی فردی مراجعه می‌کند و می‌خواهد یک حساب تجاری و شخصی باز کند، من رئیس بانک از او می‌خواهم که با حساب تجاری متصل به پوز تراکنش بیشتری انجام دهد، مانده بیشتری هم نگه دارد تا بتوانم تسهیلات بیشتری به او بدهیم این کار ما و اداره مالیات که تراکنش پوز را در نظر می‌گیرد تعارض منافع دارد.

از طرفی شرکت‌های دستگاه پوز هم با اداره مالیات در تعارض هستند، شرکت اعلام می‌کند که اگر این تعداد تراکنش با دستگاه پوز انجام نشود دستگاه‌ها جمع‌آوری می‌شود. برای اینکه دستگاه هم جمع نشود فرد با کارت خود تراکنش انجام‌ می‌دهد تا دستگاه جمع نشود که باید راهکاری برای آن هم ارائه شود.

و اما سوالی که دارم این است که مستندات اختلاف برای ماده ۱۰۰ چطور به دست شما می‌رسد؟ این قانون در سال‌های قبل هم وجود داشته ولی زیرساخت استفاده فراهم نبوده، لازم است که یک فرهنگ‌سازی برای تمام مردم انجام شود که الان مالیات مثل گذشته نیست و فروش کاملا برای اداره مالیات مشخص است. خیلی‌ها این آگاهی را نداشتند که باید حساب شخصی از حساب تجاری جدا باشد و خیلی از خرید و فروش‌ها با حساب شخصی انجام شده است و این اشتباه انجام شده و لازم است از این به بعد این اطلاع‌رسانی انجام شود تا حساب شخصی از حساب تجاری تفکیک شود.

بعضی از دوستان هستند که مالیات امسال و سال گذشته‌شان اختلاف خیلی بالایی با هم دارد، این اختلاف بالا از کجا نشات می‌گیرد؟ و آیا راهکاری برای ارائه مستندات وجود دارد؟

برخی از مشتریان ما که به بانک مراجعه می‌کنند صراف یا امین دوستان خارج از کشور خود هستند که مبالغ عجیب و غریبی به حسابشان واریز می‌شود و اداره مالیات هم از صاحب حساب مالیات می‌خواهد. راهکار چیست؟ آیا اداره مالیات به حساب ذی‌نفع واحد هم دسترسی دارد؟

سعادت در جواب به او گفت:‌ ما به حساب‌های مشترک دسترسی داریم ولی به حساب ذینع واحد هنوز چیزی به اداره مالیات اعلام نشده است و من چیزی نشنیده‌ام. نحوه محاسبه مالیات هیچ تغییری پیدا نکرده، اتفاقی که امسال افتاده است این است که فروش واقعی شده و دسترسی ما به تراکنش‌ها و حساب باز شده است. سازمان به فروش دسترسی دارد و مالیات‌ها واقعی‌تر محاسبه می‌شود.

اطلاعات پوز یکی از دسترسی‌های ما است و از شرکتی که از آن خرید شده برای ما مستندات را ارسال می‌کند. مجدد تاکید می‌کنم حساب‌های شخصی از حساب تجاری جدا شود.

عزیز نوبهار، مدیر مجموعه غذایی رستوارن آبشار و صالح، می‌پرسد: بابت تشکیل این جلسه از شما تشکر می‌کنم و من خودم از طرفداران شفافیت مالی و مالیاتی هستم، سرعت گرانی از سود و درآمد پیشی گرفته است،  الان در همین چند روز گذشته من خرید گوشتم کیلو ۱۶۰ تومان بوده و الان با قیمت ۱۹۰ تومان خرید می‌کنم که سود خرید قبلی الان رفته برای خرید جدید، از طرفی افزایش ۵۰ درصدی بیمه کارگران هم است، وقتی گرانی از سود پیشی گرفته مالیات الان در این شرایط چطور حساب می‌شود؟الان در حال حاضر نه تنها در سود نیستیم، ضرر هم می‌کنیم و حتی رو به ورشکست شدن هستیم؛ نه فقط مجموعه غذایی ما، خیلی از رستوران‌دارها الان این مشکل را داریم. اگر این ضرایب اصلاح نشود بخشی از صنعت کبابی‌ها و رستوارن‌ها ورشکست می‌شوند. ورشکستگی یعنی بیکاری، یعنی بدهکاری، زندانی و آسیب‌های اجتماعی دیگر که در ادامه خواهد داشت و باید بررسی شود.

سعادت: این دغدغه در جلسات هم مطرح بود و امیدوارم درصد و ضرایب مالیات کاهش پیدا کند.

عظیمی، از اعضای اتاق اصناف گراش، در پرسشی گفت: مغازه‌ای که درآمدش در طول سال شاید ۵۰۰ میلیون تومان هم نبوده مکلف به پرداخت مالیات است ولی پزشکی که روزانه بالای ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان در آمد دارد چرا باید فرار مالیاتی داشته باشد و برخوردی هم صورت نگیرد؟ 

سعادت: این مطالبات را باید به ارگانی بدهید که کارش نظارت است، در خصوص پزشکان متاسفانه بازرسی‌ها دقیق انجام نمی‌شود. پزشکان مکلف به داشتن دستگاه پوز هستند. من دغدغه دارم که نامه می‌زنم برای نظارت و رونوشت به فرمانداری هم می‌دهم ولی کار من پلمپ مطب پزشک متخلف نیست. شما باید این مطالبه را از نهاد نظارتی خودشان داشته باشید. پزشکان مکلف هستند که از دستگاه کارت خوان استقاده کنند و گرنه لغو پروانه کسب می‌شوند.

 

خبرنگار حوزه شهری و اداری هفت‌برکه عضو هیات مدیره انجمن دوببله و گویندگی گراش

2 نظر

  1. همه بازاریان در شهرهای مختلف اعتصاب سراسری کردن.
    بازنشستگان محترم هم هر روز اعتصاب میکنن.
    درود به شرفشون.
    ولی تو این شهر […] یه اعتراض ساده کنند.
    […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 نظر
scroll to top