بستن

مالیات اصناف یک موضوع ملی است

هفت‌برکه: حسین فولادی، رییس اتاق اصناف گراش، در هفتاگرام (گفتگوی زنده در اینستاگرام هفت‌برکه) شماره ۲۰ در روز چهارشنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۲ در مورد مسائلی همچون انواع مالیات‌های اصناف و تغییرات آن، تفاوت مالیات در اصناف مختلف، مهمترین نکات در پیشگیری از جرایم مالیاتی، و ضرورت‌های بروزرسانی مدیریت مالی در فروشگاه‌ها صحبت کرد. بخش‌هایی از صحبت‌های او را بخوانید و یا گفتگوی کامل را در صفحه اینستاگرام هفت‌برکه (اینجا) ببینید.

 

⏳ #هفتاگرام ۲۰
🎙 گفتگوی زنده با حسین فولادی، رییس اتاق اصناف گراش
⏰ چهارشنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۲

🔖 انواع مالیات‌های اصناف و تغییرات آن
۱️⃣ مالیات بر عملکرد که در خردادماه با ارائه اظهارنامه مالیاتی وصول می‌شود.
۲️⃣ مالیات بر ارزش افزوده که شامل برخی صنوف است. تا الان ۹ گروه صنفی شامل این مالیات شده‌اند. گروه دهم که از زمستان آینده شامل می‌شوند، فروشندگان لوازم آرایشی و بهداشتی‌اند. در گراش صنف‌های طلافروشان، آهن‌آلات. کافی‌شاپ و بیرون‌بر و رستوران، و خصوصا عمده‌فروشان مواد غذایی در پایان هر فصل باید اظهارنامه بدهند.
۳️⃣ مالیات مودیان حقوقی که در تیرماه وصول می‌شود و باید دفتر پلمب حسابداری تحویل بدهند.

❓ مالیات بر ارزش افزوده برای مصرف‌کننده نهایی چطور محاسبه می‌شود؟
▫️ اداره مالیات که می‌گوید از مشتریان بگیرید. مثلا رستوران‌دار باید از مشتری بگیرد و تحویل بدهد.
هنوز همان ۹ درصد است اما طبق برنامه دولت که مقدار مالیات را در بودجه جاری افزایش بدهد، احتمالش است که به ۱۰ درصد افزایش یابد.

❓ تفاوت مالیات در اصناف مختلف
▫️ مالیات بر اساس ضرایب مالیاتی یا «اینتاکد» محاسبه می‌شود. از سال ۱۴۰۰ که همه چیز متحول شده است، کمیسیون تعیین ضرایب مالیاتی متاسفانه تشکیل نمی‌شود. مثلا اگر مبنا این بوده که سوپرمارکت ۱۰ یا ۱۱ درصد سود می‌برد همین ضرایب برای مالیات‌ستانی استفاده می‌شود.
📌 کاری که از دست ما ساخته است، این است که روزی که فرد می‌آید که پروانه صنفی بگیرد، تاکید می‌کنیم که در انتخاب رسته دقت کنند.
▪️ رسته‌ای که در دو سال اخیر بیشترین مالیات را داشته، مشاغل خدماتی است که از ۲۵ درصد به بالاست. بیشترین تنش را هم در همین رسته داشته‌ایم. مثلا تعویض روغنی که ۳۵ درصد ضریب دارند.

⭕️ دو نکته در مورد تورم و تاثیرش در افزایش مالیات‌ها
۱️⃣ در علم اقتصاد، تورم مالیات پنهان محسوب می‌شود.
۲️⃣ مالیات در کشورهای پیشرفته در دوران رونق اقتصادی افزایش پیدا می‌کند؛ ولی در ۷-۸ سال اخیر، نه تنها رونقی نبوده بلکه هر سال در رکورد فرو می‌رویم. پس از نظر اصناف سراسر کشور، زمان خوبی برای واقعی کردن مالیات‌ها انتخاب نشده است.
▫️ البته اصلاح قانون جامع مالیاتی از سال ۹۴ اتفاق افتاد و مربوط به این دولت نیست.

⚠️ مهمترین نکات در پیشگیری از جرایم مالیاتی
۱️⃣ اولین نکته انتخاب رسته‌ مناسب است که ضریب اینتاکد کمتری داشته باشد. ما ضریب از ۵ داریم تا ۳۵. ما دفترچه‌های رسته‌های مختلف واحدهای صنفی را داریم.
✔️ مجموعه امور مالیاتی گراش هم کاملا همراهی می‌کنند ولی این قانون چیزی نیست که مربوط به گراش باشد.
۲️⃣ حساب مالیاتی‌شان را کامل برای مغازه جدا کنند.
۳️⃣ اظهارنامه را باید از سال اول به هر صورتی که هست ارائه کنند، چه دو ماه شروع کرده باشند چه یازده ماه. شرط هرگونه تخفیف یا تشویق‌های دولتی، همین تسلیم اظهارنامه مالیاتی است.
۴️⃣ اظهارنامه را باید در مراکز معتبر ارائه بدهید.

⭕️ کمیسیون اختلافات مالیاتی
▫️ بیشترین پرونده‌ها در این کمیسیون، متاسفانه مربوط به افرادی است که اظهارنامه قطعی نداده‌اند. تاکید می‌کنم هرچقدر مبالغی که دارایی اعلام می‌کند اختلاف داشته باشد، باز هم می‌صرفد که پرداخت کنند. عموما جور کردن اسناد و مدارکی که مورد تایید کارشناسان مالیات باشد و باعث تخفیف شود خیلی سخت است. دسته دوم هم کسانی هستند که اظهارنامه صفر داده‌اند.

❓ چه بخش‌هایی از مالیات‌ستانی در لار و گراش؟
▫️ از لحاظ چارت سازمانی، لار امور مالیاتی دارد و یک درجه بالاتر است.
▫️ بالای ۹۰ درصد پرونده‌ها اینجا حل و فصل می‌شود، ولی بعضی وقت‌ها کارشناسان مشاغل خاص لازم است که به لار ارجاع داده می‌شود.

❓ کسب و کارهای کوچک و سنتی
▪️ تا ۵-۶ سال قبل، مبنای مالیات‌ستانی پروانه کسب بود. ولی در چند سال اخیر که مبنا دستگاه پوز است، اگر دستگاه گرفته‌اید، باید مالیات بدهید. مشاغلی که زیر ۵۰۰ میلیون در سال تراکنش داشته باشند، مالیات خاصی پرداخت نمی‌کنند ولی باز هم در صورتی که اظهارنامه داده باشند.

❓ کنترل اجاره بها
▪️ متاسفانه هیچکس نمی‌تواند در این مورد کاری بکند و در تمام شهرها این مشکل هست و فقط و فقط مجلس می‌تواند قانون را عوض کند چون مشکل از قانون است.

❓ قیمت خدمات و اجناس از لار بالاتر است؟
▪️ کسانی که این ذهنیت را دارند، بیشتر در مورد مواد غذایی و میوه‌جات و خدمات تعمیرگاهی است.
۱️⃣ اولین نکته این هرچه تعداد عرضه‌کنندگان بیشتر باشد، رقابت بیشتر و قیمت‌ها شکسته می‌شود که نتیجه‌اش فروش بیشتر با قیمت کمتر است. در واقع در گراش، گران‌فروشی نداریم، بلکه در لار ارزان فروشی وجود دارد چون توجیه اقتصادی دارد.
۲️⃣ دلیل دیگرش هم خدماتی است که در سوپرمارکت‌های گراش به مشتریان ارائه می‌شود، مثل تحویل در منزل یا حساب دفتری.
۳️⃣ فاصله جغرافیایی هم مساله دیگر است. از قدیم‌الایام مرکز پخش و عرضه مواد غذایی در لار بوده است.

🔻 کار و وظیفه‌ی اتاق اصناف؟
▫️ وظیفه اصلی، صدور پروانه کسب است. در کنارش خدماتی مثل تعیین قیمت و مکاتبات با اداراتی مثل تامین اجتماعی و دارایی هم انجام می‌شود. مقابله با گران‌فروشی و کم‌فروشی و تخلفات صنفی هم از وظایف اتاق اصناف است.

 

سردبیر پایگاه خبری هفت‌برکه عضو هیات مدیره موسسه فرهنگی هنری هفت‌برکه گراش دکترای ادبیات انگلیسی از دانشگاه تهران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top