بستن

نماینده و نماینده‌تر

هفت‌برکه – محمد خواجه‌پور: با کامل شدن سال دوم نمایندگی، حسین‌زاده، نماینده‌ی پنج شهرستان جنوبی استان فارس، اکنون در نشیب دوره‌ی چهارساله‌ی نمایندگی قرار دارد. به قول فوتبالی‌ها که حسین‌زاده زیاد به اصطلاحات آن‌ها علاقه‌مند است، او در نیمه‌ی مربیان قرار دارد و باید با آنالیز این دو سال گذشته، برای بازی در دو سال آینده برنامه مشخصی داشته باشد.

با گذشت دو سال، راحت‌تر می‌توان به کارنامه‌ی حسین‌زاده نمره داد. اما خیال شما را راحت کنم: این یادداشت برای نمره دادن به حسین‌زاده نیست بلکه می‌خواهم نشان دهم چرا گراشی‌ها معتقدند حسین‌زاده کاری برای گراش نکرده است. اگر حوصله‌ی خواندن این مقاله‌ی ۱۴۰۰ کلمه‌ای را ندارید، حرف من این است: حسین‌زاده خود را فقط در قالبِ نماینده‌ی مجلس می‌بیند، در حالی که مردم گراش اسفند ۱۳۹۸ به دنبال یک «لیدر»، یکپارچه به او رای دادند. همین نگاه متفاوت است که باعث می‌شود گاهی حسین‌زاده و مردم گراش از یکدیگر دلخور باشند. این دلخوری را در کامنت‌های پس از هر خبر درباره‌ی حسین‌زاده به راحتی می‌توان دید.

توقعات بالا، بحق یا بر خلاف انصاف؟

بی‌تردید حسین‌زاده در انتخابات اسفند ۱۳۹۸ با رای گراش به مجلس راه یافت. ۷۰ درصد از ۲۸۳۹۹ رای حسین‌زاده از شهرستان گراش بود و او در هیچ کدام از ۹ حوزه فرعی دیگر رای عمده‌ای نداشت و نفر اول نشد. در واقع حسین‌زاده برای انتخاب خود مدیون هیچ شهری به جز شهرستان خودش نیست. همین رای بالای گراش، فداغ و ارد به حسین‌زاده، توقعات آن‌ها از او را چند برابر کرده است.

حسین‌زاده در نشست خبری پایان سال دوم گفت: «بیشترین اعتراضات به نماینده در شهرستان گراش است.» این حرف او درست است چون مردم و حتی نخبگان احساس می‌کنند حسین‌زاده در جایگاهی که مردم به خاطر آن به او رای دادند قرار نمی‌گیرد. انتخابات یک «رقابت» نفس‌گیر بود که گراشی‌ها معتقدند تا حالا از بردشان هیچ سودی نبرده‌اند.

اکنون حسین‌زاده نماینده پنج شهرستان است. اما آیا این عادلانه است که او برای گراش «نماینده‌تر» باشد؟ حسین‌زاده این را بر خلاف عدالت می‌داند و بارها روی این موضوع تاکید کرده است. اما کنشگران سیاسی گراش معتقدند خوب و بدِ حسین‌زاده به پای گراش هم نوشته می‌شود و او چه بخواهد و چه نخواهد، برای مردم منطقه یک «نماینده‌ی گراشی» است. گراش برای حسین‌زاده هزینه می‌دهد و حسین‌زاده هم باید برای گراش از خودش هزینه کند. 

هدف بزرگی که هیچ کس نمی‌داند چیست

رمزگشایی از کلیدواژه‌هایی مانند «مطالبه‌گری» و «شهر بی‌صاحب» می‌تواند به روشنی این اختلاف دیدگاه را نشان دهد. حسین‌زاده بارها در صحبت‌های خصوصی و گاهی در صحبت‌های عمومی موضوع «عدم مطالبه‌گری مردم گراش» نسبت به شهرهای دیگر را به صورت گلایه‌آمیز مطرح کرده است. اما مردم معتقدند که مطالبه‌گری خود را با رای دادن و فرستادن او به مجلس انجام داده‌اند حالا او در نقش لیدر و مربی باید خواسته‌ها را مطرح کند و هر وقت لازم می‌داند مستقیم یا غیر مستقیم مردم را برای مطرح کردن خواسته‌ها به میدان بکشاند. یعنی واقعا حسین‌زاده مطالبه‌های مردم را نمی‌داند که گراشی‌ها را به تکرار آن‌ها فرا می‌خواند؟

یا این که حسین‌زاده در «مطالبه‌گری» خواهان توان افکار عمومی، بسیج مردمی و در اختیار قرار دادن منابع است. این وظیفه یک نماینده نیست که بسیج مردمی را انجام دهد اما بخشی از نقش یک لیدر است که افراد را پشت سر خود به صف کند و به سمت هدف مشخصی راهبری کند.

ادامه دادن پروژه‌های ناتمام، تکمیل راه چک‌چک، جذب بودجه برای علوم پزشکی، تکمیل چارت ادارات، تکمیل مجتمع اداری و ده‌ها کار بر زمین‌مانده‌ی دیگر ضروری و لازم است اما حتی انجام تمام آن‌ها مردم را از حسین‌زاده راضی نمی‌کند. «پروژه شهرستان شدن» کلید رستگاری حسنی در دوره‌ی نمایندگی بود؛ هم امواج برگ مطهر سبز را از او دور کرد و هم تمام توان گراش را در اختیار او قرار داد. اگر حسین‌زاده تمام توان گراش را می‌خواهد، باید یک هدف مشخص، واضح و بزرگ تعریف کند.

هدفی که بعد از دو سال هیچ‌کس نمی‌داند چیست اما همه آن را از حسین‌زاده می‌خواهند. کار لیدر گاهی به جز پیش بردن مردم در یک جاده با برنامه‌ی مشخص، ساختن یک جاده به سمت یک هدف است. دو سال گذشت و هنوز این سوال بی جواب است که «برنامه‌ی حسین‌زاده برای گراش چیست؟»

در موضوع چالش‌برانگیزی مانند محدوده‌ی شهرستان، این اختلاف دیدگاه مردم و نماینده بهتر قابل تشخیص است. حسین‌زاده معتقد است در این موضوع نماینده‌ی هر پنج شهرستان است و به حکم عدالت نمی‌تواند دخالت کند. کار او درخواست از فرماندار و شورای شهر و… برای حل موضوع است. اما از نگاه مردم گراش، آن‌ها بودند که حسین‌زاده را به مهمترین و موثرترین شخصیت سیاسی منطقه تبدیل کردند و او باید به هر شکلی در این فرصتِ کمِ باقی‌مانده، موضوع را حل کند. این کاری است که لیدرهای گراش در برابر لیدرهای لار (که آن هم وضعیت بلاتکلیفی دارد) باید حل کنند اما هیچ کس برای این وضعیت خطرناک خود را در جایگاه حساس تصمیم‌سازی قرار نمی‌دهد تا این زخم کهنه همچنان باز بماند.

نماینده‌ی مردم / نماینده‌ی دولت

شاید این حرف حسین‌زاده که «من در حوزه انتصابات دخالتی ندارم» به عنوان یک نماینده‌ی مجلس قابل قبول، قانونی و پذیرفتنی باشد اما وقتی مردم او را صدا می‌زنند و نماینده‌ی خود می‌دانند توقع دارند در این مورد حسین‌زاده حداکثر توان خود را صرف کند و از موضع قدرت، نظرات مردم را در انتصابات منعکس کند. 

نمونه‌ی مشخص ماه‌های اخیر، انتخاب فرماندار گراش بود. حسین‌زاده دو موضع داشت که هر دو بر خلاف جایگاه لیدری شهر گراش بود: از یک طرف او اعلام بی‌طرفی کرد و اعلام کرد در انتصابات دخالت نمی‌کند؛ از طرف دیگر در کشاکش با برخی نهادهای دیگر مانند شورای شهر و امام جمعه برای انتخاب گزینه‌ها قرار داشت.

در حالی که توقع مردم این بود که حسین‌زاده یک سطح بالاتر برود و در نقش هماهنگ‌کننده، تمام این جریان‌های شهر گراش با منافع متفاوت و متضاد را در کنار هم قرار دهد. هم آن‌ها را به یک خروجی مشترک برساند و هم در نهایت از این خروجی با تمام توان دفاع کند. حسین‌زاده حق دارد که بگوید «این وظیفه‌ی یک نماینده نیست» اما این خواست مردمی است که گاهی با کامنت «شهر بی‌صاحاب!» همچنان به دنبال یک لیدر، یک هماهنگ‌کننده و یک صاحاب می‌‌گردند که توده‌‌های متفرق را به جمعیتی متحد تبدیل کند.

مهندس حسین‌زاده همیشه یک مدیر فنی بوده که طبق دستورالعمل‌ها و استانداردها کار را انجام داده است. اما نقشی که مردم از او توقع دارند یک نقش و بازی سیاسی (نه جناحی) است که حسین‌زاده در آن کارآزموده نیست و به خاطر همین از این نقش پر از ریسک دوری می‌کند.

نگاه رونالدینیویی به وزارت نفت

برخی رفتارهای دیگر حسین‌زاده نیز این گمانه را به وجود آورده که نگاه او و برنامه‌ی آینده‌اش نه در مجلس و در منطقه جنوب فارس که در وزارت نفت و مدیریت ارشد در جایی است که تخصص اوست. همراهی چندباره با وزیر نفت، دفاع تمام قد از وزیر قبلی و وزیر فعلی و حمایت کامل از دولت سیزدهم باعث شده است با وجود همه‌ی تلاش‌های حسین‌زاده، این احساس در مردم به وجود بیاید که او به قدر کافی روی مسائل شهر و شهرستان متمرکز نیست.

حسین‌زاده اگر بخواهد دوره‌ای دیگر در مجلس حضور داشته باشد، تنها یک مسیر دارد: رای قاطع گراش و رای پراکنده و قابل توجه مناطق دیگر. اما همه‌ی این سختی‌ها شاید باعث شود او مسیر دیگری را انتخاب کند و به جای مجلس، راهی دولت شود و این موضوعی است که فشار گراشی‌ها را روی حسین‌زاده بیشتر می‌کند که به عنوان نماینده‌ی گراشی در فرصت کوتاه باقی‌مانده کاری انجام دهد. حسین‌زاده برای ادای دین به گراش، تنها کمتر از دو سال وقت دارد. البته اگر او دینی را بر دوش خود بداند!

همه قبول دارند حسین‌زاده سختکوش و پیگیر است و در فرصت کوتاه نمایندگی با تمام توان در حال کار است. اما حرف گراشی‌ها چیز دیگری است: نماینده‌ای که با رای آن‌ها به مجلس رفت چه برنامه‌ای برای شهر و شهرستان خودش دارد؟

در این دوگانه‌ای که حسین‌زاده و مردم به خوبی حرف یکدیگر را نمی‌فهمند، من حرف حسین‌زاده را درک می‌کنم؛ ولی او اگر می‌خواهد بار سنگین لیدری و راهبری شهر گراش را همزمان با نمایندگی بر دوش نکشد، باید فرد یا ترجیحا ساختاری جایگزین برای آن بسازد، اما در این بخش هم موفقیت زیادی نداشته است. راستی سرنوشت کارگروهای ۴۴گانه نماینده به کجا کشید؟

| مدیر رسانه‌های هفت‌برکه | مدیرمسئول پایگاه خبری هفت‌برکه | مدرس دوره‌های آموزش خبرنگاری

17 نظر

  1. یک موضوع مهم که از دیدگاه نویسنده مغفول مانده این است که حسین زاده در زمان انتخابات و پیش از آن خود را به عنوان نماینده معرفی نمی‌کرد بلکه با طرح شعارهایی مثل صنعت و محیط زیست و جاده و … خود را به قول نویسنده این مقاله یک لیدر معرفی کرده بود. از این جهت انتظار به وجود آمده چندان بی راه نیست. این نقش را خود او تعریف کرده است.

  2. من در رابطه با محیط کارم و اداره‌ام از حسنی خیلی دلگیرم ، ولی هیچ کس هم مثل حسنی جرات ندارد که کاری بزرگ کند(شهرستان کردن گراش) و حالا نوبت کیه که کار بزرگ محدوده گراش از لار را انجام بدهد؟

  3. جناب نماینده گراشی!
    حالا محدوده را اگر نمیتوانی!! براش کاری بزرگ انجام بدهی!! ، میشه حقوقت را بین گراشیهایی که بهت رای دادند تقسیم کنی آیا؟

  4. سلام البته انتقاداتی وجود داردکه بایددریک جلسه بااهل فن پیگری شودوجناب نماینده پاسخگوباشندنبایدخودی راخراب کنیم آقای حسین زاده درهرپستی که باشندبرای شهرمفیدخواهندبود ان شاالله

  5. لیدر بودن پیش کش .اگر در حد یک شهروند عادی هم برای گراش کار کنه و مسئولیت پذیر باشه شاهکار کرده . وقتی در جلسه اجماع به امام زمان رای داد . این یعنی اوج سادگی و عوام فریبی، وقتی شیشه نفت در مجلس نشان داد، این یعنی شعبده بازی سیاسی، وقتی از مرده سیاسی و ناکارآمدی مثل علوی در مجلس حرف زد، یعنی اوج پخمگی سیاسی . وقتی میگه در عزل و نصب ها دخالت نمی کنم یعنی توهین و ساده فرض کردن مردم . وقتی مسئله محدوده را به دوش این و اون میندازه یعنی مسئولین ناپذیری ، وقتی نسبت به استخدام و بکارگیری جوانان گراشی هیچ دغدغه ای ندارد، یعنی خندیدن به ریش مردمی که به او رای دادن و…بگذار بیشتر نگم که آدم می ترکه

  6. آقای حسین زاده متاسفانه حرفهایی می زند و خلافش عمل میکند
    چه کسی است که نداند برای رییس اداره ورزش و آموزش و پرورش شما گزینه معرفی کردی
    چرا با گزینه فرمانداری به نام هادی پور مخالفت کردی
    چرا سپاده رقیب انتخاباتی ات که به نفعت کنار کشید برایش شغل دولتی جور کردی
    و ….
    آقای حسین زاده عزیز مردم نان گندم خورده اند
    آنها را ساده فرض نکن
    چیزی بگویند تف سربالاست وگرنه حرف زیاده

  7. قابل توجه ان دسته از شهروندان محترم گراش که از مسائل سیاسی شهر خود نا اگاهند وبه فکرمسائل ومنافع شخصی خود هستند وپول را خدای خود میدانند وفقط بلد هستند نق بزنند وکلمه محدوده به زبان بیارندوهی تکرار کنند بدون انکه معنی ومفهوم محدوده بدونند یعنی چی .محدوده جغرافیایی گراش از سمت شرق در سال۱۳۸۷توسط توسط مسئولین وقت گراش تا باغ اقای عسکری به لار واگذار شده وکوههای چهار اطراف گراش هم زمان بخش شدن گراش توسط مسئولین وقت لار به لار الحاق شده .در اینجا نتیجه می گیریم گراش یک محله ی بیش نیست وبیچاره نماینده مجلس برای یک محله چه کاری میتونند انجام بدهند ؟خسته نباشین مسئولین هوشمند واینده نگر سابق گراش ودست اندرکاران وسردار شهرستانی .التماس تفکر 🤔

  8. از قدیم و ندیم گراشیها به خصلت غریب‌پرستی و رچنه‌بَروَدَری معروف بوده‌اند.
    این خصلت در خونشان است که از نیاکانشان به ارث برده‌اند و نهضت همچنان ادامه دارد.
    تقریبا دو ساعت مونده به اتمام انتخابات یه ماشین توو کوچه‌مون حرکت میکرد و با بلندگو جار میزد که ” مردم شریف گراش سریعتر بیایید رای بدهید و غیره…. ” و از طرفی دیگر در فضای مجازی توو واتساپ از گوشی کسی وویسی شنیدم که یه زنی عاجزانه از مردم گراش تقاضا و التماس میکرد و می‌گفت :” بخاطر آفتاب قیامت و بخاطر امام حسین سریعتر بروید و به فلانی رای بدهید.”
    خاب مردم گراش اومدن پای کار و به شما رای دادند و بیشتر با رای مردم گراش به هدفت رسیدی ، حالا نوبت شماست به قول اون زن
    ” بخاطر آفتاب قیامت و ….. ” به داد تک‌تک مردم گراش برسی.

  9. پرسشهایی از مطلع!
    ۱- آنچه شما از مساله محدوده خبر میدهی آیا صحت و سقمش تا چه اندازه است؟
    ۲- اگر واقعا خبرت درست باشد آیا آقای حسین‌زاده ، قبل از کاندید شدنش و زمان کاندید بودنش و زمانی که ایشان را پیروز میدان کردیم ، از آنچه شما بصورت قطعی می‌گویی اطلاع داشته است؟
    ۳- و شما آقای حسین‌زاده! و آقایان مشغول در دفتر نماینده آیا این حرفی که مطلع در مورد محدوده میزند را تایید می‌کنید؟
    ۴- اگر حرف مطلع در مورد محدوده مورد تایید شما باشد ، چرا به مردم گراش اطلاع نداده‌اید؟
    اصلا ما چرا رای داده‌ایم؟!!!

  10. حرف های محسن بصیری صد در صد تایید می کنم و همه مردم هم اینها را خوب می دانند .نماینده محترم؛ دروغ گویی زود افشا می شود . مردم را …فرض نکن

  11. لطف بفرمائید یه توک پاه تشریف ببرین به فرمانداری یا شورای شهر یا دفتر نماینده مجلس تا به سئوالهایت پاسخ دهند
    البته این ممد مشخصه کیه اسم اصلیش محسن هست، ممد اینجا بکار برده

  12. خداقوت مسئولین ودست اندکاران پرادعاوبی تدبیر وخام گراش بااجازه چ کسی ۸کیلومتر از ملک محدوده شهر گراش خام فروشی کردین ؟ به امید دست گیری ومحاکمه حسین عبدالباقیهای گراش نشستیم .امین 🤲🌹

  13. در جواب مطلع!!
    اولاََ که کافر همه را به کیش خود پندارد چون خودت پولپرستی و پول را خدای خودت می‌دانی و اخلاق و منش خودت را به دیگران می‌چسپانی.
    دوماََ چطور تا یک ساعت مونده به اتمام رای‌گیری و بدلیل نیازتان به دانه دانه رای مردم ، مردم را شریف و محترم و شهیدپرور و باغیرت و ولایی می‌نامید ولی وقتی خیالتون از حضور پرشور مردم تمام شد و مردم شما را پیروز میدان کردند ، به آنها توهین می‌کنید و برچسپهای زشت می‌زنید؟!
    بروید تووی اتاقتان بنشینید و به اعمال و افکار زشتتان فکر کنید و شرمنده شوید لعلکم تفلحون.
    و بعدش جوابگوی این مردمی باشید که شما را پیروز میدان کردند و اینقدر روی این مردم گستاخی نکنید.
    این مردم همیشه شریف و محترم و شهیدپرور و باغیرت و ولایی هستند چه قبل از رای‌گیری چه بعد از رای‌گیری، مردم همان مردمند ولی شماها از شریفی و غیرت و دیگر محاسن مردم به نفع خودتان استفاده می‌کنید و بعدش پشت به همان مردم شریف می‌کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 نظر
scroll to top