بستن

مرحله سخت را گذرانده‌ایم، ولی واکسیناسیون کرونا ادامه دارد

هفت‌برکه: حالا که چهره‌ی وحشت‌زای کرونا در حال تغییر است و خطر آن در حال کم‌رنگ شدن، بیشتر از هر وقت دیگری به اهمیت واکسیناسیون پی برده‌ایم. هفته‌ی واکسیسناسیون، ۲۴ تا ۳۰ اردیبهشت، بهانه‌ای شد تا حالا که از اوج همه‌گیری کرونا بیرون آمده‌ایم، آماری از میزان واکسیناسیون کرونا منتشر کنیم.

علیرضا مساح، معاون بهداشت دانشکده‌ی علوم پزشکی گراش، در گفت‌وگو با هفت‌برکه می‌گوید: ۳۵ هزار و ۴۶۶ نفر دز اول واکسیناسیون کرونا را دریافت کردند و از این تعداد ۹۰ درصد یعنی ۳۲ هزار و ۲۳۸ نفر دز دوم را هم زده‌اند. اما برای نوبت سوم آمار کمتر است و تنها ۱۶ هزار و ۵۱۹ نفر هر سه دز واکسن را دریافت کرده‌اند.

به گزاش هفت‌برکه ۴۷۷۰۴ نفر جمعیت بالای ۵ سال تحت پوشش بهداشت گراش است. بر این اساس، ۷۴/۲ درصد جمعیت نوبت اول واکسیناسیون را دریافت کرده‌اند. این آمار حدود ۶ درصد کمتر از آمار ملی است که بخشی از آن مربوط به افرادی است که در کشورهای دیگر واکسن زده‌اند. در مجموع سه دز ۳۴.۵ جمعیت ۵ سال به بالا واکسن دریافت کردند که تقریبا نزدیک به آمار ملی است. 

معاون بهداشت دانشکده با اشاره به تاریخ تزریق‌ها در هر نوبت گفت: «تزریق‌های نوبت اول در اولین زمان مراجعه انجام شد. نوبت دوم ۲۸ روز بعد از نوبت اول، نوبت سوم ۳ ماه بعد از نوبت دوم و نوبت چهارم ۴ ماه بعد از نوبت سوم انجام خواهد شد.»

واکسیناسیون کرونا همچنان در درمانگاه حضرت ابوالفضل(ع) گراش در خیابان بسیج ادامه دارد. 

همه واکسن‌ها را موجود داریم

از این هفته، تزریق دُز چهارم واکسن افراد ٧٠ سال به بالا و افراد دارای بیماری زمینه‌ای نیز در گراش شروع شده است. به گزارش وبدا گراش، واکسیناسیون نوبت چهارم برای افراد ٧٠ سال به بالا و افراد دارای بیماری زمینه‌ای، که ۴ ماه از تزریق نوبت سوم آنها گذشته است، از روز چهارشنبه ٢٨ اردیبهشت‌ماه در گراش انجام می‌شود.

او در جواب به این سوال که در هر نوبت مردم چه نوع واکسن‌هایی را انتخاب کردند و بیشتر چه واکسن‌هایی تزریق شده است، می‌گوید: «در نوبت اول و دوم، به ترتیب اسپوتنیک، سینوفارم و آسترازنکا، برکت و پاستوکوک بیشترین میزان تزریق را به خود اختصاص داد. در نوبت سوم و چهارم، به ترتیب آسترازنکا، سینوفارم، پاستوکوک پلاس و تعداد اندکی برکت انتخاب مردم برای واکسینه شدن در مقابل کرونا بود.»

مساح می‌گوید: «در حال حاضر کلیه واکسن‌های موجود در وزارت بهداشت از جمله (برکت، سینوفارم، آسترازنکا، نورا، فخرا، رازی، اسپایکوژن، پاستوکوک) در شهرستان گراش موجود است ولی استقبال از واکسن سینوفارم و آسترازنکا بیشتر است.»

دوره سخت واکسیناسیون را پشت سر گذاشته‌ایم

مساح درباره‌ی نحوه‌ی واکسینه شدن زائرین و مسافرین کشورهای دیگر نیز گفت: «طبق دستورالعمل وزارت بهداشت، جهت رفع مشکل مسافرین و زائرینی که باید واکسن مورد قبول آن کشور را تزریق کنند ولی نوبت‌های اول و دوم یا حتی سوم واکسن مورد قبول کشور خارجی را تزریق نکرده‌اند، با رضایت شخصی خودشان دو نوبت واکسن به فاصله یک‌ ماه دریافت می‌کنند.»

مساح در مورد سخت‌ترین دوره‌‌ای که حوزه‌ی بهداشت شهرستان در زمان کرونا تجربه کرده است، می‌گوید: «شرایط سخت بیشتر در اوایل تزریق واکسن بود. در آن دوره، بر اساس گروه سنی و به تدریج ابلاغ می‌شد. همچنین در زمان تزریق واکسن برای مسافرین کشور کویت که باید بر اساس بومی بودن آن‌ها انجام می‌شد، مشکلات در حوزه بهداشت بیشتر احساس می‌شد.»

او با تایید میزان تاثیرگذاری واکسن بر کاهش مرگ و میر کرونا گفت: «قطعا کاهش موارد کرونا و موارد مرگ ناشی از آن بخاطر ایمنی واکسن در کشور است. مقایسه آمار مرگ‌ومیر قبل و بعد تزریق واکسن در کشور و جهان این موضوع را تائید می‌کند.»

مساح در پایان گفت: «با توجه به اثربخشی واکسن‌ها، سیستم ایمنی افراد، پیک‌های متعدد در کشور و همچنین میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی، به صورت دقیق تعداد دقیق موارد ابتلا بعد از انجام واکسن را نمی‌توان بیان کرد؛ ولی به صورت کلی با توجه به پوشش واکسیناسیون بالای ۶۷ درصد در کشور، خوشبختانه شاهد کاهش موارد ابتلا و نزدیک به صفر شدن آمار مرگ‌ومیر هستیم.»

خبرنگار ارشد پایگاه خبری هفت‌برکه آغاز فعالیت روزنامه‌نگاری از سال ۱۳۸۸

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top