بستن

آتش‌نشانی خارج از محدوده شهر، خدمات نمی‌دهد

هفت‌برکه: نکات ایمنی را در خارج از محدوده شهر به دقت رعایت کنید چون آتش‌نشانی برای آتش‌سوزی‌های خارج از محدوده شهر خدمات نمی‌دهد.

به گزارش هفت‌برکه، روز یکشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ کلیپی از آتش‌سوزی یک مزرعه گندم در انتهای خیابان آبیاری گراش در فضای مجازی منتشر شد. در این کلیپ، محمد قهرمانی، مالک مزرعه که از کشاورزان گراش است، می‌گوید برای این آتش‌سوزی با آتش‌نشانی تماس گرفته و درخواست کمک کرده است، ولی به دلیل اینکه مزرعه خارج از محدوده شهر بوده جواب رد شنیده است. هفت‌برکه برای روشن شدن موضوع به سراغ مالک این مزرعه و آتش‌نشانی رفت.

معصومی: بیمه پاسخگوی حوادث خارج از محدوده شهر برای آتش‌نشان‌ها نیست

سید جواد معصومی، مسئول آتش‌نشانی شهرستان گراش، به خبرنگار هفت‌برکه گفت: «آتش‌نشانی به خارج از محدوده شهر نمی‌تواند خدمات بدهد چون اگر اتفاقی برای آتش‌نشان‌ها بیفتد بیمه به دلیل خارج از محدوده شهر بودن، پاسخگو نیست.»

مسئول آتشنشانی شهرستان گراش در ادامه افزود: «الان نزدیک به دو سال است که برای آتش‌سوزی‌های بیرون از محدوده شهر نمی‌رویم و از این به بعد هم نخواهیم رفت. بارها این پیشنهاد و درخواست را به شورا و شهرداری داده‌ایم که یک سازمان یا نهادی مسئولیت بپذیرد و پیگیر بیمه در خارج از محدوده شهر باشد ولی هنوز انجام نشده است. در شهرهای دیگر این اتفاقات زیاد افتاده است و بیمه پاسخگو نبوده و نمی‌توانیم جان آتش‌نشان‌ها را به خطر بیندازیم. شب گذشته جلسه‌ای با شورا و شهرداری داشتیم و این موضوع مجدد مطرح شد و منتظر هستیم نتیجه به ما اعلام شود.»

قهرمانی: دلیل آتش‌سوزی مشخص نیست

محمد قهرمانی در گفت‌گو با هفت‌برکه گفت: «من سر زمین بودم و ماشین کمباین هم در حال درو و جمع‌آوری گندم‌ها بود که ناگهان راننده ماشین کمباین گفت زمین کناری آتش گرفته و در حال سرایت به زمین من است. سریع با آتش‌نشانی تماس گرفتیم و درخواست کمک کردیم ولی آتش‌نشانی گفت چون خارج از محدوده شهر است امکان کمک‌رسانی نداریم.»

قهرمانی در ادامه می‌گوید: «با سر و صدا اطرافیان را متوجه آتش کردیم و با شاخه‌های نخلی که اطراف زمین بود اقدام به مهار و خاموش کردن آتش کردیم، تقریبا نیم ساعت طول کشید تا آتش خاموش شود. بیش از نیم هکتار از کشت زمین کناری زیر آتش رفت و قبل از رسیدن به گندم‌های من آتش را خاموش کردیم. زمین من کشت آبی بود و زمین کناری دیمی، اگر آتش به زمین من می‌رسید دیگر قابل مهار شدن نبود و شاید کل کشت آن منطقه آتش می‌گرفت.»

این کشاورز در مورد دلیل آتش‌سوزی می‌گوید: «دلیل آتش‌سوزی مشخص نشد. مالک زمین کناری هم که آتش از آنجا شروع شده بود آقای محمد خوشاب است که بعد از شنیدن خبر آتش‌سوزی و دیدن دود خودش را سریع به محل رساند.»

منابع طبیعی: آتش زدن کاه و کلش ممنوع است

مصطفی شادرام، روابط عمومی منابع طبیعی گراش، گفت: «آتش‌سوزی در مزارع در حیطه کار ما نیست. اما اگر آتش‌سوزی به مراتع و زمین‌های ملی سرایت‌ کند با کمک نهادهای دیگر برای اطفای حریق اقدام می‌کنیم.»

شادرام گفت: «برخی از کشاورزان بعد از برداشت محصول، اقدام به آتش زدن کاه و کلش می‌کنند که این کار ممنوع است. این آتش‌ها گاهی به مراتع ملی و منابع طبیعی هم سرایت می‌کند. در این موارد اگر موضوع اثبات شود، منجر به جریمه فرد خاطی خواهد شد.»

شادرام در مورد آتش‌سوزی‌های طبیعی گفت: «در این فصل به دلیل وجود علف‌های خشک، مشکل آتش‌سوزی در مراتع پیش می‌آید که با کمک حافظان محیط زیست در این موارد اقدام می‌کنیم. البته در سال‌های گذشته مشکلی نبود و آتش‌نشانی در این موارد کامل همکاری می‌کرد. هفته قبل در جلسه ستاد مدیریت بحران این موضوع مطرح شد و قرار شد فرمانداری راهکاری برای این موضوع پیدا کند.»

جهاد کشاورزی: به توصیه‌ها توجه کنید

راجی، روابط عمومی جهاد کشاورزی شهرستان گراش، در مورد این آتش‌سوزی خاص توضیحی نداد ولی چند توصیه کلی برای کشاورزان داشت تا در این فصل احتیاط بیشتری به عمل آورند.

حفاظت از منابع طبیعی و اراضی ملی، اطفاء، شناسایی نقاط مستعد آتش‌سوزی، تیغه‌زنی حاشیه جاده‌ها و مزارع کشاورزی، فرهنگ‌سازی و استفاده از ظرفیت مشارکت‌های مردمی و بخصوص معتمدین محلی، دهیاران، بسیج و آموزش و پرورش و بکارگیری دیده‌بان، اعلام مضرات آتش‌سوزی کاه و کلش و ترویج به حفظ کاه و کلش و جمع‌آوری آن در بین کشاورزان، نصب بنر و استفاده از ظرفیت‌های فضای مجازی جهت آموزش، اطلاع‌رسانی به کشاورزان و آماده نگاه داشتن تراکتور و بخصوص مخازن آب و مخازن سم‌پاش جهت اقدام فوری از توصیه‌ها و اقداماتی است که کشاورزان باید در نظر داشته باشند.

خبرنگار حوزه شهری و اداری هفت‌برکه عضو هیات مدیره انجمن دوببله و گویندگی گراش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top