بستن

حسین‌زاده پیگیر مشکلات خلیج‌روها

هفت‌برکه: نماینده پنج شهرستان جنوب فارس از دو سال پیگیری مشکلات ایرانیان مقیم حوزه خلیج فارس به مردم گزارش داد.

به گزارش هفت‌برکه، برخوردهای نامتعارف و بعضاً غیرقانونی برخی از کشورهای حوزه خلیج فارس با ایرانیان مقیم آن کشورها، یکی از موضوعات مهم و جنجال‌‌برانگیز در سال‌های گذشته بوده است. مهندس حسین‌زاده نماینده مردم لارستان، خنج، گراش، اوز و جویم در مجلس، بنا بر مسئولیتی که دارد و درخواست‌های متعددی که مردم از او داشتند، در دولت گذشته و در دولت کنونی طی نامه‌نگاری با وزارت امور خارجه و دیدار با آقایان ظریف و امیرعبداللهیان پیگیر این موضوع شد و نتایج را به مردم اعلام کرد.

تعدادی از مردم حوزه انتخابیه حسین‌زاده برای کار و زندگی به طور مداوم به کشورهای حوزه خلیج فارس سفر می‌کنند، همچنین اقتصاد و زندگی مردم در این شهرستان‌ها نیز وابستگی زیادی به ارزآوری و درآمد همشهریان آنان در کشورهای خلیج فارس دارد و خیرین شناخته شده منطقه نیز در این کشورها شاغل هستند.

بر اساس این گزارش ایرانیان برای سفر، اقامت و تردد به کشور عمان و قطر مشکل خاصی ندارند، مشکلات به وجود آمده در سال‌های اخیر برای ایرانیان مقیم امارات و سفر به این کشور برطرف شده است و برخی اخراج شده‌ها هم بازگشتند ولی مشکلات ایرانیان در کشورهای کویت و بحرین همچنان وجود دارد و امید است در آینده برطرف شود.

عمان؛ مشکلی برای سفر، اقامت و فعالیت‌ ایرانی‌ها وجود ندارد

دکتر امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان، در پاسخ به درخواست مهندس حسین‌زاده برای پیگیری وضعیت ایرانیان مقیم عمان و رفتارهای ناشایست و به دور از شان با آنان، در برخی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس گفت: «در سال جاری موردی از اخراج ایرانیان مقیم در عمان بدون دلیل گزارش نشده است. صرفاً آن دسته از ایرانیانی که به دلایل ارتکاب جرائمی در زندان‌های عمان زندانی هستند و بعد از گذراندن مدتی از محکومیت خود مورد عفو سلطان این کشور قرار می‌گیرند، طبق قانون باید بعد از آزادی این کشور را ترک نمایند.»

در این پاسخ همچنین آمده است که «در دوره کرونا نیز حسب تصمیمات کمیته عالی کرونا در عمان، محدودیت یا ممنوعیت سفر برای تمامی اتباع خارجی در برخی مقاطع اعمال شد و در مقاطع دیگر برای اتباع برخی کشورها که وضعیت شیوع کرونا در آن کشورها گسترده بود، اعمال شد. در حال حاضر مشکلی برای تردد و سفر ایرانیان و اقامت و فعالیت‌ آن‌ها در عمان وجود ندارد.»

دیگر مشکل تردد در امارات وجود ندارد / برخی از اخراج‌شده‌ها نیز بازگشتند

مهندس حسین‌زاده در دیدار روز پنجم بهمن ۱۴۰۰ با دکتر امیرعبداللهیان به برخوردهای نامتعارف کشور امارات با ایرانیان اشاره کرد. چند روز پس از آن دیدار وزارت امور خارجه و سفارت ایران در ابوظبی پاسخ دادند که اگرچه کشور امارات در خصوص زندانیان ایرانی، معاضدت قضایی و استرداد مجرمین در دو سال گذشته همکاری نداشته، اما در یک سال گذشته در خصوص مشکلات تردد و اقامت ایرانیان حوزه این نمایندگی گزارشی دریافت نشده است.

سرکنسولگری ایران در دبی نیز پاسخ داد که در سال ۱۴۰۰ باتوجه به روند رو به بهبود روابط با امارات، صدور روادید گردشگری، اخذ اقامت و ثبت شرکت از سوی مقامات امارات برای هم‌وطنان تسهیل شده و به صورت روزانه در حال انجام است.

نماینده مردم جنوب فارس در مجلس شورای اسلامی با تشکر از اقدامات وزارت امور خارجه ابراز امیدواری کرد که با تداوم پیگیری‌ها از سوی آن وزارتخانه زمینه بازگشت تمامی ایرانیانی که در گذشته اخراج شدند و کسب و کارهایشان آسیب دید، فراهم شود. مردم انتظار دارند روابط دو کشور ایران و امارات ارتقا یابد و از کسب و کارهایشان در آن کشور صیانت شود‌.

قطر؛ یک مورد اخراج غیرقانونی هم نداشتیم

نماینده مردم لارستان، خنج، گراش، اوز و جویم در مجلس شورای اسلامی یک سال بعد از دیدار با دکتر ظریف، وزیر امور خارجه وقت، در دیدار روز پنجم بهمن ماه سال ۱۴۰۰ با امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان، مجدد پیگیر این موضوع شد و در نامه‌ای خطاب به وی عنوان کرد: «متاسفانه برخی کشورها جایگاه شهروندان ایرانی را ارج ننهاده و در سال‌های اخیر مبادرت به اخراج شهروندان ایرانی کرده‌اند. این اتفاق موجب از بین رفتن سرمایه‌های عظیم مادی و بیکاری تعداد قابل توجهی از اتباع ایرانی شده و احساس ناامنی شدیدی نیز به ایرانیان عزیز دست داده است.»

پنج روز بعد سفیر جمهوری اسلامی ایران در دوحه پاسخ داد: «براساس بررسی‌های به عمل آمده هیچ مورد اخراج بدون دلیل هم‌وطنان مقیم در سال‌های اخیر از سوی دولت قطر وجود نداشته و یا به این نمایندگی گزارش نشده است. البته تعداد انگشت‌شمار اخراج ایرانیان مقیم وجود داشته که همگی به دلایل قانونی و ارتکاب جرایم بوده است.»

حسین‌زاده ضمن تشکر از دولت قطر و وزارت امور خارجه کشورمان گفت: «روابط دو کشور ایران و قطر در سطح خوبی قرار دارد و افزایش همکاری‌های دو کشور به نفع مردم به خصوص اهالی حوزه انتخابیه خواهد بود. با افزایش تعاملات دو کشور در آستانه برگزاری جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲، زمینه سرمایه‌گذاری و بهره‌مندی اقتصادی ایرانیان به وجود آید.»

امیدواریم روابط ایران و بحرین از سر گرفته شود

به گزارش روابط عمومی دفتر نماینده، پس از قطع روابط ایران و عربستان در سال ۱۳۹۴، دولت بحرین نیز به تابعیت از دولت عربستان تصمیم به قطع رابطه با ایران گرفت و سفارتخانه‌های دو کشور تعطیل شد.

حسین‌زاده ۲۸ مرداد سال ۹۹ در نامه‌ای به دکتر ظریف وزیر وقت امور خارجه عنوان کرد: «ایرانیان مقیم بحرین به دلیل عدم وجود سفارتخانه، دارای مشکلات عدیده‌ای در رابطه با صدور یا تمدید گذرنامه و سایر خدمات سجلی و حقوقی هستند. برای اینگونه خدمات بایستی به کنسولگری ایران در دبی یا عمان مراجعه کنند که هزینه‌های زیادی در بر دارد. مستدعی است دستور فرمایید این مشکل به طریقی حل شود.»

مدیرکل امور مجلس آن وزارتخانه در پاسخ گفت: «رسیدگی به این موضوع مستلزم ایجاد دفتر حفاظت منافع در منامه است که باتوجه به شرایط، ممکن نیست. در حال حاضر کلیه امور ایرانیان مقیم در نمایندگی مسقط از طریق چند آژانس معتبر به صورت رابط انجام می‌شود.»

در پاسخی دیگری آمده است: «کشورهای همجوار بالاخص عمان را به عنوان مرجع ارائه خدمات کنسولی به هم‌وطنان معرفی نموده‌ایم به نحوی که از بدو قطع روابط سیاسی دو کشور، امور مربوط به هموطنان توسط نمایندگی‌های کشورمان در عمان و امارات انجام گرفته است. همچنین باتوجه به عمق مخالفت‌های حاکمان بحرین تاکنون زمینه ایجاد ارتباط و پیگیری برای ایجاد دفتر حفاظت منافع در بحرین فراهم نشده است. وزارت خارجه تمام تلاش خود را برای رفع مشکلات هم‌وطنان به عمل خواهد آورد.»

نماینده مردم شریف جنوب فارس در مجلس در دیدار پنجم بهمن ۱۴۰۰ در دولت سیزدهم با دکتر امیر عبداللهیان عنوان کرد: «ایرانیان مقیم کشور بحرین که تعداد زیادی از آن‌ها از اهالی حوزه انتخابیه هستند به دلیل عدم وجود سفارتخانه یا دفتر حفاظت منافع در آن کشور، سال‌هاست که با مشکل ارائه خدمات کنسولی مواجه هستند و با مراجعه به کشور ثالث، دچار سردرگمی، مشقت و هزینه‌های گزافی شده‌اند و نارضایتی‌های بسیاری به دنبال داشته است.»

در سی‌ام بهمن ۱۴۰۰ معاون کنسولی آن وزارتخانه پاسخ داد: «در سال‌های گذشته دولت بحرین به پیام‌‌های حسن نیت ایران پاسخ نداده و اقدامات خصمانه‌ای علیه اموال و املاک ایران در منامه نیز انجام داده است. با این حال در راستای سیاست همسایگی دولت سیزدهم امید است که روزنه‌های جدیدی برای از سرگیری روابط میان دو کشور حاصل و هرچه سریعتر مشکلات شهروندان ایرانی در این کشور برطرف شود.»

 کویت؛ همه تلاشمان را برای بازگشت هم‌وطنان انجام دادیم؛ از ارسال یادداشت تا تماس با افراد ذی‌نفوذ

به گزارش روابط عمومی دفتر نماینده، آغاز به کار مجلس یازدهم همزمان با شیوع ویروس کرونا در ایران و جهان بود. در این زمان دولت کویت هم که از گذشته به دنبال اصلاح ساختار جمعیتی و کاهش افراد غیربومی بود، تصمیم گرفت به بهانه کرونا با تصویب قوانینی در مجلس آن کشور، سختگیری‌هایی بر اتباع خارجی اعمال کند.

به همین دلیل در همان روزها ایرانیان و اهالی حوزه انتخابیه که مقیم کشور کویت بودند و به ایران می‌آمدند، برای بازگشت به آن کشور دچار مشکلاتی می‌شدند. دولت کویت پس از شیوع ویروس کرونا در اولین گام ۳۰ هزار نفر از افرادی که بدون اقامت در این کشور زندگی می‌کردند را اخراج کرد.

آن دولت همچنین قوانین سختگیرانه‌ای برای تمدید اقامت اتباع خارجی اتخاذ کرد که از آن جمله می‌توان به عدم تمدید اقامت اتباع بالای ۶۰ سال بدون مدرک دانشگاهی، عدم تمدید اقامت اتباعی که به دلیل بسته شدن راه‌ها قادر به بازگشت به موقع به کویت نبودند و عدم تمدید اقامت خانواده‌هایی که سرپرست آن‌ها فوت و یا مجوز اقامتشان باطل یا کفیل آن‌ها ناشناخته بود، کرد.

مهندس حسین‌زاده در دیداری که در روز چهارم اسفند ۱۳۹۹ با دکتر ظریف وزیر وقت امور خارجه داشت نیز پیگیر این موضوع شد و عنوان کرد: «کشور کویت از پذیرش مستقیم ایرانی‌های مقیم آن کشور خودداری کرده و موجب شده است این هموطنان با تقبل هزینه‌های گزاف و اقامت ۱۴ روزه در کشور ثالث بتوانند به محل اقامت و کار خود در کشور کویت بازگردند. درخواست می‌شود در خصوص تسهیل بازگشت این هموطنان به کار و شغل خود در کشور کویت اقدامات لازم انجام شود.»

چند روز پس از آن دیدار، پاسخ سفیر ایران در کویت به نامه‌ای که مهندس حسین‌زاده پیشتر ارسال کرده بود نیز دریافت شد. در آن نامه آمده بود: « تصمیمات دولت کویت جزو امور حاکمیتی این کشور است و شامل کلیه اتباع خارجی مقیم کویت می‌شود و تنها مختص ایرانی‌ها نیست … به هر صورت رایزنی‌های این سفارت و سفارتخانه‌های کشورهای دیگر با مقامات محلی ادامه دارد لیکن به نظر نمی‌رسد امکان تغییر رویه و قوانین فعلاً میسر باشد.»

سهمیه ویژه آسترازنیکا برای بازگشت به کویت

دولت کویت بازگشت ایرانیان زیر ۶۰ سال به آن کشور را منوط به تزریق واکسن کرونا کرده بود؛ آن هم در شرایطی که واکسن در ایران کم بود و تنها واکسن موجود که مورد تایید کویت بود، آسترازنکا بود. حسین‌زاده با پیگیری متعدد از وزارت بهداشت توانست در آن شرایط چند هزار دوز واکسن آسترازنکا برای تزریق به اهالی جنوب فارس که قصد برگشت به کویت را داشتند، تهیه کند.

وی یک سال بعد و در دیدار روز پنجم بهمن ۱۴۰۰ با دکتر امیرعبداللهیان وزیر وقت امور خارجه مجدد پیگیر این موضوع شد و پاسخی که در روز یکم اسفند ۱۴۰۰ از سفیر جمهوری اسلامی ایران در کویت دریافت کرد این بود که سفارت ایران برای رفع مشکلات هم‌وطنان مقیم کویت سه دسته اقدامات انجام داده است که شامل «اقدامات رسمی در ارتباط با مقامات و وزارت خارجه کویت»، «ملاقات‌های حضوری با مقامات کویت» و «پیگیری‌های حضوری غیررسمی و تماس با شخصیت‌های مرتبط و افراد ذی‌نفوذ» است.

سفیر در توضیح اقدامات رسمی آورده است که سفارت ایران در رابطه با «توقف شناورهای تجاری ایران هنگام ورود به سواحل کویت»، «آمادگی شرکت کشتیرانی والفجر برای بازگشایی خط انتقال دریایی مسافر از بندر خرمشهر»، «بازگشت اتباع ایرانی مقیم کویت در ایام شیوع ویروس کرونا»، «دریافت اطلاعات و وضعیت ایرانیان مبتلا به کرونا در کویت» و… یادداشت‌هایی به وزارت خارجه آن کشور ارسال کرده است.

وی در رابطه با انجام ملاقات‌های حضوری با مقامات کویتی برای رفع مشکلات کویتی‌ها نیز گزارش داده است که طی دو سه سال گذشته دیدارهایی با معاون وزیر خارجه کویت، مسئول میز ایران در وزارت خارجه کویت، مدیر روابط بین‌الملل و معاون وزارت تجارت و صنعت، مسئولان وزارت مواصلات، مسئولان اداره ترابری دریایی، سازمان بنادر و اداره گمرک‌ها و… داشته است.

مهندس حسین‌زاده با تشکر از وزارت امور خارجه و سفارت ایران در کویت بابت اقدامات و پیگیری‌هایی که صورت گرفته است، گفت: «دولت کویت باید با سیاست‌گذاری صحیح و درست از تمامی نیروها و ظرفیت‌ها برای پیشرفت و توسعه آن کشور بهره گیرد. آن دولت نباید فراموش کند که شصت ساله‌های امروز در دوران سختی در کنار مردم و دولت کویت بودند و خدماتی بسیاری به آن کشور داشتند. امید است با تلاش وزارت امور خارجه شاهد بازگشت ایرانیان به آن کشور باشیم.»

خبرنگار حوزه شهری و اداری هفت‌برکه عضو هیات مدیره انجمن دوببله و گویندگی گراش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top