هفتبرکه: بروجردی، نماینده مجلس، در نشست با استاندار فارس از موافقت طرف چینی برای ساخت راهآهن لار خبر داد.

به گزارش روابط عمومی دفتر علاءالدین بروجردی؛ ۱۳ شهریور ۱۴۰۴ در دیدار نماینده مردم پنج شهرستان جنوبی استان فارس؛ لارستان، خنج، گراش، اوز و جویم، با استاندار فارس، علاوه بر بررسی پروژههای زیربنایی، موضوع راه آهن لار به عنوان یکی از مطالبات مهم مردم جنوب فارس نیز مطرح شد.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در این نشست اعلام کرد: «طی مذاکراتی که در سفرهای اخیر با طرفهای خارجی داشتیم، موافقت طرف چینی برای فاینانس پروژه راه آهن لار گرفته شده است.» بروجردی گفت: «این پروژه میتواند با اتصال لار به شبکه ریلی کشور، نقش بزرگی در توسعه اقتصادی، تسهیل حملونقل و رونق صادرات و واردات منطقه ایفا کند.»
سایت نماینده گزارش داده است، استاندار فارس نیز با استقبال از این موضوع، بر حمایت کامل استانداری از این طرح تأکید کرد.
به گزارش هفتبرکه پروژه راهآهن لار از دهه پنجاه در نقشههای توسعه راهآهن ایران دیده میشود که با وقوع انقلاب این پروژه متوقف شد. پس از پایان جنگ در دهه ۱۳۷۰ دوباره طرح راهآهن لار – جهرم – شیراز در اسناد عمرانی مطرح شد، اما هیچ تخصیص اعتباری مؤثری صورت نگرفت.
تیرماه ۱۳۹۰ در دوره ریاست جمهوری محمود احمدینژاد و نمایندگی علیاصغر حسنی، پروژه راهآهن شیراز-جهرم-لار با حضور وزیر وقت راه، با در نظر گرفتن ۸۵ درصد فاینانس خارجی کلنگزنی شد. مدتی بعد، مدیر کل اسبق راه و شهرسازی لارستان و تعدادی دیگر متهم به دریافت رشوه ۱۶۸ هزار یورویی در این پروژه شدند و دوباره راهآهن لار متوقف شد.
بارها نمایندگان لارستان در دورههای مختلف مجلس برای آغاز پروژه تلاش کردهاند، که ناموفق بوده است. باید دید بروجردی در سمت رییس انجمن دوستی ایران و چین میتواند دوباره چینیها را برای ساخت راهآهن به لارستان بازگرداند.


۱۶ شهریور ۱۴۰۴
اگر آقای بروجردی موفق شود و بتواند بالاخره راه آهن لار را راه بیندازد کار بزرگی برای مردم لار کرده و دعای خیر مردم لار پشت سرش خواهد بود