بستن

چرنوبیل بهاری در گراش!

هشت‌برکه: تحقیقات نشان می‌دهد دود حاصل از پخت کباب گراشی در ۱۳ روز اول سال ۱۴۰۱ ، هوای گراش را در وضعیت کاملا ناسالم قرار داده است.  

در سایت بررسی شاخص کیفیت هوا در  جهان  waqi.info آلودگی هوای گراش در برخی روزهای ابتدای سال روی عدد ۱۸۳ و وضعیت Very Unhealthy قرار داشت. دو روز ایام نوروز نیز هوای گراش در وضعیت Hazardous یا خطرناک قرار داشت که این میزان آلودگی در ایران فقط در شهرهای تهران، شیراز، تبریز و مشهد ثبت شده است.

برای اساس اعلام اتحادیه قصابان گراش هر سال حدود ۱۳۰۰ تن گوشت گوساله در گراش تولید و مصرف می‌شود که عمده آن برای کباب گراشی و خورشت گراشی استفاده می‌شود. البته به این آمار باید آمار فزاینده مصرف کباب بره، کباب مرغ ماستی و مرغ زیتونی را هم اضافه کرد که آمار دقیق آن منتشر نشده است.

هر چند کارشناسان دود کباب را عامل اصلی آلودگی بهاری هوای گراش می‌دانند اما برخی از مردم افزایش میزان ترقه‌ها و فشفشه‌ها در عروسی‌ها را نیز در این امر موثر می‌دانند.

آمار غیر رسمی کشتارگاه گراش که مجهزترین کشتارگاه جنوب فارس و مجهز به دستگاه پیش‌سرد است، نشان می‌دهد، در نوروز امسال روزانه بیش از ۱۵۰۰ کیلو گوشت گوساله در گراش مصرف شده است. بیشترین مصرف گوشت برای پخت کباب مراسم «نه‌نه بئنی» بوده است.

پخت کباب با زغال طبیعی و همچنین استفاده از دستگاه‌های مدرن دمنده به جای روش سنتی سپ و بادزن دستی، باعث شده است که میزان تولید دود کباب در گراش ۲۱۳ درصد افزایش داشته باشد.

دود حاصل از پخت این حجم از کباب در شهرهای اطراف نیز مشاهده شده است و حتی گزارش‌هایی از سوزش چشم در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است.

سازمان کنترل کیفیت هوای گراش از شهروندان درخواست کرد برای کاهش آلودگی و جلوگیری از تنش‌های سیاسی، از پخت کباب گراشی در روز ۱۳ فروردین اکیدا خودداری کنند. اقدام به پخت کباب منجر به ضبط سیخ، منقل خواهد شد و جریمه داشتن دستگاه دمنده معادل جریمه داشتن ماینر است.

2 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 نظر
scroll to top