بستن

راه‌های درمان سرطان ریه، در همایش آنکولوژی گراش

هفت برکه:  همایش علمی آنکولوژی، برای بررسی و درمان سرطان ریه به صورت حضوری و وبینار در دانشکده‌ی علوم پزشکی گراش برگزار شد.

به گزارش هفت برکه در همایش علمی آنکولوژی که امروز، نوزدهم اسفند ماه برگزار شد. شش متخصص پیرامون سرطان ریه سخنرانی کردند. و در پایان طی برنامه‌ای با حضور ۹ متخصص مطرح و صاحب نظر، روند درمان یک بیمار مبتلا به سرطان ریه به صورت موردی، تحلیل و بررسی شد. این کنفرانس علمی برای جامعه‌ی هدف، پزشکان متخصص و فوق تخصص برنامه‌ریزی شده بود و حدود ۳۰ نفر از پزشکان متخصص کشوری در این همایش حضور داشتند.

بر نخستین بار این همایش بدون بودجه دولتی و کمک خیرین برگزار شد. دو شرکت طب‌آنکو و نانوالوند به عنوان اسپانسر هزینه‌های همایشی علمی آنکولوژی گراش را تامین کردند. 

دکتر احمد عبدالهی: بیماران برای درمان سرطان ریه به گراش اجاع می‌شوند.

دکتر احمد عبدالهی، متخصص سرطان و جراح بیمارستان گراش پس از خوش‌آمدگویی از حاضرین در این همایش از رویکرد بیماران سرطان ریه با الیگو متاستاز صحبت کرد. او در ارائه‌ی خود گفت:«سرطان ریه (شش) اولین عامل مرگ ناشی از سرطان در مردان و دومین سرطان شایع پس از پستان در خانم‌ها می‌باشد. در گذشته برای بیماران با سرطان ریه در اغلب موارد پس از تشخیص هیچ اقدامی قابل انجام نبود اما امروزه با ابداع درمان‌های جدید هم طول عمر این بیماران افزایش یافته و هم امکان جراحی وجود دارد و درمان‌ها بهتر شده و بالتبع آن طول عمر و کیفیت زندگی در این بیماران افزایش یابد. همه این اقدامات در بالاترین سطح در گراش در حال انجام است. و بیماران از نقاط مختلف حتی از خارج از کشور برای درمان سرطان ریه در مرحله پیشرفته به گراش ارجاع می‌شوند.»

دکتر عبدالهی رو به سوی متخصصین حاضر در این همایش گفت:«سال‌های بعد نام گراش را بیشتر خواهید شنید. خوشبختانه سیکل درمان در گراش کامل شده است و این به دلیل همت همه‌ی شما و برگزاری این همایش‌های دوره‌ای است و امیدوارم این همایش عامل پیشرفت روند درمان بیماری سرطان در کشور باشد. امیدواریم سال‌های بعد با اتمام کرونا بیشتر در خدمت دوستان باشیم. و از مسئولین دانشکده علوم پزشکی گراش نیز تشکر می‌کنیم که برای بهتر برگزار شدن این همایش با ما همکاری داشتند.»

دکتر منصور انصاری: دستگاه رادیوتراپی گراش قابلیت ارتقا برای درمان‌های به روز سرطان ریه را دارد.

دکتر منصور انصاری، عضو هیات علمی و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شیراز و متخصص رادیو آنکولوژی و دبیر علمی همایش، موضوع شیمی درمانی و پرتو درمانی هم زمان در سرطان ریه را مورد بررسی قرار داد و گفت:«استفاده از رادیوتراپی و شیمی درمانی در درمان سرطان ریه نقش مهمی دارد و این درمان‌ها باهم و یا به طور جداگانه قابل استفاده هستند. رادیوتراپی در درمان تومورهای پیشرفته ریه و یا توموری که به نواحی دیگر مانند مغز و استخوان، پیشرفت کرده باشند، قابل استفاده است و تکنیک‌های جدید مثل Imet، Vmat، عوراض ناشی از استفاده از آن‌ها را به طور چشمگیری کاهش داده‌اند.»

او با بیان این موضوع که درمان‌های جدید امید به زندگی را در بیماران افزایش داده است، ادامه داد:«درمان‌های سیستمیک مانند شیمی درمانی، ایمنوتراپی(درمان ایمنی) و درمان‌های هدفمند در درمان سرطان ریه، موضعی و متاستاتیک نقش مهمی دارد و به ویژه درمان‌های جدید (ایمنوتراپی و تارگت تراپی) که امید درمان بیشتر و بهتر و کم عارضه‌تر این بیماران را بسیار افزایش داده است.»

دکتر منصور انصاری با این خبر که دستگاه جدید رادیوتراپی نصب شده در گراش قابلیت ارتقا برای درمان‌های به روز سرطان ریه را دارد، می‌گوید:«خوشبختانه این یک امتیاز بزرگی است که دستگاه رادیوتراپی گراش قابلیت اجرای درمان‌های به روز از جمله Imat را دارد. اما متاسفانه درمان‌های ایمنی و هدفمند به دلیل تکنولوژی بسیار پیشرفته و وارداتی بودن آن‌ها، قیمت‌های بسیار بالایی دارند که توسط بیمه‌های اصلی کشور، پوشش داده نمی‌شوند و این امر باعث محروم ماندن بیمار از انجام درمان‌های به روز رادیوتراپی، ایمنی درمانی و تارگت تراپی می‌شود.»

دکتر محمد محمدیان پناه:بدخیم شدن تجمع مایع اطراف ریه یکی از تظاهرات شایع در سرطان ریه است

دکتر محمد محمدیان‌پناه، استاد گروه رادیو آنکولوژی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در مورد رویکرد به مایع پلور در بیماران مبتلا به سرطان صحبت کرد و گفت:«بدخیم شدن تجمع مایع اطراف ریه یکی از تظاهرات شایع در سرطان ریه می‌باشد که متاسفانه با پیش‌آگهی بدی همراه است. این حالت با تظاهراتی همچون تنگی نفس، درد قفسه سینه و ضعف و بی حالی خود را نشان می‌دهد.»

او در رابطه با تشخیص این بیماری می‌گوید:«تشخیص این عارضه با تصویر‎‌برداری‌هایی مثل عکس قفسه سینه، سونوگرافی و سی تی اسکن، بررسی شده و سپس با کشیدن مایع پلور و آزمایش سیتولوژی، قطعی می‌شود. درمان این عارضه عمدتا به صورت درمان بیماری اصلی، یعنی سرطان ریه است و در کنار درمان اصلی بیشتر به صورت درمان تسکینی و جهت بهبود کیفیت زندگی بیمار صورت می‌گیرد. روش شایع درمان این عارضه با کشیدن و تخلیه کامل مایع اطراف ریه و سپس تزریق برخی داروها جهت چسبندگی فضای بین پرده‌های ریه و جلوگیری از تجمع مجدد انجام می‌شود.»

دکتر شیرین حقیقت:درمان‌های هدفمند نسبت به شیمی‌درمانی عوارض کمتر و ثمر بخشی بیشتری دارد

دکتر شیرین حقیقت، فوق تخصص خون و سرطان و استاد یار دانشگاه علوم پزشکی شیراز، اصول درمان‌های هدفمند در سرطان ریه را مطرح کرد و گفت:«با توجه به این که درصد بالایی از بیماران مبتلا به سرطان ریه در مرحله پیشرفته مراجعه می‌کنند تلاش ما برای بهبودی وضعیت زندگی این عزیزان و همین‌طور کاهش علائم و افزایش طول عمر این دسته از بیماران است. درمان‌هایی که برای بیماران مبتلا به سرطان ریه مد نظر گرفته می‌شود جراحی، پرتودرمانی، شیمی درمانی و درمان‌های هدفمند می‌باشد اما در بیمارانی که سرطان به جز ریه در سایر ارگان‌های بدن نیز پیشرفت کرده باشد، درمان‌های مهم شیمی درمانی، درمان‌های هدفمند و اینوتراپی است.»

او با معرفی درمان‌های هدفمند و مقایسه‌ی آن با شیمی درمانی ادامه داد:«درمان‌های هدفمند، نسبت به شیمی درمانی جدیدتر است و می‌توانند عوارض کمتر و اثربخشی بیشتری نسبت به شیمی درمانی داشته باشند. در کل دنیا، در سرطان ریه پیشرفته، درمان‌های هدفمند و اینموتراپی در شرایط خاص، جایگزین درمان شیمی درمانی شده است. و اثر بخشی درمانی بیشتری دارند و هم عوارض کمتری نسبت به درمان‌های شیمی درمانی در این نوع درمان دیده می‌شود. با امید به این که تمام بیماران مبتلا به سرطان ریه امکان استفاده از این درمان‌های جدید را داشته باشند.»

دکتر ابوالفضل خلفی‌نژاد: ایمنی درمانی درمان جدید بیماران سرطانی

دکتر ابوالفضل خلفی‌نژاد، فوق تخصص خون و سرطان بالغین و استادیار دانشگاه علوم پزشکی شیراز است. او از اصول ایمنوتراپی در سرطان ریه گفت.«درمان ایمنوتراپی یا ایمنی درمانی در سرطان، درمان جدیدی است که در پنج، شش سال گذشته به درمان‌های بیماران سرطانی اضافه شده است. و این درمان با تقویت و کمک سیستم ایمنی باعث کنترل سرطان و از بین بردن آن از بدن می‌شود. و این درمان نسبت به درمان‌های شیمی درمانی خیلی کم عارضه‌تر است. و اثر خیلی بهتری دارد که ان‌شاالله بتوانیم از این راه درمانی بیماران را درمان کنیم.»

دکتر پرویز مردانی: بررسی چالش‌های جراحی در سرطان ریه اهمیت دارد.

دکتر پرویز مردانی، جراح و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز از چالش‌های جراحی در سرطان ریه و جایگاه و نقش و تاثیر جراحی در بیماران مبتلا به سرطان ریه صحبت کرد.

پنل بررسی یک بیمار مبتلا به سرطان ریه و تحلیل روند طی شدن درمان آن، برنامه‌ی پایانی این همایش بود.دکتر علیرضا رضوانی به عنوان گرداننده‌ی پنل و دکتر مهدی دهقانی، دکتر پرویز مردانی، دکتر محمد جواد فلاحی، دکتر نسرین نامداری، دکتر محمد رضا روانبد، دکتر حسن حامدی، دکتر حمید نصرالهی، دکتر نیلوفر احمدلو، اعضای این پنل تخصصی را تشکیل می‌دادند.

خبرنگار ارشد پایگاه خبری هفت‌برکه آغاز فعالیت روزنامه‌نگاری از سال ۱۳۸۸

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top