بستن

دیدنی‌های جنوب فارس: جاذبه‌های طبیعی تا آثار تاریخی

هفت‌برکه: بهار جنوب کوتاه ولی دلبراست. به جز بهار هم جنوب فارس دیدنی‌هایی دارد که حتی اهالی منطقه نیز کمتر آن را می‌شناسند. مجتبی اسدی از طبیعت‌گردان گراش در زمستان ۱۴۰۰ تعدادی از دیدنی‌ها را معرفی کرده است و با هشتگ #گشت در هفت‌برکه منتشر شده است.

این صفحه به تدریج تا نوروز ۱۴۰۱ تکمیل می‌شود و جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و گردشگری که در فاصله حداکثر ۱۰۰ کیلومتری گراش قرار دارد معرفی می‌شود. فرصت دیدن این جاذبه‌ها را به ویژه در هوای خوب بهاری امسال از دست ندهید.

در هایلایت‌های صفحه اینستاگرامی مجتبی هم می‌توانید این جاذبه‌های گردشگری را ببینید.

📍مکان پیش‌نهادی ۱ : آبشار دروا

🚗 #گشته با مجتبی اسدی

📌محل: روستای بیدشهر اوز
🗺 فاصله تا گراش: ۶۰ کیلومتر + ۲ کیلومتر پیاده‌روی

💦 این آبشار فصلی زیبا در زمان‌های بارندگی حدود دو تا سه ماه فعال است. با توجه به بارندگی‌های خوب امسال، آبشار از دو ماه پیش جاری ست و پیش‌بینی می‌شود تا چند روز ابتدایی عید نوروز برای دیدن آن فرصت داشته باشید.

▫️در شمال روستای بیدشهر تنگه‌ای وجود دارد که می‌توانید با خودرو به آن وارد شود. بعد از سه چهار دقیقه طی کردن جاده خاکی به سد بیدشهر می‌رسید و خودرو خود را آنجا پارک کنید.

▫️ حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه پیاده‌روی مستقیم دارید تا به این آبشار زیبا برسید.

▫️رفتن به این آبشار برای کودکان زیر ۱۰ سال و سالخوردگان کمی دشوار است. البته کنار سد هم فضای کافی برای نشستن و هم چشم انداز زیبایی در دل کوه دارد که افراد خردسال و میانسال خانواده می‌توانند آنجا بنشینند و جوان‌ترهای خانواده به سمت آبشار حرکت کنند.

📍مسیر آبشار بیدشهر در نقشه گوگل:
https://goo.gl/maps/YZxeuGoY7sCnPLDz7

نمایی کامل‌تر از آبشار از نگاه ریحانه رهنورد:

این آبشار را از دریچه دوربین وحید دمساز هم ببینید:

 

📍مکان پیش‌نهادی ۲ : معدن نمک کرمستج

📌محل: نزدیک روستای کرمستج
🗺 فاصله تا گراش: ۵۰ کیلومتر

▫️روستای کرمستج در مسیر جاده لار – بستک قرار دارد. از روستای کرمستج تا معدن نمک باید حدود چهار پنج کیلومتر جاده خاکی رفت.

▫️نمک اینجا به قدری زیباست که گویی در دل جنوب معجزه شده و برف سنگین باریده است. همین طور کوه کنار معدن نمک هم کوهی خاص و منحصر به فرد است که سنگ‌هایی به رنگ قرمز، سبز، خاکستری و…را دارد.

▫️محوطه اطراف معدن نمک فضای مناسبی برای نشستن ندارد. البته می‌توانید به روستای کرمستج بازگشته که یک پارک محله با امکانات رفاهی دارد.

▫️همچنین می‌توانید از کرمستج پنج شش کیلومتری به سمت لار حرکت کنید تا به دشت نیمه برسید که طبیعت بهاری بسیار زیبا و درختان زیاد سایه‌گستر برای نشستن دارد.

📍معدن نمک کرمستج در نقشه گوگل:
https://goo.gl/maps/aBDQUCixCatdrn4G6

 

📍مکان پیش‌نهادی ۳ : دریاچه‌های اوز

📌محل: بعد از گردنه اوز
🗺 فاصله تا گراش: ۲۵ کیلومتر

▫️ این دریاچه در کیلومتر ۶ جاده اوز – کهنه قرار دارد. بعد از گردنه اوز سمت راست جاده می‌توانید دو دریاچه کنار هم را ببینید.

▫️ دریاچه شماره یک: صد متر قبل از سنگ شکن سمت راست یک جاده خاکی است که این جاده را مستقیم بروید می‌رسید به تپه‌ای که کنار آن دریاچه است.

▫️ دریاچه شماره دو: وارد جاده سنگ شکن شوید و مستقیم بروید. پشت سنگ شکن دریاچه دوم قرار دارد و از دریاچه قبلی کمی بزرگ‌تر است.

▫️ دریاچه شماره یک چند درخت سایه‌گستر دارد که فضای مناسبی برای نشستن و لذت بردن از این دریاچه زیبا است. این دو دریاچه، دریاچه دائمی است که هر چهار فصل سال آب دارد. فقط در فصل‌های بارندگی آب بیشتری دارد.

📍دریاچه شماره ۱ اوز در نقشه گوگل:
https://goo.gl/maps/4pfsDrbohEMuRyAK6

📍دریاچه شماره ۲ اوز در نقشه گوگل:
https://goo.gl/maps/hnnCjTcEaWL62YFS6

📍مکان پیش‌نهادی ۴ : آرامگاه سید باقی


📌محل: جاده لار – گراش
🗺 فاصله تا گراش: ۹ کیلومتر

▫️ اگر دلتان برای آرامگاه حافظیه تنگ شده است ولی امکان رفتن به شیراز را ندارید ، من یک حافظیه دوم به شما پیشنهاد می‌کنم که در دو قدمی شهر‌مان قرار دارد. مکانی که بیشتر همشهریان از وجود آن بی‌اطلاع هستند.

▫️ جاده گراش – لار ، روبروی پایگاه نیروی هوایی وارد جاده باغ خاتون شوید. ۵۰ متر بعد از باغ خاتون جاده خاکی را به سمت چپ بپیچید و کمی بعد در جاده مجدد به چپ بروید. به تپه‌ای می‌رسید که جاده دارد و می‌توان با خودرو به بالای آن رفت تا به این آرامگاه رسید.

▫️ کمی قبل از رسیدن به آرامگاه، با یک دایناسور مهربان مواجه می‌شوید که به شما خوش آمد می‌گوید!

📍آرامگاه سید باقی در نقشه گوگل:

https://goo.gl/maps/vJ4uCT3DZQNrX6fY7

 

📍مکان پیش‌نهادی ۵ : بند خاکی کلما

📌محل: نزدیک هرمود صحرای باغ
🗺 فاصله تا گراش: ۵۵ کیلومتر

▫️ اگر بخواهم نامی برای روستا هرمود صحرای باغ انتخاب کنم، عبارت روستای بندها و سدهای خاکی انتخاب من است. اطراف این روستا شش بند خاکی بزرگ و کوچک وجود دارد که زیباترین آنها بند کلما نام دارد.

▫️ ۱۱ کیلومتر بعد از دو راهی کرمستج و ۸ کیلومتر قبل از هرمود سمت راست جاده تابلوی بند خاکی کلما را خواهید دید. وارد جاده خاکی شده و بعد از کمی طی کردن مسیر به یک دو راهی خواهید رسید که هر کدام از آنها به یک بند خاکی متفاوت می‌رود.

▫️ بند خاکی سمت چپ مسیر کوتاه تری دارد و کمتر جاده خاکی باید بروید.

▫️ بند خاکی سمت راست کمی مسیر آن طولانی‌تر می باشد ولی آلاچیق و امکانات رفاهی دارد.

📍 بند خاکی کلما در نقشه گوگل:
https://goo.gl/maps/sCNTYjm4fDD83Ucm8

بند خاکی سمت چپ در نقشه گوگل تعریف شده است ولی بند سمت راست تعریف نشده و لوکشین بالا مربوط به سمت راست است.

 

📍مکان پیش‌نهادی ۶ : مسجد جامع قلات

📌محل: روستای قلات اوز
🗺 فاصله تا گراش: ۴۰ کیلومتر

▫️ مسجد جامع قلات سال ۱۳۹۹ بازسازی شده و حالا یک مسجد خاص و منحصر به فرد با تلفیق معماری مدرن و سنتی است.

▫️راستش را بخواهید اولین باری که این مسجد را در یکی از سفر هایم دیدم، باورم نمی‌شد چنین مسجدی زیبایی در منطقه خودمان و آن هم در این روستای کوچک وجود داشته باشد.

▫️ یکی از جذابیت‌های این مسجد شیشه‌های رنگی و پنجره‌های بزرگ آن است که تنوع رنگی زیبایی را در داخل سالن مسجد به وجود می‌آورد. اگر به گرفتن عکس های هنری علاقه‌مند هستید ، مسجد نصیرالملک دوم همین جاست!

▫️ قلات در جاده بلوک اوز قرار دارد و این مسجد در مرکز این روستا از دور نمایان است.

📍مسجد جامع قلات در نقشه گوگل:
https://goo.gl/maps/v8tzvPD3DUvGeoVM8

📍مکان پیش‌نهادی۷ : سنگ اِنگَ اَکار

📌محل: گراش
🗺 فاصله تا گراش: یک کیلومتر

▫️ شاید برای‌تان جالب باشد که در نزدیکی شهرمان سنگی بزرگ به شکل قارچ وجود دارد که بیشتر افراد از وجود آن بی خبرند. سنگی که ارتفاع آن به بیش از دو متر می‌رسد و به راحتی می‌توان در زیر آن دسته جمعی نشست و از طبیعت بکر اطراف لذت برد.

▫️این سنگ به سنگ اِنگَ اَکار معروف است. در گراشی به قارچ های بزرگ که معمولا در کنار تنه بوته‌ها و درخت‌های می‌روید، اِنگَ اَکار می‌گویند.

▫️ این سنگ در پشت زمین اسب سواری شهید حسن زاده و در ابتدای خاگ زیت (تنگه زیتون) واقع شده است. بین ساختمان نیروی انتظامی و ساختمان دانشکده علوم قرآنی یک جاده خاکی وجود دارد که وارد آن شده و مستیم بروید تا به تنگه برسید.

▫️رفتن به این محل با موتور سیکلت آسان است و تا نزدیکی سنگ می‌توان رفت ولی اگر با خودرو قصد رفتن به آنجا را دارید باید نیمه های راه خودرو را پارک کرده و حدود هفت تا ده دقیقه پیاده‌روی کنید.

📍سنگ اِنگَ اَکار در نقشه گوگل:
https://goo.gl/maps/cW43pF2PmQfGLMHu8

📍مکان پیش‌نهادی ۸ : سد بهارستان اوز

📌محل: جاده اوز – خنج
🗺 فاصله تا گراش: ۳۵ کیلومتر

▫️ سد مَرغِزار یا بهارستان در کیلومتر ۱۵ جاده اوز به خنج قرار دارد. یک کیلومتر بعد از پیر برزگو و قبل از گردنه وراو سمت راست جاده تابلو سد بهارستان را خواهید دید. وارد جاده خاکی شده و پس از حدود دو کیلومتر طی کردن مسیر به سد می‌رسید.

▫️ قسمت آبگیر سد، سه چهار حوضچه است که برای دیدن همه آن‌ها می‌توانید بر روی یک تپه بایستید و از بلندی به آنها نگاه کنید. یا اگر مثل من خیلی کنجکاو هستید که قسمت‌های مختلف آن را از نزدیک ببینید ، می‌توانید به جاده‌های فرعی آن اطراف سری بزنید تا از این سد و طبیعت زیبای بهاری آن لذت ببرید.

📍قسمت ابتدایی سد در نقشه گوگل:
https://goo.gl/maps/QN7z7ZSmboDK2LeZ6

📍قسمت انتهایی سد در نقشه گوگل:
https://goo.gl/maps/LEwU1LuoYCZnne3z6

 

 

📍مکان پیش‌نهادی ۹ : معدن نمک اوز

📌محل: نزدیک روستای کهنه اوز
🗺 فاصله تا گراش: ۳۰ کیلومتر

▫️ در منطقه خودمان چهار پنج معدن نمکی داریم که نزدیک‌ترین آن‌ها به گراش، معدن اوز می‌باشد. ۳۰ متر بعد از دو راهی کهنه قدیم و کهنه جدید سمت چپ جاده، یک جاده خاکی وجود دارد که وارد آن شده و پس از حدود دو کیلومتر طی کردن مسیر به یک تپه ای خواهید رسید که از کنار عبور کرده تا به معدن نمک برسید.

▫️ زمین های صاف نمکی به دلیل جذاب بودن و شباهت آن به برف ، هر انسانی دوست دارد که بر روی آن راه برود ولی قبل از این کار احتیاط کنید و مقاومت زمین را با یک چوب یا سنگ بسنجید. نمک ها از یک سرچمشه ای به وسیله آب به این زمین های تخت هدایت می شوند که بعد از گذشت چندین هفته، آب آن تبخیر و تهنشین شده که نمک برجای می‌ماند. بعضی از زمین های نمکی به قدر خشک هستند که می‌توان با کامیون از روی آن رد شد ولی بعضی از زمین ها ممکن است به تازگی آب آن تهنشین شده باشد که با راه رفتن روی آن ، زیر پای شما خالی شده و در باتلاق گیر خواهید کرد!

▫️ نکته احتیاطی دیگر اینکه هیچ وقت به تنهایی به طبیعت نروید.

📍 معدن نمک اوز در نقشه گوگل:
https://goo.gl/maps/VZLBn2kyVfFqs5ro8

📍مکان پیش‌نهادی ۱۰ : آرامگاه پیر ابوالعراق

📌محل: نزدیک شهرک صنعتی لار (خور)
🗺 فاصله تا گراش: ۲۴ کیلومتر

▫️ در منطقه ما، امامزاده، پیر و مقبره‌های زیادی وجود دارد ولی این آرامگاه از نظر معماری با دیگر بقعه‌ها متفاوت است. گنبد پیر براق شباهت زیادی با گنبد آرامگاه دانیال نبی در شوش دارد.

▫️پیر بُراق یا ابوالعراق سال ۱۳۸۴ در فهرست آثار ملی میراث فرهنگی ثبت شده است.

▫️ این مقبره در میانه جاده خور به براک و نزدیک شهرک صنعتی لار واقع شده است که از سمت خور یا براک می‌توان به آنجا رفت.

▫️ به دلیل پیچیدگی خیابان‌ها و مسیرهای شهرک صنعتی، بهترین راه پیدا کردن این مکان استفاده از لوکیشن و مسیریاب است و مسیریاب اپیلیکیشن گوگل مپ بهترین گزینه برای این مکان است. خیابان‌های اینجا در مسیریاب‌های بلد و نشان تعریف نشده است.

📍آرامگاه پیر ابوالعراق در نقشه گوگل:
https://goo.gl/maps/4SV3C6ECLPKCbWax9

 

📍مکان پیش‌نهادی ۱۱ : تنگه چاه آب شیرین خور

 

📌محل: ابتدای جاده خور – بستک
🗺 فاصله تا گراش: ۲۳ کیلومتر

▫️ چاه آب شیرین خور تفرجگاهی‌ست شبیه تنگ آب گراش که طبیعت بکر و زیبایی دارد با این تفاوت که به جاده اصلی و آسفالت خیلی نزدیک است و نیازی نیست مسافت زیادی جاده خاکی بروید.

▫️ این تفرجگاه در کیلومتر ۳جاده خور به بستک قرار دارد. ۲۰۰ متر قبل از گردنه خور، سمت راست، تابلو چاه آب شیرین رو می‌بینید. وارد جاده خاکی شوید و پس از طی کردن ۲۰۰ متر به محل مورد نظر می‌رسید.

📍 چاه آب شیرین خور در نقشه گوگل:
https://goo.gl/maps/J7pDqznSba58VRMHA

 

| مدیر رسانه‌های هفت‌برکه | مدیرمسئول پایگاه خبری هفت‌برکه | مدرس دوره‌های آموزش خبرنگاری

2 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 نظر
scroll to top