بستن

تغییر در دادستانی گراش: حشمتی به جای کشاورز

هفت‌برکه: سعید کشاورز بعد از ۱۴ ماه حضور در دادستانی گراش جای خود را به امین حشمتی داد.

به گزارش روابط عمومی فرمانداری گراش، پنجشنبه ۱۴ بهمن‌ماه ۱۴۰۰، مراسم تکریم و معارفه دادستان عمومی و انقلاب شهرستان گراش با حضور مجید غلام‌پور، فرماندار گراش؛ حجت‌الاسلام سید محمدباقر بخشایش‌پور، امام جمعه گراش؛ حجت الاسلام سید مهدی علوی، امام جمعه ارد؛ کوروش زارعی، معاون قضایی دادگستری استان فارس؛ فرماندهان نظامی و انتظامی گراش، روسای دادگستری گراش و شهرهای همجوار، مسئولین دستگاه‌های اجرایی شهرستان، اعضای شورای حل اختلاف و اعضای انجمن حمایت از زندانیان گراش در سالن اجتماعات فرمانداری برگزار شد

در این جلسه از خدمات ۱۴ماهه‌ی سعید کشاورز، دادستان پیشین گراش، تقدیر و امین حشمتی با حکم رئیس قوه قضائیه به عنوان دادستان عمومی و انقلاب شهرستان گراش معرفی شد.سعید کشاورز در روزهای آینده به عنوان رئیس دادگاه عمومی حوزه قضایی شهرستان خفر معرفی خواهد شد.

امین حشمتی دادستان جدید گراش، کارشناس ارشد حقوق، متولد ۱۳۶۶ در شهرستان شیراز است. ریاست حوزه قضایی جویم و ریاست دادگستری شهرستان مهر از جمله سوابق ۹ساله‌ی او در حوزه قضا است.

فرماندار: یکی از شهرستان‌های امن هستیم

مجید غلام‌پور فرماندار گراش در این مراسم گفت: دستگاه قضا از مهمترین ارکان نظام جمهوری اسلامی ایران است و به عنوان خط مقدم و متولی برقراری عدالت در جامعه از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است

وی همراهی دستگاه قضا در تحقق اهداف دولت در شهرستان گراش را خوب توصیف کرد و افزود: هم اینک امنیت در بالاترین سطح و با توجه به کارکرد خوب و مثبت دستگاه قضایی، همراهی و همکاری نزدیک اعضای شورای تامین و هم افزایی و همدلی مردم و مسئولان در این شهرستان در ابعاد مختلف به ویژه برای فعالیت‌های اقتصادی و سرمایه گذاران فراهم است.

فرماندار گراش با اشاره به ظرفیت و توانمندی شهرستان در حوزه‌های مختلف گفت: گراش یکی از شهرستان‌های امن و توانمند در عرصه سرمایه گذاری است که فرصت‌ خوبی برای توسعه سرمایه‌گذاری و ایجاد اشتغال فراهم کرده است

مجید غلام‌پور اضافه کرد: دستگاه قضایی شهرستان در حفاظت از حقوق بیت المال و همراهی و کمک به مجموعه دولت برای حمایت از تولید و رفع موانع و چالش‌های اقتصادی مردم و سرمایه گذاران نیز نقشی ممتاز داشته است.

وی بیان کرد: یکی از اولویت ها و کارهای خوبی که تا حدودی موجب رضایتمندی مردم در منطقه و شهرستان شده تاکید بر رویکرد مصالحه و سازش با همکاری معتمدان محلی و هیات های مصالحه در مساجد با همکاری و نظارت دستگاه قضایی و شوراهای حل اختلاف بود که شهرستان گراش پیشرو بوده است.

وی با بیان اینکه حساسیت دستگاه قضا در شهرستان گراش در زمینه ایجاد عدلت ستودنی است، ادامه داد: یکی از کارکردهای مهم دستگاه قضایی و مجموعه دادگستری و دادستانی بسط و گسترش عدل و اجرای عدالت در ابعاد مختلف آن است که این مهم به خوبی و با تلاش دلسوزانه و مجاهدانه این نهاد قضایی تاکنون به نحو شایسته عملیاتی شده است.

غلام‌پور گفت: بدون شک کار درحوزه قضایی ، امنیتی و اطلاعاتی سخت و دشوار و در عین حال دقت، حساسیت و ظرافت خاص می طلبد و کمترین کوتاهی از سوی متولیان و مجریان این مجموعه حتی در برخی مواقع جبران ناپذیر خواهد بود.

معاون قضایی دادگستری فارس: قاضی نباید گوشی‌اش را خاموش کند و تخت بخوابد

کوروش زارعی، معاون قضایی دادگستری استان فارس، در مراسم معارفه دادستان گراش گفت: «این فرصت محدودی است که خداوند در اختیار ما قراره داده است که پشت این میزها قرار بگیریم تا امتحان خود را پس بدهیم. مثل رفت و آمد ابرها که نمی‌دانیم از کجا آمد و به کجا رفت این فرصت‌ها هم این گونه است، سریع از دستمان می‌رود و دیر بدست می‌آید.  این فرصت‌ها را غنیمت بدانیم که تا امروز در اختیار کشاورز، دادستان سابق بود که می‌توانست گره‌ای از مشکل مردم باز کند و از این لحظه در اختیار برادر عزیزمان آقای حشمتی است.»

زارعی در ادامه گفت: «بالاترین اعمال که فضیلت سنگینی هم دارد خدمت به مردم است و بالاترین خدمت هم خدمت قضایی، تامین امنیت و اجرای عدالت است. این شهرستان، شهرستانی با مردمی نجیب است و حوزه‌های مجاور هم همینطور ملتی شریف، اصیل و کریم نفسی دارد و خدمت به مردم این منطقه دلچسب و شیرین است. مشکلات است که امام جمعه و فرماندار و دیگر عزیزان هم اشاره کردند و ما هم باید تلاش کنیم تا رفع کنیم و سنگ‌ها را از سر راه برداریم ولی با همه این مشکلات ایمان به خدا می‌تواند از مشکلات کم کند.»

معاون قضایی دادگستری استان فارس اظهار داشت: «آن طور که شنیدیم و تحقیق کردیم مردم از دادستان سابق رضایت داشتند که امیدوارم با توفیقات بیشتر در سمت‌ها دیگر در خدمت مردم باشند. آقای حشمتی پله پله برای این سِمت‌ها تلاش کرده و با همت خود و عملکرد و تعامل خیلی خوب توانستند در سِمت رئیس دادگستری شهرستان مهر به خوبی نقش را ایفا کردند طوری که حاج آقا موسوی تشخیص دادند که در این خطه که از اهمیت ویژه‌ای هم برخودار است و تاکنون سِمت دادستانی هم نداشته‌اند، دادستان گراش باشند و چند صباحی انجام وظیفه کنند و مورد محک قرار گیرند.»

کوروش زارعی در مورد سنگینی مسئولیت دادستان گفت: «دادستانی یکی از مسئولیت‌های سنگین در دستگاه قضایی است، و شهری که دادسرا دارد رئیس دادسرا در راس امور است. بیش از ۳۰۰ وظیفه بر دوش دادستان است. این مسئولیت‌ها بسیار متعدد، متنوع و بعضا سنگین است که می‌طلبد شخصی توانمند عهده‌دار این سِمت باشد. در سطح شهر دائما باید بر امور نظارت داشته باشد و بی‌تفاوت بر تخلف نباشد، اگر مجرمین و مفسدین بدانند که دادستان نصف شب هم بیدار است حساب کار دست‌شان می‌آید، قاضی‌ای که با خیال تخت گوشی را خاموش کند بخوابد قطعا در کارش هم مشکل پیش خواهد آمد. دادستان باید احقاق حقوق عامه را در دستور کار خود قرار دهد، برای مثال اگر جاده‌ای طوری ساخته شده که باعث تلفات می‌شود باید شخص متخلف را بیاورد و بخواهد که مشکل برطرف شود.»

زارعی در پایان در توصیه به دادستان جدید گراش گفت: «با متعرضین به نوامیس مردم، برخورد با اشرار، مخلین نظم و امنیت، کسی که منافع مادی خود را بر امنیت بر جامعه ترجیح می‌دهد برخورد جدی شود و در اولویت برخورد باشند.»

رییس دادگستری گراش: در دادگستری گراش کمبود نیرو داریم

عباس شریعتی، رئیس دادگستری شهرستان گراش، در سخنانی کوتاه گفت: «ضمن تشکر از حاضرین در جلسه، از دادستان توانمند و پرکار که الحق و انصاف در راستای صیانت از حقوق عامه چه در بحث اراضی، مبارزه با مواد مخدر، آموزش ضابطین، معضلات اجتماعی که همیشه حضور داشتند کمال تشکر داریم. ان اشالله دادستان جدید هم با سوابقی که دارند در کار خود موفق باشند و خدماتی که لایق مردم متدین و دیندار شهرستان است ارائه دهند. این شهرستان ظرفیت بالایی در زمینه صلح و سازش دارد و رتبه خوبی در استان کسب کرده است. از پرونده‌هایی که در هیات صلح مساجد ارائه شده است بالای ۹۵ درصد مصالحه داریم که ان شاالله این کارنامه به ۱۰۰ درصد برسد. شورای حل اختلاف همیشه پای کار و یاور دادگستری شهرستان گراش هستند. علارغم کمبود نیروی انسانی که داریم همکاران من به صورت شبانه‌روز در حال پیگیری کارهای مردم حتی خارج از ساعت اداری هستند.»

رئیس دادگستری شهرستان گراش از زارعی خواست تا کمبود نیروی انسانی دادگستری شهرستان گراش تا پایان سال پیگیری و حل شود.

امام جمعه گراش: آن زندانی باید در زندان باشد که آزادی‌اش برای جامعه خطر دارد 

حجت الاسلام و المسلمین سید محمدباقر بخشایش‌پور، امام جمعه شهر گراش در این جلسه گفت: «تمام توفیقات یک مسئول در بهره‌برداری از این فرصت‌ها است، اگر در حوزه  کاری و مسئولیت خدمت می‌خواهیم توفیقی پیدا کنیم بالاترین خدمت،خدمت به شخص است، برای سرای باقی فریب این دنیا را نخوریم، شهید بهشتی می‌فرماید این پُست‌مان، پَستمان نکند، اول خدمت به خودمان یعنی سرای باقی را نبازیم وفراموش نکنیم گول نخوریم و بعد خدمت به مردم و خلق الله. امنیت یک امر بسیار لازم و به گفته مقام معظم رهبری از نان شب هم واجب‌تر است. امنیت قضایی یکی از ارکان کاری قاضی است. امنیت قضایی زمانی حاصل می‌شود که اجرای عدالت باشد و اجرای عدالت زمانی تسهیل پیدا می‌کند که استقلال وجود داشته باشد.»

امام جمعه گراش با اشاره به درخواست رئیس دادگستری شهرستان گراش برای کمبود نیرو افزود: «قوه قضایه در انجام وظیفه دو شانیت دارد یکی بحث قضایی و دیگری نظارت است. با حضور آقای رئیسی در دستگاه قضا و امروز در دولت این فضا ایجاد شده و خواهش دارم با حساسیت بیشتر دنبال شود و فقط هم شامل گراش نمی‌شود در همه جا باید نظارت صورت گیرد. درخواست نیروی آقای شریعتی هدیه روز تولدی نیست، این یک انتظار است. وقتی خدمت حاج آقای موسوی مدیرکل دادگستری فارس رسیدم بحث تقلیل دادگستری گراش به دادگاه بود چون استدالال داشتند که میزان پرونده‌های حقوقی گراش کم است که همت کردند و این مشکل رفع شد و تقلیل پیدا نکرد. الان گراش با ۵۰ درصد نیرو در حال کار است. این یک تقاضا نیستُ رفع کمبود نیرو لازمه خدمت به مردم است.»

حجت الاسلام بخشایش‌پور در ادامه اظهار داشت: «یکی از حلقه‌های مفقوده در سند تحول قضایی کاسته شدن جمعیت کیفری در زندان‌ها است، زندانی‌ای باید در زندان باشد که آزادی‌اش برای جامعه خطر دارد و آرامش جامعه را به بریزد. مجازات‌های جایگزین را عنایتی داشته باشید، لازم نیست همه در زندان باشند، گاهی فرد تا روز قبلش ناخن‌گیر هم دست نمی‌گرفته ولی وقتی روانه زندان شده پیشرفته‌ترین قفل‌ها را هم باز می‌کند.»

کشاورز: محکوم مالی جرائم غیر عمد در زندان نداریم

سعید کشاورز، دادستان سابق شهرستان گراش، در گزارشی از عملکرد خود گفت: «در بحث سامان‌دهی مراکز ترک اعتیاد ما دو مرکز داشتیم که یکی غیرمجاز بود و در بحث درمان، درمان اصولی نداشت و تعطیل شد. مرکزی که در حال حاضر فعال است از مراکز خیلی خوب استان است، الان معتاد مرکز ماده ۱۵ داریم و جدیدا در بحث سامان‌دهی معتادین متجاهر تعدادی هم معتاد مرکز ماده ۱۶ تحویل این مرکز شده است که تعامل خوبی با دستگاه قضا دارند. در راستای کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها تقریبا دو هفته‌ای یکبار به زندان سرکشی داشتیم و سعی کردیم با همفکری رئیس زندان، افرادی را که شایسته و لیاقت برخورداری از تسهیلات و مرخصی را داشتند، به آن‌ها دادیم و این امر باعث کاهش جمعیت کیفری زندان شد.»

کشاورز با اشاره به تاسیس انجمن حمایت از زندانیان افزود: «بهمن سال ۹۹ بود که ما برای تاسیس انجمن حمایت زندانیان اقدام کردیم و الان یک سال است که رسما فعالیت دارد و با مدیریت آقای غلامی یک مرکز با تمام تجهیزات اداری و یک کارمند در اختیار ما گذاشتند تا در ابتدای کار بالغ بر ۱۰۰ میلیون تومان تا بتوانیم ۱۰ زندانی جرائم غیرعمد و دیه‌های خرد را آزاد کنیم.  قبلا انجمن حمایت از زندانیان فقط یک اسم بود.»

دادستان پیشین شهرستان گراش در پایان ضمن درخواست حلالیت از مردم گراش گفت: «در زندان لارستان محکوم مالی که بخاطر جرم غیرعمد در زندان باشد را دادگستری گراش ندارد. تمرکز را بردیم به سمت حمایت از خانواده‌های زندانی و نه تنها خانواده‌های زندانیان گراشی بلکه شهرهای همجوار را هم پوشش دادیم و ۱۸۷ خانواده زندانی زیر پوشش انجمن حمایت از زندانیان هستند که با تعامل با ناحیه مقاومت سپاه داریم ماهانه یک یا دو بسته حمایتی برای این خانواده‌ها اهدا می‌کنیم. تکریم ارباب رجوع و تسریع در امور را سرلوحه کار خود قرار دهیم، اگر قصوری در کار من بوده که قطعا هم بوده از مردم شریف و فهیم گراش حلالیت می‌طلبم.»

حشمتی: خواب را چشم کسانی که خواب را از چشم مردم می‌گیرند خواهیم گرفت

امین حشمتی، دادستان جدید شهرستان گراش، در این جلسه گفت: «ان شاالله که بتوانیم با تعامل با دستگاه‌ها و نهادهای دیگر وظایف خطیر سمت دادستانی را به نحو احسن انجام  بدهیم و بتوانم پاسخ اعتماد ریاست دادگستری استان را بدهم. اجرای سیاست‌های قوه قضایه و پیگیری این سیاست‌ها را ان شاالله بتوانیم در شهرستان گراش پیگیری و انجام دهیم. در بحث حقوق عامه و توجه به حقوق عامه، در جرائم قابل گذشت بحث صلح و سازش با استفاده از ظرفیت روحانیت، شوراهای حل اختلاف، معتمدین بتوانیم انجام دهیم.»

دادستان جدید گراش با بیان این که با برهم زنندگان نظم و امنیت برخورد قاطع خواهیم کرد افزود: «برای هر مسئولی بحث تکریم ارباب رجوع مهم است که به شدت هم ریاست محترم قوه قضا بر روی آن تاکید دارند، ان شااله با همکاری اعضای محترم شورای تامین و با تعاملی که خواهیم داشت در تامین امنیت بتوانیم گام برداریم که دغدغه امام جمعه گراش هم همین بود. مطمئن باشید با کسانی که بخواهند نظم و امنیت مردم را به مخاطره بیندازند برخورد قاطع خواهیم کرد، خواب را چشم کسانی که خواب را از چشم مردم می‌گیرند خواهیم گرفت. در جرایم قابل گذشت صلح و سازش رویه ما خواهد بود.»

 

خبرنگار حوزه شهری و اداری هفت‌برکه عضو هیات مدیره انجمن دوببله و گویندگی گراش

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top