هفت‌برکه: دختران مدرسه قمری، یک زن جوان گراشی و بعدی یک آقای گراشی سه مورد از تازه کمک‌های گراشی‌ها برای آزادی زندانیان جرایم غیرعمد از طریق انجمن حمایت از زندانیان شهرستان گراش است.

به گزارش روابط عمومی آموزش و پرورش گراش ۱۸ بهمن ۱۴۰۲ برخی دانش‌آموزان و اولیای مدرسه قمری با حضور در دفتر انجمن حمایت از زندانیان، ۱۰ میلیون تومان را برای کمک به زندانیان جرائم غیرعمد و خانواده‌های آن‌ها به رئیس دادگستری و دادستان تقدیم کردند.

Anjoman Emayat Zendan

در پی ادامه‌ی سخاوت همشریان در کمک به آزادی زندانیان جرایم غیرعمد این بار یک خانم جوان نیک‌اندیش گراشی و یک آقای گراشی برای کمک به انجمن حمایت از زندانیان شهرستان گراش برخواستند. این خانم با مبلغ ۵ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان برای آزادی یک نفر و اقای گراشی با ملبغ ۸۵ میلیون تومان برای آزادی هشت نفر اقدام کردند. هر دو آن‌ها خواستند که نام‌شان محفوظ بماند. 

عبدالحسین مهروری مدیرعامل این انجمن می‌گوید:«به مناسبت میلاد امام حسین (ع) یک خانم جوان گراشی با فروش مقداری از طلای خودش یک زندانی را آزاد کرد. این خانم نیک‌اندیش گراشی اصلا مایل نیست که اسم‌اش فاش شود.»
‌«یک آقای گراشی هم با مبلغ ۸۵ میلیون تومان برای آزادی ۸ نفر زندانی پول واریز کرده که آزادی ۵ نفر از آن ۸ نفر انجام شده است و ۳ نفر بعدی آن در حال اقدام است.»

مهروری افزود:«هر کس پولی واریز می‌کند به عنوان آزادی زندانی به کد مربوطه می‌رود و صرفاً برای آزادی زندانی‌ها هزینه می‌شود و صرف هزینه‌های جاری دفتر نمی‌شود، هرکس قصد این کار را دارد و می‌خواهد برای آزادی زندانیان اقدام بکند به دفتر انجمن مراجعه بکند و هزینه‌ی آزادی زندانیان را با هماهنگی واریز کند. برای آزادی زندانیان در صورتی که جرایم آنها غیرعمد باشد انجام می‌شود.»

مهروری گفت: «بعضی‌ها هستند که می‌گویند ما فقط می‌خواهیم زندانی آزاد کنیم، چون ما باید با دادستانی و اداره‌ی زندان هماهنگی کنیم که آیا کسی آماده‌ی همچین وضعیتی است یا نه؟ اگر کسی این هدف را داشته باشد باید این هماهنگی‌‌ها را با انجمن انجام بدهد. در حال حاضر سه نفر از آن هشت نفر باقی مانده و کارهای آنها در حال انجام است و ممکن است فعلا کسی آماده در زندان نباشد، مردم می‌توانند برای هماهنگی به دفتر انجمن حمایت از زندانیان شهرستان گراش واقع در خیابان بسیج روبه‌روی حسینیه‌ حضرت ابوالفضل (ع) مراجعه کنند.»

مهروری از جمله فعالیت‌هایی که به غیر از آزادی زندانیان و کمک به خانواده‌هایشان می‌توان داشت، گفت:«به غیر از خود زندانی خانواده‌ی آنها زیاد آسیب می‌بیند. خانواده‌هایشان واقعا نیاز به کمک دارند. وقتی یک فرد از خانواده به زندان برود، خانواده‌‌ی آنها خیلی گرفتار می‌شود. مثلا هست کسی که پول سرویس مدرسه‌ی بچه‌اش را نداشته باشد یا اجاره‌ی خانه‌اش چند ماه عقب افتاده باشد. در بحث سبد کالا هم خیلی‌ها به انجمن کمک می‌کنند که به دست خانواده‌ی زندانی‌ها می‌رسانیم، یا در بحث خرید دارو و معرفی کردن خانواده‌هایشان به دکترها و اینکه در درمان به آنها تخفیف بدهند. مردم اگر بخواهند کمک کنند همه جانبه می‌توانند کمک بکنند. همه‌ی این کمک‌ها مردمی است و کسی فکر نکند که دولت کمک می‌کند. مورد داشتیم کسی که ۵ ماه اجاره خانه‌اش عقب افتاده بوده و رفتیم صحبت کردیم و بعد پرسیدیم که بقیه هزینه‌ها چی؟ می‌گویند از همان یارانه‌ای که به ما می‌دهند خرج می‌کنیم.»

دو هفته پیش نیز دانش‌آموزان مدرسه قمری برای کمک به خانواده زندانیان به انجمن رفتند. مریم فعلی مدیر مدرسه قمری می‌گوید:«دانش‌‌آموزان مدرسه ما به مناسبت روز گراش غرفه‌هایی برای فروش دست‌ساخته‌ها و مواد غذایی را در ورزشگاه محبی برپا کردند. این دانش‌آموزان به همراه خانواده‌هایشان تصمیم گرفتند بخشی از سود فروش را به حمایت از زندانیان اختصاص بدهند.‌ ما این موضوع را با خانواده‌ها نیز مطرح کردیم و خود اولیا نیز مبلغی اضافه کردند که در مجموع ۱۰ میلیون تومان شد.»

امین حشمتی دادستان شهرستان گراش گفت:«این یک کار جدیدی در استان فارس بود که دانش‌آموزان از زندانیان حمایت کنند.»

‌قاضی شریعتی رئیس دادگستری شهرستان گراش گفت:«این روحیه سخاوت در همه مردم گراش از بزرگ‌ و کوچک وجود دارد و از اینکه فکر زندانیان و خانواده‌هایشان هستید تشکر می‌کنیم.»

در پایان مهروری اضافه کرد:«خوشبختانه مردم گراش دید وسیعی دارند و مطمئنا ثواب کار خیر را در مسجد و مدرسه درست کردن نمی‌دانند، البته آن خدمات هم جای خودش دارد. ولی قسمت‌های دیگری از جامعه که رنج می‌برد این است. البته جدیدا خوب جا افتاده است، مثلا دو هفته پیش بود که مدیر یک مدرسه واسطه‌ی بین خانواده‌ی چند تا از دانش‌آموزان شده بود و ۱۰ میلیون تومان را به این انجمن داشتند. لایه‌های زیرینی در جامعه است که نیاز به کمک دارند. هر نوع کمک که بخواهند انجام بدهند جا دارد.‌»