بستن

دردهای خلیلی: از درمانگاه و پاسگاه تا سایت زباله

هفت‌برکه: در سفر یک روزه به خلیلی، فرماندار گراش و مدیران دولتی پای درد دل شورا و مردم خلیلی نشستند و مهمترین مشکلات این روستا، از نبود درمانگاه و پاسگاه تا مشکل سایت زباله و برق و اینترنت، بررسی شد. 

به گزارش روابط عمومی فرمانداری گراش، سه‌شنبه ۷ دی‌ماه ۱۴۰۰، مجید غلام‌پور فرماندار گراش، بخشدار مرکزی و مسئولین دستگاه‌های اجرایی شهرستان با حضور در گلزار شهدا به مقام شامخ دو شهید این روستا ادای احترام و تجدید میثاق کردند و بعد از چند بازدید، در مسجد مالک‌اشتر پای صحبت مردم نشستند.

فرماندار:‌ گازرسانی تا دهه فجر 

مجید غلام‌پور، فرماندار گراش، در دیدار با اعضای شورای اسلامی روستا، دهیار و معتمدین خلیلی با بیان اینکه گازرسانی به بخش مرکزی با هدف محرومیت‌زدایی و گسترش رفاه اجتماعی در حال اجراست، گفت: «علاوه بر نگاه جدی دولت در بخش تامین انرژی نقاط روستایی، تقویت زیرساخت‌ها باعث می‌شود خلیلی در مسیر رشد اقتصادی و رونق کسب و کار و توسعه پایدار قرار بگیرد، پروژه‌ گازرسانی به بخش مرکزی با اعتباری بالغ بر۵۰ میلیارد تومان در حال حاضر ۹۹ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که تلاش می‌شود این طرح در دهه فجر امسال به بهره برداری برسد و با افتتاح این پروژه علاوه بر تامین انرژی مورد نیاز صنایع واقع در مسیر و رونق سرمایه گذاری و افزایش تولید، بیش از ۱۲ هزار نفر از نعمت گاز طبیعی برخوردار خواهند شد.»

نماینده عالی دولت در شهرستان گراش از توسعه شبکه آبرسانی مجتمع فداغ در بخش مرکزی خبر داد و افزود: «مجتمع آبرسانی اقدامی در جهت تامین آب شرب سالم و بهداشتی روستاها است که در سال جاری با هدف توسعه آن اعتباری بالغ بر ۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان از منابع دولتی به آن اختصاص داده شده است. کم عرض بودن جاده و عدم شانه‌سازی مناسب در محور فداغ و خلیلی از دلایل مهم تصادفات و سوانح رانندگی در این منطقه است، یکی از دغدغه‌های اصلی اهالی روستاهای فداغ و خلیلی بهسازی و ایمن‌سازی این محور به طول ۲۶ کیلومتر است که عملیات بهسازی ۲ کیلومتر آن در هفته دولت سال جاری با اعتباری بالغ بر ۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان شروع شده است.»

مجید غلام‌پور اجرای طرح هادی و آسفالت معابر را در راستای توسعه، کنترل و نظارت ساخت و سازها و زیبا سازی فضای روستایی دانست و گفت: «برای این مهم در روستای خلیلی با توجه به مشکلاتی که دارد و محدودیت‌های اعتباری افزون بر ۴۵۰ میلیون تومان اختصاص داده شده است که امیدواریم با تلاش دولت در سال آینده اعتبارات بیشتری بتوانیم اختصاص دهیم.»

وی از اختصاص ۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون از محل اعتبارات استانی دولت به ساخت جاده چک چک اشاره کرد و افزود: «راه محور توسعه و پیشرفت است و تلاش در جهت ایجاد راه‌های دسترسی، تلاشی در جهت توسعه همه جانبه شهرستان محسوب می‌شود و قطعا ساخت دو محور گراش_ چک چک و لامرد_ خنج گام ارزشمند در جهت توسعه بخش مرکزی است.»

فرماندار گراش با تاکید بر اینکه مردم هشدارهای هواشناسی را جدی بگیرند، تصریح کرد: «با توجه به شدت گیری و ادامه بارش‌ها طبق هشدار‌های هواشناسی در شهرستان طی دو، سه روز آینده مردم در این مدت نهایت مراقبت را به خرج دهند و از نزدیک شدن به حریم و بستر رودخانه‌ها و عبور با خودرو از مسیرهای سیلابی خودداری کنند.»

فرماندار: درمانگاه و پاسگاه خیلی اولویت دارد

وی راه اندازی درمانگاه در روستای خلیلی خواسته به حق مردم عنوان کرد و افزود: «یکی از مطالبات اولویت‌دار ما در حوزه بهداشت و درمان راه‌اندازی درمانگاه در روستای خلیلی است که جمعیت قریب ۳ هزار نفر این دهستان و روستاهای اطراف را تحت پوشش قرار می‌دهد و با توجه به بعد مسافت تا  فداغ این نیاز احساس می‌شود و پیگیری‌هایی در این خصوص توسط معاونت بهداشت دانشکده علوم پزشکی گراش در جریان است که امیدواریم با مساعدت مسئولین استانی و وزارتخانه و همراهی نماینده مردم در مجلس این خواسته‌ای بحق مردم محقق شود. پیگیری استقرار پاسگاه انتظامی در روستای خلیلی هستیم و طبق درخواست‌ها و مطالبات مردمی راه‌اندازی پاسگاه در روستای خلیلی در دستور کار قرار گرفته و در شورای تامین شهرستان مطرح و تصویب شده است که در حال حاضر با توجه به معیارهای که وجود دارد در استان در حال بررسی است و امیدواریم این امر نیز در آینده نزدیک محقق شود.»

فرماندار گراش فلسفه حضور در بین مردم را کمک به رفع مشکلات و شنیدن درد و دل آنها عنوان کرد و خاطر نشان ساخت: «حضور مسئولان در بین مردم و شنیدن دغدغه و مطالبات به حق آنها موجب ایجاد امید در جامعه و کاهش مشکلات می شود.»

مجید غلام‌پور با اشاره به قدرشناسی اهالی روستا و پشتیبانی از نظام، اضافه کرد: «مردم همواره پای نظام ایستاده‌اند و از انقلاب و جمهوری اسلامی در همه صحنه‌ها پشتیبانی کردند و امروز وظیفه مسئولین است که فاصله را کم کنند و در جریان مسائل و مشکلات مردم قرار بگیرند و کمک کنند تا دغدغه‌های مردم کاهش پیدا کند. در این جلسه اعضای شورای اسلامی خلیلی و معتمدین روستا مشکلات و درخواست های مردمی را مطرح و مسئولین دستگاه‌های اجرایی پاسخ و مواردی را ضمن بررسی، قول مساعدت و پیگیری دادند.»

درخواست‌های شورا از سایت زباله تا دیواره رودخانه فصلی

بهمن قائدی، رئیس شورای اسلامی روستای خلیلی، در بیان مسائل و مشکلا روستای خلیلی گفت: «خلیلی شناسنامه گراش است، اگر شناسنامه گراش را تعویض نکنید از کار می‌افتد و هویت شهرستان زیر سوال می‌رود. روستای خلیلی با توجه به اینکه دورترین نقطه نسبت به شهرستان است شرایط خاص و ویژه‌ای دارد، مردم انتظاراتی حداقلی دارند و نقاطی که دور از مرکز هستند همیشه بیشترین ضرر را متحمل می‌شوند. امید داریم شما مسئولینی که تشریف آوردید و صدای ما را می‌شنوید در چهار سال این دولت هم حضور داشته باشید و کاری از پیش برود.»

قائدی در مورد مشکلات روستا گفت: «مسائل و مشکلات روستا بسیار زیاد است، یکی از کوچکترین و مهم‌ترین مسئله روستای خلیلی بحث سایت دفن زباله است، بیش ۲۰ سال است که روستا دهیاری و شورا دارد بهتر بود مسئولین شهرستان این مشکل را حل کنند تا مشکل این روستای بالغ بر دو هزار جمعیتی هم حل شود. در بحث سایت چند مسئله وجود دارد که یکی تعیین مکان است و کارهای مربوطه است که باید انجام شود و مورد بعد زباله‌های محدوده حسین‌آباد که باید تفکیک و در محدوده خودشان باشد و به سمت خلیلی نیاید، یک محدوده برای حسین‌آباد مشخص شود تا زباله‌ها در آنجا جمع شود. عملا در خلیلی سایت زباله نداریم، اگر بخواهیم لایه‌روبی کنیم خوب هیچ ابزار مکانیکی نداریم، مشکل مکانیکی برای لایه‌روبی حل شود و الان بحث زباله‌ریزی دارد به حاشیه جاده کشیده می‌شود.»

قائدی در ادامه گفت: «در مسئله بهداشت و درمان و اورژانس دکتر عبدالهی خیلی جهادی و بدون هیچ تشریفاتی دستور دادند که پایگاه اورژانس جاده‌ای اینجا ساخته شود، از مهرماه مردم در بحث مالی سنگ تمام گذاشتند و همکاری کردند تا آهن‌آلات خریداری شود ولی چهارماه است که پیگیر کاغذبازی‌های اداری هستیم و متاسفانه دلمان خون شده. در بحث درمانگاه ممکن است ما جمعیت کافی برای داشتن درمانگاه را نداشته باشیم ولی این مسافت را هم در نظر بگیرید و خواهش می‌کنم در حد توان پیگیر مجور باشید. در بخش اورژانس اگر امکانش هست یک نیرو در بهداشت قدیم مستقر شوند تا مکان اورژانس آماده می‌شود و مهندس مساح این قول را بدهند، در حال حاضر ماهی یک بار بار یا هر ۱۵ روز برای اورژانس نیرو می‌آید.»

۴۰۰ میلیون بودجه اختصاص می‌دهند و ۲۰۰ میلیون پرداخت می‌شود

رئیس شورای خلیلی گفت: «رودخانه فصلی خلیلی که در بحث سیل بسیار هم مهم است، منابع طبیعی یک آب‌بند با اعتبار دو میلیارد تومان درست کرده، مهم‌تر از این بحث دیوارکشی است که اگر این آب پشت آب‌بند رسوب کند، در این پیش‌بینی‌ها پیش رو سیل بیاید و طغیان کند کل روستا می‌رود، لطفا دیوارکشی رودخانه فصلی را در اولویت قرار دهید. کوچه و خیابان‌های خلیلی از بدترین کوچه و خیابان‌های شهرستان گراش که نیاز به توضیح ندارد و خودتان وضعیت را مشاهده می‌کنید، روستای خلیلی مردم سنگ تمام می‌گذارند که با کمک راه و شهرسازی تسطیح انجام شد ولی این کار با یک باران سیل آسا از بین می‌رود که باید یا قیرپاشی یا آسفالت انجام شود. روستای با قدمت چند صدساله چرا در بحث تخصیص بودجه ۴۰۰ میلیون تومان اختصاص یابد و در نهایت هم ۲۰۰ میلیون پرداخت شود، برای روستایی مثل خلیلی با این همه نفت و گاز بسیار زشت است. مشکل آب و فاضلاب شهرک ۲ است که جالب است قانونی مشخص نکرده که اگر آبفا روستایی با آبفای شهری ادغام شد مشخص کند که لوله‌کشی آب شهرک با کیست؟ با مردم است یا بنیاد مسکن یا آبفا یا فرمانداری؟ زمین واگذار شده است ولی کسی نیست که بسازد چون آب ندارد، کسی هم پاسخگو نیست چون قانون نیست.»

قائدی در بحث مشکلات مسکن روستای خلیلی گفت: «۱۳ یا ۱۴ مورد طبق قول بنیاد مسکن ما مجرد بالای ۲۵ سال خدمت رفته را فرستادیم خدمت ایشان و اعلام کردند که استان رد کرده، اگر استان رد کرده پس چرا می‌گویید بفرستیم؟ اگر رد شد چه کسی می‌تواند پاسخگوی مردم باشد؟ بنیاد خودش معیار را برای واگذاری تعیین کند که هم مشکل جوانان بالای ۲۵ سال خدمت رفته و هم مشکل بانوان در این بخش حل شود.»

رئیس شورای روستای خلیلی در بیان دیگر مشکلات روستا اظهار داشت: «موضوع بعدی زمین‌های کشاورزی، چاه‌های کشاورزی و دام است، زمین‌های کشاورزی که سند ندارد، چاه‌های کشاورزی با قدمت بالای ۵۰۰ سال قدمت دارد و بحث بعدی علوفه دام است که دامداری بارها اعلام کرده است که این بخش برای ما ابهام دارد که امیدوارم تذکری داده شود و شفاف‌تر اعلام شود. ۴ ماه پیش لوله فلزی زیر زمین جای‌گذاری شد بدون اینکه چسبی حتی دورش باشد و الان لوله‌ای وجود ندارد و کلا زنگ زده و حتی مشکل بهداشتی دارد، بهداشت بارها این گزارش را فرستاده برای اداره آبفا و بهداشت و درمان شهرستان که امیدوارم در این جلسه پاسخگو باشند.

رییس شورای روستای خلیلی در مورد دیگر مشکلات گفت:‌«در بحث مخابرات یک‌سال است چندین پایه که روی دیوار مردم تکیه داده شده و است و افتاده به حالت زنگ زدن که بارها هم اطلاع داده‌ایم برای تعمیر کردن که آقای حق‌شناس گفتند یک نیرو بیشتر ندارد و نمی‌رسند، این هم اگر بررسی شود که اگر راهی دارد حل شود و اگر راهی ندارد جمع شود این پایه‌ها مزاحم زندگی مردم است. خیلی از تلفن‌ها مردم در منزل قطع است که امیدوارم پاسخ قانع‌ کننده بشنویم و اینترنت که تا شعاع ۲۰۰ متری مخابرات خوب است ولی بعد از آن اینترنت خوبی نداریم و گیرنده ضعیف است. مدتی پیش گیرنده بسیار قوی آوردند و خلی هم خوب بود ولی آن را هم شبانه جمع کردند بردند. از اداره برق بیرم و شخص آقای قائدی رئیس این اداره  واقعا تشکر دارم که مشکلات برق ما را زیر ۱۰روز و خیلی فوری حل می‌کنند، برای برق اورژانس هم مشکل داریم که باید ببینیم می‌توانند به ما قول دهند که این مشکل هم به زودی حل شود؟»

سایت زباله خلیلی و حسین‌آباد مشترک نخواهد بود

عابدین ابولی، بخشدار مرکزی شهرستان گراش گفت: «از فرماندار که دغدغه حضور و پیگیری مشکلات روستاها را دارند بسیار تشکر داریم که همیشه خودشان پیشنهاد می‌کنند که در روستاها حضور پیدا کنیم و مسائل و مشکلات را بررسی و حل کنیم. ان شاالله که حضور مسئولین در گراش باعث شود گره‌ای از مشکلات مردم حل شود. بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵، خلیلی ۱۵۸۲ نفر جمعیت و ۴۶۱ خانوار دارد که قطعا آمار فعلی جمعیت بسیار بیشتر از این و به عنوان مرکز دهستان خلیلی انتظار است که وضعیت این روستا و مرکز دهستان بهتر از این وضع موجود باشد.»

ابولی در مورد گلایه‌های مردم گفت:‌«صحبت‌های مردم و مسئولین خلیلی بجا و به حق است اما وضعیت کشور و تحریم‌ها را می‌دانید که همه این‌ها باعث شده است که کار پیش نرود و گاهی هم مشکلات اداری است، اگر عزم، اتحاد و حرکت جهادی باشد بین همه ما و همه با هم حرکت کنیم می‌توانیم مشکلاتی که از طرف رئیس شورا بیان شده است را برطرف کنیم. در بحث محیط زیست و سایت زباله که اشاره شد با رئیس محیط زیست شهرستان هم صحبت شده است و گفتند که سه چیز برای سایت زباله مهم است و آن مکان که باید با فاصله ۳ تا ۴ کیلومتری باشد، در مسیر سیلاب نباشد و با جاده هم فاصله حداقل ۷۰۰ متری داشته باشد. منابع طبیعی هم اعلام کرد که برای واگذاری زمین هم مشکلی ندارد و این دیگر همت شورا و دهیاری است که پیگیر باشند. در تلاش هستیم که سایت خلیلی و حسین‌آباد هم مشترک نباشد و تفکیک شود تا بحث و تنش‌ها هم کمتر شود.»

درمانگاه به چهار هزار نفر جمعیت نیاز دارد

علیرضا مساح، معاون بهداشت دانشکده علوم پزشکی گراش گفت: «مسئله زباله و سایت زباله مربوط به محیط زیست است ولی محیط زیست در این زمینه خطایی داشته باشد ما به عنوان ناظر مدعی می‌شویم. دانشکده علوم پزشکی دارای معاونت‌های مختلف است که هر کدوم هم زیر مجموعه‌های خودش را دارد. در حوزه بهداشت که زیر مجموعه بخش ما هستند ولی اورژانس زیر مجموعه درمان هستند که ما ورود نمی‌کنیم. ولی درخواستی که دارید برای در اختیار گذاشتن خانه بهداشت خلیلی در اختیار اورژانس باید بگویم کار را اساسی انجام دهید، حالا چند ماه هم این ساختمان را در اختیار گذاشتیم، همیشه هم می‌گویم پیشگیری مقدم بر درمان است و خانه بهداشت لازمه این روستا است برای اورژانس می‌شود یک کانسکس خریداری کرد. یک چیزی را از بین نبرید تا چیزی دیگری را درست کنید، همیشه باید پایه را درست کرد و پایه بهداشت است. اورژانس خلیلی هنوز نیرو ندارد که بشود با از بین بردن بهداشت مکان را به اورژانس داد.»

مساح در ادامه با اشاره به پیگیری‌های برای استقرار درمانگاه افزود: «من یکی از موافقین احداث درمانگاه بودم که شخصا نامه هم برای پیگیری زدم که در جواب اعلام شد با توجه به پایین بودن جمعیت روستای مذکور شرایط لازم برای داشتن مرکز جامع سلامت را ندارد. در نامه دیگری که از طریق نماینده ارسال شده است اعلام کردند که مجدد بحث درمانگاه خلیلی پیگیری شود، شاید بشود یک مجوز را هر طوری که شد گرفت ولی مشکل با گرفتن مجوز و ساختمان حل نمی‌شود، مشکل اصلی تامین نیرو است، برای بهورز الان قانون این است که اگر بهورزی بازنشسته شد به راحتی می‌شود جذب کرد ولی برای جذب درمانگاه بسیار سخت است و تشکیلات خودش را دارد. از طرفی باید شرایط فداغ را هم در نظر گرفت، با زدن درمانگاه در خلیلی فداغ هم شرایط جمعیتی خودش را از دست می‌دهد باید طوری عمل کرد که هم فداغ را داشته باشیم هم خلیلی را، متاسفانه برای مرکز جامع سلامت مسافت در نظر گرفته نشده است و فقط برای هر چهار هزار نفر جمعیت مجوز داده می‌شود.»

اورژانس ۱۱۵‌: اول ساختمان بعد نیرو

سرهنگ کرامت کریمی، فرمانده نیروی انتظامی گراش در پاسخ به درخواست راه‌اندازی پاسگاه خلیلی گفت: «در شورای تامین شهرستان مصوب شد و به شورای تامین استان ارسال کردم، این مورد در حال پیگیری است که یک سری موارد را مد نظر دارند برای احداث پاسگاه، شهرستان گراش در بخش فداغ و خلیلی یکی از روستاهای بسیار امن شهرستان گراش است که خدارا شکر موارد و مشکلات امنیتی ندارند ولی باز هم پیگیر راه‌اندازی پاسگاه برای خلیلی هستیم یک نفر هم از روستا پیگیر باشد تا سریعتر به نتیجه برسد.»

حمیدرضا فردوسی، نماینده اورژانس ۱۱۵ گراش گفت: « زمین برای احداث مشخص شده است و فقط پیگیر خیر هستند تا اورژانس ساخته شود. از ماده کمیسون ۲۳ استانداری ۶۰ درصد خیر و ۴۰ درصد را دولت باید پرداخت کند و پای کار باشد. برای تامین نیرو اینکه یک نیرو قبل از احداث ساختمان بدهند همچین چیزی امکان‌پذیر نیست، اوا باید احداث شود، توسعه دهد بعد نیرو جذب شود. امکان استفاده از کانکس برای اورژانس نیست چون ساختمان اورژانس استانداردهای خودش را دارد، ساختمان فداغ استیجاری است.»

سیاوش خرسند، رئیس اداره آبفا گراش گفت: «برای مخزن خلیلی که گفتند لوله فرسوده شده است حدود ۸۰۰ متر لوله ۱۱۰ برای خلیلی به مناقصه رفته است که به زودی  مشکل رفع می‌شود. شبکه خلیلی را برای طراحی مجدد به استان ارسال شده است تا جاهایی که نیاز که به تعمیر و اصلاح شبکه دارد انجام شود. مخزن ۵۰۰ مترمکعبی برای خلیلی در برنامه میان مدت است. انتقال آب از سد سلمان را نمانیده محترم در حال پیگیری هستند که ان شاالله تا سال آینده از تنگ خور بیاید و به اینجا هم برسد. یک چاه در زمان جهاد سازندگی در روستا زده شده است که در حال بررسی هستیم این چاه را هم برای رزرو تجهیز کنیم.»

بیژن جمشیدی، رئیس اداره بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: «شورای خلیلی خودشان مطلع هستند که برای زمین اورژانس را خواستیم جهادی عمل کنیم و انقدر دست‌انداز در کار انداختن که هنوز مجوز صادر نشده است، کمسیون تغییر کاربری برای بازدید به روستای فداغ رفته بودند که دعوت کردیم نقشه را به خلیلی ببرند تا نامه‌ای بگیریم برای پیگیری ببریم کمسیون تا کار شروع شود و برای شروع کار موافقت ضمنی را انجام دهند، بعد از استعلام از راه جواب دادن که منابع طبیعی باید جواب دهد، بعد از استعلامات زیاد مشخص شد در اراضی فضای سبز است و باز هم پیگیر هستیم و امیدوارم درکمسیون تغییر کاربری این کاربری فعلی که برای فضای سبز است اصلاح شود. برای کوچه و خیابان‌ها نیاز به اعتبار است که با توجه به عدم تخصیص اعتبار در سال‌های گذشته دست بنیاد خیلی خالی است. اگر اعتباری ابلاغ شود حتما قرار خواهیم داد.»

عبدالوهاب قائدی، رئیس اداره برق بیرم  در مورد برق اورژانس گفت: «هر گونه واگذاری انشعاب خارج از محدوده شهری و غیرخانگی هزینه انشعاب بر عهده خود متقاضی است، اورژانس هم که متقاضی و متولی است اگر درخواست بدهد هزینه انشعاب را تخفیف می‌گیریم و کامل دریافت نمی‌کنیم. برای اجرا هم قول می‌دهم که هر آنچه کار داریم را به کنار گذاشته و به این موضوع رسیدگی می‌کنیم.»

قائدی در مورد برق شهرک‌های خلیلی گفت: «برای برق شهرک خلیلی چون شهرک به روستا متصل است هر متقاضی که درخواست انشعاب داده است، هر کسی که زمین به او واگذار شده است چه ساخته باشد و چه در حال ساخت باشد ما پول انشعاب کامل را می‌گیریم و برای کل شهرک ترانس جدا برق رسانی می‌شود و هر متقاضی از ما یک انشعاب از ما طلب دارد حتی اگر ۱۰ سال بعد هم ساخت ما به او انشعاب با قیمت الان می‌دهیم. حدود ۶۹ پرونده از ۱۷۰ متقاضی تشکیل شده و به استان ارسال شده است که به زودی پیگیر انشعاب خواهیم بود. در واگذاری شهرک فاز ۲ که پیشنهاد ما در واگذاری این است که در زمن واگذاری هزینه آب، برق و خدمات را بگیرید و قیمت زمین بدهید و بعد نامه بزنید به ادارت خدمات رسان که بیایند خدمات را ارائه دهند، شهرک ۲  واگذار شده ولی ساخته نشده هنوز و بعدا یکسال بعد اقدام به ساخت می‌کند و دولت برای یک نفر ترانس نمی‌کشد، تنهایی اقدام به ساخت و ساز نکنید، همه با هم جمع شوید پول انشعاب را واریز کنید و انشعاب شما پیش ما محفوظ است و این یک قانون است.»

حبیب الله مجیدی، معاون مدیریت جهاد کشاورزی گراش گفت: «دام‌دارها باید در سامانه دام‌های خود را هویت‌گذاری کنند، بعد از هویت گذاری باید در سامانه صحت ثبت‌نام کنند و میزان نهاده‌ها را دریافت کنند. تعاونی فدک و نسیم دشت هم این کار را انجام دهند.»

چهار میلیارد برای فیبر نوری تا خلیلی

محمد عباس‌پور، رئیس شرکت مخابرات گراش گفت: «مخابرات سابقه بسیار قدیمی در خدمت به روستاها دارد، اگر تیری در کوچه‌ها افتاده است این نشان می‌دهد که مخابرات چه سابقه طولانی در حضور در روستاها دارد و این پوسیدگی باعث شده است تیرها بیفتد. برای تلفن همراه خلیلی جز نقاط اولویت دارد است و در سال گذشته برای بهینه‌سازی روستای خلیلی حدود ۶ میلیارد و ۵۰۰ هزار تومان هزینه کرده است که حدود  ۴ میلیارد تومان فقط فیبر نوری از فداغ به خلیلی آورده است که از بهترین فیبرها است که کاش یکی از آن‌ها را در مرکز شهرستان داشتیم که در گراش هم در خیلی از جاها مشکل داریم و حتما پیگیر این مشکلات هستیم. در خلیلی اینترنت خانگی هم است یعنی همان خدماتی که در مرکز شهرستان است در دورترین نقطه روستایی هم است ولی باز هم برای بهتر شدن وضعیت تلاش خواهیم کرد.»

امیررضا امیرعضدی، رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گراش گفت: «در جلسه قبل هم عرض کردیم که درخواست‌ها را بیاوردید و معیارهایی که محیط زیست مد نظر دارد را اگر رعایت شود از نظر ما ممنوعیتی ندارد. زمین باید ملی باشد و پارامترهای مد نظر محیط زیست رعایت شود، اینکه ما برای شما جایی را مشخص کنیم همچین اتفاقی نمی‌فتد، خلیلی مشکل تعین مکان ندارد ما به حسین‌آباد هم گفتیم که یک مکان را مشخص کنند. ما همکاری لازم را با شما داریم ولی خودتان پیگیر باشید. در خصوص آب‌بند ابتدا ۶ تا ۱/۵ متری بود و بعدها با توجه به دست کاری‌هایی که در رودخانه انجام شد بود ما مجبور شدیم طراحی را تغییر دهیم و کار را پیش ببریم،  دیوارکشی خود رودخانه و مسیر هم به عهده بنیاد مسکن است و ربطی به منابع ندارد. در خصوص زمین اورژانس هم یک استعلام از بنیاد مسکن شد با توجه به اینکه حساسیت داشت این مسئله که منتظر جواب کمسیون بنیاد مسکن هستیم که تغییر کاربری پیدا کند و باز هم مشکلی از طرف منابع طبیعی نیست.»

کاشفی رئیس امور آب گراش گفت: «سامانه تعین تکلیف چاه‌های فاقد پروانه که در روستای خلیلی تعدادی هم وجود دارد که ثبت‌‌نام کردند ولی بخاطر تعداد زیاد چاه‌ها و روند طولانی که دارد کمی زمان می‌برد و ان شاالله به صدور پروانه منجر می‌شود، کار متوقف نشده است و فقط پروسه زمان‌بر است.»

خبرنگار حوزه شهری و اداری هفت‌برکه عضو هیات مدیره انجمن دوببله و گویندگی گراش

3 نظر

  1. این همه مسئول رفتن خلیلی که هیچ مشکلی را حل نکنند فقط توجیه کنند. بنیاد مسکن: پول نداریم کوچه ها بهسازی کنیم
    معاون بهداشت دانشکده: خلیلی شرط جمعیت برای درمانگاه ندارد
    مسولان مربوط به پاسگاه: خلیلی و فداغ امن هستند احتمالا یعنی استان موافقت نمی کنه
    اورژانس: اول ساختمان ساخته شود (لابد با بودجه دولت ۲۰ سال دیگر!!)

  2. دست تان جلو مسئولین دراز نباشد .از خیر بخواهید ساختمان بسازه و بعد مجوز بگیرید .دولت کاری نمی کنه .بعدش اورژانس اگر تامین آمبولانس و راننده باشه یه دیوار کشی و یه کانکس میخواد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 نظر
scroll to top