بستن

«الله بده بارون / یا کریم بده بارون»

هفت‌برکه – فرشته صدیقی: باران همیشه نماد حیات و رویش و امید است و تصور دنیای بی‌باران و بدون آب هم عذاب‌آور و هم غیر ممکن. صدای باران یکی از زیباترین آواهای دنیاست، آهنگین و آرامبخش. اما وقتی نبارد….

طلب باران، یا همان باران‌خواهی، در جای‌جای کشورمان آیین خاص خودش را دارد. در ذهن اغلب ما، طلب باران در قالب دعا، نماز، نیایش و استغفار خلاصه می‌شود. اما علاوه بر این مراسم دینی، آیین‌های مختلفی هم در این زمینه  موجود و رایج است، رسومی که گاه عجیب و گاه جالب به نظر می‌رسند. ایرنا نیز به به چند مورد برای مثال اشاره‌ای خواهیم داشت، چون جزئیات اقلیمی و جغرافیایی و چگونگی اجرای این مراسم خود کتابی است قطور:

نهادن قیچی زیر ناودان؛ وارونه گذاشتن بیل در آبراه منازل؛ نوشتن نام ۷ یا ۴۰ کچل و آویختن آن به ناودان!؛ شستن تابوت و روان کردن آب آن؛ عروسک‌گردانی در شهر (عروسک‌های ویژه‌ی این آیین)؛ تمیز کردن و شستشوی حوض‌ها و آب‌انبارها؛ پخت نذری؛ نهادن علم عزاداری زیر آسمان؛ اجرای جشن عروسی برای قنات یا چشمه‌ها؛ افروختن آتش زیر ناودان‌ها.

خبرگزاری ایرنا امروز در «مروری بر باورهای مردم جنوب فارس درباره اقامه نماز طلب باران» (اینجا)، باورهای مردم لار و اوز را نیز به تصویر کشیده بود.

در فرهنگ بومی ما نیز آیین‌های جالبی در این خصوص رواج داشته است. دو تای این آیین‌ها، «کُماو بَرو» (کماج باران) و جنازه‌گردانی است.

در مراسم «کماو برو» شخص یا اشخاصی «کماو» (الک چوبی بزرگ) به دست می‌گرفته‌ و درِ منزل همسایه‌ها می‌رفته‌اند و هر چه همسایه در آن می‌ریخته، از برنج و گندم گرفته تا حبوبات، جمع می‌کرده‌اند. سپس در مراسمی، با خواندن دعا و ذکر و اشعار مخصوص، آش باران را طبخ و توزیع می‌کرده‌اند. شعری که خوانده می‌شده معمولا این بوده است:

الله بده بارون

یا کریم بده بارون…

ذکر هم به انتخاب شخص بوده است، از جمله ذکر صلوات، تلاوت آیات قرآن، و هر چیزی که به این آیین، قداست و معنویت ببخشد.

آیین عجیب‌ترِ «جنازه‌گردانی»، احتمالا کارآمدتر و در واقع تیر آخر مردم در طلب باران بوده است. در این آیین، مردی ریش‌سفیدِ مخلص و مقید را در تابوتی قرار می‌داده‌اند و در مراسمی کاملا شبیه به مراسم تشییع جنازه، جماعتی پشت تابوت به راه می‌افتادند و او را با تکرار این بیت شعر، گرد مساجد و بقعه‌های متبرک شهر می‌گردانده‌اند: «الله بده بارون / یا کریم بده بارون…»

بزرگ‌ترها همیشه دوست دارند نقل کنند که در اغلب موارد، اندکی پس از اجرای این مراسم، باران رحمت الهی بر شهر نازل می‌گشته است.

2 نظر

  1. جالبه هیچکس از این مناسک خرافی مسخره نمی کنه ولی از نماز باران که دستور معصومین است، و برای دعا به درگاه خداوند می باشد، مسخره می کنند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 نظر
scroll to top