بستن

۱۱ پیشنهاد برای استفاده از فرصت نمایندگی مجلس

هفت‌برکه دکتر ابراهیم مهرابی: حدود ۱۸ ماه از حضور نماینده محترم در مجلس می‌گذرد. قاعدتا در این مدت بر چم‌وخم و شگردهای کار نمایندگی آشنا و مسلط شده‌اند؛ با حضور مکرر در منطقه، بر نیازهای اساسی و محرومیت‌های کل منطقه واقف گشته‌اند؛ استعدادها و مزیت‌های نسبی، استراتژیک و ژئواکونومیک منطقه و قدرت متنفذین را به خوبی شناخته‌اند؛ دایره‌ی مشاورین و مسئولین دفاتر خود را سبک و سنگین کرده و احتمالا با توصیه‌های خاص و … و نهایتا به تشخیص خویش عده‌ای را آزاد، برخی دیگر را تثبیت و دفاتری را پس از یک دوره‌ی انبساطِ غیر ضرور، منقبض کرده‌اند. توان، لابی‌گری و چانه‌زنی نمایندگان همجوار به عنوان رفیق یا رقیب را خوب دریافته و ارزیابی کرده‌اند و سطح مورد نیاز چانه‌زنی در هماوردی با دیگر همسایگان را محک زده و مهیا کرده‌اند.

همچنین در مجامع، کمیسیون‌ها و گروه‌های رسمیِ استانی و ملی عضو شده و در برخی از آن کلونی‌ها مسئولیت نیز گرفته‌اند؛ با تلطیف ادبیات پیشین و تنظیم رویکرد سیاسی، خود را به مذاق و سیاق حاکمیت نزدیک کرده تا شاید بتواند در همسویی تاکتیکی با مراکز قدرت، برای مردم منطقه و احیانا خود، گامی بردارند و امتیازی را اخذ کنند (این البته می‌تواند یک تاکتیک هوشمندانه‌ی معطوفِ به جذب بودجه و جلبِ سُویه و نظر باشد و نه اعتقاد و مذاق سیاسی واقعی)؛ با رسانه‌ها و خبرگزاری‌های مورد حمایت حکومت، گره خورده و لذا در یک داد و دهش دوسویه، تکلیف مصاحبه‌ها و بازتاب نظراتش را بر عهده گرفته‌اند؛ صاحبان سرمایه منطقه‌ای را خوب شناخته و خود را به برخی از آنان نزدیک کرده تا بینِ مثلثِ یک) ایده‌ی سرمایه‌داران، دو) نیاز منطقه، و سه) مزه‌مزه‌ی دهان مسئولین، رابطه‌ی عملیاتی برقرار کند و با اخذ مجوزهای سهل و بعضا سخت، راه را بر اجرایی شدن برخی از ایده‌ها باز کنند، هرچند تا تحقق آنها، فاصله وجود دارد؛ به دلیل نسبت شغلی پیشین خود، رابطه‌ی خوبی با بخش ثروتمند نفت و پتروشیمی برقرار کرده تا کمک‌هایی هرچند اندک ولی کمتر از حد انتظار را برای رونق منطقه اخذ کند.

در هر حال، با وجود سن کم، در مدت کمتر از دو سال در کسوت یک نماینده پُربُروز ظاهر شده و رابطه خوبی با بخش امنیتی، نظامی و ارشادی نیز برقرار کرده‌اند. هر قدر در برخی نمایندگان قبلی، کندی مشاهده می‌شد، ایشان سریع و چالاک هستند.

مجموعه‌ی اتفاقات فوق، سطح انتظارات موکلین، بخصوص مردم گراش (با بیشترین رای) را بالا برده و منتظرند تا در مدت باقیمانده، گام‌های بزرگ و ملموسی بردارند؛ تا از این رهگذر هم از همراهی و همدلی مردم تشکری شده باشد و هم اندوخته‌ای برای آتیه خودشان باشد.

بنده به عنوان یک شهروند عادی، پیشنهادهای زیر را مطرح می‌کنم، باشد که همگی عزمشان را جزم کنند و از اندک اختلاف سلیقه‌ی موجود بگذرند تا این طالع طلایی را از دست ندهند و مجددا مبتلی به نمایندگانی یکسونگر، کم‌عَقَبِه و معقودالرقبه نگردند.

۱. نماینده‌ی محترم در جایگاه وکیل مردم، به تمشیت امور بپردازند و نه نماینده حاکمیت.

۲. هرچه سریع‌تر به استقرار و ارتقاء ادارات در گراش و… بپردازند و چارت تشکیلاتی آنها را بهبود بخشند.

۳. در استخدام جوانان شهرستان بکوشند و نهضت مسئولیت‌دهی به شایستگان شهرستان و صدور مدیران را تقویت کنند.

۴. بحث چاه‌های نفت و گاز مورد مناقشه و افزایش درصد سهم گاز را به یک سرانجام مطلوب برسانند.

۵. به صورت نامشروط در جهت‌دهی سرمایه‌گذاری مردمی بکوشند تا زمینه رونق تولید را فراهم کرده و به کارآفرینی و اشتغال جوانان کمک نمایند.

۶. مساله‌ی اساسی تامین زیرساخت‌ها، جاده‌ها، بهداشت، آموزش‌های تکمیلی و دانشگاهی را به تراز مردم خوبمان برسانند.

۷. از حذف نخبگان و دلسوزان از هر طیف و گروه جلوگیری کرده و در تقویت نیروهای بومیِ مسئولیت‌دار، گام‌های عملی بردارند و از انفعال در برابر کلونی‌های مشترک المنافع سازمانی و اجتماعی، حتی‌الامکان دوری کنند.

۸. نباید مانند آقای علوی گفته شود که «مردم گراش از نماینده مطالبه نمی‌کنند، لذا گامی هم برداشته نمی‌شود.» باید قبول کرد که مردم کار خودشان را پای صندوق رای انجام داده‌اند و اینک تا دیر نشده، نوبت خدمت بی‌منت از طرف نماینده است.

۹. امکان تکرار وضعیت فعلی برای گراش، کاهش یافته و احتمالا قدرت سیاسی شهرستان تضعیف می‌شود؛ لذا تا وقت هست باید کارهای ضروری را انجام داد چرا که در دوره بعد، این طالع طلایی به طالح سیاهی مبدل خواهد شد.

۱۰. مسئولین شهرستان، بهترین فرصت را با حضور نماینده‌ای گراشی دارند تا تمام همت خود را مصروف بازستانی حقوق ضایع شده و  استیفا نشده نمایند. گرچه بومی نبودن عیب نیست، اما عزیزان مسئول به صورت عملی باید نشان دهند که خواهان توسعه هستند و بر این مدعا، سبدی از تلاش و نتیجه ی تلاش را به مردم ارائه نمایند.

۱۱. ساده‌ترین کار، اخذ مجوزها است؛ باید به اجرایی کردن مجوزها همت گماشت.

با عملی شدنِ شرایط مورد تقاضا در این نوشتار، هیچ بهانه‌ای برای منتخب مردم و مسئولین برای کار نکردن باقی نمانده و هیچ بهانه‌ای نیز پذیرفته نخواهد بود. متواضعانه استدعا دارم بیاییم سلیقه‌های شخصی و گروهی را کنار بگذاریم و وظیفه خود را نسبت به مردم و رفع حوائج آنها ترک نکنیم و با همگراییِ معطوفِ به هدف، به کاهش آلام مردم همت گماریم.

به نظرم بارانِ محبت و همراهیِ مردم، همانند قبل از انتخابات، جاری است و این نماینده محترم است که باید ظرف وجودی خود را از این باران رحمت پر کند. مشکلات شهرستان زیاد و انباشته است بنابراین باید همگی (مردم و مسئولین و نماینده) دست برادری به هم داده، از اختلافات پرهیز کرده و جانانه تلاش کنیم. باز هم، همه کمک کنند تا همهمه‌ی خدمتِ بیشتر شکل بگیرد.

یادآوری: مردم خوب و نجیب هر یک از سه شهرستان دیگر (لارستان و خنج و اوز) نیز حق دارند چنین آرزوها و تقاضاهایی را داشته باشند.

نوشته شده در: ۲۲ آذر ۱۴۰۰

10 نظر

  1. سلام
    والله عجیب است
    طرف حتی برای شورای شهر تایید نمیشود
    اونوقت تز راهنما و راه بلد کارشناسی میدهد

  2. سلام . آقای حسین زاده باید در آخر مجوز دانشگاه پیام نور و آزاد و… بیشتر تلاش کند .پرونده معاینه فنی رو به سرانجام برساند .باید مداخله کند در امتیاز گرفتن و شفاف و بی پرده باشد .

  3. آنچه تاکنون از نماینده دیدیم شوهای تبلیغاتی و بی مهری به نیروهای بومی و سفارش استخدام امثال […] بوده است و بس.
    مردم گراش هم سر بزنگاه می دانند باید چکار کنند

  4. با کمال تاسف رسانه های گراش که انتظار می رود تریبون مشکلات مردم و درخواستها از نماینده باشند تبدیل شده اند به روابط عمومی نماینده و هر روز که صفحات آنها را باز می کنم یک خط در میان اخبار ارسالی از روابط عمومی درج شده است . آیا رابطه مالی بین آنها برقرار شده است ؟؟؟

  5. نماینده خودش بهتر از هر کسی میداند که دور بعد رای ندارد و چون در این مورد به یقین رسیده است دنبال چیزهای دیگری غیر از مطالبات عمومی است.

  6. با خواندن نظرات حکایتی به یاد آمد که پر بی ربط به رای دوستان ندیدم. سال های نه چندان دور طفلی گراشی را نشسته دیدم که صدای گریه و زاری اش گوش فلک را کر میکرد. از مادرش علت را پرسیدم گفت منتظر است تا پستانک (مارک دار و در غایت زیبایی که به گردنش آویخته بود) را در دهانش بگذارم و افزود آنقدر این فرزند دلبندم نازپرورد تنعم هست که حاضر نیست دستان مبارک خویش را برای گرفتن پستانک و بر دهان نهادن بکار بندد.
    باز هم صد حمد و قل هو الله نثار روح اجداد جناب مهرابی باد که به هر حال چند پیشنهاد کلی و سر بسته به نماینده ارائه دادند. باقی رای دهندگان که نظرشان مصداق ” بیرون گود نشستن و دادن فرمان لنگ اش کن هست “.
    آدمیزاد مفتخر به داشتن ویژگی انصاف و همت هم هست. خوب است این نعمت های خدادادی را هر چند اندک بکار بندد. نماینده، نماینده مردم هست و خودش هست و ۵ نفر مسئول دفتر و کلی نظر و برنامه و خواست خود و درخواست همه مردم حوزه انتخابیه. درخواست مردم همه به حق و منطقی بوده و هست. ولی چرا برخی از این مردم شریف خارج از گود نشسته و نظر دهنده، خود هم آستین همت را بالا نمیزنند و پا در رکاب نماینده و با اتکا به اختیارات قانونی ایشان برای دستیابی به خواسته ها قدم از قدم بر نمیدارند و تلاش نمیکنند؟!!!

  7. غلامعباس جعفری اخه هر از بر میدونی؟
    چه ربط داره تایید صلاحیت شورا و…
    خود رامدافع ولایت میدونی ولی نمیدونی اغا چ گفته درمورد تاییدصلاحیت ها
    کاش دستم بهت میرسید تا بدونی هر نکته مکانی و هر کلام زمانی

  8. جناب آریا
    من بهت حق مقدم از کامنت من سخت رنجیده باشی
    خواستم بگم خطر شما از خطر اصلاح طلب ها خیلی بیشتر هست
    دنبال این هستیدکه مردم هرچی شما گفتید دنباله رو شما باشند
    اما درایت مردم ولایتی گراش به شما این اجازه را نمی دهد
    کاش شهامت داشتی و اسم واقعی خودت را مینوشتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 نظر
scroll to top