بستن

سعید روان‌بخش و «جدال» در «شهر آشنا» با جلوه‌های ویژه

 تا جشنواره کل ۴: آنهایی که فیلم کوتاه ترسناک و خوش‌ساخت «۱۲:۱۲» را در جشنواره کل سال قبل دیدند، نام کارگردان فیلم را احتمالا به یاد سپرده‌اند: سعید روان‌بخش، که امسال هم با دو فیلم، یک داستانی اکشن به نام «جدال» و یک مستند به نام «شهر آشنا» در جشنواره کل شرکت کرده است. او در هر دو فیلم با عبدالله فربود همکاری داشته است، که جایزه فیلم منتخب تماشاگران دوره قبل جشنواره را برای فیلم «پلاستیک سیاه» برد.

سعید روان‌بخش متولد ۱۳۷۴ در گراش است، ولی از کودکی به همراه خانواده‌اش به دبی مهاجرت کرده و در مدرسه ایرانیان دبی در مقطع پیش‌دانشگاهی و در رشته ریاضی فیزیک مشغول به تحصیل است. موقع صحبت درباره‌ی کارنامه‌ی فعلاً کوتاه فیلم‌سازی‌اش، او تاکید زیادی روی جنبه‌های فنی کارش می‌گذارد و می‌گوید: «در همان دوران کودکی و در زمانی که در مقطع ابتدایی و راهنمایی تحصیل می‌کردم، علاقه‌ی زیادی به دوربین داشتم و از همان ابتدا و با آن امکانات کم، حتی با دوربین موبایل، از مناظر مختلف فیلم می‌گرفتم و سعی می‌کردم که آنها را با استفاده از برنامه‌ی تدوینی که بر روی موبایل‌ام نصب بود ویرایش کنم. به تدریج با برنامه‌های کامپیوتری تدوین آشنا شدم، و فیلم اول‌ام به نام «گدا بر گدا…» را با استفاده از برنامه‌ی ساده‌ای به نام AVI video editor ساختم. دومین فیلم‌ام را در سال ۱۳۹۰ به نام «۱۲:۱۲» را با استفاده از برنامه‌ی ulead video studio 11 ساختم. «جدال» سومین فیلم‌ام است که آن را با استفاده از یکی از پیشرفته‌ترین برنامه‌های تدوین به نام magix movie maker pro ساخته‌ام.» نکته‌ی جالب اینجاست که او نحوه‌ی استفاده از این برنامه‌ها را بدون رفتن به هیچ کلاس آموزشی و به شکلی خودانگیخته یاد گرفته است.

جدال

کارگردان و تدوین‌گر فیلم جدال سعی کرده است استانداردهای فنی فیلم تا حد امکان بالا باشد: «فیلم‌برداری این فیلم در تابستان ۹۱ و در عرض ۹ روز انجام شد، و تدوین آن نیز توسط خودم و پس از تقریبا دو ماه به پایان رسید. بیشتر وقت تدوین صرف جلوه‌های ویژه‌ی استفاده شده در فیلم شد.» روان‌بخش درباره‌ی موضوع این فیلم هم می‌گوید: «این فیلم در بستری از واقعیت‌های اجتماعی جریان دارد. به عبارتی با ساخت این فیلم می‌خواستم جامعه‌ای را نشان دهم که مردمان آن حتی در خواب و رویاهای خود نیز از دست دزدها آرامش ندارند.»

شهر آشنا

روان‌بخش که خودش در دبی ساکن است درباره‌ی «شهر آشنا» می‌گوید: «در کل خودم این مستند را خیلی دوست دارم، زیرا در مدت ۴ دقیقه شما را از حال و هوای کلی شهر باخبر می‌کند. دلیل اینکه شهر آشنا را ساختم این بود که می‌خواستم زیبایی‌های شهرمان را به مهمانان شرکت‌کننده در جشنواره نشان بدهم.» این فیلم که در بخش مستند به جشنواره فرستاده شده است، در واقع یک موزیک-ویدیوی ۴ دقیقه‌ایست، و در مدت ۳ روز و در تابستان ۹۱ فیلمبرداری شده است.

مشخصات فیلم‌ها:

جدال

نویسنده و کارگردان: سعید روانبخش

تهیه کننده: عبدالله فربود

بازیگران: سعید اجرایی، علیرضا رجاییان

صدابردار: عبدالله درویشی

برنامه‌ریزی: محمدرضا محسن‌زاده

تصویربردار: سعید روانبخش، عبدالله فربود

تدوین و جلوه‌های ویژه: سعید روانبخش

تولید: شاتسر فیلم، تابستان ۹۱

زمان: ده دقیقه و ۱۲ ثانیه

بخش: داستانی

 

شهر آشنا

کارگردان: سعید روانبخش

تهیه‌کنندگان: سعید روانبخش، عبدالله فربود

تصویربردار: علیرضا رجاییان

تولید: شاتسر فیلم، تابستان ۹۱

زمان: ۴ دقیقه و ۳۱ ثانیه

بخش: مستند

سردبیر پایگاه خبری هفت‌برکه عضو هیات مدیره موسسه فرهنگی هنری هفت‌برکه گراش دکترای ادبیات انگلیسی از دانشگاه تهران

3 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 نظر
scroll to top