بستن

چگونه غذای سالم‌تری بخوریم؟

سمیرا سرخوش / کارشناس تغذیه و رژیم‌درمانی: ۲۴ مهرماه برابر با شانزدهم اکتبر، به افتخار تاسیس سازمان فائو (سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد) روز جهانی غذا نامیده می‌‌شود. از اهداف اصلی فائو مبارزه با گرسنگی و ریشه‌کن کردن سؤتغذیه در سراسر جهان است. البته که سؤتغذیه فقط لاغری و‌ کمبود دریافت مواد غذایی نیست بلکه عدم تناسب در دریافت گروه‌های مختلف غذایی و‌ به دنبال آن چاقی و انواع بیماری‌ها هم سمت دیگر ماجراست.

شعار امسال روز جهانی غذا «اقدامات امروز ما آینده ما را می‌سازد» است. این اقدامات از زمین‌های کشاورزی، سلامت محیط‌، انتخاب آگاهانه مواد غذایی و ایمنی آن‌ها را شامل می‌شود.

هر فرد می‌تواند با داشتن آگاهی در انتخاب صحیح مواد غذایی، روش‌ تهیه و آماده‌سازی آن اولین قدم را برای حفظ سلامت آینده خود و خانواده بردارد.

به عنوان مثال یکی از راه‌های افزایش کمیت و‌ کیفیت محصولات کشاورزی و دامداری، استفاده از آفت‌کش‌ها، کود‌ها و آنتی‌بیوتیک‌‌ها است، اما طرف دیگر استفاده از این محصولات ممکن است اثرات نامطلوبی بر سیستم ایمنی و عصبی ما بگذارند.

در این مقاله به چند راه کاربردی برای کاهش حداکثری اثرات سو این مواد بر سلامتی اشاره خواهیم کرد. رعایت این نکات برای بیماران نقص ایمنی، کودکان و زنان باردار از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

۱

برای کاهش آرسنیک برنج(فلز سنگین موجود در کود)آنقدر برنج را بشویید تا آب شفافی از روی آن خارج شود. بنابراین برای کاهش مقادیر آرسنیک آبکش کردن برنج بهتر از کته درست کردن آن است.

۲

برای کاهش آفت‌کش ها و ‌سموم باقی مانده در خیار‌سبز و‌ سایر سبزیجات بهترین روش شستشوی کامل و‌ سپس پوست‌گیری آن ‌می‌باشد. نگه‌داری در یخچال هم از میزان این سموم می‌کاهد.

۳

برای کاهش دریافت نیترات موجود در کاهو،برگ‌های سبز خارجی و مغز داخل کاهو را دور بیندازید چون بیشترین مقدار نیترات را دارند.

۴

برای کاهش دریافت سم آفلاتوکسین آجیل‌ها بهتر است مغز‌هایی چون گردو را با پوست تهیه کنید .

۵

بهتر است میوه‌ها را در فصل خود تهیه کنید، خوردن میوه‌های خارج از فصل علاوه بر قیمت بالا دارای بیشترین ماده نگهدارنده و آفات هستند.

۶

بیشتر میوه‌های نوبرانه دارای سموم بیشتری هستند چون زودتر از حد مجاز سموم چیده شده‌اند، پس در خوردن هر‌ چه سریعتر و‌ بیشتر آن‌ها عجله نکنید.

۷

سیب و گلابی‌های انباری داری وکس نگهدارنده و سموم بیشتری نسبت به سیب فصل هستند پس حتما قبل مصرف پوست آن‌ها را بگیرید.

۸

بیشتر سموم و‌ آنتی بیوتیک دام و طیور در بخش چربی گوشت وجود دارد بنابراین با جداسازی چربی میتوان میزان دریافت سموم را کاهش داد.

۹

برای کاهش دریافت نیترات از طریق منابع گوشتی، سوسیس و‌ کالباس کمتری مصرف کنید، یا در صورت مصرف برای کاهش اثرات سمی نیتریت‌ها حتما همراه با سوسیس و‌ کالباس منابع ویتامین سی و‌ توکوفرول مانند گوجه‌فرنگی، زیتون، فلفل‌دلمه‌ای مصرف کنید.

 

 

۷Berkeh.ir

پایگاه خبری هفت‌برکه گراش

| مدیر رسانه‌های هفت‌برکه | مدیرمسئول پایگاه خبری هفت‌برکه | مدرس دوره‌های آموزش خبرنگاری

2 نظر

  1. مردم شدن سموم خور کشاورزان و تجار مواد غذایی. قدیما هم توو کشاورزی از سموم و توو مغازه‌شون از وکس استفاده میکردن آیا؟ یه گروهی میگن برنجور کته درس کنین تا مواد مغذیش از بین نره ، یه گروهی میگن نه کته درس نکنین و صافی و آبکش کنین تا فلان بشه. آیا مردم باید حرف کیو قبول و باور کنن؟ گور بابای علمی که تمام مواد خوردنی انسانها رو مسموم کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 نظر
scroll to top