هفت‌برکه: سفر بسیار کوتاه وزیر بهداشت به شهرستان‌های جنوبی استان فارس، انتقادهای زیادی را در شهرستان‌های مختلف در پی داشت.

در زمان‌بندی این سفر برای هر شهرستان نیم ساعت در نظر گرفته شده بود. با این وجود که عین‌اللهی به عنوان نماینده دولت به منطقه سفر کرده بود، بازدیدها تنها محدود به بیمارستان و اماکن مرتبط با درمان بود. در نهایت جلسه جمع‌بندی نیز در خنج برگزار شد و وزیر راهی لامرد و مهر شد. 

با وجود زمان کم حضور وزیر و عدم تعیین زمان برای گفتگو با خیرین، مشخص نشد که چرا از خیرین برای حضور در محل افتتاح دعوت شده است. این مساله دلخوری آن‌ها را در پی داشت. 

در جلسه شورای اداری استان با حضور رییس‌ جمهور نیز مصوبه‌ی خاصی که مرتبط با چهار شهرستان باشد دیده نشد. 

Vazir Baztab

نماینده: اگر جلسات خروجی نداشته باشد خیرین سرخورده می‌شوند

در گراش هم خیرین و هم مسئولین از برنامه‌ریزی و نحوه برخورد دکتر عین‌اللهی گلایه داشتند. با تغییر چندباره‌ی برنامه، حتی بازدید وزیر از دانشکده و مرکز درمانی تازه تاسیس آبشار اندیشه نیز لغو شد. 

نماینده‌ی مردم در جلسه‌ی جمع‌بندی که در خنج برگزار شد به این موضوع اشاره کرد: «ما انتظار داریم این جلسات و دیدارها خروجی داشته باشد، اگر خروجی نباشد سرخوردگی همین مردم و خیرین را به همراه دارد، ما سرمایه اجتماعی که الان داریم و آسیب دیده را باید مجددا بازیابی کنیم، بازیابی این سرمایه اجتماعی با بها دادن به همین عزیزان است.»

حسین‌زاده گفت: «خیر بزرگوار ۴۰ میلیارد تومان اماکن بهداشتی، ورزشی یا آموزشی آماده کرده است که فقط انشعاب آب آن یک میلیارد تومان است، این بنده خدا از کجا بیاورد؟ خواهش می‌کنم امروز به عنوان وزیر بهداشت اینجا حضور ندارید، به عنوان نماینده ویژه و عالی دولت آیت الله رئیسی حضور دارید. خواهش می‌کنم هر آنچه که اینجا مطرح شد به گوش آیت اله رئیسی برسانید.»

شاید اگر وزیر نمی‌آمد بهتر بود

حاج حسن حسینی، یکی از خیرین گراش که در مراسم حضور داشت، به هفت‌برکه گفت: «شاید اگر وزیر نمی‌آمد بهتر بود. حدود ۲۰۰ نفر حضور داشتند اما وزیر اجازه نداد هیچ کسی نه از مسئولین دانشکده و نه از خیرین صحبت کند.»

حسینی گفت: «خیرین باری از روی دوش برداشته‌اند. همین دستگاه رادیوتراپی به قیمت روز ۱۰۳ میلیارد تومان قیمت دارد. جا داشت وزیر حداقل تشکری از مرحوم شیخ احمد انصاری بانی خیر و دیگر خیرینی که در این مورد کمک کرده‌اند می‌کرد.»

آیا این رفتار تاثیری در میزان کمک‌های خیرین دارد؟ حاج حسن حسینی معتقد است: «خیرین برای خدا کار می‌کنند و کار خودشان را انجام می‌دهند. الان هم طرح‌های دیگر مانند پزشکی هسته‌ای در برنامه است. اگر خیرین می‌خواستند به این رفتار دولتی‌ها توجه کنند هیچ کاری انجام نمی‌شد؛ ولی توقع این بود که وزیر حداقل گزارش کار را بشنود و یک تشکر خشک و خالی داشته باشد. وزیری مانند دکتر هاشمی رفتاری در شان مردم داشتند. ولی برخوردها در این سفر موجب دلخوری خیرین، نه تنها در گراش که حتی در لار و اوز هم شده بود.»

حاج محمد منفرد، مدیر مجمع خیرین سلامت، نیز در گفتگو با هفت‌برکه گفت: «همه اعضای هیات مدیره مجمع خیرین در مراسم حضور داشتند. در صحبت‌های بین حاضرین این مساله مطرح بود که این سفر که آیا نتیجه‌ای برای گراش دارد یا نه؟ توقع بود که وزیر صحبت خیرین را بشنود.»

امام جمعه: کار وزیر بی‌حرمتی و دور از اخلاق بود

امام جمعه گراش نیز از جمله مسئولین بود که دلخوری خود از وزیر بهداشت را در خطبه‌های امروز ۲۳ مهرماه نماز جمعه بروز داد. به گزارش پندری، حجت‌الاسلام بخشایش‌پور با تشکر از سفر رییس جمهور به استان فارس گفت: «بند بند و ذره ذره‌‌ی منابعی که در شهرستان ایجاد شده، توسط خیرین و سخاوتمندان عزیزی انجام شده که بعضا حتی بدن‌های آن‌ها هم به وطن باز نگشته است. بعضی از آن‌ها به دلیل کمک و ایجاد ظرفیت‌های بالقوه در گراش، در کشور‌های دیگر به زندان رفته‌اند و با مشکلات فراوانی روبه‌رو شده‌اند. جا داشت آقای وزیر یک دیدار و تقدیر و تشکر از این بزرگواران خیر در شهرستان انجام دهند که متاسفانه صورت نگرفت. یک کار بی‌حرمتی و به دور از اخلاق بود.»

امام جمعه گراش در مورد واکنش خود گفت: «در همین راستا مراتب اعتراض خود را همان روز به وزیر و همچنین نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی رساندم. دکتر عین‌الهی ضمن عذرخواهی از این حرکت غیر عمد، قول دادند در آینده به عنوان وزیر بهداشت در گراش حضور خواهد یافت و از خیرین و سخاوتمندان تقدیر و تشکر خواهد کرد.»

عضو شورای شهر: رفتار وزیر با رویکرد دولت متناسب نبود

علی بیضایی، عضو شورای شهر گراش که خود از کارکنان بیمارستان است، نیز در مورد این سفر گفت: «هدف این سفرها از سوی دولت محترم، ارتباط مستقیم با مردم و آشنا شدن با مشکلات هر شهر و روستاست. اما حضور سی دقیقه‌ای وزیر محترم در گراش در راستای این سیاست نبود و هیچ دیدار و گفتگویی پیش‌بینی نشده بود. در این دیدار پروژه‌ای افتتاح شد که افتخار آن دُر زرین کارنامه خیرین گرانقدر ماست. پروژه‌ای که برای آن چند صد میلیارد تومان از جانب خیرین شریف گراشی هزینه شده است.»

بیضایی خطاب به وزیر بهداشت گفت‌: «آقای دکتر عین‌الهی، هر چند خیرین عزیز ما هیچ‌گاه باری را بر زمین نمی‌گذارند، اما این موضوع باعث سلب مسئولیت از دولت و دولتمردان نمی‌شود. کاش به جای بریدن روبان و برداشت محصولی که رنجش با دیگران بوده، از پروژه‌های نیمه‌کاره علوم پزشکی گراش که در پس تخصیص بودجه‌های دولتی مانده‌اند بازدید می‌کردید و کاش مژده‌ای به مردم می‌دادید که آیا گراش هم سهمی از این سفر دارد و یا کاش حداقل دقایقی را به تقدیر از زحمات خیرین ما، با آنان هم صحبت می‌شدید که ما نیز نگوییم «و زِئر اونت و زید چو…»

بازتاب در فضای مجازی 

در نظرات منتشر شده بعد از پایان سفر وزیر می‌شد دلخوری و انتقادات را به وضوح دید. این نمونه‌ای از این شوخی‌هاست:

دکتر عین‌اللهی فکر کرد برای ختنه دعوت‌اش کردن، سریع برید و رفت.

سریع، فوری، انقلابی؛ حتی در افتتاح پروژه‌ای که هیچ نقشی نداشتند.

بودجه و تجهیزات فرعیاته، برکت در دست مبارک وزیر می باشد که قیچی می‌کنن.