بستن

شنوایی‌سنجی: پیشگیری از ناشنوایی ممکن است

هفت‌برکه: ۸۵ ناشنوا و کم‌شنوا در شهرستان گراش از خدمات اداره بهزیستی استفاده می‌کنند.

به گزارش هفت‌برکه، هشتم مهرماه مصادف با سی‌ام سپتامبر روز جهانی ناشنوایان نام دارد که در ایران تا دوازدهم مهر هفته ناشنوایان ادامه دارد، ۸۵ نفر ناشنوا و کم شنوا در شهرستان گراش تاکنون شناسایی و از خدمات اداره بهزیستی استفاده می‌کنند. هفت‌برکه با توجه به اهمیت موضوع  پیشگیری و تشخیص به موقع این بیماری با علی اکبر غلامی، رئیس اداره بهزیستی شهرستان گراش و سعید عالمی، کارشناس شنوایی سنجی گفتگو کرده است.

غلامی: دوره طلایی تشخیص تا سه ماهگی است

علی‌اکبر غلامی، رئیس اداره بهزیستی شهرستان گراش با اشاره به طرح غربالگری نوزادان گفت: «طرح غربالگری شنوایی نوزادان را به بخش خصوصی واگذار کرده‌ایم تا غربالگری انجام شود، هدف از انجام این کار این است که از اضافه شدن افراد ناشنوا به جامعه پیشگیری کنیم، این ناشنوایی بر اثر عوامل مختلفی به وجود می‌آید که در غربالگری یا نوزاد سالم است یا اگر نوزاد مشکل‌دار بود و عوامل خطر داشت طی سه مرحله و نهایتا تا شش ماهگی به مراکز مربوطه ارجاع داده می‌شود، در واقع از مرحله شناسایی و غربالگری به مرحله مداخله ارجاع داده می‌شوند که در مرحله مداخله اگر با سمعک مشکل حل نشد فرد در نوبت کاشت حلزون قرار می‌گیرد.»

رئیس اداره بهزیستی شهرستان گراش با بیان اینکه عوامل زیادی در ناشنوا شدن نوزادان موثر است افزود: «ازدواج‌های فامیلی، ژنتیک، مصرف قرص در دوران باداری، مشکلات حین زایمان و ضربه به شکم مادر در دوران بارداری از عواملی هستند که در ناشنوا شدن نوازاد موثر است. باید به جامعه آگاهی لازم داده شود، اگر تا سه ماهگی ناشنوایی و کم شنوایی نوزاد تشخیص داده نشود و اقدام نشود زمان طلایی از دست می‌رود و درمان دیگر امکان‌پذیر نیست. باید تا سه‌ماهگی تشخیص و تا شش ماهگی برای درمان و مداخله اقدام شود. خانواده‌ها باید بعد از زایمان حتما به مرکز شنوایی‌سنجی مراجعه کنند مخصوصا خانواده‌هایی که ساکن روستاهای اطراف هستند.»

علی‌اکبر غلامی در پایان اظهار داشت: «سازمان بهزیستی حمایت‌های ویژه از این افراد برای کاشت حلزون انجام می‌دهد و مبلغی هم بلاعوض پرداخت می‌کند و پس از کاشت هم باتری و ملزومات دیگری که نیاز است می‌توانند به بهزیستی مراجعه، تشکیل پرونده دهند و قطعا حمایت‌های لازم انجام می‌شود. ۴۰ ناشنوا شدید و خیلی شدید، ۴۵ کم‌شنوا خفیف و متوسط در اداره بهزیستی پرونده دارند که برای کاشت حلزون کمک هزینه سه میلیون تومان پرداخت می‌شود.»

عالمی: پیشگیری مهم‌تر از درمان است

سعید عالمی، کارشناس شنوایایی‌سنجی به اینکه پیشگیری و آشنایی با راه‌های مراقبتی مهمتر از درمان است گفت: «هرچند مناسبت هفته ناشنوایان است ولی اگه قرار بر اهمیت دادن به موضوع باشد پرداختن به سلامت گوش و جلوگیری از اضافه‌شدن ناشنوا به جامعه مهم‌تر از صرفا پرداختن به ناشنواها است. افراد ناشنوا هم قطعا اهمیت دارند ولی پیشگیری همیشه مهم‌تر از درمان است.»

عالمی با اشاره سیر تکامل شنوایی کودکان گفت: «شنوایی در دوران جنینی در هفته ۲۰ تا ۲۴ تکمیل می‌شود و از این نظر است که می‌گویند با جنین در شکم مادر صحبت کنید و حتی قدیمی‌ترها می‌گفتند برای جنین در شکم قرآن بخوانید. نوزاد وقتی به دنیا می‌آید واکنش رفلکسی به صدا دارد و با شنیدن صداهای بلند دست و پاهایش را باز می‌کند. در ۲ تا ۳ ماهگی جهت‌یابی نسبت به صدا خیلی بیشتر می‌شود و منبع صدا را دنبال می‌کند و در ۷ ماهگی به اسم خودش واکنش نشان می‌دهد.  این سیر شنوایی است که والدین باید به واکنش‌های بچه‌ها دقت بیشتری داشته باشند.»

کارشناس شنوایی سنجی در ادامهگفت: «مراجعین زیاد داشته‌ام که پدر و مادرشان تازه در سه چهار سالگی نوزادشان مشکوک به ناشنوایی یا کم‌شنوایی آن شده‌اند که خیلی دیر است. کودک اگر بخواهد صحبت کند باید بشنود، دوران زبان‌آموزی کودک در سن ۲ تا ۴ سالگی است. کودکی که در این سن گفتارش کامل نباشد یک زنگ خطری است برای خانواده. بچه‌های کم شنوا به دلیل عدم درک درست از محیط و کاهش برقراری ارتباط با دیگران معمولا گوشه‌گیرتر از همسن و سال‌های خودشان هستند، غربالگری شنوایی نوزادان بهتر است قبل یک ماهگی بعد از تولد نوزاد انجام شود.»

سعید عالمی گفت: «بهزیستی از مددجویان حمایت می‌کند و این جای تقدیر و تشکر هم دارد ولی تمامی نوزادها و افراد بزرگسالی که ناشنوا یا کم شنوا زیر پوشش بهزیستی نیستند، گاهی فرد برای غربالگری به مرکز مراجعه می‌کند ناشنوا یا کم‌شنوا تشخیص داده می‌شود ولی به دلیل پروسه زمان‌بر یا کیفیت سمعک و کاشت حلزون ترجیح می‌دهد زیر پوشش بهزیستی نباشد، نیاز است که خیرین به این بخش هم توجه ویژه‌ای داشته باشند تا اگر ناشنوایی از نظر هزینه و تامین سعمک مشکل داشت از سمت خیرین نیز حمایت شوند.»

 تست غربالگری و شنوایی سنجی زیر نظر اداره بهزیستی شهرستان گراش هر روز بعد از ظهر در درمانگاه سلامت، کلینیک سعید عالمی، کارشناس شنوایی سنجی با تعرفه سازمان بهزیستی انجام می‌شود.

خبرنگار حوزه شهری و اداری هفت‌برکه عضو هیات مدیره انجمن دوببله و گویندگی گراش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top