هفت‌برکه: با وجود کاهش پخت روز عاشورا به خاطر شرایط کرونا امسال نیز نزدیک به ۳۰ هزار دست غذا روز تاسوعا و عاشورا در حسینیه‌ها و مساجد گراش پخت می‌شود و قرار است به صورت بیرون‌بر توزیع شود.

Nazari AshpazKhaneh

به گزارش هفت‌برکه، هرساله در روز تاسوعا و عاشورا هیات‌های مذهبی در مساجد و حسینیه‌های سطح شهر گراش میزبان عزاداران حسینی بر سر سفره هستند، اما امسال با توجه به شرایط کرونا و رعایت پروتکل‌های بهداشتی، طبق اعلام ستاد کرونا تمامی پخت‌ها به صورت بیرون‌بر در محلات و درب منازل توزیع می‌شود. 

دوشنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۰ به دعوت شورای هیئات مذهبی و ناحیه مقاومت سپاه، جلسه هماهنگی هیات‌های مذهبی برای توزیع نذری تاسوعا و عاشورا در حسینیه ابوالفضل(ع) برگزار شد. 

بخشی از نذرهای اطعام روز تاسوعا و عاشورا نیز به صورت‌های دیگر از جمله مواد غذایی یا کمک‌های بهداشتی توزیع شده است. 

طبق بررسی هفت‌برکه از هیات‌های و امکان مذهبی اصلی گراش در محرم ۱۴۰۰ حداقل ۳۰ هزار دست غذا در گراش پخت خواهد شد البته این آمار قطعا بیشتر است و ممکن است برخی هیات‌ها در این لیست ذکر نشده باشد و بسیاری از افراد نیز به صورت خانگی و در مقدار کم اقدام به پخت نذری می‌کنند. 

واحد پخت در هیات‌ها دیگ است که هر دیگ به صورت ۸۰ تا ۱۲۰ دست غذا توزیع می‌شود در این گزارش به طور میانگین هر دیگ پلو معادل ۱۰۰ دست در نظر گرفته شده است. 

حسینیه اعظم که در شرایط اصلی محل اصلی تجمع عزاداران است امسال ۳۵ دیگ معادل ۳۵۰۰ دست غذا در روز عاشورا پخت می‌کند و به صورت بیرون‌بر توزیع خواهد شد. 

مسجد ولی عصر (عج) و تکیه شهدا بیشترین پخت را در عاشورا امسال دارد. ۶۰ دیگ در طباخ مسجد حوض پخت خواهد شد. 

حسینیه ولی‌عصر(عج) یا همان حسینیه برق‌روز ۲۰ دیگ روز تاسوعا و ۲۰ دیگ روز عاشورا پخت خواهد داشت. 

حسینیه ابوالفضل(ع) در خیابان بسیج در مجموع ۴۰ دیگ در روز‌های تاسوعا و عاشورا پخت می‌کند. قرار است نذری این حسینیه توزیع در محدوده حسینیه و بیمارستان گراش توزیع شود. 

حسینیه حاج شاجان (حضرت علی اکبر(ع)) ۳۰ دیگ در روز تاسوعا وشب عاشورا پخت داشته‌اند. 

حسینیه سنگ‌آوی یکی از حسینیه‌های قدیمی گراش در بافت تاریخی گراش ۱۰ دیگ روز تاسوعا و  ۱۰ دیگ روز عاشورا پخت و بعد از مراسم روضه‌خوانی بین عزاداران توزیع خواهد کرد. 

هیات‌های فعال سطح شهر امسال بخش اصلی پخت انجام شده را به صورت بیرون‌بر در محلات خود توزیع می‌شود. هیات انصارالحسین(ع) در تاسوعا ۲۵ و در عاشورا ۲۲ دیگ، مسجد امیرالمومنین در شهرک شهید دستغیب ۲۰ دیگ در ظهر عاشورا، مسجد امام جعفر صادق(ع) در انتهای خیابان بسیج ۱۰ دیگ، هیات امام حسین(ع) در خیابان دارایی و شهرک امام خمینی ۱۳ دیگ، هیات قمر بنی هاشم در مسجد صاحب‌الزمان ۳ دیگ در تاسوعا و ۳ دیگ در عاشورا، مسجد امام رضا(ع) و هیات بین الحرمین پخت ۴ دیگ ، مسجد امام زین العابدین (ع) در شهرک شهید بهشتی و بلوار ملاصدرا پخت ۲۰ ، هیات عاشقان سید الشهدا(ع) در فاز ۳ شهرک شهید بهشتی پخت ۲ دیگ روز تاسوعا و ۴ دیگ روز عاشورا را در برنامه دارند که به صورت بیرون‌بر در همان محلات توزیع می‌شود.

در کنار این برخی هیات‌ها و اشخاص در گراش اقدام به پخت در روستاها می‌کنند. هیات رایت العباس (ع) امسال در روستاهای دهنو و چاهورز ۱۲ دیگ پخت خواهد داشت.

ممکن است بر اساس اعلام هیات‌های دیگر این لیست تکمیل‌تر شود.