بستن

معاینه فنی خودرو و آموزشگاه موتورسیکلت به کجا رسید؟

هفت‌برکه: بعد از مدت‌ها کش‌وقوس مجوز دو مرکز معاینه‌ی فنی خودرو و آموزشگاه موتورسیکلت به مرتضی پورشمسی، سرهنگ بازنشسته‌ی سپاه رسید.

یازده سال از زمان اولین مزایده‌ی مرکز معاینه‌ی فنی خودرو در گراش می‌گذرد. هر کدام از دو عامل بوروکراسی اداری یا کش‌وقوس‌های بین متقاضیان راه‌اندازی را دلیل تاخیر طولانی مدت افتتاح مرکز معاینه‌ی فنی خودرو در گراش بدانیم، این مرکز بالاخره در آستانه‌ی راه‌اندازی است و به زودی افتتاح خواهد شد.

روند معیوب راه‌اندازی مرکز معاینه فنی

در مزایده‌ی معاینه فنی خودرو در سال ۸۹، شکرالله آتش‌بار برنده شد. اما راه‌اندازی این مرکز به دلایل مختلف از جمله تداخل با شبکه‌ی آب شهری به سرانجام نرسید تا شورای پنجم به دنبال فرد دیگری باشد.

مرتضی پورشمسی اواخر اسفند ۱۳۹۶ از طرف شورا و شهرداری به استانداری فارس معرفی شد. اما مدیر حمل و نقل و دبیر شورای ترافیک استان، در جواب اعلام کرد که طبق قانون، اعطای مجوز فقط بعد از اعلام عمومی امکان‌پذیر است. در اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۷ نیز نامه‌ی دیگری از استانداری بر لزوم فراخوان عمومی برای اخذ مجوز مرکز معاینه فنی تاکید کرد.

۹ خرداد ۱۳۹۷ فراخوان مزایده منتشر شد. علاوه بر مرتضی پورشمسی، چهار نفر دیگر نیز در پاسخ به این فراخوان، پیشنهاداتشان را به شهرداری ارائه کردند: فرشید شکوه، مجید و تیمور امانی و عبدالحمید حسن‌زاده. در نهایت فقیهی‌کیا، شهردار وقت، اعلامِ برنده را به شورا محول کرد. 

در گزارشی با تیتر «بکسواد مرکز معاینه فنی روی خط استارت» که سال ۹۷ در هفت‌برکه منتشر شد، می‌توانید تاریخچه‌ای از چالش‌ها برای راه‌اندازی این مرکز در گراش را بخوانید.

مرتضی پورشمسی در زمان برگزاری مناقصه در سال ۹۷ از آمادگی‌اش برای راه‌اندازی سه‌ماهه‌ی این مرکز گفته بود: «سوله که آماده است. دستگاه را هم سفارش داده‌ایم و گفته‌اند تا ۶۰ روز کاری تحویل می‌دهند. وقتی دستگاه را دریافت کردیم، باید نقشه و گودبرداری متناسب با همان دستگاه را هم انجام دهیم. برای نیرو هم مشکلی نداریم.»

 

مرکز معاینه فنی خودرو، آماده افتتاح 

سرگرد مرادی، رییس پلیس راهور گراش، در گفتگو با هفت‌برکه گفت: «مرکز معاینه فنی خودرو تاییدیه‌ی ما و تاییدیه‌ی شهرداری گراش را گرفته است و مشکلی برای راه‌اندازی ندارد. با اعلام آمادگی مدیر مرکز، امکان آغاز به کار وجود دارد.»

محسن حسن‌زاده، روابط عمومی شهرداری، در گفت‌وگو با خبرنگار هفت‌برکه می‌گوید: «سوله‌ی آقای تیمور امانی که در کیلومتر ۲ جاده گراش- اوز قرار دارد، محل راه‌اندازی مرکز معاینه‌ی فنی خودرو در گراش است. این سوله شخصی است و آقای مرتضی پورشمسی، پیمانکار پروژه، برای احداث مرکز، آن را اجاره کرده است. دستگاه کاملا نصب شده و شهرداری نصب دستگاه را تایید کرده است اما تاریخ شروع فعالیت باید از تهران صادر شود. البته مقداری کارهای جانبی دارد که پیمانکار خودش پیگیر کار است.»

روابط عمومی شهرداری دلیل تاخیر در راه‌اندازی پروژه را عدم تعهد برنده‌ی اول مزایده اعلام می‌کند و ادامه می‌دهد: «از سال ۸۹ استارت کار زده شد و مزایده برگزار شد. یک نفر که برنده شد به تعهدات عمل نکرد و این موضوع مدت‌ها به طول انجامید و هر سری به یک بهانه وقت می‌خرید. این اواخر به دلیل فشار شهرداری از سوی شورای سابق، یک نفر دیگر برای پیگیری کار معرفی شد که او هم به نتیجه نرسید. و  مزایده بار دیگر برگزار و مرتضی پورشمسی برنده‌ی این مزایده معرفی شد. با توجه به مهیا کردن شرایط لازم برای راه‌اندازی مرکز و پیگیری‌های شهرداری راه‌اندازی مرکز معاینه‌ی فنی خودرو در مراحل پایانی است و به زودی شاهد افتتاحیه آن هستیم که برای ۵ نفر به صورت مستقیم و ۱۵ نفر به صورت غیر مستقیم اشتغال ایجاد می‌شود.»

او به خدماتی که در این مرکز ارائه خواهد شد اشاره کرد و گفت: «این مرکز با معاینه فنی خودروهای سبک کار خود را شروع می‌کند و به زودی تست کپسول گاز برای ماشین‌های دوگانه‌سوز نیز راه‌اندازی می‌شود، و در آینده نزدیک در نظر داریم مجوز معاینه خودروهای سنگین نیز اخذ شود.»

آموزشگاه موتورسیکلت در آستانه افتتاح

مرتضی پورشمسی هم‌زمان با پیگیری مجوز مرکز معاینه‌ی فنی خودرو، پیگیر گرفتن مجوز آموزشگاه صدور گواهینامه‌ی موتورسیکلت در گراش نیز بود. روابط عمومی شهرداری در این رابطه می‌گوید: «آقای پورشمسی به مدت ۳ سال پیگیر گرفتن مجوز مرکز صدور گواهینامه بود. او از طریق پلیس راهور برای صدور مجوز اقدام کرد و به تهران معرفی شد و بعد از آن به استان معرفی شد. او بعد از طی کردن روند اداری، مجوز آموزشگاه گواهینامه موتورسیکلت را هم گرفت.»

حسن‌زاده با بیان این که ساختمان آموزشگاه گواهینامه موتورسیکلت آماده است و این آموزشگاه نیز افتتاح خواهد شد، گفت: «آموزشگاه موتورسیکلت در انتهای بلوار شهدا قرار دارد. این آموزشگاه از دو بخش تشکیل شده است، ساختمان آموزشگاه که مباحث تئوری در آن آموزش داده می‌شود و پیست موتورسیکلت که در آن به صورت عملی رانندگی با موتورسیکلت را به متقاضیان آموزش می‌دهند. دفتر مدیریتی از لحاظ ساختمانی کامل است و زمین پیست نیز فنس‌کشی و آسفالت شده است.»

محسن حسن‌زاده با معرفی خود به عنوان مدیر داخلی بخش عملی آموزشگاه، می‌گوید: «در هر حال، تمام شرایط برای افتتاح آموزشگاه فراهم است اما منتظر نامه‌ی شروع به کار  از تهران هستیم که به خاطر شرایط کرونا عقب افتاده است با بهبود شرایط، این آموزشگاه نیز راه‌اندازی خواهد شد ولی ممکن است طی شدن مراحل اداری تا دهه فجر طول بکشد. در این آموزشگاه بعد از آموزش، هفته‌ای یک بار با حضور افسران راهنمایی و رانندگی از متقاضیان امتحان گرفته می‌شود و در صورت قبولی، گواهینامه‌ی موتورسیکلت آنها صادر خواهد شد.»

سرگرد مرادی، رییس پلیس راهور، در مورد افتتاح آموزشگاه صدور گواهی‌نامه موتورسیکلت گفت: «آموزشگاه موتورسیکلت به نسبت زمان بیشتری خواهد برد. مکان آموزش از قبل تاییدیه دارد ولی برای محل آزمون عملی باید بازدید و تاییدیه نهایی انجام شود.»

 

خبرنگار ارشد پایگاه خبری هفت‌برکه آغاز فعالیت روزنامه‌نگاری از سال ۱۳۸۸

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top