هفت‌برکه: گنجینه اسناد وکیل‌الرعایا (اسناد حاج سیدعلی تاجر، وکیل الرعایای بیرمی و مشاهیر بیرم) با حضور رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران و مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس افتتاح گردید.

سخنرانی کلیدی این رویداد، دکتر اشرف بروجردی رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران بود و چهره‌های علمی دیگری همانند دکتر کوروش کمالی سروستانی مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس و دکتر فروغ پارسا رئیس پژوهشکده مطالعات قرآنی پژوهشگاه علوم انسانی و رئیس انجمن علمی مطالعات قرآنی و فرهنگ اسلامی در این مراسم سخنرانی کردند.

Beyram Vakil 11

مشاور فرهنگی رئیس جمهور: جوانان خودشان سازنده فرهنگ سرزمین شان باشند

خانم دکتر بروجردی، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران و مشاور فرهنگی رئیس جمهور در ابتدای سخنرانی خود اظهار داشت: تعلق خاطر به سرزمین و تعلق خاطر به فرهنگ و تاریخ به ما یادآوری می‌کند که تسلط بیگانگان بر اساس تاریخ و فرهنگ اصیل ایرانی قابل پذیرش نیست و نسل جوان با مطالعه این اسناد تاریخی باید به این نکته توجه داشته باشند که خودشان سازنده فرهنگ سرزمین شان باشند.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران در ادامه افزود: مردم نباید اصالت و تاریخ گذشته را فراموش کنند و بر همه ما واجب است که در این عصر سازنده این فرهنگ اصیل و ماندگار ایرانی اسلامی باشیم.

وی با اشاره به راه اندازی گنجینه اسناد وکیل الرعایا (اسناد حاج سیدعلی تاجر، وکیل الرعایای بیرمی و مشاهیر بیرم) در مرکز اسناد و مطالعات راهبردی شاه زندو (ع) گفت: مهمتر از قدمت و دیرینه فرهنگی و باستانی، حفظ و نگهداری و انتقال میراث تاریخی است که جا دارد از عزیزانی که در این خطه، اسناد ماندگار این سرزمین را حفظ و نگهداری کردند تشکر کنم. وی افزود: همت دوستداران فرهنگی در این مجموعه اسنادی موجب شده است که انتقال میراث فرهنگی به مثابه یک چراغ راه  برای نسل های آینده را شاهد باشیم.

مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس: گنجینه متنوع تاجر بیرمی از منظرهای مختلف شایسته تحقیق است

دکتر کوروش کمالی سروستانی، مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس در این رویداد اظهار داشت: حاج سید علی تاجر بیرمی و فرزندان و خاندان گرانقدرش که گنجینه اسناد او امروز گشایش می یابد، حکم وکیل الرعایایی در ایالت فارس داشتند.

رئیس بنیاد سعدی شناسی در ادامه افزود:گشایش گنجینه اسناد سید علی تاجر بیرمی نشان دهنده توجه پژوهشگران بیرمی به تدوین تاریخ محلی است. مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس خاطر نشان کرد: مجمو عه پژوهش انجام شده در مورد بیرم نشانگر کوشش پژوهشگران این دیار برای بازشناسی ریشه ها و هویت های مردمان این دیار است و گنجینه ارزشمند و متنوع خاندان حاج سید علی تاجر بیرمی گواهی بر این مدعاست. به گفته رئیس دانش نامه تاریخی فارس، اسناد این خاندان از منظرهای سیاسی، اجتماعی، تجاری، دینی، اخلاقی و ادبی شایسته تحقیق و تحلیل و بررسی است.

رئیس پژوهشکده مطالعات قرآنی: گنجینه اسناد سید علی تاجر یک گواه زنده تاریخی است

دکتر فروغ پارسا، رئیس پژوهشکده مطالعات قرآنی و رئیس انجمن علمی مطالعات قرآنی و فرهنگ اسلامی در این رویداد اظهار داشت: موزه‌های اسناد به مثابه جایگاهی که مجاهدها و فعالیت های مردم هر سرزمین را تجلی می دهد در همه نقاط دنیا مورد اهمیت است. وی افزود: مرکز اسناد، محلی برای نمایش تاریخ فرهنگی هر سرزمین است و بازتاب فرهنگ هر ملت است. وی با ذکر اهمیت اسناد تاریخی خاطرنشان کرد: طبق اسناد تاریخی، دو طبقه بازرگانان و روحانیون در تحولات تاریخی در کنار هم بوده اند. وی افزود: از دوره صفویه یعنی از زمان به رسمیت شناختن مذهب تشیع، نهاد دین در ایران به رسمیت شناخته شد و این حرکت در دوره قاجار نیز ادامه داشت. وی افزود: قیام سیدجمال الدین اسدآبادی با شعار بازگشت به قرآن، موجب یک تحول در کشور شد و نشان داد که آموزه های قرآن کریم با علم آموزی مغایرت ندارد بلکه رهیافت سید جمال تأکید بر آن داشت که آموزه های اسلام ما را به مبارزه با استعمار و استکبار تشویق می کند.  وی در ادامه به آرمان های آزادی خواهی، ظلم ستیزی و نوسازی این دو طبقه تاثیرگذار اجتماعی اشاره کرد اظهار داشت: مکان فعلی فرهنگی یعنی گنجینه اسناد حاج سید علی تاجر بیرمی معروف به وکیل الرعایا یک شاهد و گواه زنده تاریخی است که چگونه یک شخصیت بازرگان تاریخی موفق به تحول و نوسازی در مناطقی از کشور شده است.

تاریخ پژوه بیرمی: نقش تجار در جنبش تنباکو

حسین خادم، استاد دانشگاه و مدرس تاریخ در رابطه با این مرکز اسناد اظهار داشت: از مطالعه اسناد سیاسی گنجینه اسناد وکیل الرعایای بیرمی چنین برمی آید که ظلم حکام قاجار و ناامنی و آشوب، تجار لارستان را برآن داشت تا حاج سید علی تاجر رئیس انجمن تجار فارس و لارستان، ضمن پرداخت وجوهات دینی با همکاری گروهی از علما و تجار، مقدمات ورود مبارز نستوه آیت الله لاری رهبر مشروطه خواهان جنوب کشور به لارستان را فراهم آورد و اسناد تاریخی این مجموعه شامل نامه‌ها، استفتائات و احکام مبارزاتی نشان دهنده همکاری نزدیک این طبقه از تجار با رهبران دینی در عصر مشروطه است.

وی در ادامه به اسناد سیاسی، شرعی و تجاری اشاره داشت و اظهار داشت از خلال این اسناد می‌توان به شرایط اجتماعی جنوب کشور همانند ناامنی راه ها و تلاش مردمی برای ایجاد آرامش در مناطق جنوبی کشور اشاره کرد.

 

امام جمعه بیرم: حفظ شناسنامه بیرم کهن

حجت الاسلام حسین زاده، امام جمعه بیرم لارستان، ضمن خوشامد به خانم دکتر بروجردی و هیات همراه، از این مرکز اسناد به عنوان تلاشی برای حفظ هویت و شناسنامه بیرم کهن نام بردند. وی در ادامه از مشاور رئیس جمهور خواستند که سالن مطالعه در بیرم با کمک ایشان راه اندازی شود.

 

طبق این گزارش، بخش دوم آیین گشایش گنجینه اسناد وکیل الرعایای بیرمی شامل افتتاح رسمی و بازدید از این مرکز اسناد تاریخی و بازدید از مجموعه اسناد تاریخی، نمایشگاه کتاب، نمایشگاه صنایع دستی، مردم شناسی، موزه شهداء و… در محل مرکز اسناد و مطالعات راهبردی حضرت شاه زندو (ع) بود.

لازم به ذکر است که جمعی از مقامات دولتی، اساتید دانشگاه و دانشجویان، مجلس شورای اسلامی، نظامیان، روحانیون، فرهنگیان و سایر گروه های اجتماعی در این مراسم حضور داشتند.

شایان ذکر است، این مرکز اسناد تاریخی در شهر بیرم لارستان در استان فارس واقع شده است و صدها سند تاریخی در موضوعات مختلف سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در معرض نمایش علاقه مندان گذاشته است.