بستن

آموزش پیش‌دبستانی در دوره کرونا

هفت‌برکه – مهدیه توانگر*: دو ماه مانده تا اول مهر، والدین در برابر این پرسش قرار دارند که آیا فرزندان خود را به دوره پیش‌دبستانی بفرستند یا نه؟ آیا فرزند من که می‌خواهد به پایه اول برود حتما باید مقطع پیش دبستانی را بگذراند؟آیا مدرک پیش دبستانی برای ورود به کلاس اول اجباری‌ست؟ آیا در این شرایط کرونایی اگر مدارس پیش دبستانی آنلاین باشد، برای او مفید خواهد بود؟

تمام پدر و مادرهایی که کودک شش ساله دارند، این روزها حسابی دغدغه فرستادن یا نفرستادن فرزندشان به پیش دبستانی را دارند. با توجه به شرایطی که ویروس کرونا به وجود آورده است، این دغدغه کمی پررنگ‌تر شده است. همانطور که می دانید طی چند سال اخیر، گذراندن دوره پیش دبستان و مهد کودک، قبل از ورود به مدرسه یک امر ضروری معمول شده است، هر چند این انتخاب اجباری نیست. از این رو پدر و مادرها باید نهایت دقت و توجه شان را به این موضوع داشته باشند.

آموزش اطلاعات عمومی نظیر مفاهیم (بالا، پایین- چپ، راست- کوتاه، بلند و…)، مشاغل، حیوانات، میوه‌ها، رنگ‌ها، وسایل نقلیه و… همچنین مهارتهای نوشتن مانند طرز صحیح گرفتن مداد از جمله مواردی است که کودک در این مرحله می‌آموزد.

ضمن آنکه، مهارتهای حرکتی ظریف مانند قیچی کردن کاغذ، کپی کردن اشکال، رنگ آمیزی و وصل کردن نقطه‌ها به هم و نیز مهارتهای حرکتی غیرظریف نظیر دویدن، پریدن، لی لی کردن، از پله بالا و پایین رفتن، چهار دست و پا راه رفتن و… نقش اساسی و مهمی را در یادگیری کودک در تمام مراحل تحصیلی او خواهد داشت.

مهارتهای خودیاری شامل طرز صحیح غذا خوردن، پوشیدن و در آوردن لباس و رعایت نظافت هنگام رفتن به دستشویی به صورت مستقل، از دیگر مهارتهای زیربنایی است که کودک باید در این مرحله بیاموزد.

هدف آموزش در این دوره آماده کردن کودکان برای ورود به دبستان است. آموزش مهارتهای اجتماعی نظیر بالا بردن سطح تعامل کودک با دیگر همسالان از جمله آموزشهای مهم دوران پیش دبستانی است.

پس هر چند که گذراندن مقطع پیش دبستانی از سمت اموزش و پرورش اجباری نیست، اما الزامی و تعیین کننده است، زیرا کودک به محض وارد شدن به کلاس اول آن قدر وقت ندارد که به مفاهیم پایه‌ای و اساسی که زیربنای ذهنی او در تمام سالیان زندگی خود است، را به صورت کامل بیاموزد و به آن توجه کند.

اگر مدارس مجازی بود چه کنیم؟

۱- اولین کار، انتخاب مجموعه ای است که کادر آموزشی خوبی دارد و صرفا به محیط و امکانات آن مدرسه توجهی نکنید زیرا در این شرایط تدریس و پیگیری آموزگار است که به شدت مهم و حیاتی ست.

۲- به جای نگرانی و ایجاد استرس، خود را با شرایط وفق دهیم و دائما به فرزندانتان این تفکر را تلقین نکنید که «آموزش مجازی به درد نمی‌خوره»، « بچم به حرف معلم گوش نمی‌ده»، « معلمش خوب درس نمی‌ده» و از این دست جملات مخرب.

وقتی با این ذهنیت به طور متمادی در کنار فرزند خود باشید، مسلما کودک هم هنگام کلاس آنلاین ارزشی برای آن قائل نیست و توجهی ندارد، پس دید شما والدین است می‌تواند شکل‌دهی به دید فرزندان‌تان تاثیر فراوانی داشته باشد.

۳- به جای این که در این شرایط دغدغه‌ی ما حضوری یا آنلاین بودن مدارس باشد، دغدغه ی ما داشتن فرزندی سالم از نظر جسمی و ذهنی باشد که در شرایط موجود بهترین نتیجه را بگیریم و در فضای خوبی او را رشد دهیم، بهانه‌تراشی را کنار بگذاریم و شرایط را مدیریت کنیم.

۴- با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشور، بسیاری از والدین قصد ثبت نام فرزندان خودشان را در دوره پیش دبستانی ندارند. از طرفی با توجه به اینکه دوره پیش دبستانی، جزو دوره های ضروری دبستان محسوب می شود، والدینی که قصد دارند در منزل آموزش دهند باید دارای اطلاعات کافی باشند، زیرا هدف‌های آموزشی به کل تغییر یافته است و والدین بدون آگاهی نمی‌توانند همان سیستم سنتی را به کودکان آموزش دهند و توصیه مؤکد این است که از مجموعه‌ای اموزشی کمک بگیرند، زیرا آموزش غلط در این سن باعث پایه‌ریزی اشتباه آموزش و سواد کودک می‌شود.

در پایان همواره به یاد داشته باشیم ما شرایط را نمی‌توانیم تغییر دهیم، تنها چیزی که می‌توانیم تغییر دهیم خودمان هستیم، پس در این دو ماهه باقی مانده ضعف‌های آموزشی را رفع کنیم و تمرکز خود را برای سال تحصیلی جدید چه مجازی و چه حضوری و روی هرچه بیشتر آماده کردن فرزند خود بگذاریم و غرزدن را برای همیشه تمام کنیم.

*مهدیه توانگر – مربی دوره پیش‌دبستانی

 

مطالبی و عکس‌هایی که خوانندگان گریشنا و نشریه افسانه ارسال کرده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top