بستن

فراخوان نخستین جایزه احمد اقتداری منتشر شد

هفت‌برکه: همزمان با روز ملی خلیج فارس، فراخوان اولین دوره «جایزه احمد اقتداری» برای بزرگداشت این دانشمند برجسته‌ی ملی منتشر شد. دکتر احمد اقتداری به خاطر مطالعات گسترده و ارزشمندش در حوزه جنوب ایران «پاسبان خلیج فارس» لقب گرفته است.

جایزه احمد اقتداری برای مطالعات خلیج فارس و جنوب ایران، جایزه‌ای علمی و پژوهشی است که به صورت دوسالانه بین‌المللی در شهرستان گراش، مدفن دکتر احمد اقتداری، برگزار می‌شود. موضوعات مورد پذیرش در این جایزه شامل تاریخ، زبانشناسی و مطالعات فرهنگی، و قالب‌های مورد پذیرش نیز شامل کتاب، مقاله علمی و پایان‌نامه کارشناسی ارشد و دکتری است.

در اولین دوره جایزه احمد اقتداری، آثاری در بازه زمانی پنج سال، از ابتدای سال ۱۳۹۶ تا پایان سال ۱۴۰۱ بررسی می‌شود. آثاری که از ابتدای سال ۱۳۹۶ تا پایان سال ۱۳۹۹ منتشر شده است، باید تا پایان سال ۱۴۰۰، و آثاری که در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ منتشر می‌شود، باید حداکثر یک ماه بعد از انتشار به دبیرخانه ارسال شود. برنده‌ی اولین دوره جایزه احمد اقتداری ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ معرفی می‌شود و تندیس جایزه همراه با جایزه‌ی ده میلیون تومانی را دریافت می‌کند. برای اطلاع از شیوه و معیارهای داوری و همچنین شیوه‌ی ارسال آثار، فراخوان جایزه را از ۷berkeh.ir/EghtedariPrize دریافت کنید.

دکتر محمدصادق رحمانیان، وصی فرهنگی دکتر اقتداری و دبیر این جایزه، درباره‌ی این جایزه گفت: «آقای دکتر اقتداری در طول عمر بابرکتش، گنجینه‌ی ارزشمندی از دانش را درباره‌ی خلیج فارس و جنوب ایران جمع‌آوری کرد، به طوری که می‌توان گفت بخش عمده‌ی دانش ما از این مناطق ریشه در پژوهش‌های ایشان دارد. هم‌اکنون کتابخانه‌ی خلیج فارس در دایره‌المعارف بزرگ اسلامی به نام ایشان مزین است. به همین علت، با همراهی خانواده‌ی ایشان و دایره‌المعارف بزرگ اسلامی، بهترین راه برای بزرگداشت او را در برگزاری یک جایزه‌ی عملی و پژوهشی دیدیم.»

متن کامل فراخوان را در ادامه ببینید:

«جایزه احمد اقتداری» برای مطالعات خلیج فارس و جنوب ایران، جایزه‌ای علمی و پژوهشی است که به صورت دوسالانه بین‌المللی در شهرستان گراش، مدفن دکتر احمد اقتداری، برگزار می‌شود.

 

موضوعات:

تاریخ، زبانشناسی و مطالعات فرهنگی

 

قالب‌های مورد پذیرش:

۱. کتاب

۲. مقاله علمی

۳. پایان‌نامه کارشناسی ارشد و دکتری

 

زمان‌بندی جایزه:

فراخوان نخستین دوره جایزه احمد اقتداری به بزرگداشت این پاسبان خلیج فارس، روز دهم اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰ همزمان با «روز ملی خلیج فارس» منتشر می‌شود.

در اولین دوره جایزه احمد اقتداری، آثاری در بازه زمانی پنج سال، از ابتدای سال ۱۳۹۶ تا پایان سال ۱۴۰۱، بررسی می‌شود.

  • آثاری که از ابتدای سال ۱۳۹۶ تا پایان سال ۱۳۹۹ منتشر شده است، باید تا پایان سال ۱۴۰۰ به دبیرخانه ارسال شود.
  • آثاری که در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ منتشر می‌شود، باید حداکثر یک ماه بعد از انتشار به دبیرخانه ارسال شود.

برنده‌ی نخستین دوره جایزه احمد اقتداری در تاریخ ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ معرفی می‌شود.

 

جوایز:

جایزه‌ی نقدی اثر برگزیده ۱۰ میلیون تومان است.

 

شیوه‌ی داوری:

یک هیأت علمی متشکل از ۵ تا حداکثر ۹ نفر هیات علمی یا پژوهشگر برجسته که با نظر هیات امنا برای یک دوره دوساله انتخاب می‌شوند، داوری آثار رسیده را به عهده خواهند داشت. اسامی هیأت داوران همزمان با اعلام نامزدهای برنده جایزه به رسانه‌های جمعی اعلام می‌شود.

هیأت داوران از میان فهرست اولیه، ۵ اثر را به عنوان نامزد برنده‌ی جایزه‌ انتخاب می‌کنند. آثار معرفی‌شده در این مرحله در تاریخ ۲۷ فروردین‌ماه همزمان با سالروز درگذشت احمد اقتداری به رسانه‌های جمعی اعلام می‌شود.

برگزیده نهایی جایزه احمد اقتداری از میان ۵ نامزد اولیه با رای اکثریت مطلق هیات علمی انتخاب و در روز ۱۰ اردیبهشت‌ماه سال‌های زوج همزمان با روز ملی خلیج فارس معرفی می‌شود.

 

معیارهای عمومی داوری

هیات‌ علمی نخستین دوره جایزه‌ احمد اقتداری در انتخاب اثر برگزیده معیارهای زیر را در نظر خواهد داشت:

۱. انتشار اثر برای نخستین بار در بازه زمانی پنج سال، از ابتدای سال ۱۳۹۶ تا پایان سال ۱۴۰۱ بررسی می‌شود. ملاک پذیرش آثار در داوری، تاریخ انتشار آن بر مبنای شناسنامه کتاب، تاریخ دفاع یا تاریخ انتشار نشریه است.

۲. داشتن نگاه علمی و نوآوری پژوهشی در انجام تحقیق

۳. دارا بودن ارزش‌های هم‌خوان با اهداف یادشده در اساس‌نامه جایزه

۴. برخورداری از ساختار و زبان علمی، متناسب و منسجم

۵. جایزه به اثر برگزیده تعلق می‌گیرد و اگر اثری بیش از یک نفر پدیدآورنده داشته باشد، می‌بایست در هنگام ارسال، یک نماینده به دبیرخانه معرفی شود.

۶. کتاب‌های دوره‌ای، تا قبل از پایان دوره در جایزه شرکت داده نمی‌شوند، اما در صورت استقلال محتوایی، هر مجلد حکم یک کتاب مستقل را دارد و تشخیص این موضوع با هیأت انتخاب نهایی است.

 

 

شیوه ارسال آثار:

۱. ارسال ۵ نسخه چاپی از کتاب، پایان‌نامه یا مقاله علمی

۲. ارسال یک نسخه دیجیتالی با اجازه تکثیر محدود برای داوران

۳. بارگذاری فایل اثر و ارسال لینک اختصاصی

 

آدرس پستی: به آدرس فارس، گراش، خیابان امام، موسسه فرهنگی هفت‌برکه گراش، کد پستی ۷۴۴۱۶۵۶۹۶۱

آدرس الکترونیکی: به ایمیل EghtedariPrize@gmail.com

 

دبیرخانه جایزه در موسسه فرهنگی هنری هفت‌برکه واقع در شهرستان گراش استان فارس مستقر است. محمدصادق رحمانیان، وصی فرهنگی دکتر اقتداری، دبیر علمی جایزه احمد اقتداری است. محمدامین نوبهار در نقش روابط عمومی جایزه با شماره تماس ۰۹۳۰۴۲۳۶۰۶۱ پاسخگوی سوالات پژوهشگران و علاقه‌مندان است.

 

 

مدیر محتوایی هفت‌برکه روایتگر

2 نظر

  1. با سلام
    ببخشید سوالی داشتم در این باره
    آیا فرد شرکت کننده در این دوره باید کتاب یا مقاله ای ارائه کند که خود آن را تألیف کرده است یا اینکه کتابی یا مقاله ای که قبلا تألیف شده را تجزیه و تحلیل کرده و آن را ارسال نماید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 نظر
scroll to top