بستن

وعده مسئولین: این هفته دیگر برای مرغ صف نداریم

هفت برکه (گریشنا): مسئولین ادارت جهادکشاورزی و صمت می‌گویند این هفته مشکل تامین مرغ وجود نخواهد داشت.

تقاضای بیشتر مردم در ماه مبارک رمضان و کمتر شدن توزیع مرغ در مراکز فروش، باعث شد در هفته گذشته صف‌های خرید مرغ در شرایط کرونا بازتاب‌های زیادی بین مردم داشته باشد. شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۰ با توزیع چهار و نیم تن مرغ در شهر گراش مسئولین شهرستان امیدوارند دیگر خبری از صف برای خرید مرغ نباشد.

جهادکشاورزی: کمبود مرغ نداریم، مصرف موقتا بالا رفته است

مرادی، مدیر جهاد کشاورزی می‌گوید:«کمبود مرغ تنها در گراش نیست و کل کشور با این مشکل رو به رو است. ما در گراش نبودن مرغ در فروشگاه‌ها نداشته‌ایم و وضعیت گراش به نسبت بهتر از جاهای دیگر است.»

مرادی در گفت و گو با هفت برکه با بیان این موضوع که کمبود مرغ در گراش را تایید نمی‌کنم ، می‌گوید:«ما مرغ مصرفی گراش را به اندازه نیاز مردم وارد می‌کنیم. به طور متوسط ما روزانه دو و نیم تن مرغ در گراش و در مجموع ۳ تن در سطح شهرستان از جمله فداغ و ارد توزیع می‌کنیم.»

او ادامه می‌دهد:«ان‌شاالله از روز شنبه چند مرغداری در سطح لار و اوز هم نیز با ما همکاری خواهند داشت و در این صورت ما روزانه بین سه و نیم تا ۴ تن مرغ خواهیم داشت، در حال حاضر کل کشور با این مشکل رو به رو است و ما تا الان یک روز هم نبوده که بدون مرغ باشیم حالا یک روز ۵۰۰ کیلو کمتر یا یک روز ۵۰۰ کیلو بیشتر.»

مرادی به دلایل کمبود مرغ اشاره می‌کند و می‌گوید:«تقاضا بر اثر جو روانی بیشتر شده است به ویژه در ابتدای ماه رمضان هر ساله تقاضا برای مرغ افزایش پیدا می‌کند و این موضوع از دلایل کمبود مرغ است. مشکلاتی فنی مانند کمبود مقطعی جوجه یک روزه یا به وزن نرسیدن مرغ‌های گوشتی در زمان مقرر هم مزید بر علت شده است.»

او با بیان این که برای حل این مشکل تدابیری اندیشیده شده است، ادامه داد:«تعاونی مرغداران دارد وارد بازار می‌شود و احتمالا این مشکل با سرعت بیشتری حل خواهد شد و مرغ وارداتی هم در برنامه است و به امید خدا مشکلات حل می‌شود. عمده مرغ ما از کستارگاه ققنوس اوز تامین می‌شود ولی به دنبال تامین مرغ از مجاری دیگر هم هستیم.»

مرادی در زمینه‌ی توزیع مرغ در گراش توضیح می‌دهد:«کشتارگاه‌ها هر کدام عامل دارند هر مرغداری یک نمایندگی دارد و آن کشتارگاه سعی می‌کند برای آن نمایندگی مرغ بیاورد و بعد آن عامل، مرغ را بین مرغداری‌های کوچک یا مرغداری‌هایی سطح شهر توزیع می‌کند و ما سعی کردیم بعد از این که مرغ وارد مرغداری‌ها شد، نحوه‌ی توزیع و نظارت بر قیمت که بر عهده اداره‌ی صمت است را پیگیری کنیم ما لیست مرغداری‌ها را از اداره صمت می‌گیریم و بر اساس آن مرغ را توزیع می‌کنیم.»

او ادامه داد:«بعد از این که مرغ به مرغداری رسید، نظارت بر قیمت که همان ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان برعهده اداره صمت است. و این که چگونه عادلانه توزیع شود ویا به رستوران‌ها نرود را مد نظر داریم. هر چند ما سعی کردیم در این مدت علاوه بر مرغ کامل که مرغ فروشی‌ها اجازه تکه کردن آن را ندارند روزانه بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ مرغ تکه شده مثل ران، سینه و… تهیه و توزیع کنیم که برای رستوران‌ها استفاده شود که این جز سهمیه‌‌ی مازاد محسوب می‌شود.»

اداره صمت: قیمت مرغ برای کشتارگاه‌ها به صرفه نیست

بلبلی، کارشناس اداره‌ی صنعت و معدن و تجارت اما کمبود مرغ در شهرستان گراش را می‌پذیرد و با قبول این موضوع به دلایل این مشکل اشاره کرد و گفت:«کمبود کشتارگاه در استان و علی الخصوص تعطیلی موقت کشتارگاه اوز این مشکل را به وجود آورده است اما ان شاالله به زودی مشکل حل خواهد شد.»

تهیه مرغ منجمد تنظیم ‌بازار و درخواست مرغ از کشتارگاه‌های دیگر استان راه حل‌هایی است که رئیس اداره‌ی صمت برای رفع این مشکل پیشنهاد می‌کند و در رابطه با توزیع مرغ در گراش می‌گوید:«در حال حاضر به دلیل کمبود مرغ، روزانه از طرف اتحادیه خواربارفروشان تعدادی فروشگاه مشخص می‌شوند تا مرغ توزیع کنند و از ازدحام و صف جلوگیری شود ولی متاسفانه باز هم صف طولانی مردم تشکیل می‌شود.»

بلبلی نیز دلیل ایجاد این مشکل را مطرح کرد و گفت:«کشتارگاه‌ها به این خاطر تعطیل می‌شود که قیمت گوشت مرغ باید ۲۴۹۰۰ تومان باشد ولی نمی‌توانند مرغ زنده که بتوان با این قیمت بفروشندرا تهیه کنند و این باعث می‌شود که کمبود مرغ داشته باشیم و این مشکلی که در کل کشور به وجود آمده است. اداره صمت بیشتر نحوه‌ی توزیع را مدیریت می‌کند ما در هفته گذشته از شهرستان‌های مختلف مرغ تهیه کردیم آن هم به صورت قطره چکانی و برای توزیع در اختیار ما قرار دادند، در حد یک تن تا یک تن و نیم، و این باتوجه به میزان مصرف شهرستان و ماه رمضان خیلی کم است.»

 

 

خبرنگار ارشد پایگاه خبری هفت‌برکه آغاز فعالیت روزنامه‌نگاری از سال ۱۳۸۸

6 نظر

  1. نه قربان اصلا مسئولین به خودشون فشار نیارن .بنظرم بهترین دلیلش خریدهای هیجانی ما مردم باشه و…. .ولی عجیب ترازهمه اینه: باوجود اینکه مدتهاست کمبود مرغ هس اما تخم مرغ به وفور هس🤔

  2. آقای مهندس بلبلی ان شاالله هر جا باشند خدا پشت و پناهشان باشند .شخص روراست می باشند و حین واقعیت را می گویند و مثل بعضی مدیران نیست که فقط دنبال رفع تکلیفی و پیچوندن باشند .ان شاالله در تمام مراحل زندگی موفق و موید باشند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 نظر
scroll to top