بستن

خطر انفجار بادکنک: در جشن‌ تولدها مواظب باشید

هفت برکه (گریشنا): انفجار بادکنک و سوختگی جزیی ۵ عضو یک خانواده، جشن تولد تلخی را برای این خانواده گراشی رقم زد.

به گزارش هفت برکه: یک نوزاد ده ماهه، یک کودک سه ساله، دو نوجوان ۱۵ و ۱۷ ساله و یک زن ۳۵ ساله حدود یک ماه پیش، در اثر این حادثه از ناحیه صورت و دست دچار سوختگی نوع یک و دو شدند.

زن جوانی که در این حادثه آسیب دیده، تمایلی به معرفی خودش ندارد. او برای جلوگیری از تکرار این حادثه سرانجام راضی به گفتگو شد: «همه چیز در یک صدم ثانیه اتفاق افتاد، ۲۶ بهمن ماه در یک جمع ۱۰ نفره در حال برگزاری یک جشن تولد ساده و کوچک خانوادگی بودیم. ۸ بادکنک هلیومی که به حلقه وصل بودند را روی زمین و کنار میز چیده بودیم. شعله و آتش ناشی از انفجار بادکنک‌ها در چند ثانیه  ما را سوزاند و خیلی سریع هم خاموش شد.»

نمونه مشابه‌ای از این حادثه را در آپارات ببنید:

در زمان انفجار اعضای خانواده دور و اطراف کیک بودند. این زن می‌گوید: «متوجه هیچ چیز نشدیم خود من در آن لحظه تنها چیزی که حس کردم سوختن ابروهایم بود و بعد  داد زدم: «هممون سوختیم هممون سوختیم!» به این فکر می‌کردم هیچ کسی برف شادی نداشت که باعث ایجاد شعله شود. بعد که به خودمان آمدیم دیدیم هیچ بادکنکی نیست و همه‌ی بادکنک‌ها منفجر شده است.»

این زن جوان می‌گوید: «جشن تولد پسر من بود آن هم ۳ شب بعد از شب تولدش، تنها انگیزه‌ام این بود که چون شب تولدش به خاطر مشغله‌هایم نتوانسته بودم برای پسرم جشن بگیریم با یک کیک و چند بادکنک و یک دورهمی کوچک، او را خوشحال کنم، که همه چیز خراب شد.»

یک ماه بعد از حادثه هنوز فکر کردن به آن هم برای زن جوان ترسناک است. او در مورد علت حادثه می‌گوید: «قبل از انفجار، شمع ها خاموش شده بود اما آن چیزی که طبق عکس‌های چند روز بعد دیدیم، این بودکه تزیینات دور یکی از شمع‌ها هنوز حرارت داشت و خاموش نشده بود. خوشبختانه شعله به وسایل‌های خانه جرقه نزد اما ما ۵ نفر که دور کیک بودیم دچار سوختگی شدیم حتی بچه‌ی ۱۰ ماهه‌ام از شعله‌ی آتش در امان نبود. حادثه آن قدر سریع اتفاق افتاده و تمام شده بود که چند نفری دیگری که کمی با ما فاصله داشتند متوجه نشدند، که چه اتفاقی افتاده است و همه ما شوکه شدیم.»

او در ادامه با بغض می‌گوید:‌ «سوختگی خودم در برابر عذاب وجدانی که از سوختن بچه‌های خواهرم داشتم، هیچ نبود، دختر خواهر سه ساله‌ام که هم دست و هم صورتش سوخته بود خیلی بی‌تابی و گریه می‌کرد لحظه اول با گوجه‌فرنگی و ژل آلوئه ورا و پماد سوختگی سعی در کاهش سوزش و تاثیرات سوختگی ناشی از انفجار را داشتیم اما بعد کودکان را به بیمارستان رساندیم که به صورت سرپایی معاینه شدند. یکی دو روز بعد هم به دکتر‌ پوست مراجعه کردیم و هنوز هم همچنان از پماد و کرم‌های سوختگی استفاده می‌کنیم امیدوارم  نتیجه بگیریم و اثری از جای سوختگی و لکه روی دست و صورت هیچ کداممان نماند.»

هیدروژن به جای هلیوم

این زن با اشاره به این که طی تحقیقاتش گاز هلیوم قابلیت اشتعال ندارد و گازی که بادکنک با آن پر شده گازی به جز هلیوم است، ادامه می‌دهد: «من بادکنک هلیومی را دوست داشتم ظاهر زیبایی دارد ولی از این به بعد از هر چه بادکنک و بادکنک هلیومی است، بدم می‌آید. و توصیه‌ام این است آن‌هایی که از این بادکنک‌ها استفاده می‌کنند خیلی مراقب باشند. طبق تحقیقاتی که انجام دادم فهمیدم این بادکنک‌ها با هلیوم پر نشده، هلیوم گاز بی اثر است اگر هلیوم در بادکنک بود انفجاری صورت نمی‌گرفت یعنی ترکیب حرارت و هلیوم باعث انفجار نمی‌شود. و این نشان می‌دهد بادکنک‌ها با گاز دیگری مثل هیدروژن یا نیتروژن پر شده است.»

او با بیان این که قصد شکایت از هیچ کسی را ندارد، می‌گوید: «قصد شکایت از کسی را ندارم ولی از شما متصدیان خبر، انتظار دارم این خبر را منتشر کنید و به مشتریان این بادکنک‌ها هشدار و به فروشندگان آن اطلاع دهید که این چیزهایی که جای بادکنک هلیومی به مردم می‌فروشند، می‌تواند این طور بلایی سر آدم بیاورد و بسیار خطرناک است.»

معصومی، رئیس آتش‌نشانی گراش با بیان این که تا به حال حادثه‌ی ناشی از  انفجار بادکنک‌های هلیومی به ما نرسیده است توضیح داد: «گاز هلیوم قابل اشتعال نیست و جز گازهای نجیب است اما طبق تجربه هیدروژن و نیتروژن هم خاصیتی شبیه هلیوم دارند با این تفاوت که هیدروژن و نیتروژن قابل اشتعال است و جایی که شعله باشد مانند جشن تولدها که معمولا از شمع استفاده می شود و عروسی‌ها که از ترقه و مواد منفجره استفاده می‌شود، خطرناک است و باعث انفجار می شود.»

او با اشاره به پرطرفدار بودن بادکنک‌های هلیومی برای استفاده در جشن‌ها می‌گوید: «نکته‌ی دیگری که خوب است همشهریان در رابطه با بادکنک‌های هلیومی بدانند این است که گاز هلیوم خیلی کمیاب و البته گران است و ممکن است بعضی از فروشندگان این نوع بادکنک‌ها از گازهای دیگر مثل هیدروژن و نیتروژن برای پر کردن بادکنک‌ها استفاده کنند. از طرف دیگر بوی آن هم سمی است. تازگی‌ها باب شده در کشور که با استنشاق هلیوم صدای خود را  نازک کنند و در جشن‌ها مزاح و شوخی کنند ولی متاسفانه اگر  این گاز زیاد از حد تنفس شود  باعث سرگیجه و تهوع و حتی مرگ مغزی و آسیب به ریه می‌شود. در هر حال پیشنهاد من به همشهریان این است که اگر انفجار صورت گرفت با تماس به ۱۲۵ از نیروهای آتش نشانی کمک بگیرند و اگر مسمومیت ناشی از گاز برای افرادی پیش آمد هم با سامانه ۱۱۵ اورژانس تماس بگیرند.»

 

خبرنگار ارشد پایگاه خبری هفت‌برکه آغاز فعالیت روزنامه‌نگاری از سال ۱۳۸۸

1 نظر

  1. با سلام
    پاسخ این اتفاق خیلی خیلی واضح هست…
    یک عدد بادکنک با گاز شهری پرکنید و ببندین به حلقه…
    بعد ک دیدین خیلی بهتر از گاز هلیوم و دیگر گازها کارایی داره…یک عدد شمع ببرید کنار بادکنک و شاهد یک انفجار بسیار زیبا باشید…
    پ ن:این بادکنک از هر مغازه ای ک خریداری شده به وسیله گاز شهری باد شده…😉

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 نظر
scroll to top