بستن

بازتاب‌های متفاوت جشن تولد ۱۸سالگی دختر دونده

هفت‌برکه: فاطمه قاضی‌زاده، ورزشکار ۱۸ساله اوزی، برای جشن تولدش مسیر ۱۸ کیلومتر گراش تا اوز را دوید. انتشار کلیپ یک دقیقه‌ای این حرکت، بازتاب‌های متفاوتی در فضای مجازی داشت که بخشی از آن‌ها را در هفت‌برکه مرور می‌کنیم.

خیز ۱۸ کیلومتری به مناسب ۱۸سالگی

کلیپ با تیتر «خیز ۱۸ کیلومتری به مناسب ۱۸سالگی» در هفت‌برکه منتشر شد.

فاطمه قاضی‌زاده، ورزشکار اوزی، تولد ۱۸سالگی‌اش را با یک حرکت جالب جشن گرفت: او مسیر ۱۸ کیلومتری گراش تا اوز را دوید.

قاضی‌زاده دونده، دوچرخه‌سوار و کوهنورد، متولد ۲۴ اسفند ۱۳۸۱ است. او امسال دو مقام دوچرخه‌سواری استانی را در رشته‌های کورس و کوهستان کسب کرده است.

او در صفحه اینستاگرامش نوشته: «خواستم تولد ١٨سالگی‌ام خاص بماند. ١٨کیلومتر فاصله گراش تا اوز را دویدم! دویدن برای خودم، دویدن برای دختران شهرم، دویدن برای دختران سرزمینم، برای ایستادگی آنان بر روی خواسته‌هایشان….»

او عصر ۲۴ اسفند این مسیر را در مدت زمان یک ساعت و ۵۶ دقیقه طی کرد.

 

واکنش سه تشکل بانوان گراش به حرکت دختر ورزشکار اوزی

بسیج جامعه زنان شهرستان گراش، مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام گراش و شبکه سایبری انقلاب اسلامی خواهران گراش با انتشار یک بیانیه مشترک در فضای مجازی، انتشار کلیپ دختر ورزشکار اوزی را محکوم کردند.

فاطمه قاضی‌زاده به مناسبت ۱۸ سالگی‌اش مسیر ۱۸ کیلومتر گراش تا اوز را دویده بود.

متن کامل این بیانیه را در هفت‌برکه بخوانید:

⛔️ هنجار شکنی علنی با شعار «حمایت از دختران شهرم»

⚪️به عنوان دختر مسلمان ایرانی سالها افتخارم این بود که در سرزمینی (ایران) چشم به جهان گشودم که قبل از اسلام برای زنانش حریمی قائل بود به نام پوشش و حجاب. – مصداقش را می توان در نگاره‌های تخت‌جمشید دید، که هیچ نقشی از بانوی ایرانی در آن بدون پوشش مشاهده نمی‌شود- و اسلام با عنوان یُدنینَ عَلیهِنَّ مِنْ جَلابیبِهِنَّ (۵۹/احزاب) مهر تاییدی دیگر بر این حریم مقدس نهاد.

✅در زمانی‌که زنان دنیای وارونه و منحط غرب به خاطر دور شدن از فطرت الهی، به دنبال مسیر آرامش‌ شیطانی و کاذب خود هستند در اسلام عزیزمان اوج عزت و کرامت و شخصیت زن را در موازین آن به وضوح می‌یابیم و کلام الهی لایُبدینَ زینَتَهُنَّ (۳۱/نور) که می‌تواند سرلوحه زندگی زنان عالم باشد، در شهر مذهبی من از هنجار شکنی دختری ۱۸ ساله با پوششی غیرمتعارف و غیر ارزشی و از دیاری دیگر و با حمایت وپوشش خبری همه جانبه سایت گریشنا سخن به میان می‌آید که کسی چه می‌داند پشت پرده این گونه هنجارشکنی‌ها که ماهرانه به نام دفاع از حقوق زنان مطرح می گردد چه امراض سخیفی نهفته است؟

سوال ما این این که کدام نهاد مسوول به این رفتار هنجارشکنانه مجوز داده است؟ و کدامین وجدان بیدار و نهاد مسوول پاسخگوی این رفتار خارج از عرف و اسلام این فردی است که احیانا خود را نماینده و الگوی زنان منطقه خود هم قلمداد کرده است؟!

❓آیا زنان و دختران سرزمین و شهر من و شهر او، دردشان دور شدن از اصل خویش است؟ آیا خواسته و درد اصلی زنان منطقه ما تبرج و خودنمایی با هر نوع پوشش و لباس در جلوی انظار عمومی است؟ و به راستی این نوع تفکرات منحط چه سنخیتی با فرهنگ اصیل منطقه ما دارد؟ و حال آنکه اعتقادات غنی ما لاتَبَرَّجنَ تَبَرُجَ الجاهلیه است.

⁉️با این کار قرار است چه چیزی جایگزین فرهنگ غنی و اصیل منطقه جنوب استان که سالها و قرن‌ها مردمانش به اعتقاد و وحدت و یک دلی و تقوا زبان زد عام و خاص بوده‌اند شود؟ کدام تفکر است که این حرکت را تحسین و تقدیس می‌کند و زیرکانه و هدفمند آن را در تراز ارزش خبری قرار می‌دهد؟

چرا این هنجار شکنی باید از شهر ولایی و شیعی من «گراش» شروع شود؟ مگر مسئولین وم تدینین باغیرت این شهر مذهبی در خوابند که این همه احساس امنیت در هنجارشکنی این خانم و امثالهم رخ نمایان کرده است؟!

⭕️ما جمعی از زنان روشنفکر انقلابی گراش، این حرکت دختر جوان و تمام حامیانش را محکوم کرده و خواستار پاسخگویی نهادهای مسوول و انتشاردهندگان این خبر هنجارشکنانه هستیم.

 

این برخورد اسلامی نیست

شقایق انصاری به عنوان یک مشاور یکی از کسانی بود که بیانیه بسیج و حوزه علمیه واکنش نشان داد 

هنجارشکنی؟! محکوم؟! تعجب می‌کنم که چطور آن قدر ساده و راحت یک دختر ۱۸ ساله را هنجارشکن و محکوم معرفی می‌کنید!

شکی نیست که قصد این دختر یک حرکت ورزشی و افتخار آفرینی بوده نه هنجارشکنی و جا به جا کردن ارزش‌ها.

برای تذکر به بهتر شدن حجابِ یک دختر ۱۸ ساله می‌توانستید از روش‌های بهتر و ملایم‌تری استفاده کنید.

من کارشناس مذهبی نیستم اما می‌دانم که امر به معروف و نهی از منکر شرایط خاصی دارد، که بهتر است کتاب های درسی خود را یک بار دیگر مرور کنید.

کنایه شما با کلمه‌های دختری از دیاری دیگر ، شهر ولایی و شیعی من گراش که به شیعه وسنی بودن دو شهر اشاره شده بود به بیانیه‌تان جلوه‌ی بدی داده است و از تاکید رهبر انقلاب بر وحدت شیعه و سنی به دور است.

کاش می‌دانستید با این حرف‌های تلخ و گزنده چه بر سرِ روحیه و اعتقادات این نوجوان آوردید.

خیر، دردِ دختران سرزمین ما تبرج و خودنمایی نیست، دردشان برچسب خوردن از سوی کسانی است که به اسم اسلام و مسلمانی نوجوانانِ معصوم و بی گناه ما را از اسلام واقعی دور می کنند. بی شک این برخورد شما در اسلام که پیامبرش مظهر مهربانی و عطوفت است پسندیده نیست.

برای فاطمه‌ی عزیز، ورزشکار توانمندِ اوزی، آرزوی موفقیت روزافزون دارم.

نمودی از جدال سنت‌گرایی و نوگرایی

این موضوع بازتاب فراوانی در گروه‌های واتساپی داشت که بیشتر به صورت جدل بود. علی‌اکبر شامحمدی که معلم است سعی کرد در یک پست در واتساپ این مباحث را جمع‌بندی کند

شاید در اینجا بحث دوستان راجع به عرف شهر  و حقوق زن را می‌شود در قالب مسأله سنت‌گرایی و نوگرایی گنجاند.

مسأله‌ای که نه فقط در گراش و یا ایران که در همه جوامع وجود داشته و هنوز هم ادامه دارد. این که هنوز تغییرات جامعه در پوشش و لباس، شغل، معماری و به طور کلی فرهنگ را خوب یا بد می‌دانند همه جا بوده و هست. بیشتر این مباحث هم مثل همین بحث دوستان در گروه از احساس به خطر افتادن مظاهر دین و دینداری ناشی شده است.

شاید به دو دلیل این مباحث چالشی است؛ اول این که از نظر برخی دین و کیفیت دینداری و مظاهرش در تغییر سبک زندگی مهم و تا اندازه‌ای حیاتی است، و دوم مهم بودن نقش زن در خانواده و اجتماع. که در هر دو مورد نگاه سنت گرا تاکید بر حفظ شاکله و مظاهر به شیوه قدیم دارد و از نظر دوستان نوگرا، تغییر با نگاه به معیار عمومی جامعه ایران و نگاه به رسانه‌های رسمی حکومت (در اینجا لباس تیم ملی بانوان و تلویزیون دولتی ایران).

به نظرم دغدغه‌های هر دو گروه ارزشمند است و هر کدام از دوستان برای دغدغه خود احساس ترس دارند. گروه اول (سنت گرا) ترس از تغییر و از دست رفتن شاکله و مظاهر دینی و گروه دوم( نوگرا) ترس از دست رفتن حقوق به رسمیت شناخته شده در کشوری که ادعای اسلامی دارد.

هر دو گروه می توانند رویه تقابل یا تعامل نسبت به هم داشته باشند.

از کسانی که نظریه شناخته شده‌تر و برای خودم قابل قبول‌تر دارد نظر  ماکس وبر است که اعتقاد دارد دین آن قدر قدرت دارد که خودش را با شرایط پیشرفت انسانها و مدرن شدن‌شان هماهنگ کند و حتی خود دین نیروی محرکه برای نو شدن و تغییر باشد.

با این اوصاف دغدغه دوستان با دو نوع نگاه بهتر است تقابلی نباشد و بهتر است به صورت تعاملی نگاه بشود.

باید بپذیریم که هنجارهای دینی و ارزش‌های جامعه در ناخودآگاه مردم با هر نوع تفکری سنت گرا یا نوگرا وجود دارد. اجازه بدهیم در چارچوب قوانین جامعه‌ای که در آن حضور داریم و قوانین‌اش را قبول داریم و با آن زندگی می کنیم، اجازه فعالیت داشته باشیم و یا اجازه فعالیت به افرادی که ممکن است دقیقا مثل ما فکر نمی‌کنند، بدهیم.

انگ‌ بزرگ هنجار شکنی.. سردار ایرانم ..جای تو خالی

در ادامه موج ایجاد شده، موضوع در فضای اوز نیز بازتاب زیادی داشت. امیررضارضایی از نویسندگان اوز در واکنش به خاطر همزمانی با روز پاسدار در دلنوشته‌ای به سردار سلیمانی گلایه کرد.

سردار در روز پاسدار می‌نویسم. در روزی که جای تو خالیست. از خاک‌ جنوبم. شهری که امنیتش را از فرامین پرچمدار وحدتخواه این کشورم ، آن رهبر فرزانه، جانشین آن امام فقید دارد و از رشادتها ،پاسداری تو و یاران و شهدای رفته ای دارد که خوشا به حالت که اینک در جوار یارانی تو سردار. خوشا به حالت که اینک نیستی سردار .. که نام و آوازه‌ات شده گرمی بازار…

بازار افرادی که اسلام و مذهب را از آن خویش می دانند و همه مردمان و همه آدمیت را ، دختران ایران را، به انگ بزرگ هنجار شکن ،چه راحت تخریب می‌کنند. ما در کجای این دایره‌ایم سردار؟

تو افتخار سرزمین ایران منی.. داد و سخن خویش را به پیشگاه که ببرم؟ پیش رهبر فرزانه ام که خون دل خورده از لشکر فتنه های این زمانه ؟

سردار! امروز روز توست اما دریغا که نیستی..  نیستی تا ببینی که به نام غیرتت بر خاکم، به نام غیرت بر اسلام و دینی که تو برایش جنگیدی ، چه راحت این دختر ایرانم را به نام تعصب به اسلام و دیانت، ویران می کنند..

از مزارت دورم سردار تا داد سخن خویش را بر مزارت ضجه زنم که دریابی این خاک‌جنوب را که قرنها نماد وحدت بوده ولی اینک به نام دینمان، بر دخترمان می‌تازند….

ما کجای این دیانتیم که در طرفه العینی می تازیم وقتی می توانستند مولفه القلوب باشند از جانب خواهران انقلابی شهر همسایه‌ام به سمت جوانان شهرم؟

به کدامین مسلک تعصبیم که به راحتی در دنیایی که دختران و پسران ایرانت را با قلابهای شیاطین انحراف ،به راحتی اسیر می کنند ، فرمان خواهران انقلابی همسایه ام، همسایه ای که جز نیک و محبت و یاری در سختیهای زمانه، از همدگر چیزی ندیدیم ولی اینک به کدامین جبهه احساس، به کدامین دستور وبه نام زیبای دین و دیانت ،به راحتی جوان این خاکم را ،به انگ بزرگ بی ارزشی، هنجار شکنی و توطئه ای سازمان یافته، و بنام تخریب چهره شهرشان ، بر باد انتقاد می سپارند ؟

سردارم! شهر من نماد عزت و احترام و مهد دینداران وحدتخواه ایران است… چگونه حیران نشوم از سخنان و فرمان حیرت انگیز خواهران انقلابی همسایه ام؟

چگونه حیران نشوم وقتی برای رهبر ایرانم ،مرزی خودخواسته می گذارند و سرزمین خود را ولایی و خاک شهرم را مقابله با این حریم ارزشی می پندارند؟

بگو سردار .. بگو به خواهران انقلابی همسایه‌ام: من از کنار خاک ولایی تو ، تو که به راحتی بر جوانش تاختی ،سخن می گویم که در کجای تاریخ انقلابی ایرانم، پشت رهبران سرزمینم را خالی کردیم،؟ که اینک ما را غیر از این نام ارزشمند، می‌دانی.؟.

ما مفتخر به سخنان آقا و رهبر فرزانه این کشوریم که ما را و خطه لارستان کهن را نماد دین و وحدت خواند…ما همان بوده و هستیم که مرزی با رهبرمان، آن خامنه‌ای حکیم و پرچمدار نداریم…

ولی افسوس که بنام آقای این ولایت، بر دخترمان می تازید.. ما در سرزمین انقلابیم ای خواهران انقلابی و ارزشمند همسایه ام… انقلابی که شهرم ایستاده است برایش… ولی اینک به نام آنچه برایش ایستاده ، بر دختر شهرم می تازید به جرم یک عشق..؟
و با فریاد وا اسفای و برباد رفتن حجاب اسلامی…؟ به جرم یک عشق می تازید..؟ عشق دویدن …؟ عشق سرزنده بودن و سلامت داشتن…؟

سردار ایرانم!‌ در روز پاسدار می نویسم برای تو … تو که سالها در سرزمین فتنه عراق و شام برایش جنگیدی .. بر علیه جبهه تعصب جنگیدی… تا ورودش را به دایره اسلام ناب محمدی که سرچشمه مهر و آزادگیست ،سرچشمه حرمت و ارزش بر انسانهاست است ، بگیری…

سردارم! در روز پاسدار برای تو می نویسم که به کدامین راه خودساخته و سلیقه ای در حرکتیم ؟ سردارم! در روز پاسدار می نویسم و تبریکم را از این زمین و از این خاک متهم شده و اتهام زده به دختر سرزمینم، به سویت در آسمان می فرستم که تقدیم کنی به تمام پاسداران ایرانم…

روزتان مبارکباد پاسداران میهنم: ایران

 

هیچ بهانه‌ای باعث جدایی گراش و اوز نمی‌شود

جمعی از مردم و جوانان گراش نیز امروز در واکنش به بیانیه‌ی اعتراضی سه تشکل بانوان گراش به حرکت دختر ورزشکار اوزی، متنی را امضا و برای انتشار در هفت‌برکه ارسال کردند. آنها در این متن تاکید کرده‌اند که «واکنش آن عده را که همراه با عبارت‌های نامناسب بود و از سوی برخی افراد هدایت می‌شد، به هیچ وجه مورد پذیرش و موضع خود نمی‌دانیم.»

متن کامل را در ادامه می‌خوانید:

 

 

به نام دوست

گرامی می‌داریم یاد و خاطره‌ی سردار عزیز و پرافتخاری که فرمود همه‌ی دختران ایران، دختران من و شما هستند. این سخن و این نگاه او بود که در قلب‌ها محبوبش کرد و یک ملت به احترامش به پا خاستند. گراش که در جنوب استان فارس به عنوان یک مروارید می‌درخشد، باید پرچمدار نگاه سلیمانی باشد. باید ارکان و اجزای این شهر به گونه‌ای عمل کند که آغوشش به روی همه باز باشد و همسایگان از همجواری با ما لذت ببرند و حسن همجواری‌مان زبانزد این سرزمین باشد.

اما متاسفانه در روزهای گذشته شاهد عکس‌العمل و واکنش نامناسبی از سوی برخی نسبت به اقدام یک دختر ورزشکار اوزی که در روز تولدش و به مناسبت ۱۸ سالگی، فاصله ۱۸ کیلومتری بین گراش و اوز را دوید، بودیم که موجب دل‌آزرده شدن آن دختر و مردمان خوب اوز شد.

اقدامی که این دختر جوان و ورزشکار اوزی انجام داد، اگر از مراسمات هفته وحدت اثرش بیشتر نبود، کمتر نبود. این اقدام جالب و مبتکرانه‌ی وی به قدری زیبا بود که بسیاری از اهالی فرهنگ و دغدغه‌مندانِ هویت و وحدت از آن استقبال کردند. جای داشت آن عده نیز از این اقدام استقبال می‌کردند و با آغوش باز و با همان نگاه و رفتار سردار عزیزمان به او خوش‌آمد و آفرین می‌گفتند و بعد اگر دغدغه‌ای داشتند، با روی خوش به او منتقل می‌کردند؛ کما اینکه دستور دین اسلام که منادی وحدت و مهربانی است نیز همین می‌باشد.

ما جمع کثیری از مردم و جوانان شهر گراش خطاب به آن خواهر عزیزمان و به مردمان عزیز و مهربان اوز که سال‌های سال علیرغم تفاوت مذهب با یکدلی و همرنگی زندگی کرده‌ایم‌، عرض می‌کنیم واکنش آن عده را که همراه با عبارت‌های نامناسب بود و از سوی برخی افراد هدایت می‌شد، به هیچ وجه مورد پذیرش و موضع خود نمی‌دانیم. ما بیانیه‌ی آنان را خلاف وحدت شیعه و سنی که مورد تاکید رهبری است می‌دانیم و مانع از تحقق زندگی زیبای مردم همسایه‌ی دو شهر می‌دانیم.

گراش و اوز دُرهای جنوب استان فارس هستند که تا ابد در کنار هم می‌مانند و هیچ بهانه‌ای باعث جدایی ما نمی‌شود.

امیرحسین نوبهار

محسن مهرابی

مسعود غفوری

صادق نوروزی

محمدحسن جعفری

محمد خواجه‌پور

مینا جباری

عارفه فردوسی

مریم نوبهار

عارفه عبداللهی

فاطمه حسین‌نژاد

فاطمه یحیی‌پور

نرگس اسدی

عطیه متین

زهرا جهانسوزی

شیدا شرقی

علی‌اصغر اندیشه

حامد عبداللهی

مرصاد افشار

جلال ایزدی

سعید شادمان

علی افشار

هادی افشار

محمود علیپور

صادق حاجی‌پور

مجید ملکی

علی رایگان

کمیل باقرپور

علیرضا قاسمی

علی محیایی

غلامرضا آرمان‌مهر

یونس محسنی

مجتبی امانی

محمد شیروان

صادق محمدیان

علی میرزمانی

محمد حاجی‌نژاد

علی‌اکبر زمانی

محمدرضا آذرآیین

ایوب افشار

زهره صمیمی

فاطمه امانتی ناجی

فائزه آزاد

فریبا آزاد

مریم آزاد

زینب دل‌پیشه

مهسا فروزان

ریحانه رهنورد

حوریه رحمانیان

فریده دلاوران

هیلدا ابراهیمی

حکیمه رحمانیان

طیبه جعفریان

فاطمه فردوسی

سارا محمدنژاد

فاطمه محمدپور

لیلا مدرسی

فاطمه حاجی‌زاده

شقایق انصاری

زهره کاظمی

زهره شعبان‌نژاد

محسن امانی

ابراهیم اسدی

مریم سوفسطائی

سعید سرخی

عارفه رسولی‌نژاد

اسماعیل فقیهی

ری‌را فقیهی

مهرافشان خواجه‌گراشی

مریم خواجه‌گراشی

سعید رایگان

حسن خواجه‌پور

محمدامین درویشی

رضا رحمانی

احمد عالی‌زاده

جواد غفوری

مهدی راستی

محمدرضا بهشتی‌نسب

صدیقه شکری

حیدر قاسمی

هیات دوچرخه‌سواری شهرستان گراش

ابوالحسن جهانسوزی

شاه‌بی‌بی امین‌زاده

مینا غفوری

سارا امانی

مرضیه جعفرزاده

مهسا بامری

حسین حسینی

فاطمه امین‌زاده

عبدالله سراجی

هیئت اسکیت گراش

محمد محمدپور

زهره فتحی

فاطمه عباسی

ملیحه توکلی

فاطمه خاکی‌نهاد

مهدی سعادت

امیرحسین سعادت

شیما سعادت

ناهید ابراهیمی

حسنا اسدی

محبوبه جباری

علی اصغر کارگر

جعفر علیپور

لیلا حسین نژاد

رضوان آزاد

مصطفی دارشی

مریم مظفری‌فرد

معصومه عباسی

سمیرا شکوری

صفورا شکوری

سمیه شکوری

زینب شکوری

فاطمه‌نسا یحیی‌پور

مهدی جابری

نرگس محمدیان

کیمیا کوثری

سکینه آذربار

فاطمه استوار

صفیه اجرایی

مریم نادرپور

صفیه محمدیان

فاطمه کریم زاره

الهام نادرپور

مژده دارابی

حلیمه سلمانی

زینب فیروزی

زهرا نوشادی

رامین جباری

فاطمه یوسفی

ابوطالب امانتی

اسحاق آذرآیین

مصطفی سرخی

زهرا رادمرد

الهام رادمرد

سارا دلاوران

هانیه افشار

غلامحسین خوشبختی

روح الله صمیمی

علیرضا ایزدی

حسینعلی راهپیما

عبدالرضا فعلی

عبدالصاحب آذرایین

سعید محمدی گراشی

محمود قائدی

علیرضا وقارفرد

فاطمه متین

لیلا مقامی

مژگان شاه جمالی

حلیمه حامل

مریم ملایی

معصومه مقدسی

مرضیه نادرپور

معصومه حاجیان

فرزانه سعادت

فاطمه سعادت

فاطمه گلستانه

مریم دری

مریم شاه جمالی

مژده شاه جمالی

مرجان شاه جمالی

مرضیه غلامی

فاطمه نوروزی

 [افرادی که تمایل دارند این متن را امضا کنند، می‌توانند در بخش نظرات با نام خودشان کامنت بگذارند.]

112 نظر

  1. این سه گروه که درعمل همه شون یکی هستن، حتی تو انتخابات هم یکی ان، چه در نفر، چه در نظر
    مهم نیست این بیانیه

  2. متاسفانه جلو این کارا را نمی شود گرفت .دیگه نسل جوان عاقل شده اند و حتی من در همین گراش چندین بار دیده ام که خانم ها سوار موتور می شوند و با کلاه ایمنی که قابل تشخیص نیست حتی تک چرخ هم می زنند .دیگه فکر نکنم بشود جلو دختران جوان رو گرفت و آنان نیاز به دوچرخه سواری و اسب سواری و تفریح دارند .می گویند زن عایشه که زن پیامبر بوده سوار اسب می شده و در جنگ ها شرکت می کرده و پیامبر چرا گیر نمیداده.حتی زن اول پیامبر خدیجه تجارت می کرده و پیامبر با ایشان ازدواج می کند .حالا یک عده بیانیه صادر می کنند دغدغه شما چیز دیگری ست و دست شما رو شده و حنا شما برای مردم وطنم رنگ نداره .در حمایت ایشان باید اصلا پیاده روی بانوان جمعه برگزار بشه از گراش به سمت اوز با در دست داشتن گل به همشهریان اهل تسننن.

  3. اگه ازادی بیان وجود داشت خیلی حرف ها داشتم ولی افسوس….
    فقط یه جمله میگم:
    نفهمی درد بزرگیست.
    درود به شرفت و افرین به خانم قاضی زاده.
    درود بر همه شیر زنان کشورم و جهان که […]

  4. خواهرانم که این بیانیه را دادید شما بسیجی نیستید بسیجیواقعی ما هستیم که با دیدی نو به جامعه و آینده می نگریم […] بسیججی به عقب نمی رود به جلو می رود افتخار است این دختر به قول شما هنجار شکن این یک نوع الگو در پیشرفت در جامعه امروز برای ما است.
    واپس گردید از نطریاتتان و تقاضای عف و توبه کنید از احاد جامعه اول هم از جامعه خودمان گراش سرفراز

  5. ما یا مسلمونیم یا نیستیم، این نیست که اسلام رو فقط برای خوندن خبطه عقد یا مسائل ارث و… قبول داشته باشیم، اسلام به تمامه اسلامه و این نیست که بشه مثل خیار و گوجه یه بخشیشو سوا کرد و بخشیشو نپذیرفت، از جمله مشترکات بین تمام مذاهب اسلام ثقلیه به اسم قرآن، عزیزان شیعه و سنی اگر ادعای اسلام دارن که چه معنی داره آیاتی که در مورد عفاف و حجاب در قرآن اومده رو نفی کنن، نادیده بگیرن یا مطابق میل خودشون تفسیر و تأویل کنن؟ اگر مسلمون نیستن هم قانوناً مجبورن در کشوری که دین رسمی و قوانین اون بر اساس شریعت اسلامه مطاع باشن کما اینکه در کل دنیا رویه همینه.

  6. من در شگفت هستم از که نام خود را گذاشته اند *روشن اندیش*!!!!!!!
    مانند این داستان شده است مانند داستان دوچرخه سواری زنان در گراش که اجازه این کار را نیافتند.
    زن پیامبر هم شتر سواری میکرده اگر گناه بود که پیامبر نمی گذاشت شتر سواری کند.
    آدمی انگشت به دهن میماند از این رفتار ها.

  7. من بسیار متاسفم از حمایت بعصی از نا آگاهانی که از این کار برنامه ریزی شده که طراحی آن در اتاق فکر دشمنان که داعشی های واحد فرهنگی هستند این دختر ۱۸ ساله ممکنه خودش از این حرکت زشت آگاه نبوده و در دام دشمنان ما اسیر و گرفتار شده است و ناخواسته این حرکت را انجام داده است باطلاع همشهریان ولایی می‌رسانم که مواطب این هجوم فرهنگ غربی باشند اینان دو هدف دارند یکی اختلاف و تفرقه بیندازند بین مردم خوب اهل سنت منطقه ما و هدف بعدی تاثیر آن بر دختران شهر گراش عزیزان دشمن در منطقه فعال شده است هم کار فرهنگی غربی می‌کنند و هم در سرمایه گذاری در شهر های شیعه نشین فریب ظواهر انان نخورید متاسفانه بسیاری از حرفا و سیاست‌ها و بر نامه ها و توطئه های آنان نمیشه گفت ولی عزیزان هوشیار باشید خطر در کمین است نذارید گراش آلوده شوذ

  8. جای تاسف داره که به اسم اسلام عقاید شخصی وکوتاه نظریشون مبخوان به جامعه قالب کنن این تفکرهای واپس گراست که جوانان از اسلام دور میکنند

  9. امیدوارم خانم قاضی‌زاده بدونن این سه تشکل نماینده همه جامعه گراش نبودند، بلکه بیشتر خانم‌های گراشی از حرکت ایشون حمایت کردند. پوشش ایشون کاملا ورزشی و همان پوشش ورزشکاران خانم ایرانی در میادین داخلی و بین‌المللی بوده و هیچ اشکالی نداشته.این سه تشکل با بیانیه تند و سرسری‌شون فقط چهره گراش رو بین همسایه‌هامون تخریب کردن.‌

  10. سلام، به شخصه حاضر به مناظرات شفاف در مورد این وضعیت پیش اومده و موافقان این حرکت در ظاهر ورزشی هستم! شفاف و روشن و رو در رو نه در فضای مجازی!
    اگر واقعاً یک نفر مرد هست که از پشت دستگاه و سیستمش بلند بشه و بیاد حضوری در جلوی عموم مناظره کنه، منم حاضرم که بیام برای مناظره!
    این گوی و این میدان، یا علی ع!

  11. بسیار هم بیانیه عاقلانه ای داده شده جا داره از دست اندرکاران تشکر کنم ، قرار نیست هر کس به هر مناسبت قوانین رو زیر پا بگذاره زبانش هم دراز باشه ، یک جایی باید این جماعت بفهمند که رفتارشان هنجار شکنی است

  12. سلام
    بیانه منتشر شده توسط جمعی از بانوان گراش، اعتراض به هنجار شکنی این دختر جوان اوزی بخاطر کشف حجابش بوده و وحدت شیعه و اهل سنت این دو شهر را هدف قرار نداده.

  13. وقتی شخصی خودش رو جزء یک قشر، مذهب ، دین و … دونست باید به احکام و عقایدش هم احترام گذاشت و فرقی بین اهل تسنن و تشیع نیست و اصلا بحث این بیانیه چیزی جزء هنجار شکنی و آنهم حجابی که در قرآن به صراحت بیان شده نیست
    اتفاقا اسلام با ورزش زنان کاملا موافق هست ولی نه در هر جایی و با هر پوششی
    همیشه بین گراش و اوز رابطه ای کاملا دوستانه بوده ولی چه برنامه ای پشت این حرکت بوده خدا داند
    برای توجیه دوچرخه سواری می گن همسران پیامبر سوار بر شتر میشدند و … اگه یکم تاریخ رو مطالعه کنیم می فهمیم که زنان عصر پیامبر سوار بر کجاوه میشدند و این خیلی با دوچرخه سواری فرق هست

  14. سلام شمایی که با تشویش اذهان عمومی قصد بر هنجار شکنی و زیر پا گذاشتن اصول و اعتقادهای مردم گراش دارید مشکل ساز هستید. وقتی دختری با حجاب نامناسب و خارج از عرف شهرمان در سایتی محلی تبلیغ می‌شود مشخص است شما قصد و منظوری از این اهداف پیش روی دارید و باید شما پاسخگوی مردم باشید.

  15. سلام به دوستان در جواب آقا مجید باید عرض کنم کدوم اتاق فکر کدوم داعش همه چی رو قاطی نکنید به خاطر رضایت دل خودتون و اطرافیانتان حرف میزنید شما .بنابر این دستور بدید که داخل حریم شخصی هم با چادر و حجاب کامل باشند بسه مردم از کارهای افراطی گری امثال شما ها خسته شدند خواهشاً دست بردارید.

  16. باسلام.واقعا جای تاسف هست که بانوان سرزمینم باید کارهای مردانه کنند تا بگن آزاد هستند.اتوبوس رانی،فوتبال،دوچرخه سواری،کارگری و …. به هیچ موقع با شخصیت زن سازگار نیست.اگر بانوان سرزمینم ارزش خود را میدانستند هیچموقع خود را سرگرم این کارها نمیکردند.

  17. سلام دوستان و عزیزان
    نقدی به این دوستمان که سردار عزیزمان را با فکر خود تحریف و تعریف کردند . کار غیر اسلامی بودن عمل این دختر و کار بدتر نشر آن در رسانه شهر و ایجاد تنش و ناراحتی که قابل پیش بینیست ،واضح و آشکار است،

    و در مورد این مطلب
    آیا بهتر این نیست که نظرات خود را به حاج قاسم نچسبانیم؟حاج قاسم مکتب حیاست ، حاج قاسم مکتب عفت است ، الگوی حاج قاسم همان دخترش هست که زینب وار و با تمام حیا در راه اسلام راه پدر را ادامه میدهد ، حرف از حاج قاسم میزنند ولی حرف حاج قاسم را ندانستند.
    حجاب در قرآن
    آیه ی ۳۲ سوره ی الاحزاب

    خطاب به زنان مسلمان می فرماید: ای زنان پیامبر شما مانند زنان دیگر نیستید، اگر خداترس و پرهیزکار باشید پس زنهار نازک و نرم با مردان سخن نگویید مبادا آنکه دلش بیمار (هوا و هوس) باشد به طمع افتد، بلکه متین و درست سخن گویید.

    آیه ی ۳۳ سوره ی الاحزاب

    خطاب به زنان مسلمان می فرماید: و در خانه هایتان بنشینید و آرام گیرید (بی حاجب و ضرورت از منزل بیرون نروید) و مانند دوره ی جاهلیت پیشین آرایش و خودآرایی نکنید و نماز به پا دارید و…

    آیه ی ۵۳ سوره ی الاحزاب

    می فرماید: …و هرگاه از زنان متاعی می طلبید از پس پرده طلب نمایید که حجاب برای آنکه دلهای شما و آنها پاک و پاکیزه بماند بهتر است و…

    آیه ی ۵۵ سوره ی الاحزاب

    کسانی که بر زنان محرم هستند را ذکر کرده و می فرماید: و زنان را باکی نیست که بر پدران و فرزندان و برادران و فرزندان برادران و فرزندان خواهران و زنان مسلمان و کنیزان ملکی بی حجاب و بدون پوشش در آیند. (و از غیر اینها باید احتجاب کنند) *این آیه برای محرمان زنان مجرد بوده و کلیه ی محرمان در آیه ی ۳۱ سوره ی نور در پایین تر ذکر شده است.

    آیه ی ۵۹ سوره ی الاحزاب

    می فرماید: ای پیامبر به زنان و دختران خود و به زنان مومن بگو که خویشتن را (به چادر) بپوشانند که این کار برای اینکه شناخته شوند (به ایمان دار بودن) و اذیت و آزار نکشند (از تعرض و جسارت آزار نکشند) بر آنان بهتر است و…

    آیه ی ۳۰ سوره ی نور

    می فرماید: بگو: مومنین چشمهایتان را از نگاه ناروا بپوشانند و از فروج و اندامشان را محفوظ دارند که این بر پاکیزگی شما بهتر است و البته خداوند به هر چه انجام دهید کاملا آگاه است.

    آیه ی ۳۱ سوره ی نور

    می فرماید: و بگو به زنان مومن تا چشمها را از نگاه ناروا بپوشانند و فروج و اندامشان را محفوظ دارند و زینت و آرایش خود را جز آنچه قهراً ظاهر می شود آشکار نسازند و باید خود را بپوشانند و جمال خود را آشکار نسازند جز برای شوهران خود و پدران شوهر و پسران و پسران شوهر و برادران خود و پسران برادر و پسران خواهر خود و زنان و کنیزان ملکی و اتباع و اطفالی که هنوز بر مسائل زنان آگاه نیستند و آن طور پای به زمین نزنند که خلخال و زیور پنهان پاهایشان معلوم شود و…

  18. به نظرمن اصل کار مشکلی نداشته و کسی مخالف این حرکت نیست. اما آیا نمیشد این خانم با حجاب بهتری بیان و دو بزنن؟ حتما برای دو زدن و این کار ورزشی باید با کلاه بیان؟ والا زنای زیادی با حجاب حتی تا بازی های المپیک هم رفتن
    مسلما هیچ کسی با دو زدن ایشون مشکلی نداره اما اگه با پوشش مناسب تر و شعار بهتری میومدن این مشکلات هم پیش نمیومد.
    رعایت این نکات برای حفظ حجاب و حیا و عفت دختر ها و پسر های شهرمون لازمه
    وای به حال وقتی که قبح گناه بریزه، و تک تک حامی های این کار باید جوابگو باشن

  19. سلام‌‌خدمت‌همشهریان خوب گراشیم
    ما‌امروز به‌کجا‌رسیده‌ایم که‌به‌خاطر یه‌حرکت‌سخیفی‌که‌دراین‌منطقه ‌اتفاق افتاده است باهم‌به‌بحث‌نشسته ایم.این‌جاسرزمین مردان‌مرد‌وباغیرت‌وزنان‌باحیا‌وباعفت‌و متحد اوز
    وگراش بوده‌و هست.ماهمیشه‌با‌هم‌بوده‌وهستیم‌‌
    وبرسراصول‌اسلام وحفظ‌حجاب‌که‌ازتاکیدات‌اسلام
    عزیزهست‌باهم‌هیچ‌اختلافی‌نداریم‌واین‌‌موضوع دروصیتنامه‌سردارسرافراز‌میهن‌اسلامی‌ایران‌
    حاج‌قاسم‌عزیز‌نیزهست‌.
    پس‌این‌حرکت اشتباه‌که‌ازطرف این‌خواهرگرامی‌
    صورت‌گرفته‌محکوم هست‌وبه‌این‌خواهر‌خودم‌
    توصیه میکنم که‌شما‌بزرگوارترازاین‌هستید‌که‌بااین
    حرکات‌بخواهیدخودنمایی‌کنیدمن‌برای‌موفقیت‌شما‌دعا
    میکنم‌که‌با‌حفظ‌کرامت‌یک‌زن‌باعفت‌درمدارج‌ورزشی که‌علاقه‌داریدموفق‌باشید.

  20. با سلام. پوشش این خانم کاملا پوشش مناسب و رسمی بانوان ورزشکاران هست که بارها در تلویزیون هم نشان داده شده است. کجاش بی حجابیه؟

  21. سلام
    چند نکته:
    ۱. کسی با ورزش کردن خانم ها مشکلی نداره؛ اما نه در ملا عام !
    ۲.با این نوع پوشش ورزش کردن با عرف و فرهنگ شهر همسایه ی ما مشکلی نداره ولی در گراش ما که از لحاظ عفاف و حجاب زبانزد منطقه است ؛ عرف و اکثریت مردم نمی پسندن.
    ۳.چرا و با چه هدفی این مطلب را رسانه ای کردین؛ لزومی نداشت رسانه ای بشه.
    ۴. این خانم از کدوم نهاد مجوز این کار رو گرفته ؟؟؟
    ۵. هیچ جای بیانیه بویی از اختلاف بین شیعه و سنی نداره؛ فقط حرکت غیر متعارف ایشون محکوم شده.
    نه تنها اسلام مخالف ورزش نیست بلکه سفارش هم کرده است اما نه به هر شیوه ای.

    نکته پایانی:
    بعضی ها با قصد و غرض و با نحوه ی بارگزاری متن و کامنت های زیرکانه قصد دارن اصل مطلب که محکومیت و اعتراض به شیوه ی پوشش این بانوی محترم هست رو به حاشیه ببرن و به سمت اختلافات شیعه و سنی و اعتراض به اصل ورزش کردن بانوان ببرن.

  22. همه‌نظرات رو‌خوندم اونایی‌که‌محکوم‌کرده‌بودن‌با
    ادله‌قرآنی وعقلی‌‌وبدون‌تحریف‌شخصی‌قلم‌زده
    بودند.این‌هم‌خود دلیل برپربودن ادعای‌آنان‌هست.

    بازم‌خداروشکر که‌‌تشکیلاتی هستند که‌باادله و
    بااحساس مسئولیت‌به‌میدان می‌آیند‌وبه‌داد‌فرهنگ
    غنی‌شهرمون‌می‌رسند.
    .

  23. اول از همه آرزوی موفقیت برای این خواهر عزیز اوزی مون دارم و کارش عالی بوده، دوم متاسفم واسه این طرز فکر، آقا بسه به قرآن تویه سال ۲۰۲۱ میلادی این تفکرات دیگه ی جای نداره ، هرکی هم داره برا خودش نگه داره نه اینکه بخواد به دیگران تحمیل کنه یا باعث ناراحتی شخصی بشه، من به عنوان یه جوون ایرانی و گراشی به هیچ وجه با دیدن همچین چیزی نه تحریک میشم نه دین و ایمان و خراب میشه نه تنها من بلکه خیلی از پسرا ، با این حرفا نه تنها به دخترا بلکه توهین به پسرها هم هست

  24. نتیجه بیانیه چی بود حالا؟
    اون دختر حجابش بیشتر شد؟ وحدت بین دو شهر بیشتر شد؟ بهترین شیوه امر به معروف و نهی از منکر چی هست بالاخره
    دیگه گراش جای زندگی نیست شهر دست کیه دیقا؟

  25. حد و حدود حجاب از منظر اسلام

    پیامبر اکرم (ص) : برای زن، سزاوار نیست که هنگام بیرون رفتن از خانه‌اش، لباسش را جمع و فشرده کند.

    رسول اکرم (ص) در حالی که به زنی که جامه‌های نازک و بدن‌نما پوشیده بود، روی خویش را از وی برگرداند و فرمودند: همین که زن به حد بلوغ رسید، سزاوار نیست چیزی از بدن او دیده شود، مگر از مچ دست به پایین و صورتش. (الدرالمنثورج ۵)

    رسول خدا (ص) : هلاکت زنان امت من در دو چیز است: « … و لباس نازک‌‌» ( شیخ مفید، امالی)

    حضرت علی(ع) : بر شما باد بر پوشیدن لباس ضخیم؛ چرا که هرکس لباسش نازک باشد، دینش نازک است.

    امام صادق(ع) به یکی ازخواهران محمدبن ابی‌عمیر فرمود : وقتی که به دیدار برادرت رفتی لباسهای رنگارنگ و تحریک‌آمیز برتن نکن.

    پیامبر فرمود: لباسی بپوش که انگشت نمای مردم نشوی و عزت واحترامت هم محفوظ بماند

    پیامبر اکرم (ص) : زنان خود را با پوشش اندام و جسم، از دیدار نامحرمان باز دارید، که زنان هرچه پوشیده‌تر باشند، سعادتمندتر هستند. (سفینه البحار، ج ۲، ص ۲۹۸)

    رسول خدا (ص) فرمودند:۱- زر و زیور خود را در منظر و دیدگاه غیرشوهر مگذار و در غیاب شوهر خود را خوشبو مکن و مچ پا را نشان مده اگر چنین کنید دینتان را تباه و خدا را به خشم آورده اید.

    رسول خدا(ص) :سه گروه، هرگز داخل بهشت نمی‌شوند :۱- زنی که خود را درلباس وحرکات وامور دیگر شبیه مرد سازد و…

  26. خیلی حرکت بجا و درستی بود.
    کاش جا انتقادها فضای مناسبی ایجاد کنن که دختر هام باارامش بتونن ورزش کنن و نگرانی نداشته باشن.
    #برابری #پیشرفت_باهم

  27. سلام و عرض ادب
    یه نکته مهم: هدف بیانیه نه مخالفت باورزش و نه بحث اتحاد بین شیعه و سنی هست. مشکل اصلی طرز پوششِ این خانومه
    اینکه کشف حجاب این خانم برخلاف قوانینه یه بحثه
    ترویج و تایید مکرّر در مکرّر این حرکت از طرف این رسانه بحثی مهم‌تر؛ ضمن اینکه کسی مخالف ورزش نیست اما چرا بااین پوشش؟
    بله من بعنوان شهروند نگران این وضع هستم این خانم علنا کشف حجاب کرده متوجه باشید. این زنگ خطری‌ست که در حاشیه شهر گراش بیخِ گوش ما همچین برنامه هایی انجام میشه.
    جنابِ هفت برکه محترم در مطلب خانوم مشاور بنظرم قدری خلط مطلب شده؛ اتحاد شیعه و سنّی ربطی به قانون‌شکنی نداره
    حتی ایشون اگر شیعه هم بود انجام کار غیرقانونیش زیر سوال می‌بود.
    الآن شما آمر به معروف و ناهی از منکر
    اینکه جنبه ورزشی این ماجرا رو با عنوان توانمند بُلد میکنید، چرا از کنار جنبه پوششیِ این خانم که ۱۸ ساله هست براحتی رد میشین؟
    بله اگر بپذیریم این اعتراضِ شما رو به تندرَوی و افراطِ بیانیه، به این موضعِ منفعِل و تفریطی نویسنده این متن هم توجّه داشته باشید.

  28. با ارزوی موفقیت هر چه بیشتر بانوان ورزشکار مخصوصا خانم قاضی زاده ،شدت افراطی بودن و منزوی بودن افراد مخالف این حرکت نمادین در نظرات و کامنتاشون جای تاسف داره ،،بانوان ورزشکار باید بیشتر از قبل این حرکات نمادین و ورزشی انجام بدن و هدفشون رو دنبال کنن ،مثل دوچرخه سواری و سوارکاری …اونایی هم که ناراحتن جمع کنن از ایران برن ..به همین راحتی

  29. درود بی پایان به بانوی اوزی من به عنوان یک گراشی دیدگاه برخی از این ارگانها رو قبول ندارم وبه شما بانوی ورزشکار افتخار میکنم

  30. سلام و درود …..دربعضی از افراد خودشون رو جلو تر از اسلام و دین و دیانت و رهبری میدونن و چطور این حق رو برای خودشون قائل هستند الله اعلم …واقعا معلوم نیست این حرکت چه تضادی با دین و مذهب و ارمانهای انقلاب داره ک اینچنین بیانه ای صادر شده غیر از اینه یک پوشش معمولی و رایج که منقش به پرچم مقدس جمهوری اسلامی بوده و حرکت هم نه تنها عیاشی و لهو لعب نبوده بلکه حرکتی ورزشی در راستای تعالی بخشیدن روح و جسم و همچنین ایجاد اتحادی بین دو شهر بوده ..باید گفت این گونه بیانیه ها و موضع گیری ها فقط مصرف داخلی برای اون دسته دوستان دارد ک معلوم نیست هدفشون چی هست و باید گفت بااین مدل حرف زدن نتنها شما به دین و اسلام و عفاف و حجاب کمکی نخواهید کرد بلکه تیشه برداشته آگاهانه یا نا آگاهانه به ریشه اعتقادات مردم میزنید و این خلاف دستورات اسلام و فرمایشات رهبری بوده و هست و فقط باعث دور کردن جوانان و ضد کردن اونها با اصل واقعی دین هستش پس لطفا یا با اکثریت باشید یا نباشید چون عملا حرفای اینچنینی در چنین دوره ای خریداری نداره …در اخر ارزوی خوشبختی ک شاد کامی و موفقیت روز افزون برای تمام بانوان سرزمینم مخصوصا بانوی جوان اوزی

  31. با عرض سلام
    لطفاً صورت مسئله رو از بین نبریم و عاقلانه به قضیه نگاه کنیم، بحث اصلی پوشش نامناسب این بانو هست نه زیرسوال بردن حرکت ورزشی ایشون
    و ما مردم ولایی شهر گراش، با این حرکت و کامنت گذاشتن ها بهانه دست یه عده سودجو ندیم که بخواد از قضیه سوء استفاده بشه، علیه خودمون و کشور عزیزمون

  32. از کی تا حالا ترویج بی حجابی ارزش شده ؟؟؟

    ما داریم به کجا میریم!

    پس اون گراش اصیل که زبانزد مردم منطقه است؛ کجاست؟
    اصالت ما به تدین؛ عشق به اهل بیت(علیهم السلام) و حجب و حیای بانوان ماست

  33. سلام علیک
    وقت بخیر
    ضمن آرزوی موفقیت برای تمام زنان ورزشکار مسلمان که با حضور خود در مجامع ورزشی باعث گسترش فرهنگ اسلامی هستند خدمتتان عرص کنم که اگر به مطالب بیانیه توجه شود، مطالب مربوط به پوشش زن ایرانی و مسلمان هست، نه اعتراض به ورزش بانوان. و نه حرفی از عدم رعایت وحدت بین اوز و گراش، دو شهری که از دیرباز تا کنون در کنار هم با همدلی و دوستی زندگی کرده اند. اما هفت برکه در انتشار بیانیه با «اعتراض سه تشکل بانوان گراش به ورزشکار اوزی» تیتر زد، و حال آنکه بیانیه ای که از طرف جمعی از بانوان گراشی به هفت برکه ارسال شد، اعتراض به پوشش بود(در واقع اعتراض به کشف حجاب).
    در هر جامعه ای قوانین خاص آن جامعه برای شهروندان لازم الاجراست، در کشورهای اروپایی که بعنوان کشورهای آزاد مطرح می شوند یکی از قوانین پذیرفته شده توسط زنانشان این است که شب از منزل خارج نشود، در غیر اینصورت مورد تجاوز قرار می گیرند حتی گاهی به قتل ایشان منجر می شود (خبر قتل زن ۳۳ انگلیسی در ساعت ۸:۳۰ دقیقه شب هنگام برگشت از منزل دوستش را مطالعه بفرمایید) ولی در جامعه اسلامی ما وقتی به عدم رعایت قوانین اسلام اعتراض شود، اینگونه موج سازی انجام می گیرد.
    ضمنا ما روزانه در شهر خود شاهد بانوانی هستیم که به نوعی بد حجاب هستند آیا ما امر به معروف نسبت به ایشان را رسانه ای کرده ایم؟ علت رسانه ای شدن اعتراض به نوع پوشش این ورزشکار جوان، رسانه ای شدن کار ایشان بود.
    امیدوارم هفت برکه بعنوان یک رسانه پرنفوذ منطقه ای، در عنوان تیتری که برای بیانیه انتخاب کرده و باعث این مباحث شده تجدید نظر کند.

  34. درود بر آن خواهر اوزی که سفیر وحدت و دوستی بین مردم اوز و گراش بود ،آفرین بر مردمان خوب و مهربان اوز همسایه عزیز ما گراش ،مطمئن باشید ما همه خوشحالیم از این حرکت زیبا و ورزشی شما و همیشه حمایتتان میکنیم …

  35. احسنت بر ۳تشکل که چنین بیانیه ای منتشر کرده اند تا کی باید در برابر تهاجمات و هنجارشکنی های یک مشت آدمی که فرهنگ و اصالت شهرم را دارند به فراموشی میسپارند و زیر سوال میبرند سکوت کنیم اصلا بحثی از وحدت در این بیانیه نشده
    بحث حجاب است آن هم در شهری مثل گراش
    کسی مخالف ورزش هم نیست ولی هر چیز ضوابط و قوانین دارد
    اسلام اگر به ورزش و اسب سواری امر کرده نگفته مختلط و با بی حجابی این کار صورت گیرد
    همه ما که به اسلام معتقد هستیم باید به همه جوانب آن توجه نماییم.

  36. دوست دارم بدونم تعریف عزیزان از شهر شیعی چیه؟
    شیعه بودن به اسمه فقط؟؟!!
    بنده هم زیر این بیانیه رو امضا میکنم(در حمایت از بانوی اِوزی)

  37. اگر نظر مراجع تشیع و روحانیون و انقلابیون را بپرسی این کار به شدت محکوم هست .دختری با پوشش نامناسب با پوشیدن لباس مقدس ایران که خود را نماد دختران ایران معرفی می کند .اصلا انقلاب شد که شاهد این بی حجابی ها و اهانت ها نباشیم .اگر توی شهرهای کوچیک این روند ادامه داشته باشد شاهد انقلاب مغزی وتفکری هستیم .من چند بار فیلم رو دیدم واقعا وسوسه انگیز بود و لباس تنگ و پوشش نامناسب ایشان قلب هر انسان مذهبی را بدرد می آورد .سوال من این هست که آیا با این پوشش می شود به نماز ایستاد .چگونه در مقابل خداوند یکتا سنگین و رنگین می ایستیدولی در انظار مردم اینجوری ورزش می کنید .پوشش مردانه و زنانه باید فرق کند. چه اشکال داشت با چادر ملی این مسیر را می پیمود تا تبلیغ حجاب و عفاف شود و پیام آور صلح و دوستی باشد .

  38. هر که باد بکارد توفان درو می کند!!!! ضمن اینکه این حرکات نه ورزشی است و نه بر عکس آن غیر اخلاقی !!! فقط یک دهن کجی به وضعیت موجود و یک اعتراض به قراردادهای حاضر اجتماعی است !و یک تابو شکنی که شاید حالا وقت آن نباشد! چون رانندگی زنان در خیابان سی سال پیشتر از این در گراش !! از منظر دینی این حرکات توجیه پذیر نیست و از نظر توسعه اجتماعی اجتناب ناپذیر!!! دین فقط در حجاب خلاصه نمی شود ولی لازمه تدین حفظ حجاب و شئون عفت و حیای اجتماعی زنان و همچنین مردان است ! لیکن تدین ما مثل شیر بی یال و دم و شکم مولاناست که ما از دروغ و غیبت و تهمت و خوردن مال حرام و تفاخر و تکبر و کینه و قطع رحم ابایی نداریم ولی از مسائل اینچنینی هراس می ورزیم ولی به مراتب بیشتر از زن و زنانگی در این مورد بیمناکیم تا بی حیایی و لاقیدی مردانه !!! در آخر، ! آنکه به خدا و آخرت او ایمان دارد احتیاط کند و تقوای الهی پیشه سازد که والآخره خیر و ابقی !!! با خدا باش پادشاهی کن بی خدا باش هرچه خواهی کن !!!

  39. در جواب اون شهروندی که حمایت کرده از بیانیه سه تشکل و انجمن بقول خودشون.
    دیگه زمان افراطی گری گذشته.همه دیگه روشنفکر و اگاه شده اند.
    اندکی صبر سحر نزدیک هست….
    به امید اینکه بجایی برسیم که به تفکر و اعتقادات همدیگه احترام بگذاریم و هر کس هر دین و مذهبی میخواد داشته باشه بدون اینکه کسی بهش تعرضی داشته باشه.

  40. اتفاقا کار بسیار جالب و مبتکرانه ای انجام داد. درود به این دختر ورزشکار و خلاق.براشون آرزوی موفقیت میکنم.

  41. درود و احسنت بر بانوی اوز کار درست و منحصر بفردی انجام دادی ما جوانان گراش از این بانوی گرامی حمایت میکنیم

  42. کسانی که میگن بیانیه فقط از پوشش این خانم انتقاد کرده یک بار دیگه بیانیه رو با دقت بخونن تا متوجه بشن چند مرتبه به سایر بانوان اوزی و شهر اوز تیکه کنایه زده شده

  43. نشانی از روشنفکری در بیانیه خواهران روشنفکر انقلابی نمی بینم و برای جوانان و نوجوانان کشورم بسیار بیمناکم و آنان را به دستان پرقدرت خدای خویش میسپارم تا از هر گزندی در امان بمانند. خداوندا فرزندان سرزمینم را دریاب!

  44. واقعا نمیتونم درک کنم: محکوم کردن؟! جدا؟!
    مگه عملیات نظامیه که محکوم کنید.

    اینکه میخواسته تولدش رو چطور بگذرونه به خودش مربوطه. یکی از مهم ترین زمان های زندگی از نظر من همین تولد ۱۸ سالگی هست. حالا چه از این بهتر که کاری کرده که نه تنها برای خودش شیرین بشه، چه برای مردم.

    جوری هم میگن لباسش مناسب نیست و… سرچ بزنید لباس دوندگی بانوان ایران ببینم چقدر تفاوت می بینید؟ اگه اعتراضی درباره لباسش دارید، اینکه کار ایشون رو اشتباه جلوه بدید دور از انصافه

  45. اگه دقت کنید تو این بیانیه فقط به بی حجابی انتقاد شده که مسئله از بد حجابی متفاوته. قابل توجه اون بزرگوارانی که سخن سردار دلها رو مبنا گرفتند. هر سه دسته از خواهران که بیانیه صادر کردن با ورزش بانوان به شرط رعایت حریم و حجاب اسلامی هیچ مشکلی ندارند و هم اینکه این عزیزان اتفاقا تلاش های بسیاری در جهت حفظ و تقویت وحدت با دوستان اهل تسنن داشتند.
    اما از انجایی که خواه ناخواه جوانان از ورزشکاران الگو میگیرند اعم از پوشش و … باید دقت کنیم که چه کسی در شهر ما با چه تیپی به عنوان الگو وارد میشود.
    الان هم ما با این دختر جوان عداوتی نداریم و منتظریم در برنامه های بعد با پوشش مناسب و درخور قدم در دیار ما بگذارد و با جان و دل به ورزشگار بودن ایشون افتخار کنیم.

    پوشش مناسب منظورم مانتو و چادر نیست که دوباره یه عده بخوان گیر بدن، بلکه منظورم پوشش مصوب ورزش بانوان هست که در این پوش هم لباس تنگ نیست و هم مو ها کاملا پوشیده است

  46. ای وای حالا چکار کنیم ؟! با این کاری که دختر شهر همسایه کرد چندین و چند دختر ما از اسلام برگشتن ، کشف حجاب کردن و آبروی شهر رو بردن!!!!
    بابا این حرفها چیه اول اینکه خانم قاضی زاده پوشش ورزشی دختران ورزشکار تیم ملی رو داشتن دوم اینکه قرن بیست و یکه و زنان دنیا دیگه اون محدودیتهای گذشته رو برنمیتابند …
    دیگه دوره حبس زنان و دختران در خونه و پیچیدن اونها لای پارچه به سر اومده و دیر یا زود در گراش و دیگر جاهای ایران هم اینو شاهد خواهیم بود
    یه زمانی ویدیو حرام و ممنوع بود بعدش ماهواره به این سرنوشت دچار شد ولی با گذشت زمان همه دیدیم که دنیا و ملت دنیا راه خودشو خواهد رفت
    این سه تشکل بجای بیانیه وا مصیبتا بهتره به فکر تغییر شیوه های آموزش انسانی و اسلامی باشند و از اون طریق اگه میتونن با دنیای جدید روبرو بشن
    با شیوه کنونی شکستشون حتمیه

  47. باید خدمت عزیزانی که الان رگ گردن‌شون باد کرده و نگران به باد رفتن عزت و آبروشون هستن چند نکته رو یادآوری کنم.

    ۱. دیدم تو بعضی کامنت‌ها اومدن و ادعا کردن « حیثت شهر ما که زبانزد خاص و عام در فلان و بهمان است، خدشه‌دار شده». جواب کوتاه به این دوستان اینه که این‌ موضوع که شما کی هستید و دارید چکار می‌کنید واسه احدی اهمیت نداره. آخرین باری که یک نفر خواست به فرد دیگه‌ای گراش رو معرفی کنه، یکی از همشهری‌هاتون بود که خدمت مقام معظم رهبری رسید و به ایشون گفت: حضرت آقا، من از گراش اومدم و اونقدر این واژه غریب بود که جوابی که امام خامنه‌ای داد این بود: گراش! گراش! گراش!. همین! سه مرتبه گفتن گراش و باور بفرمایید بنده شخصا عقیده دارم ایشون در طول این مدت به این فکر می‌کردن که گراش در کودوم جهت جغرافیایی واقع شده؟ اصلا این شهر کجاست؟ داخل ایرانه؟ این بنده خدا از خارج پا شده این همه راه اومده؟ جریان چیه و شوربختانه انقدر قضیه بی‌اهمیت بوده که حتی بعد از پایان جلسه هم از کسی سوال نکردن که گراش چیه و کجاست. آش انقدر شور بوده که جملات و صفات کلیشه‌ای از قبیل: شهر شهید پرور، مردمان مؤمن و … هم بیان نشده. پس لطفا دفعات آینده که این امر بر شما مشتبه شد که اسوه چیزی هستید، گراش! گراش! گراش! رو به یاد بیارید و به خودتون نهیب بزنید که نه! اهمیت خاصی نداریم و به موضوع خاصی شهره نیستیم و کسی به ما فکر نمی‌کنه.
    […]
    ۳. در خصوص خانم‌های حامی این جریان صحبت خاصی ندارم. این‌ها خودشون اولین قربانیان این طرز تفکرن. […]

  48. سلام
    بیانیه ای که با اسم باشد را قبول دارم نه بیانیه ای گنگ که منتسب به این تشکل و آن تشکل است اگر جرات داریی و مرد هستید (البته مرد به منای واقعی نه به ظاهر یدنی) با اسم و امضا منتشر کنید تا بدانیم کیا پشت این قضیه هستند

  49. ورزش بجای خود،حجاب و متانت و وقار بجای خود.وما نبایدبه اسم ورزش یادرج نام خودبخاطر معروف شدن،بابدحجابی در اذهان،عرف*اسلام*را بشکنیم‌.این دخترخانم*فاطمه*نام میتونست به روش بهتری عمل میکردکه باعث افتخارشهروکشورمون بشه نه باعث برانگیخته شدن مردم.

  50. یکی نیست به این آقایان و خانم های خود همه پندار بگه ؛

    چه کسی بحث اختلاف شیعه و سنی را مطرح کرده که حالا شما اطلاعیه می دهید؟
    چه کسی با ورزش کردن مخالفت کرده ؟
    یک خانم کشف حجاب کرده و اومده در مسیر جاده با لباس ورزشی خود نمایی کرده
    و بدتر از این، یک سایت هم طبق معمول این حرکت نامناسب را بازتاب داده و هی داره کشش می ده
    عده زیادی هم تابو شکنی و عادی سازی رفتار ناهنجار را نمی پذیرند
    همین و بس
    الکی موضوع را به حاشیه نبرید

  51. بعد از گذشت دو روز از انتشار بیانیه اول و انبوه واکنش‌های مختلف (چه در گراش و چه در اوز) که اکثریت واکنش‌ها یا کل محتوای بیانیه و یا لحن و طرز بیان اون رو مذمت کردند از این سه تشکل انتظار می‌ره یا از مردم گراش و اوز عذرخواهی کنن و یا اعلام کنن نظر دیگران هیچ براشون مهم نیست تا تکلیف مشخص شه.

  52. سلام.وقت بخیر.برااین خانم از لحاظ ورزش و فعالبت هایت ورزشی ارزوی موفقیت دارم. من به عنوان یک خانم هیچ مخالفتی باورزش ندارم اتفاقا ورزش لازمه زندگی سالم هرشخص هست.ولی چرا این قضیه باعث بشه ما مسئله حجاب و پوشش مناسب که اینقدر باارزش هست هم برای فرد هم جامعه درنظر نگیریم ، من مخالف ورزش نیستم ولی هر چیزی باید قانون مقراراتش و چارچوب های دینی که قاعدتا برا خودما گذاشته شده رعایت بشه، چون چیزی نیست که توجامعه بگیم به شخص من مربوطه و شخصیه نه عزیزم وقتی شد جامعه حتی راه رفتنمونم شخصی نیست و میتونه عواقب بازتاب جمعی داشته باشه. این طرز فکر و طرزحمایت ها که گاها ندونسته توسط شخصی مورد حمایت و عمل قرار میگیره پیشناهای از طرف یسری جوامع و اشخاصی هست که برنامه ریزی کردن جهت خدشته دار کردن مسئله حجاب و پوشش مردم ، شاید وقتی ما بهش نگاه کنیم خیلی شخصی بنظر بیاد ولی به عمق قضیه فکر کنیم تحلیل و برسی بشه عواقب زیادی داره .ان شالله خدا توفیق بده با بصیرت بیشتر به این قضایا فکر کنیم و بعد تصمیم به حمایت یا رد بگیریم.

  53. کاش روزی که منم توی محیط بی‌امکانات و زخرس به اصطلاح فرهنگی کارم وختی یک تنه تمام کارهای سنگین و سخت انجام می‌دادم که حتی خیلی از آغایون هم به بهانه‌های مختلف از زیرش در می‌‌روند همشهریان و مراجعینم ازم حمایت کرده بودند😕.کاش یه گروهی بیانیه نوشته بودند که چرا یه خانم مسلمان یکه و تنها جلو محرم و نامحرم اینقدر کار طاقت فرسا باید انجام بده و چرا هیچ مسوولی مشکل محیط کار را بررسی و رفع نمی‌کند؟😒
    کاش وختی از دست بعضی کارمندا امنیت جانی و روحی نداشتم ؛ یه گروهی ، یه عده‌ای و حتی مراجعین محترم محیط کارم‌ بیانیه می‌نوشتند و‌ مدیران مربوطه استانی و پایتختی و رییس وخیلی از
    “اعضای اسمشو نبر”وقت شهرم گراش را محکوم کرده بودند و رفتارها و برخوردهای غیرانسانی بعضی از کارمندان انسان‌نما و گرگهای در لباس میش را محکوم کرده بودند و مراجعین محترم که همه‌شون می‌دیدند که یک تنه چقد زحمت برا فرهنگ شهرررررم گررررراش کشیدم یه ذره حمایت کرده بودند و روی یه خانم گراشی و همشهری خودشون که از جان و دل برا فرهنگ و مکان فرهنگی شهرررشون و شهررررمون گرررراش مایه گذاشته بود هم اینقدر غیرت و حساسیت نشون می‌دادند که روی یه خانم ورزشکار محترم اوزی دارند😏
    جالبه کلی اسمهای مراجعین و اعضای محترم محیط کارم از آغا و خانم رو توی این امضاء و حمایت از خانم ورزشکار عزیز می‌بینم.
    خوش بحال اون خانم اوزی که اینقدر حامی از گراش داره.
    امان از غریب پرستی😔
    امان از رچنه بَروَدَری😔
    امان از تبعییض جنسیتی و قومی و شهری و قبیله‌ای و….ای😒
    امان از بی کَسی😕😐

  54. در پاسخ به Davood
    درست گفتید، مانند رانندگی زنان در گراش بود.
    انگار مردان گراشی دو دسته شده اند:
    ۱- بسیار سرسخت
    ۲- روشن اندیش
    شما مردان بسیار سرسخت نمی توانید با همین روند بروید پیش. دیدید که زنان گراشی شما را شکست دادند و از حدود ۳۰ سال پیش آغاز کردن برای رانندگی.
    مطمئن باشید روزی زنان گراشی دوچرخه سواری هم خواهند کرد دیر و زود دارد ولی سوخت و سوز ندارد. نمی توانید جلوی آنها را بگیرید. بر سر همین سه شنبه های بی خودرو در گراش کم دردسر درست نشد. این مسئله خوشبختانه در اوز حل شد و همه می روند دوچرخه سواری.
    بازم می‌گویم بی گمان این زنان گراشی شما را شکست می دهند.
    روی سخنانم با مردان سرسخت هست.

  55. قطعا بیانیه‌ای با این‌ تعداد امضا موضع شفاف‌تر و مشخص‌تری دارد نسبت به بیانیه‌ای با سه عنون مجهول الهویه که مشخص نیست چه شخصی نوشته و چه ارگانی پشت ماجرا قرار داشته!
    کاش مردم منطقه حساب مردم گراش را از این پروژه بگیران ارگانی جدا بدانند!

  56. بنده هم بِه همچین بانویی افتخار میکنم که این مسیر طولانی رو در روز تولدش دویده است
    احسنت باید این چنین برنامه هایی رواج پیدا کند
    و اینکه هرگز وحدت و همسایگی و دوستی بین این دو شهر از بین نخواهد رفت چرا که من تحصیلات دوره لیسانسم کلا دانشگاه اوز بودم و با مردم خونگرم اوزی در ارتباط بودم و همچنان در ارتباط هستم .

  57. مایه خجالته. براشون متاسفم و به عنوان یه دختر از این همه دخترایی که فقط با این نوع بیانیه هاتون مانع پیشرفت شون شدید، تا تهش مقاومت می کنم.

  58. با سلام و تبریک اعیاد شعبانیه.همینطور که عده ای از عزیزان دقت نظر داشتن و فرمودن اعتراض به نداشتن حجاب این خانم ورزشکار شده نه ورزش ایشون که اگر آشنایی اجمالی با آیات و احادیث و روایات و قانون کشور اسلامی داشته باشیم،متوجه میشیم نداشتن حجاب اسلامی توسط این ورزشکار،خلاف دستورات دینی و قوانین هستش.در جواب شخصی که گفتن در سال۲۰۲۱ایت تفکرات جایی نداره لازمه بیندیشیم آیا جنبه ی اعجاز قرآن از لحاظ عدم تحریف چیزی غیر از پایدار ماندن دستورات الهی از ۱۴۰۰سال پیش تا زمانی است که دنیایی وجود داره؟دین اسلام یک دین جاودانه است که کهنگی نداره و فقط برای زمان پیامبر اکرم(ص) و ائمه (ع)نبوده.حلال و حرام خدا تا قیامت حلال و حرامه و گذشت زمان اثری در اون نداره.
    درود بر مردان با غیرت و زنان با حیایی که هنوز حیا و شرف زن، براشون حرف اول را میزنه و با سطحی نگری و همرنگی با جماعت،و از سر احساسات نظرشون رو نمیگن.
    متاسفانه امروزه دیگه بعضی از زنان و دختران ما هم با تأثیر پذیری بالا و تبعیت از مد، با پوششهای نامناسب در اجتماع ظاهر میشن که باعث شده پرده ی حیا از چشم جوانان و … دریده بشه و …. .حمایتهایی که از این نوع پوشش شده،غالبا توسط مردان و جوانان شهر ماست.این چه دلیلی میتونه داشته باشه؟ اینجاست که آدم میتونه لحظه ای فکر کنه چرا اسلام حجاب را برای خانمها واجب کرده؟؟؟چون فیزیک زنان برای مردان جاذبه داره.آفتاب آمد دلیل آفتاب.
    ما که داعیه ی شیعی بودن را داریم و دوماه محرم و صفر عزادار امام حسین(ع)هستیم،اول از همه هدف آقا را باید بفهمیم که امر به معروف و نهی از منکر بود.ایم واجب فراموش شده ای که رهبری معظم اینقدر دغدغه اش رو دارن.پس هممون باید حساس و هوشیار باشیم.مردان شهرمون برای حفظ ناموس و زنان شهرمون برای حفظ ارزش و کرامت انسانی.نگذاریم ارزشهای واقعیمون چپاول بشه.خدای مهربان حسن عاقبت به هممون کرامت کنه ان شاالله.

  59. سلام. درسته که امر به معروف و نهی از منکر به صورت خیلی درستی صورت نگرفته!
    اما باید در نظر داشته باشیم یه تیکه روسری کسی رو محدود نمیکنه-
    بهانست.

  60. آن شالله اسلام محکم تر از این حرفا باشه که با روسری یه دختر پایه هاش بلرزه. حجاب این دختر خانم کاملا مطابق عرف جامعه ورزش بود . آن شالله بانوان این سه تشکل وقتی دختری رو دیدند که تا کمر تو سطل زباله هم فرو رفته عکس العملی نشون بدن

  61. این کار از لحاظ ورزشی خوب، ولی از لحاظ فرهنگی افتضاح.
    سلام عرض میکنم به دوستان متخصص تر از خدا،جایی که خالق امر به پوشش میکنه ولی بعضی ها این امر به نظرشون نادرست میاد،اونم باهزاران دلیل.
    ایچند خط هم به بهانه ی ارادت به حضرت اباالفضل العباس

    وروشنفکری برخی .
    .
    حجت الاسلام و المسلمین استاد هادی سروش چه زیبا نوشت:
    .
    جامعه نخبه و درس خوانده امروز توجه دارد که در کنار “عقلانیت” به “معرفت” هم شدیدأ نیازمند است .
    .
    عقلانیت و معرفت دو نوری است که هیچ کدام ، انسان را از دیگری بی نیاز نمیکند.
    .
    دو چلچراغ عقلانیت و معرفت است که هر کدام یک سوی و جهت حرکت را روشن میکند و بدیهی است که آدمی یک سویه نیست .
    .
    “عقلانیت” ؛ از آسمانِ تفکر و استدلال ، ستاره میچیند .
    و “معرفت” ؛ ازدریای “ارادت و محبت” به اولیاء ، ناب ترین گوهره ها صید میکند .
    .
    در نتیجه ؛ نگاه “روشنفکری” ، ما را از کیمیای “معرفت” محروم نسازد.
    .
    چه زیبا استاد مطهری گفت :
    “نسل جدید با هزاران قر و ناز و غمزه میخواهد زیر بار دین برود و با معلومات محدود خود همه تار و پود عالم را بسنجد . آنچه به نام ماوراء طبیعت و روح و معنویات و ملائکه و وحی و غیره گفته شده چون در علوم مادی او پیدا نیست همه را منکر شود و در عین حال متدین هم بوده باشد .
    درجواب باید گفت : معنای تدین این نیست که دین را با مقیاس مادیات بسنجیم . اول باید دین را یاد گرفت و بعد وارد معقولات شد.”
    .
    راد مردِ عقلانیت و معرفت که “تفکر و شهود” او زبان زد است یعنی؛ علامه طباطبائی ، به زیبایی گفت :
    “تمام سرمایه و دارایی من این است مانند ترک های پشت کوه صاف و بی غل و غش به حضرت ابوالفضل العباس ارادت و ایمان دارم
    #بزم_عارفان

  62. با سلام،خیلی برام جالبه منی که ادعای تدین ندارم،چندین بار این بیانیه را خوندم،هیچ ربطی به بحث های شما نداره،بحثی از زیر سوال بردن ورزش،اختلاف مذهب و…نداشت.
    فقط در مورد پوشش صحبت کرده بود واین ما مردها که غیرت داریم حرف بجا و منطقی بود البته اگر کمی تفکر کنیم!!!!!

  63. سلام
    بله گراش و اوز از هم جدا نمیشن و همیشه باهم هستن واینجا جای بحثی نیست واگر ارگان های مذهبی نظری داده اند این ها کسی را محکوم نکردن این دسته فقط براساس اینکه مبنای ما قرآن است ارزش و جایگاه وطرز رفتار یک خانم مسلمان بر اساس آیات نظر داده اند نه اینکه بر اساس دیدگاه شخصی نظر داده شود و اصلا بحث مذهب مطرح نشده که قرار بر جدایی اوز وگراش باشد بله اگر قرآن را قبول ندارید این بحث دیگری است .
    واینکه این خانم دونده ،ورزشکار است و موفق شده در این کار این هم بسیار عالی منتها بحث ما این است این صفت خود را در قالب دختر مسلمان ایرانی و مطابق با آموزه ها ی اسلامی همراه با حفظ شئونات اگر می بود جای بحثی نبود.

    پس مدعیان روشنفکری اندکی تفکر……🤔

  64. سلام،چرا دیدگاهم را برداشتید،براتون متاسفم که آنقدر تاب تحمل انتقاد را نداریدمعلومه که با این کارتون ناحق بودن حرف هاتون را ثابت کردید…….

  65. کار این دختربچه در این حد بااهمیت و ضد ارزش یا هنجارشکن نیست که بعضی به آن اعتراض کنند و این همه افراد در مورد آن نظر بدهند و اصلا نیازی به رسانه ای کردن این چنین مسائل جزئی نبود. مسائل و موضوعات بسیار مهمتری وجود دارد.

  66. سلام ،بسیار جالبه فقط بلک لیست درست کردید و هی اسامی رو اضافه میکنید واصلا معلوم نیست اون افراد خبر دارن یا نه .

    و چقدر جاهلانه متاسفم

  67. معلومه که بر حق نیستید وگرنه پیامهای امثال بتده رو حذف نمی کردید، خاک کربلا جهت هدایت شدنتون تو سر تک تک شماها که با اسم گریشنا آبروی گراش رو بردید چون منطقی و واقع بین نیستید فقط عواطف رو جریحه دار میکنید بدون تعقل

  68. سلام‌و‌عرض‌ادب
    عید‌مبارک
    بززگوار جناب خواجه‌پور ای‌کاش قدری از بابِ انصاف و دور از تعصّب در نوشتن متن کمپین رفتار میکردید ما بارها داریم میگیم ربطی به مذهب و ورزش نداره این موضوع؛ این مسئله مورد اتفاق و تاکید هر دو مذهب هست.
    این حرکتِ موردِ اعتراضِ بیانیه، یک جریان هست که داره روی گراش کار میکنه صرفاً بحث اون خانوم نیست و شما دانسته یا ندانسته با یک جریان که معلوم‌الحال هست دارید همراهی میکنید. یه نکته دیگه بحث اتحاد مذهب دلیل بر اتحاد فرهنگ اجتماعی گراش و اوز نمیشه. اینو از هر جامعه‌شناسی بپرسید براتون توضیح میده.
    برادرِ بزرگوار جناب خواجه‌پور شما انصاف رسانه‌ای رو زیر سوال برده‌اید برداشتِ اشتباه از بیانیه رو تیتر میکتید و کمپین راه اندازی میکنید براساس همون برداشتِ اشتباه.
    دوستانی از ما کامنت‌هایی میزارن که دارید حذف میکنید اگر رسانه مردمی هست که هست، انصاف رسانه‌ای حکم میکنه برداشت‌تون رو اصلاح کنید همون انصاف حکم میکنه کامنتها رو حذف نکنید.
    اینجا فضای گفتگوست و تفکر حضرتعالی هم الحمدلله و قطعا مدافع *آزادیِ بیان* هست‌. پس چرا کامنت‌های موافق بیانیه حذف میشه؟! ممنون میشم پاسخ‌گو باشید.
    بله جناب *محمد‌علی‌کارگر* موافقم باهاتون؛ *آزادی که بمیرد خیلی چیزها میمیرد.* در گریشنا حداقل در این مورد آزادی بیان در حالِ ذبح شدنه. (َضمناً اسکرین‌های کامنتها و حذف‌شده‌ها موجوده)

    1. سلام
      با تشکر از نظر شما و این که در گفتگو شرکت کردید، متن بیانیه را من ننوشته‌ام که خطاب قرار داده‌اید.

      از دوستان‌تان بخواهید لطفا برای انتشار نظرات با نام مشخص کامنت بگذارید تا بتوان در محیط مناسب به گفتگو ادامه داد.

  69. روشنفکری صرفا در مبارزه و ضد بودن با عقاید جامعه (چه کوچک و چه بزرگ) نیست.
    آشنایی با ورود روشنفکری به ایران میتونه کمک زیادی به همه ما بکنه.
    در ضمن هر چیزی میزان اهمیت خاص خودش رو داره که به نظرم بیش از حد به این موضوع اهمیت داده شده و همین باعث شده به جای رسیدن به نتیجه مطلوب و مفید ،حساس شدن بیش از حد و آتش جدال رو بین ما برافروخته.

  70. در پاسخ به قاسم باید بگم که خاک کربلا تو سر خودت .
    من تو گراش فقط اقای راستی رو قبول دارم.
    البته ما دو نفر هم تو این شهر خیلی دشمن داریم.
    ما هم طرز تفکر و اعتقادات خودمون رو داریم.
    پس باید به اعتقادات همدیگه احترام گذاشت.
    دنیا و جوامع مختلف دارن پیشرفت میکنن، دیگه تو این دوره زمونه جایی واسه تفکرات […] وجود نداره.
    اندکی تفکر…..

  71. در پاسخ به خانم یا آقای تمدن نوین:
    بابا فهمیدیم که مشکل با ورزش ندارید منظورتون حجاب بوده اما اگه یه بار دیگه یادداشت خانم انصاری رو بخونید متوجه میشوید که گفتن شیوه نهی از منکرتون اشتباه بوده یه جوری نوشتین خواستار محکومیت آن دختر و حامیانش هستیم انگار بنده خدا قتل کرده.

  72. لازم به شورش و …نیست!!
    قبول دارم، امر به معروف به شکل صحیحی صورت نگرفته؛ اما یه تیکه روسری یا… مانع پیشرفت نمیشه؛ یه نگاهی به نابغه ها بندازید مطمئنا توشون دختر خانوم های با حجاب هم پیدا میشه.
    این جریان حجاب فقط و فقط بهانه هست!
    کسی که بخواد پیشرفت کنه راهشو از داخل سنگ هم میکشه بیرون

  73. سلام قولامن رب رحیم
    مقوله *حجاب*یک امری است شخصی وهیچ کس حق ندارد دراین باره،به فردبی حجاب تحکّم کند بلکه باید فقط درحد نصیحتی دلسوزانه البته با سخنی لیّن،بی حجاب رانهی کرد؛
    لذابامحکوم کردن طرزبیانیه سه تشکل بسیجی،ازدخترورزشکاردلجویی می طلبم ؛چه اینکه خدای متعال نیزبه پیامبرش گوشزدکردکه اگر در دعوت کردن مردم به اسلام ،تندخوباشی مردم از اطرافت پراکنده می شوند(آیه۱۵۹آل عمران)
    همیشه موید باشید

  74. در پاسخ به غلامی زاده، فوق لیسانس الهیات:
    آفرین از نگرش شما و دیدگاه شما. شما روشن اندیش هستید. شاید این کسان با پخش کردن چنین بیانیه های ناپسندی میخواهند خود را کاسه داغ تر از آش نشان دهند.

  75. سلام به همه همشریانم در جنوب فارس مخصوصاً گراشى هاى عزیز و اوزیهاى مهربان
    من همه دیدگاهها رو خوندم چیزى که بیش از هر چیزى جلب توجه کرد و واسم جالب بود چه اون سه ارگانى که بیانیه که نمیشه گفت بهتره بگیم توهین که هدفشون فقط تحقیر مردم خونگرم اوز و اختلاف انداختن بین مردم گراش و اوز بود و چه کسانى که از این توهین حمایت کردن یا بدون اسم هستن یا با اسم مستعار ولى بر عکس کسانى که موافق کار اون خواهر عزیز اوزى مون بودن چه کسانى که بیانیه دادن چه کسانى که در نظرات ازش حمایت کردن اسمشون نوشتن و این خودش همه چى رو روشن میکنه

  76. فقط گلچین میکنید و اونی که خودتون میپسندین میذارین
    چن روز قبل عید کامنت گذاشتم ولی با کمال تعجب دیدم فقط اونایی که حمایت کردن کامنتاشون هست
    براتون متاسفم گریشنا

  77. سلام
    آقای غلامی زاده مراجع که حجاب رو امری اجتماعی معرفی کردن و امر به معروف نیز امری اجتماعیه
    شما بر چه اساسی میگید که حجاب امری شخصی است؟!!

  78. باسلام واحترام
    ممنون ازدقت نظرتون؛
    درهیچ جای قرآن و روایات،اجباری درحجاب دیده نمی شود؛بلکه صرفاًامری است فردی،گرچه درقالب اجتماعی نمودبیشتری دارد.
    اینکه ملاحظه میکنین درایران حجاب اجباری است،به قانون ایران برمیگرددنه به دین.
    وقتی خدادراصول دین اجباری قرارنداده است(لاإکراه فی الدین۲۵۶بقره)قطعاً درفروع دینی مثل حجاب،اجباری نیست.
    نظرمراجع تقلیدبزرگی چون آیت الله سیستانی،قائم مقامی،پیرامون حجاب اجباری مطالعه بفرمائید.
    باتشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

112 نظر
scroll to top