بستن

طلای کثیف را به شهرداری بدهید

هفت‌برکه: پیمانکار جدید شهرداری گراش با هدف حفظ محیط زیست و ساماندهی زباله‌گردها و آموزش تفکیک زباله از مبدا را شروع کرده است.

به گزارش هفت‌برکه، شهرداری گراش با کمک شرکت سینا ساخت نامدار البرز از آبان ۱۳۹۹ طرح بازیافت و جداسازی پسماند از مبدا را در گراش شروع کرد. زارع پیمانکار شهرداری گراش از استقبال مردم از این طرح خبر می‌دهد. 

نفع مواد قابل بازیافت به شهر برگردد

حسین مهروری سرپرست شهرداری گراش در مورد ضرورت اجرای این طرح گفت: «هدف از انجام این کار کمک به حفظ محیط زیست، تبدیل اضافات زندگی به منبع درآمدی برای برخی از اقشار جامعه و کاهش حجم زباله‌ها است. با فرهنگ‌سازی و اجرای برنامه‌هایی که در راستای زیباسازی و فرهنگ سازی شهری است و ما شهروندان در یک محیط همگرا و با نظرات متفاوت قدم خیری برای شهر و مردمان آن برداریم.»

مهروری گفت: «با اجرای این طرح شهروندان به جای تحویل زباله به افغان‌ها و افراد غیر مرتبط که هیچ نفعی برای شهر ندارند آن را تحویل شرکتی می‌دهند که نفعش برای شهر است و حداقل بخشی از هزینه‌های ناشی از جمع‌آوری زباله‌هایی که همین شهروند در طول سال حاضر به پرداخت یک ریال برای جمع‌آوری آن نیستند، جبران می‌کند.»

محراب زارع، مدیرعامل شرکت سینا ساخت نامدار البرز با بیان این که طرح بازیافت و جداسازی با آموزش مردم شروع شده است گفت: «در مرحله اول کار از ضلع شمالی بلوار امام حسین که شامل خیابان‌های دانشجو، بندی، اله قلی‌خان و شاهد است با آموزش چهره به چهره آغاز شد. قرار است برای جمع‌آوری شهر را به چهار قسمت تقسیم کنیم و جمع‌آوری مواد بازیافتی صبح‌ها از ساعت ۱۰ صبح شروع می‌شود. ملودی ماشین جمع‌آوری بازیافت با ماشین جمع‌آوری زباله متفاوت است و ملودی مخصوص به خودش را دارد تا همشهریان برای تشخیص دچار اشتباه نشوند و بازیافت‌های جمع‌آوری شده به ایستگاه تفکیک زباله واقع در میدان ولایت منتقل می‌شود.»

مدیرعامل شرکت سینا ساخت نامدار البرز در پایان به اقلام قابل بازیافت اشاره کرد و اظهار داشت: «انواع کاغذها مثل کتاب، کارتن و روزنامه، انواع فلزات مثل ابزارآلات، سیم، کابل، قوطی کنسرو و نوشابه، انواع بطری‌های قابل بازیافت و انواع پلاستیک می‌توان جمع‌آوری و تفکیک و به مامورین تحویل داد. از زمان شروع طرح مردم همکاری خیلی خوبی با ماموران تفکیک زباله داشته‌اند و امیدواریم این همکاری ادامه داشته باشد.»

زباله‌گردها ساماندهی می‌شوند

زارع  با اشاره به این که دوره‌گردهای جمع‌آوری و جداسازی پسماند سامان‌دهی شده‌اند گفت: «در بحث دوره‌گردها لباس متحد‌الشکل و بنر تبلغاتی بر روی ماشین و سه چرخه‌ها نصب است و دارای کد هستند تا مردم متوجه شوند که این افراد زیر نظر شهرداری فعالیت می‌کنند. دوره‌گردهای زیر پوشش ما از همین گراش و ساکن گراش هستند. ما بار آن‌ها را به قیمت روز خریداری می‌کنیم.»

محراب زارع درباره تاثیر این طرح بر اشتغال گفت: «با اجرای طرح تفکیک زباله ۱۱شغل مستقیم و ۳۵شغل غیر مستقیم ایجاد شده است. می‌خواهیم افراد با کد مشخص فعال باشند که مشکلات دیگری مانند مشکل بهداشتی و امنیتی هم نداشته باشیم.»

زارع در مورد تفاوت کار تفکیک زباله با دوره‌گردها گفت: «در آموزش تفکیک زباله‌جامعه هدف ما برای زنان خانه‌دار است. زباله‌گردها بیشتر در بخش‌های تجاری شهر فعال هستند که ساماندهی شده‌اند و کد دریافت کرده‌اند و زباله‌های تفکیک شده تحویل انبار شرکت می‌شود. با کمک دادستانی تلاش داریم جلو فعالیت انبارهای غیرمجاز را بگیریم. دوره‌گرده‌ها را حذف نکرده‌ایم و با قیمت روز زباله‌های تفکیکی را از آنان خریداری می‌کنیم.»

زمان‌بندی تحویل مواد بازیافتی

زارع در مورد زمان جمع‌آوری گفت: «جمع‌آوری بازیافت‌ها هفته‌ای یک روز است. هدف اصلی از این طرح و تفکیک زباله از مبدا کمک به طبیعت و محیط زیست است. چیزی که قابل بازیافت است باید وارد چرخه بازیافت شود. ماشین ضربت هم برای خارج از نوبت موجود است که اگر شهروندی تماس بگیرد ماشن ارسال و زباله‌های بازیافتی تحویل گرفته می‌شود.»

مدیر شرکت پیمانکار شهرداری در مورد مراحل انجام کار گفت: در حال حاضر گام اول و دوم در بخش‌های شمالی و غربی شهر گراش به پایان رسید و بعد از آموزش چهره به چهره چند هفته است که جمع‌آوری انجام می‌شود. گام سوم در بخش‌های شرقی آموزش به پایان رسیده و از این هفته جمع‌آوری زباله تفکیکی انجام می‌شود. آموزش در بخش‌های مرکزی شهر هم از هفته بعد آغاز می‌شود.

روزهای چهارشنبه بخش شمالی شهر گراش: بلوار اله‌قلی‌خان، خدیجه کبری، شهید بندی، امام علی، امام حسین، شاهد، دانشجو، رازی، ملاصدرا، سینا، دانشگاه، ناصرخسرو، مطهری، کوثر، هشتادهکتاری (پوریای ولی، شیخ مفید، فرهنگ)، باقرالعلوم، جعفرآباد، الزهرا، شهید منفرد، فدک، امیرالمومنین(ع) جانبازان

روزهای سه‌شنبه بخش غربی و جنوب غربی شهر: خیابانهای والفجر، شیدای گراشی، پیامبر اعظم، امیرکبیر، پرواز، هفت‌برکه، شهدای بیدله، بیدله، شهیدان عظیمی، مهدیه، سلمان فارسی، ابوذرغفاری، مقداد، بئرگال، اطراف پارک مصلی، اطراف برکه کل، خیابان درمانگاه، فخرآباد و کوچه‌های شماره فرد خیابان آبیاری

روزهای دوشنبه بخش‌های شرقی و جنوب شرقی شهر: کوچه‌های زوج خیابان آبیاری، دوطرف بسیج، محقق، بند و شیخ، محمد رسول الله، صیاد شیرازی، نام‌آور، مولوی، کوچه‌های زوج بلوار معلم، شهرک فرهنگیان، شهرک آزادگان

روزهای یکشنبه بخش‌های مرکزی شهر گراش و مسکن مهر : خیابان تمیز، شهید فهمیده، شهید غلامی، پاقلعه، شهدای گمنام، خ دروازه، کوچه‌های فرد بلوار معلم، مسکن‌های مهر بسیجیان و خودمالکی

شهروندان می‌توانند برای تحویل مواد بازیافتی خارج از نوبت جمع‌آوری با شماره ۵۲۴۴۸۹۵۲ تماس و یا به میدان ولایت ایستگاه تحویل بازیافت شهرداری مراجعه کنند.

 

خبرنگار حوزه شهری و اداری هفت‌برکه عضو هیات مدیره انجمن دوببله و گویندگی گراش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top