بستن

سرعت‌کاه بلوار سرداران، اصلاح می‌شود

هفت‌برکه: واکنش‌های فراوان در فضای مجازی و حوادث رانندگی باعث شد که مسئولین شورای ترافیک اعلام کنند سرعت‌کاه بلوار سعادت به زودی اصلاح خواهد شد. البته خبر بد برای مخالفان دست‌اندازها این که سرعت‌کاه‌های دیگری هم در راه است. 

دست‌انداز یا سکوی پرواز؟

به گزارش هفت‌برکه، صبح پنجشنبه ۲۳ آبان سرعت‌کاه جدید بلوار سرداران گراش پیش از بریدگی روبه‌روی سینما فرهنگ احداث شد. این سرعت‌کاه آسفالته در طول چند ساعت آماده شد، ولی از همان روز اول، انتقادها از آن آغاز شد. در شب اول یک موتورسوار بعد از عبور از روی این سرعت‌کاه واژگون شد. فیلم این پرش و سقوط در هفت‌برکه منتشر شد که واکنش‌های زیادی را در پی داشت.

بیشتر شهروندان معتقد بودند این سرعت‌کاه غیر استاندارد و ارتفاع آن بسیار زیاد است و البته به دلیل شیب مسیر، به خوبی دیده نمی‌شود. در زمان عبور، جای برخورد سپر جلو خودروها با آسفالت قابل مشاهده است. در فیلمی که یکی از شهروندان برای هفت‌برکه فرستاد، پرواز ماشین‌ها در زمان عبور از این سرعت‌کاه کاملا مشخص است.

بلوار سرداران نقطه حادثه‌خیز است

سروان رسول رنجبر، رییس پلیس راهور، در مورد ضرورت این سرعت‌کاه به هفت‌برکه گفت: «در شش‌ماهه‌ی اول سال ۹۹ بلوار سرداران جزو نقاط حادثه‌خیز شهرستان بود که شاهد مرگ دو نفر از شهروندان در این مسیر بودیم. بعد از مکاتبات فراوان شورای ترافیک و شهرداری، با نصب سرعت‌کاه موافقت کردند. همه تلاش ما این است که جلو مرگ حتی یک شهروند را بگیریم. اما قبول محدودیت برای مردم سخت است.»

رنجبر با نظر مردم در مورد غیر استاندارد بودن این سرعت‌کاه موافق است: «ما هم با این شکل اجرا موافق نبودیم. سرعت‌کاه استاندارد مانند سرعت‌کاه جلو ناحیه مقاومت در بلوار سعادت است اما به دلیل مشکلاتی، اجرای سرعت‌کاه سنگفرش فراهم نشد. برای اجرای سرعت‌کاه سنگفرش، پیمانکار نیاز داشت که حدود ۱۰ روز مسیر بسته شود؛ اما این مسیر از مسیرهای اصلی و ترافیکی است و امکان بستن آن برای این مدت وجود نداشت.»

مهندس محمدکاظم جعفری، دبیر شورای ترافیک شهرستان گراش، در پاسخ به هفت‌برکه گفت: «درخواست سرعت‌کاه در بلوار سرداران از طرف پلیس راهور به شورای ترافیک ارسال و مصوب شد. چند بار شهرداری کار را به تاخیر انداخت که پلیس راهور اخطار داد اگر تصادفی رخ دهد شهرداری را مقصر اعلام می‌کند.»

این سرعت‌کاه است، نه سرعت‌گیر

جعفری در مورد ممنوعیت نصب سرعت‌‌گیر در کمربندی‌ها گفت: «بلوار سرداران دیگر از نظر شهری کمربندی محسوب نمی‌شود و محدودیت سرعت ۵۰ کیلومتر در آن وجود دارد. حتی اگر کمربندی در نظر بگیریم، محدودیت قانونی برای نصب سرعت‌کاه وجود ندارد. احداث سرعت‌گیر که باعث توقف کامل می‌شود در معابر اصلی ممنوع شده است، اما نصب سرعت‌کاه مجاز است.»

کارشناس فرمانداری گراش در مورد تفاوت سرعت‌گیر و سرعت‌کاه گفت: «سرعت‌گیرها برای کاهش سرعت به صفر تا ۱۵ کیلومتر و توقف خودرو استفاده می‌شود، ولی سرعت‌کاه برای کاهش سرعت خودرو به کار می‌رود. متاسفانه آیین‌نامه قطعی برای جزییات اجرایی سرعت‌کاه وجود ندارد و در سرعت‌کاه احداث شده در بلوار سرداران هم جزییات اجرایی رعایت نشده است.»

جعفری در مورد مشکل این سرعت‌کاه گفت:‌ «در بازدید کمیته فنی اعلام شد عرض این سرعت‌کاه باید از ابتدا تا انتها به حداکثر ۹ متر افزایش یابد و حداکثر ارتقاع در بالاترین نقطه نباید از ۱۰ سانتی‌متر بیشتر باشد.»

جعفری در مورد عدم استفاده از سرعت‌کاه پلاستیکی و سنگ‌چین گفت: ‌«هزینه اولیه و نگهداری سرعت‌کاه پلاستیکی زیاد است و به سرعت خراب می‌شود. هر جا که بتوانیم، از سرعت‌کاه سنگ‌فرشی همانند جلو ناحیه مقاومت استفاده می‌کنیم.»

سرعت‌کاه‌های دیگری در راه است

سروان رنجبر در مورد گلایه از عدم وجود علائم هشداردهنده گفت: «تمام علائم هشداردهنده شامل دو تابلو هشداردهنده، چراغ LED و رنگ‌آمیزی روی سرعت‌کاه انجام شده است و حتی پروژکتوری نیز در محل نصب شده است. اما متاسفانه رانندگان سرعت مجاز ۵۰ کیلومتر را در بلوار سرداران رعایت نمی‌کنند و امکان واکنش مناسب را ندارند.» 

رنجبر در مورد دیگر نقاطی که قرار است سرعت‌کاه در آن اجرا شود گفت: ‌«در لاین دیگر همین نقطه و در تقاطع خیابان تمیز هم سرعت‌کاه احداث می‌شود. جلو بیمارستان و جلوی کلانتری نیز موانع حرکتی خراب شده بود که جمع‌آوری شده و سرعت‌کاه نصب خواهد شد. تلاش ما این است که در حد امکان از سرعت‌کاه سنگ‌فرشی استفاده کنیم ولی در برخی نقاط محدودیت اجرایی داریم.»

هنوز ارسال فیلم‌های شهروندان از مشکلات این ابردست‌انداز ادامه دارد. شنبه‌شب بخشی از بار یک وانت‌بار در زمان عبور از روی این سرعت‌کاه خالی شده بود. باید قبل از حادثه‌ای با تلفات بیشتر، این دست‌انداز تپه‌مانند اصلاح شود. 

| مدیر رسانه‌های هفت‌برکه | مدیرمسئول پایگاه خبری هفت‌برکه | مدرس دوره‌های آموزش خبرنگاری

4 نظر

  1. خیلی عذر میخوام. اما خیلی خندیدم با پرواز ماشین ها. اما خدا به خیر کنه. اینجوری که تصادف بیشتری رو شاهد هستیم. عجب با این کاراشون
    🙄🤪

  2. سلام .دست انداز که نیس!!!! .کوه نزو هس .قشنگ میشه روش کوهنوردی کرد….

    انگار با مردم غرض ورزی دارن .خدایا خودت رحم کن

  3. با سلام
    در ایران اول کار انجام میدن بعد کارشناسی میکنند و در پایان خراب میکنند.ولی فکری برای بیت المال نمیکنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 نظر
scroll to top