بستن

ستاد کرونا در برابر چالش عروسی‌ها

هفت‌برکه: بعد از گفتگوی فراوان در مورد ممنوعیت کامل یا برگزاریِ کنترل‌شده‌ی عروسی‌ها، در نهایت شورای کرونای شهرستان گراش همچنان به ممنوعیت برگزاری عروسی‌ها دستور داد؛ اما نحوه‌ی جلوگیری از برگزاری مراسم‌ها مشخص نیست. 

جلسه ستاد کرونای شهرستان گراش صبح پنجشنبه اول آبان‌ماه ۱۳۹۹ به ریاست علی زمانی، سرپرست فرمانداری گراش، و با حضور امام جمعه و مدیران شهرستان برگزار شد. این جلسه قرار است به صورت هفتگی برگزار شود. 

زمانی:‌ وقتی قرار است با کرونا زندگی کنیم، باید همه‌ی بخش‌های زندگی فعال باشد

علی زمانی، سرپرست فرمانداری گراش، در مورد تغییر تصمیمات در مورد کرونا گفت: «کرونا دنیا را درگیر و غافل‌گیر کرده است. این طور نیست که کسی نخواهد مبارزه کند، بلکه مساله این که این بیماری شناخته‌شده نیست و درمان ندارد. همه مجموعه کشور تابع رهبر هستیم و نوسانات تصمیم‌گیری برای این است که اقتصاد کشور هم آسیب نبیند. وقتی قرار است که با کرونا زندگی کنیم باید همه بخش‌های زندگی فعال باشد، ولی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی. عروسی‌ها و تجمعات باید بدون تجمع و بدون سروصدا باشد.»

زمانی هدف بازرسی‌های اصناف را در مرحله اول فرهنگسازی دانست و گفت:‌ «باید در این مدت تیم بازرسی چند دور در بازار گشته باشد و بازرسی‌ها موردی نباشد. این تیم می‌تواند خیلی اثر داشته باشد و هدف اصلی آن فرهنگ‌سازی باشد.»

سرپرست فرمانداری گراش در مورد برگزاری برخی از برنامه‌های مناسبتی با وجود ممنوعیت برگزاری مراسم‌ها گفت: «همه برنامه‌ها باید پیوست کرونایی داشته باشد. ما هفته وحدت را در پیش داریم و مراسم آغاز ولایت حضرت حجت(عج) و یا برنامه‌های دیگر. در مورد هفته تربیت‌بدنی هم من تاکید کردم که با هماهنگی بهداشت باشد.»

محقق: ما دست تنها نمی‌توانیم

دکتر سید جواد محقق، معاون درمان دانشکده علوم پزشکی گراش، در مورد آخرین آمار گفت:‌ «تعداد بستری‌ها از ابتدای شیوع کرونا  ۵۶۸ نفر بوده است. تعداد کل تست‌ها حدود ۶۰۰۰ نفر است که ۱۶۶۷ نفر مثبت بوده است. در این مدت ۱۸ نفر در بیمارستان فوتی داشته‌ایم که ۱۴ نفر آن در آمار گراش لحاظ شده است. در حال حاضر (پنجشنبه) در بخش VIP مریضی نداریم، اما سه بیمار دیگر با علائم نزدیک به کرونا در بخش‌های دیگر بستری هستند.»

دکتر محقق گفت: «من هم صحبت‌های وزیر را تکرار می‌کنم که ما تنهایی نمی‌توانیم و نیاز به پشتیبانی همه نهادها داریم. وزارت بهداشت در بخش اجرا قدرت ندارد و نیاز است همه دستگاه‌ها که می‌توانند به نوعی کمک کنند، وارد شوند و کمک کنند.»

دکتر محقق با اشاره به برخی مشکلات همکاران خود گفت: «پزشکان در این مدت کم نگذاشته‌اند ولی هشت ماه است مبلغ ماندگاری و مناطق محروم پرداخت نشده است، یا فرمول کارانه جدید سهمیه پزشکان و پرستاران را کاهش داده است. این موارد در سطح کلان حل شود.»

عروسی‌ها، چالش اصلی ستاد کرونا

دکتر محقق در مورد عروسی‌ها گفت: «در مورد عروسی‌ها ما هفته قبل مصوبه محکمی داشتیم ولی با این وجود، ما چند شب گذشته حداقل ۳ عروسی داشتیم. بعضی می‌گویند در شهرهای همجوار این محدودیت‌ها نیست ولی در لار هم همین محدودیت وجود دارد. اگر قرار به برخورد باشد برای برخورد احتمالی نیاز به مصوبه ستاد کرونا است.»

علیرضا مساح، سرپرست معاونت بهداشت، نیز مخالف اصلی برگزاری عروسی‌ها بود: «در عروسی‌ها به ویژه در قسمت زنانه، امکان رعایت پروتکل‌ها و نظارت بر آن وجود ندارد. در عزاداری‌ها حداقل بخشی از پروتکل‌ها رعایت می‌شود.»

امام جمعه در مورد عروسی‌ها گفت: «در شرایط فعلی، مدارس و عروسی‌ها خطرناک است و اختیارات ستاد کرونا در شهرستان برای این موارد مشخص نیست که ما تصمیم بگیریم.»

قاسم فرسوده، معاون فرماندار گراش، با اشاره به مراجعه فراوان افراد برای برگزاری مراسم‌های ازدواج گفت: «در موج دوم، ما با عروسی‌ها مشکل داشتیم که دو عروسی کار را مشکل کرد. کسانی که الان مراجعه می‌کنند شش هفت ماه است که معطل هستند. فردی بوده که ۳۰ دیگ سفارش داده بود یعنی برای سه هزار نفر پخت داشت. ولی با اصرار زیاد ما به شش دیگ راضی شده است. یا فردی در نهایت با یک دیگ راضی شده است. ما باید وضعیت این‌ها را درک کنیم. به ویژه مراجعه به مسئولین بومی خیلی بیشتر است. اگر ما جهت ندهیم و هماهنگی نکنیم، می‌روند و در صحرا مراسم را برگزار می‌کنند و قانون‌شکنی می‌شود.»

گله‌داریان، جانشین ناحیه مقاومت بسیج گراش، گفت: «اگر تیم‌بندی انجام شود می‌توانیم شهر را تقسیم‌بندی کنیم. در بحث جشن‌ها قطعا در شیوع موثر است ولی مصوبه ما باید عاقلانه و قابل اجرا باشد و همه در اجرا کمک کنند. این اطلاع‌رسانی هم انجام شود که شرایط تغییر کرده است و با شرایط تازه زندگی‌شان را شروع کنند.»

جعفری، دبیر ستاد کرونا شهرستان، نیز گفت: «گزارش‌های مردمیِ زیادی در مورد برگزاری مراسم‌ها به ما می‌رسد ولی برای برخورد مشکل قانونی داریم.»

گسترش کرونا بین افغان‌ها 

چهاردهمین متوفی رسمی کرونا در گراش یک افغانستانی بود. مساح کنترل این بیماری بین افغان‌ها را از چالش‌های معاونت بهداشت دانست:‌ «افزایش ابتلای جمعیت افاغنه می‌تواند خطرناک باشد. بعد از فوت آن مورد افغان، ۱۳ مورد ابتلا جدید داشتیم که چون برخی غیر مجاز هستند، مراجعه نمی‌کنند. این افغان‌ها در جای دیگری کار می‌کنند و ساکن گراش هستند. بیشتر افغان‌ها تحت پوشش شبکه بهداشت هستند ولی برخی از افراد مبتلا حتی تحت پوشش هم نبودند.»

مساح نیز به مشکل اجرایی شدن مصوبات اشاره کرد: «بر اساس آمار، ما در بعضی گروه‌های حساس  وضعیت جالبی نداریم و نیاز به همکاری بیشتر داریم. ما بهترین مصوبات را داشته‌ایم ولی در اجرا با مشکل روبه‌رو هستیم.»

معاون بهداشت دانشکده با توجه به انواع بیماری‌های واگیر و غیر واگیر گفت: «تمام وقتِ ما را کرونا گرفته است. پوشش واکسن ما ۹۵ درصد بود که به خاطر کرونا کاهش یافته است. نباید تمام پرسنل بهداشت و درمان درگیر کرونا باشند و از موارد دیگر هم غافل نشویم.»

فرسوده، معاون سیاسی امنیتی فرمانداری گراش، گفت: «با توجه به شیوع کرونا بین اتباع خارجی، از طریق نیروی انتظامی طرح جمع‌آوری اتباع بیگانه اجرا شود.»

سرهنگ اسلامی مهر، فرمانده انتظامی شهرستان گراش، در مورد طرح جمع‌آوری اتباع خارجی گفت: «این موضوع در صورت اعلام آمادگی اردوگاه برای تحویل اتباع است. خود اردوگاه مدتی به خاطر کرونا تعطیل بود و جمع آوری اتباع انجام نمی‌شد. البته در خود شهرستان هم افرادی مخالف هستند چون دستگیری اتباع باعث کاهش تعداد کارگران ساختمانی می‌شود.»

در نهایت پیش‌نهاد شد از طریق اتاق اصناف به بنگاه‌ها در مورد اجاره به اتباع بیگانه بدون مجوز اخطار داده شود.

امام جمعه: تکلیف ستاد کرونای شهرستان مشخص نیست

امام جمعه با تشکر از تشکیل هفتگی ستاد کرونا در شهرستان گفت: «در ابتدای شیوع کرونا همه مجموعه‌ها همکاری کردند و خوب کنترل کردند. دوگانگی در برخورد وجود دارد. مثلا برای مجالس عزداری محدودیت می‌گذارند ولی مسیرها برای سفر و عیش و نوش باز است. مشکل ما در این است که اختیارات ستاد کرونا شهرستان مشخص نیست و تعیین تکلیف نشده است.»

بخشایش‌پور گفت: «نظارت بر بیماران ضعیف است و باید افرادی که مبتلا هستند پیگیری شود که از خانه خارج نشوند.»

امام جمعه خواهان نظارت شدیدتر از طرف رسانه‌ها شد: «اصحاب رسانه همکاری کرده‌اند ولی می‌توانند خیلی بهتر کار کنند و فقط به اخبار روابط عمومی دانشکده اکتفا نکنند. به جد حمله کنند به ضدفرهنگی که به وجود آمده و افراد مثلا در یک مغازه گعده می‌گیرند، ماسک هم ندارند و به ریش بقیه می‌خندند.»

منفرد، رییس مجمع خیرین سلامت، در سخنانی گلایه‌آمیز گفت: «وضعیت نسبتا مناسب در شهرستان ما حاصل همکاری و اهتمام خیرین است؛ اما هیچ‌کس از آن‌ها تقدیر نکرده است. خیرین ما با آن وضعیت بد اقتصادی خودشان به فکر مردم گراش و مردم شهرستان‌های دیگر هستند.»

مصوبات تمدید شد: عروسی‌ها همچنان ممنوع

مصوبات نهایی جلسه‌ی روز پنج‌شنبه اول آبان ستاد بیماری کرونا شهرستان گراش بیشتر تاکید بر مصوبات قبلی بود. ساعت بعد از برگزاری جلسه ستاد کرونا، وضعیت گراش از زرد به سفید تبدیل شد ولی تغییری در مصوبات ستاد ایجاد نکرد:

۱- با توجه به تصمیم ستاد استانی کرونا، دستگاه‌های اجرایی سطح شهرستان اقدام لازم را جهت اجرایی شدن محدودیت‌های چهل و یکمین جلسه ستاد استانی بیماری کرونا تا تاریخ ۹ آبان ۹۹ معمول دارند.

۲- تمامی مدارس سطح شهرستان گراش تا تاریخ ۹ آبان ۹۹ به صورت حضوری تعطیل است و آموزش‌ها باید به صورت مجازی ارائه شود.

۳- برگزاری تمامی مراسم‌های جمعی، اعم از عزا و عروسی در تالارها، باغ‌ها، رستوران‌ها و حتی منازل شخصی ممنوع می‌باشد و در صورت مشاهده و گزارش با فرد یا افراد متخلف برابر مقررات رفتار خواهد شد.

۴- طبخ و توزیع مواد غذایی و شیرینی‌جات به صورت انبوه و قبول سفارشات مجالس توسط رستوران‌ها، آشپزخانه‌ها و قنادی‌ها ممنوع است و در صورت مشاهده و گزارش برابر مقررات رفتار خواهد شد.

۵- نصب چادر و اتراق در کلیه بوستانها، پارک‌ها و کلیه نقاط سطح شهر ممنوع بوده و در صورت مشاهده برخورد خواهد شد.

۶- استفاده از ماسک در کلیه اماکن عمومی و فضاهای شهری الزامی می‌باشد و عدم رعایت اصول زدن ماسک از خانه تا خانه مصداق تخلف و تهدید علیه سلامت عمومی تلقی و برخورد قانونی خواهد شد.

۷- برگزاری مراسمات مذهبی شهادت و میلاد ائمه تنها در فضای باز مساجد، حسینیه‌ها و تکایا با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی مجاز می‌باشد و برگزاری هرگونه مراسم خانگی ممنوع می‌باشد.

۸- تشدید نظارت و بازرسی اتاق اصناف و معاونت بهداشتی بر کسبه و بازار و تاکید بر رعایت دستورالعمل های بهداشتی اعلامی از سوی وزارت بهداشت.

| مدیر رسانه‌های هفت‌برکه | مدیرمسئول پایگاه خبری هفت‌برکه | مدرس دوره‌های آموزش خبرنگاری

7 نظر

  1. چرا هی گیر می‌دین به عروسی‌ها و بعد ادعا می‌ کنید توی عزاداری ‌ها رعایت می‌ کنن. ملت که کر و کور نیستند مگه توی مدرسه علمیه رعایت شد؟ ستاد کرونا هم خودش رو به ندیدن زد.

    الان هم که ستاد کرونا عروسی‌ و عزاداری را ممنوع کرده ولی هیات سوگلی سپاه و امام جمعه توی نمازخونه مجمع و در محیط سربسته هفته‌ ای دو بار مراسم می گیرن. مگه خود شما مصوب نکردید مراسم ها در محیط سربسته نباشه؟ بعد امام جمعه می‌ آد از دوگانگی در برخوردها می گه. واقعا که؟!!!

  2. عروسی ها انجام میشه (همون طور که خیلی ها برگزار کردن) و شما هم فقط بگید نکنید ،نکنید
    اگه قراره قانونی بزارید ،سختگیرانه بزارید و بهش عمل کنید.

  3. باید یاد بگیریم با این ویروس زندگی کنیم، اینکه ممنوع بشه برای به فرض دو هفته دوباره که ممنوعیت ها برداشته شد دوباره همه برای مراسم گرفتن هجوم میارن و همین آش و همین کاسه است، اگه محدودیت باشه با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی بهتره تا کلا ممنوعش کنید، شاید تا چندین سال این ویروس باهامون باشه، نمیشه که زندگی رو تعطیل کرد.

  4. وقتی خود عضو ارشد مجموعه علوم پزشکی میاد عروسی می‌گیره ، از بقیه چه انتظاری دارین؟ الان به مردم بگی عروسی نگیرین، اولین حرفی که میزنن اینه که: چرا خود خانم دکتر فلانی رفته عروسی گرفته؟ اینا که فرهیخته و تحصیل کرده هستن باید رعایت کنن.

  5. والا ما بس که عادت کردیم به ماسک، تو خونه هم خیلی وقت ها زدیم و اصلا یادمون میره که از صورت برداریم. حتی دو تا بچه های کوچیکمم عادتشون دادم به ماسک. اما هر سوپری که میرم رو درش زده از ارائه خدمات به افراد بدون ماسک معذوریم. اما هم صاحب مغازه، هم اکثر مشتری ها بدون ماسک هستن. و جالبه یه جوری به ما نگاه می‌کنند که انگار با زدن ماسک خلاف شرع کردیم. اوایل خیلی سخت گرفته بودیم همه چیزو. اما الان باید زندگی کنیم با کرونا. اما با رعایت موارد بهداشتی.
    خانم دکتری که شما میفرمایید، من باهاش مصاحبه کردم و عروسی نبوده و در حد مراسم نامزدی بوده با تعداد معدودی مهمان و رعایت پروتکل های بهداشتی. ایشالله گزارشش رو هفته جدید میخونید. اما در کل نظر من اینه کاش ما هم یک اختیاراتی داشتیم که میتونستیم مقابله کنیم با افراد بدون ماسک. مخصوصا سوپر مارکت ها.

  6. ی خسته نباشید عرض کنم خدمت سرکار خانم(دکتر)موغلی و کل سیستم علوم پزشکی …
    فقط میخوام بدونم وقتی یکم آبان ماه ، اونم در زمانی ک ستاد کرونا برپایی عروسی ها رو ممنوع اعلام کرد …مراسم عروسی این خانم برگزار میشود آیا این عمل دهن کجی به مردم شریف گراش نیست…؟؟؟
    آیا وقتی عروسی یک پرسنل رده میانی دانشگاه برگزار میشه این دانشگاه کی و کجا و با چه کسی میخاد برخورد کنه…؟؟؟مبارکتون باشه خصوصا شما خانم(دکتر)

  7. از حرف های آقای فرسوده مشخصه فرمانداری در انجام اقدامات اصلی جلوگیری از شیوع کرونا مثل عروسی ها ناتوانه. مطمئنا بعد از دو سه هفته با توجه به این مراسم ها ، کرونا در گراش به اوج خودش میرسه و باز هم فرمانداری هیچ ایده ای جز تعطیلی کسب و کارهای شهر نداره. ما چه گناهی کردیم که باید از نون زن و بچمون بزنیم تا یه عده به عیش و نوششون برسن. شمایی که میخاهید مراسم بگیرین یه ماه صبر کنین تا اوضاع پایدارتر بشه و بعدش مراسمتون رو برگزار کنین. رعایت پروتکل بهداشتی توی عروسی و مراسم ها فقط یه شعاره که در واقعیت عملی نمیشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 نظر
scroll to top