بستن

شب مهتابی، صحن حسینیه، شعر عاشورایی

هفت‌برکه: زیر مهتاب شب ۱۴ محرم، دهمین شب شعر عاشورایی گراش در صحن حسینیه ابوالفضل(ع) برگزار شد.

به گزارش هفت‌برکه ۱۲ شهریور ۱۳۹۹ بعد از چند سال تعطیلی یک بار دیگر ۱۲ شاعر از شهرستان‌های گراش، لارستان و لامرد گردهم آمدند. زمانی معاون فرماندار گراش، ستاری فرمانده ناحیه سپاه گراش، فضلی بخشدار مرکزی، آیینه‌افروز رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گراش از جمله مدیران و مسئولان حاضر در جمع شاعران بودند.

بعد از قرائت قران برنامه با اجرای گروه سنج و دمام‌زنی جوانان قمر بنی‌ هاشم(ع) آغاز شد و علی داوری‌فرد شاعر گراشی با چند رباعی آغازگر شعرخوانی دهمین شب شعر عاشورایی گراش بود.

راضیه سیاح با شعر «ای که سرادارترین بی سر صحرای غمی» و بعد از او برادرش محمد جواد سیاح به روی صحنه رفتند. 

حنظله ربانی از شهرستان لامرد مهمان ویژه این شب شعر بود. ربانی با چند رباعی در شب شعر حضور داشت. او در یک از رباعی‌ها سروده است:‌ «در سینه ی خود هزار طوفان داریم/ توفیق کم است و غم فراوان داریم/ آن قدر غریب است محرّم امسال /که هر شب آن، شام غریبان داریم.»

در میانه برنامه گروه سرود نوجوانان روایت آفتا سرود «انتظار یار» را اجرا کردند.

ناظره بیغرض از لار با سه شعر در جمع شاعران حضور داشت: «ماه ای ماه که بر گرد حرم می‌چرخی/ شرف‌الشمس منی دور و برم می‌چرخی»

علی سپهر نخستین شاعر جمع بود که با شعری گراشی پشت تریبون قرار گرفت.

فرمانده سپاه: مخاطب شعر عاشورایی کل بشریت است

سرهنگ ستاری فرمانده ناحیه مقاومت سپاه گراش در سخنانی کوتاه با تسلیت ایام شهادت گفت: «دعای ما این است خدای متعال به حق امام حسین همه ما را عاقبت به خیر کند. در شب شعر فرصتی است از نگاه عاطفی و همراه با معرفت شاعران استفاده کرد.»

ستاری با اشاره به ظرفیت‌های شعر آیینی گفت: «در شعرهای آیینی وقتی یک مقام عظیم روحانی در حد سیدالشهدا(ع) را معرفی می‌کنی نیاز به یک معرفت درونی دارد که در اشعار بزرگوار حاضر در این شب شعر نیز موج می‌زد.»

فرمانده ناحیه مقاومت سپاه گراش گفت: »مخاطب عاشورا کل بشریت است و مخاطب اشعار شما نیز همه انسان‌ها هستند. خوشا به حال شاعرانی که به این ابزار می‌توانند ساعت‌ها منبر و پژوهش را در قالب یک بیت شعر عرضه کنند. شعرهایی که از دل پاک شاعران بر می‌خیزد.»

سرهنگ ستاری با تاکید بر حفظ اصول گفت:‌‌«جوانان و نوجوانان اماج حملاتی هستند که از مسیر امام حسین منحرف شوند. دشمنان هم می‌دانند اگر جوانان و حتی مسن‌ترها زیر علم امام حسین(ع) قرار بگیرند در برابر این حملات مصونیت خواهند داشت. در فضای جدید طبق همون اصول باید تکنیک‌های جدید را به کار بگیریم.»

جواد راهپیما شاعر گراشی ساکن امارات با یک غزل و یک مثنوی و بعد از مدت‌ها در جمع شاعران گراش حضور داشت. صدیقه رنجبر از فداغ، بتول نادرپور از گراش نیز دو شاعر دیگر این شب مهتابی بودند.

عبدالرضا مفتوحی از لار بعد از خواندن یک دوبیتی از طرف خلیل روینا یک مثنوی لاری از زبان یک مادر شهید را خواند تا دومین شاعری باشد که شهادت را با شعری محلی می‌سراید

صادق رحمانی با چهار غزل پایان‌بخش شعرخوانی شاعران بود. غزل پایانی او شعر معروف «دست تو» بود. رحمانی گفت: «من این شعر را در دهه هفتاد گفتم و شاعران مختلف به استقبال آن رفتند. سال ۹۱ یکی از دوستان زنگ زد که حاج محمود کریمی شعرت را خوانده است. من گفتم این شعر دیگر سروده من نیست.»

در بخش پایانی با اهدای لوح سپاس از شاعران حاضر در شب شعر تقدیر شد. کانون فرهنگی مذهبی روایت آفتاب، موسسه فرهنگی هنری هفت‌برکه، انجمن اهل قلم گراش، بسیج هنرمندان، قرار گاه سپاه گراش، شبکه جوانان رضوی و حسینیه حضرت ابوالفضل(ع) این شب شعر را با مجوز اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گراش برگزار کردند.

 

سردبیر پایگاه خبری هفت‌برکه عضو هیات مدیره موسسه فرهنگی هنری هفت‌برکه گراش دکترای ادبیات انگلیسی از دانشگاه تهران

1 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 نظر
scroll to top