بستن

معادلات جهانی در بوته‌ی آزمایش کرونا

جواد خدادادی: با شروع انتشار ویروس کرونا در چین، جهان در سال ۲۰۲۰ دستخوش تغییرات عمده‌ای شد. شاید یک سال قبل، تصور دنیای کرونازده‌ی کنونی غیر قابل باور و دور از ذهن بود. ولی کرونا و تبعات آن به مسیر خود ادامه می‌دهد. تقریبا تمام معادلات سیاسی، اعتقادی و اقتصادی در بوته‌ی آزمایش قرار گرفته‌اند و به ناچار در بعضی مواقع سرافکنده بیرون آمده‌اند.

همه و همه چشم انتظار به جوامع پزشکی دوخته‌اند. از آنجا که همه در مسیر یک سیکل تعاملی هستند، هر روز که جهان مدرن در راه حل مبارزه با کرونا سپری می‌کند، بیشتر نیاز به بازنگری در سه‌گانه‌ی اقتصاد، اعتقاد و سیاست احساس می‌شود و دنیای کوچکتری را در این دهکده‌ی جهانی لمس می‌کنیم که از مسیر پر پیچ و خم راه را می‌جوید. هنوز خیلی زود است که هزینه‌های انتشار و گسترش ویروس کرونا را محاسبه کنیم. کرونا هزینه‌های اقتصادی زیادی را بر دوش جامعه جهانی گذاشته، تقابل‌های سیاسی غیر قابل پیش‌بینی آفریده، و اعتقادات چندین هزارساله‌ی انسان‌های اولیه را به یک‌باره فرو ریخته است.

از تغییر رویه‌ی خرید مردم و رونق گرفتن کسب‌وکارهای الکترونیکی تا بی‌اعتبار شدن خدای هندوها، همه و همه نویدبخش اصلاح جامع مدرن است. از واکنش‌های غیر قابل پیش‌بینی، به امید کنترل کرونا، روزها و شب‌ها را سپری می‌کنیم. پویش‌های اجتماعی، کمک‌های اقتصادی، فرهنگ‌سازی و ارزش گذاشتن به بعد انسانیت جوامع بشری به یک‌باره بیشتر شبکه‌های اجتماعی و اخبار را فرا گرفت و ترند اول دنیای مجازی شد. از فرهنگ استفاده از ماسک و دستکش تا بازیافت آنها. خیلی‌ها بعد روانی این مسائل را واکاری می‌کنند.

در هر صورت، قرار نیست دنیا متوقف شود و جهان به مسیر خود در این تلاطم ادامه می‌دهد. در این میان، این امید به آینده است که به ما قدرت می‌دهد تا مشکلات را پشت سر بگذاریم و مسیری نو و جدیدی را پیدا کنیم.

 

مطالبی و عکس‌هایی که خوانندگان گریشنا و نشریه افسانه ارسال کرده‌اند.

1 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 نظر
scroll to top