هفت برکه: مراسم عزاداری دهه محرم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و با نظارت ستاد کرونا شهرستان گراش برگزار خواهد شد.

سه‌شنبه چهاردهم مردادماه ۹۹ جلسه ستاد کرونا ویژه برگزاری مراسمات عزاداری محرم با حضور اصغر فرودی، فرماندار شهرستان گراش، سید محمدباقر بخشایش‌پور،‌ امام جمعه  گراش و دیگر روسای ادارات و نهادها ساعت ۱۰ صبح در سالن جلسات فرمانداری برگزار شد.

ممنوعیت برگزاری سینه‌زنی سنتی گراش، روضه‌خوانی در منازل، مراسم شیرخوارگان، تعزیه و برپایی موکب مهمترین ممنوعیت‌های اعمال شده از سوی ستاد کرونا شهرستان است. زنجیرزنی در فضای باز و به صورت ثابت خواهد بود و جرکت و تجمع هیات‌ها نیز ممنوع است.

13990514 Corona Moharram 1

فرودی: استفاده از ماسک مجدد رو به کاهش است

اصغر فرودی، فرماندار شهرستان گراش با اشاره به اینکه آمار مبتلایان به کرونا در شهرستان گراش رو به کاهش است ولی وضعیت همچنان قرمز است گفت:‌ «در شهرستان گراش موج دوم باعث شد به مرحله خطرناکی برسیم و روزانه ۵۰ نفر مبتلا داشته باشیم. همه عزیزان زحمت کشیدند و اصناف همکاری لازم را با ستاد کرونا داشت. در حال حاضر تست‌های مثبت اعلام شده به زیر ۱۰ نفر رسیده است و تعداد بیماران بستری در بیمارستان هم ۱۰ نفر هستند که همه این‌ها به خاطر تشدید تعطیلی اصناف و رعایت‌ موارد بهداشتی است.»

فرماندار شهرستان گراش با بیان اینکه وضعیت شهرستان گراش همچنان قرمز است اظهار داشت:‌ «خیلی از مردم با شناخت علائم به پزشک و بیمارستان مراجعه نمی‌کنند و جز این آمار نیستند پس قطعا آمار مبتلایان بیشتر از این‌هاست و وضعیت شهرستان همچنان قرمز است و باید به تعطیلی برخی اصناف پر خطر، مراسمات و تجمعات ادامه دهیم و رعایت پروتکل‌های بهداشتی تشدید شود. در جلسه قبلی گفتیم که ۷۰ درصد مردم از ماسک استفاده می‌کنند ولی در بازدید میدانی که در چند روز گذشته داشتم این آمار رو به کاهش است.»

فرودی در پایان اظهار داشت:‌‌ «براساس سی‌امین جلسه ستاد ملی  کرونا تصمیماتی برای دهه محرم اتخاذ شده است. فرمایشات مقام معظم رهبری بسیار کارگشا و موثر بوده است. تبعیت از ستاد ملی کرونا و تبعیت از کارشناسان بهداشت که باید عمل و رعایت شود. کلیات کار مستحضر هستید که عزاداری‌های برقرار است ولی با رعایت پروتکل‌ها و مورد بعد تشکیل کارگروه عزاداری است، عزاداری‌ها باید به صورت عمومی و با کاهش زمان باشد و در مجالس خصوصی مراسمی برگزار نشود، رعایت فاصله اجتماعی، استفاده از ماسک و مواد ضدعفونی کننده، استفاده از صندلی به جای فرش، پذیرایی ممنوع است و فقط استفاده از آب معدنی‌های کوچیک ضدعفونی شده بلامانع است. مراسم در مکان رو باز برگزار شود و  برگزاری در داخل مساجد و منازل ممنوع است. بهتر است پخت انجام نشود و به صورت بسته‌های معیشتی توزیع شود ولی اگر هیات به پخت اصرار دارند بهتر است توزیع غذا به صورت ارسال به منازل باشد نه توزیع در هیات‌ها، برگزاری تعزیه و مراسم شیرخوارگان ممنوع است.»

بخشایش‌پور: شور حسینی باید برگزار شود

سید محمدباقر بخشایش‌پور، امام جمعه گراش با اشاره به اینکه عید غدیر نزدیک است گفت:‌« نقش ادارات و نهادها باید در این اعیاد پررنگ باشد، اعیاد قربان تا غدیر حدالقلش این است شهر و ادارات آذین‌بندی شود، بخشی از این اتفاق عرق ملی، دینی و مذهبی ماست و بخشی هم تکلیف شرعی ما برحسب ارادتی که به امیرالمومنین (ع) داریم. شهر سوت و کور نباش، جوانان و هیات‌های مذهبی نقش خود را ایفا کردند ولی رنگ و روی غدیر در ادارات ضعیف است. مجموعه بهداشت و درمان به اتفاق برای مقابله با کرونا همکاری داشتند و اگر کوتاهی و قصوری هم است از سمت مردم است که رعایت نمی‌کنند. نظارت‌ها باید قوی باشد.»

امام جمعه شهر گراش با بیان اینکه شور حسینی باید برقرار باشد، افزود:‌ «فرصت چندانی برای تصمیم‌گیری برای دهه محرم باقی نمانده و بنا به فرموده مقام معظم رهبری تصمیم با ستاد ملی کرونا است ولی باید عنایت داشته باشیم که شور حسینی برقرار باشد. مجموعه‌های فرهنگی و هیات‌های مذهبی ما دلسوز هستند و بسیاری از مناسبات مهم را برگزار نکردند ولی شور حسینی باید برگزار شود با رعایت همین پروتکل‌های بهداشتی.»

۱۲۴ نفر مبتلا در مجموعه علوم پزشکی 

دکتر سید جواد محقق، با اشاره به آمار کرونا در شهرستان گراش گفت: « تعداد ۱۰ نفر فوتی تاکنون داشته‌ایم که طبق کدملی که مربوط به همان شهر باشد آمار فوتی در نظر گرفته می‌شود. متوسط شیوع روزانه در حال حاضر ۱۰ نفر است و در حال حاضر ۱۳ نفر در بیمارستان گراش بستری هستند که ۳ نفرشان با تست منفی هستند که تا روزهای آینده مشخص خواهد شد. تا کنون ۱۲۴ نفر از پرسنل علوم پزشکی تستشان مثبت شده است.»

دکتر محقق با بیان اینکه لازمه برگزاری عزاداری‌های محرم رعایت پروتکل‌های بهداشتی است افزود:‌ «با توجه به جلسه ستاد کرونا در دانشکده علوم پزشکی گراش و اعلام ستاد ملی کرونا که بخشنامه بعدا به اطلاع خواهد رسید پیشنهاد می‌کنیم عزاداری به صورت دسته جات سنتی ممنوع و در مکان باز، به صورت ثابت و با فاصله برگزار شود. همچنین روضه‌خوانی در منازل ممنوع شود چون نظارتی روی این موضوع نیست. توزیع غذای نذری ممنوع و به صورت جیره‌های غذایی در بین نیازمند توزیع شود. استفاده از ماسک، رعایت فاصله اجتماعی و شست و شوی مداوم دست‌های از اصل‌های مهمی است که باید رعایت شود.»

دکتر محقق در پایان اظهار داشت:‌ «با توجه به ترسی که بین مردم برای مراجعه به بیمارستان به وجود آمده است متاسفانه در خیلی از موارد اورژانسی هم بیمار به بیمارستان مراجعه نمی‌کند با این دید که بیمارستان آلوده به ویروس کرونا است و با عدم مراجعه آن زمان طلایی برای درمان را از دست می‌دهند. دانشکده و پرسنل بیمارستان در این قضیه بی تقصیر نیستند و حتما با انتشار کلیپ‌های جدید به این موضوع خواهیم پرداخت.»

13990514 Corona Amar

تدفین‌ها بر خلاف پروتکل نبوده است

دکتر احمد عبدالهی، رئیس دانشکده علوم پزشکی گراش ضمن تشکر از بابت احوال‌پرسی و پیگیری مردم در مدت بستری خود در بیمارستان گفت:‌ «در طول مدت بستری من، مردم خیلی لطف داشتند و پیگیری می‌کردند که از این بابت کمال تشکر را دارم. با توجه به دستور وزیر بهداشت و ستاد ملی کرونا از این پس رئیس دانشکده علوم پزشکی عضو ستاد مبارزه با کرونا نیست و به صورت غیرمستقیم به فعالیت ادامه خواهیم داد، وظیفه اصلی آموزش دانشجویان و درمان است که کم‌کم به بحران تبدیل می‌شود و بحرانی فراتر از کرونا جامعه را تهدید می‌کند. از این پس تصمیم گیرنده شما هستید. عمل‌های بیمارستان گراش و آنژیوگرافی مجدد در بیمارستان گراش شروع به کار کرده است. نقش وزارت بهداشت زین پس نظارتی خواهد بود.»

قاسم‌ فرسوده، معاون سیاسی امنیتی فرمانداری گراش در ادامه جلسه خطاب به مسئولین دانشکده علوم پزشکی جویای نحوه تدفین و تمایز یکی از متوفیان اخیر شهرستان گراش به دلیل کرونا با دیگر متوفیان شد که دکتر طیبه مهروری در پاسخ گفت‌ :‌«نحوه تدفین متوفیان بر اثر کرونا تغییری نکرده و ابتدا هم این وجود داشت، طبق همان پروتکل‌های بهداشتی سابق انجام می‌شود و دفن مرحوم دیانت در کنار دیگر قبور خانوادگی بر خلاف پروتکل‌های بهداشتی نبوده است.»

در پایان جلسه مراسم تودیع و معارفه مسئول بسیج دانش‌آموزی و بسیج ادارات برگزار شد. نجفی جایگزین اسماعیلی در بسیج ادارات و اصناف شهرستان شد و اسماعیلی به فرماندهی بسیج دانش آموزی منصوب گردید.

مهمترین مصوبات نخستین جلسه ستاد کرونا با موضوع برپایی عزاداری محرم به این شرح است:

۱- تصمیمات اتخاذ شده در خصوص برگزاری مراسم عزاداری مختص به دهه اول ماه محرم می باشد.

۲- در خصوص برگزاری مراسم روز تاسوعا و عاشورا تصمیمات لازم در جلسات بعدی ستاد کرونا شهرستان اتخاذ خواهد شد.

۳- باتوجه به این که پروتکل های بهداشتی برگزاری مراسم عزاداری دهه اول ماه محرم هنوز از سوی وزارت بهداشت اعلام نشده است، در خصوص جزئیات دستورالعمل های بهداشتی تصمیمات لازم در جلسه آتی ستاد کرونا اتخاذ خواهد شد.

۴- برگزاری مراسمات عزاداری به صورت عمومی در فضای باز با رعایت اصول کاهش زمان مراسم، تجمع حداقلی و رعایت فاصله اجتماعی و استفاده مستمر از ماسک انجام می‌شود.

۵- فضای باز مدارس، دانشگاه‌ها، پارک‌ها و زمین‌های ورزشی در صورت درخواست هیئت ها جهت عزاداری در اختیار آنها قرار گیرد.

۶- تمهیداتی انجام پذیرد که در هنگام ورود و خروج عزاداران از مجالس تجمع مردم نباشد. مردم به نوبت و با فاصله وارد یا خارج شوند.

۷- مسئول برگزاری مراسم عمومی باید نسبت به رعایت کامل ضوابط بهداشتی، تعداد شرکت کنندگان، زمان برگزاری و نحوه پذیرایی متعهد شود.

۸- برگزاری مراسم عزاداری و روضه خوانی در منازل ممنوع است و در صورتی که اشخاص مایل باشند میتوانند در فضای باز محلات با اخذ مجوز از اداره تبلیغات اسلامی شهرستان و رعایت دستورالعمل های بهداشتی اقدام به برگزاری مراسم عزاداری نمایند.

۹- پیشنهاد می‌گردد تعداد هیات در سطح شهرستان افزایش یابد تا با افزایش هیات ها از تجمع بیشتر مردم در یک مکان جلوگیری گردد.

۱۰- حرکت هیئت‌ها از یک مکان به مکان دیگر و تجمع هیأت‌ها ممنوع است و نباید صورت بگیرد.

۱۱- هیات زنجیر زنی با رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله اجتماعی در صورتی مجاز به برگزاری مراسم هستند که در یک مکان ثابت عزاداری نمایند.

۱۲- برگزاری مراسم تعزیه‌خوانی و مراسم شیرخوارگان حسینی در سطح شهرستان ممنوع می باشد.

۱۳- برگزاری مراسم سینه زنی سنتی در شهرستان گراش ممنوع می باشد.

۱۴- افراد مسن و دارای بیماری‌های مزمن در منزل عزاداری کنند و در مجالس عمومی به هیچ وجه شرکت نکنند.

۱۵- هرگونه پذیرایی در جریان برگزاری مراسم عزاداری ممنوع است.

۱۶- برپایی هرگونه موکب جهت پذیرایی از عزاداران و توزیع چای و شربت در سطح شهرستان گراش ممنوع می باشد.

۱۷- حتی‌الامکان نذورات حسینی در ادامه کمک های مومنانه ومواسات و همدلی ادای نذر گردد و کالاها و ارزاق تهیه شده بصورت خام بسته‌بندی و بین نیازمندان توزیع گردد .

۱۸- اگر در جایی نذر غیر قابل تغییر بود، با نظارت کارشناس بهداشتی پخت و توزیع صورت بگیرد و به صورت بیرون بر در ظرف‌های یک بار مصرف بسته‌بندی و درب منازل اهالی محل توزیع گردد.

۱۹- برنامه های ابتکاری از طریق فضای مجازی توسط هیئت های مذهبی و متولیان فرهنگی شهرستان پیش‌بینی و در دهه اول محرم اجرا گردد.

۲۰- جهت اجرای دستورالعمل‌ها تیم بازرسی متشکل از نماینده حوزه علمیه برادران گراش، معاونت بهداشت دانشکده علوم پزشکی گراش، اداره تبلیغات اسلامی و هیات مذهبی شهرستان تشکیل و بر رعایت دستورالعمل ها و پروتکل های بهداشتی در هیات مذهبی نظارت نمایند.

Corona Amar