بستن

اسب‌های گراش شناسنامه‌ی الکترونیکی گرفتند

هفت‌برکه – گریشنا: عملیات میکروچیپ‌گذاری اسب‌ها با حضور نمایندگان فدراسیون سوارکاری در گراش انجام شد.

به گزارش سلمان مهرابی، رییس هیات سوارکاری شهرستان گراش، در روزهای یکشنبه و دوشنبه، دوم و سوم تیرماه ۱۳۹۹، برای ٨٩ راس اسب از نژادهای دره شوری، عرب، کرد و فلات، عملیات میکروچیپ‌گذاری و نمونه‌گیری در گراش انجام شد. مهرابی درباره لزوم این عملیات گفت: «با توجه به این که شهرستان گراش به لحاظ تعداد اسب و غنای نژادی از شهرستان‌های برتر استان فارس است، این عمل باعث می‌شود برای این اسب‌ها بانک اطلاعاتی تشکیل شود و در فدراسیون می‌توان به تمامی اطلاعات اسب‌ها دست یافت.»

رییس هیات سوارکاری گراش این میکروچیپ‌ها را به کارت ملی تشبیه می‌کند و در توضیح این عملیات می‌گوید: «میکروچیپ‌گذاری در حقیقت برای تشخیص هویت منحصربه‌فرد هر اسب انجام می‌شود. میکروچیپ یا ریزتراشه به اندازه یک دانه برنج و عاری از هرگونه منبع الکتریکی است. این میکروچیپ در قسمت خاصی از گردن اسب با عملی که شبیه به واکسیناسیون بوده و بسیار ساده و بدون درد است کاشته می‌شود. هر میکروچیپ دارای یک کد اختصاصی است که در زمان ساخت توسط اشعه لیزر طراحی می گردد. این کدها غیر قابل تغییر و یا جایگزینی بوده و در تمام مراحل حیات اسب به عنوان عامل دقیق شناسایی استفاده می‌شود. میکروچیپ در داخل محفظه شیشه‌ای که قابلیت تطابق با بافت زنده موجود را دارد قرار می‌گیرد. این محفظه از ایجاد واکنش‌های ایمنی جاندار جلوگیری می‌نماید. لذا میکروچیپ تا انتهای عمر جاندار در بدن بدون هیچ‌گونه عارضه‌ای باقی می‌ماند. دستگاه بازخوان، میکروچیپ را توسط امواج رادیویی فعال نموده و امواج برگشتی به دستگاه، کد اختصاصی میکروچیپ را تعیین می‌نماید.»

به گفته مهرابی، در بین شهرستان‌هایی که بیشترین متقاضی را برای نصب این میکروچیپ‌ها دارند، شهرستان گراش بعد از شیراز و زرقان در رتبه سوم قرار دارد. او اضافه می‌کند که علاوه بر مرکز شهرستان، روستاهای حسین‌آباد و زینل‌آباد هم پیشرفت‌های خوبی در حوزه اسب داشته‌اند.

هیات سوارکاری استان فارس (اینجا) نیز در گزارشی نوشته است: «با هدف شناسنامه‌دار نمودن اسب‌های ورزشی در استان فارس، عملیات میکروچیپ‌گذاری و نمونه‌گیری اسب‌های ورزشی در سطح استان فارس با حضور کارشناسان شورای تبارنامه معاونت فنی فدراسیون سوارکاری از یکم تا ۱۰ تیرماه انجام خواهد شد.»

کریم نام‌آور، نماینده معاونت فنی فدراسیون سوارکاری در استان فارس، در این خصوص گفت: «با توجه به عضویت فدراسیون سوارکاری جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون جهانی سوارکاری و لزوم رعایت پروتکل‌ها و قوانین جهانی سوارکاری در رویدادها و مسابقات ورزشی سوارکاری در سطح کشور، ورود کلیه اسب‌های ورزشی به میادین و رویدادهای سوارکاری، جشنواره‌های زیبایی، مسابقات شو سواره در کلیه نقاط کشور و درکلیه سطوح باشگاهی، شهرستانی، استانی، ملی، جهانی با داشتن میکروچیپ و شناسنامه ورزشی معتبر صادره از معاونت فنی فدراسیون سوارکاری امکان‌پذیر خواهد بود و از ورود اسب‌هایی که شناسنامه ورزشی و میکروچیپ فدراسیون سوارکاری را نداشته باشند، جلوگیری به عمل خواهد آمد.» او اضافه کرد: «در سال‌های ۹۶ و ۹۷ بالغ بر ۱۲۰۰راس اسب در نژادهای مختلف در شهرستان‌های استان فارس نمونه‌گیری و میکروچیپ‌گذاری شدند.»

سردبیر پایگاه خبری هفت‌برکه عضو هیات مدیره موسسه فرهنگی هنری هفت‌برکه گراش دکترای ادبیات انگلیسی از دانشگاه تهران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top