بستن

تجربه‌ی‌ اوز: همکاری مردم و شهرداری برای جمع‌آوری سگ‌های ولگرد

هفت‌برکه – شیدا شرقی:  موضوع سگ‌های ولگرد در کوچه پس کوچه‌های شهر گراش هر چند یک موضوع قدیمی اما همچنان داغ است. مساله‌ای که شهروندان با پیام‌های مردمی و ارسال فیلم و عکس به دنبال حل آن هستند. 

این مساله در محدوده شهر مانند شهرک‌های فرهنگیان، ایمان، پاسداران، مسکن مهر و انتهای خیابان بسیج، درمانگاه و آبیاری به شدت مشهود است. 

بعد از تعطیل شدن پناهگاه خلقت گراش با مدیریت حبیب بهار که صورت داوطلبانه اقدام به جمع آوری سگ‌های ولگرد کرده بود، تعداد سگ‌ها در شهر افزایش چشم‌گیری داشته است و روزانه حملات و گزارش‌های مختلفی از سوی مردم دریافت می‌شود. (خبر پناهگاه خلقت) مردادماه سال گذشته اعلام شد وظیفه جمع‌آوری سگ‌ها ولگرد به شرکت پیمانکار خدمات شهرداری گراش واگذار شده است. (خبر در گریشنا) اما نتیجه برای شهروندان رضایت بخش نبود. 

مساله سگ‌های ولگرد خاص گراش نیست و این معضل در شهرهای اطراف هم دیده می‌شود، در این میان شهرداری اوز در جمع‌آوری سگ‌های ولگرد موفق‌تر از دیگر شهرداری‌های منطقه بود است. برای شناخت تجربه شهر اوز گفتگو گریشنا با مهندس مسعود کراماتی، شهردار اوز را بخوانید:

 

 

گریشنا: پروژه جمع آوری سگ‌های ولگرد در اوز از کی آغاز شده؟

کراماتی: سگ‌های ولگرد در اوز همچون سایر شهرهای اطراف افزایش چشم‌گیری داشته است به همین جهت از دو سال پیش شهرداری اقدام به جمع سگ‌ها کرد. متولی اصلی این پروژه شهرداری اوز است و تحویل بخش خصوصی نیست.

گریشنا:‌ جمع‌آوری سگ‌ها به چه شکل انجام می‌شود؟

کراماتی: سگ‌ها به صورت زنده‌گیری توسط مردم یا نیروهای خدمات شهرداری جمع‌آوری می‌شود و در پناهگاه نگهداری می‌شود. زنده‌گیری سگ‌ها بسیار سخت است و برای هر قلاده سگ هم که توسط مردم به شهرداری تحویل داده شود ۶۰ هزار تومان پرداخت می‌شود.

گریشنا: میزان هزینه­‌ها برای انجام این کار چقدر بوده است؟

کراماتی: ‌اگر به کل هزینه اشاره شود تا کنون بیش از ۲۰۰ میلیون تومان هزینه شده است که شامل احداث محل نگهداری سگ‌های ولگرد که البته با فنس‌کشی انجام شده است. بطور روزانه نیز پناهگاه هزینه‌هایی در بردارد که شامل تأمین غذا و آب، نگهبانی و اصلاح فنس‌ها و زنده‌گیری که این قسمت مشکل ترین مرحله است و بابت هر قلاده سگ شهرداری ۶۰ هزار تومان پرداخت می­‌کند که متأسفانه اشخاص حقیقی پس از مدت کوتاهی از این کار صرفنظر می­‌کنند لذا این کار را با کمک تعدادی از پرسنل خدمات شهری انجام می­‌دهیم و حق الزحمه ایشان را نیز برابر اشخاص حقیقی، پرداخت می‌­کنیم.

گریشنا: به نظر خودتان تا چه اندازه این پروژه موفق بوده؟

کراماتی:‌ البته این کار کاملاً به صورت ابتدایی و پر هزینه و وقت‌گیر برای شهرداری است؛ ضمن اینکه متأسفانه شهرداری‌ها امکانات لازم برای زنده‌گیری به صورت استاندارد را ندارند و فقط پرسنل شهرداری جهت خدمت به شهروندان با حداکثر تلاش خود این کار را انجام می­‌دهند و در مورد میزان موفقیت نمی‌­توان گفت که کار بسیار موفق است اما حداقل از تردد زیاد سگ‌های ولگرد در شهر بسیار کاسته شده است. اما شهروندان عزیز، لایق خدمات بهتر و شایسته­‌تری هستند.

گریشنا: سگ‌ها بعد از جمع‌آوری در کجا نگهداری می‌شوند؟

کراماتی: ما در کنار سایت زباله محلی برای نگهداری سگ‌های ولگرد با ایجاد فنس کشی و سایبان آماده کرده‌ایم.

گریشنا: در احداث این پناهگاه چه نهادهایی همکاری داشته‌اند؟

مدیریت پناهگاه با شهرداری اوز است و مردم فهیم و با فرهنگ اوز همکاری بسیار خوبی در این خصوص با شهرداری داشته‌اند. باید از خانم دکتر نوروزی، دامپزشک شهرستان اوز تشکر کنم که با شهرداری، همکاری صمیمانه­‌ای دارند و برای جلوگیری از بیماری و واکسن سگ‌ها همیشه در کنار شهرداری حضور دارند. از شهروندان با فرهنگ و حامی حیوانات که در تهیه غذای سگ‌ها و مشارکت در احداث محل نگهداری با شهرداری همکاری کرده و می­‌کنند، تشکر و قدردانی می­‌کنیم. حتی در محوطه شهرداری یک عدد فریزر از محل کمک‌های مردمی قرار داه‌ایم که شهروندان غذای اضافی سفره خود را در آن قرار داده و به صورت روزانه برای غذای سگ‌ها به محل نگهداری سگها برده می­‌شود. برای تهیه نان و پسماندهای گوشتی از کشتارگاه و مغازه‌­های پروتئینی خریداری می­‌کنیم.

گریشنا: آیا در این مورد نمی‌شود بین شهرداری‌ها همکاری به وجود بیاید؟

 دستورالعملی که سازمان شهرداری‌ها برای زنده‌گیری ابلاغ کرده است، فعلاً برای شهرداری‌های در حد اوز امکان پذیر نمی­‌باشد؛ چون نیاز به یک محل به صورت درمانگاه و پرسنل و ماشین و اتاق عقیم کردن سگ‌ها دارد. اگر با همکاری شهرداری‌های همجوار نسبت به ساخت یک باب از این درمانگاه ­ها اقدام کنیم شاید یکی از مشکلات کل منطقه تا حدودی برطرف شود. با توجه به اینکه ما اقدام به جمع­‌آوری سگهای ولگرد کرده­‌ایم، متأسفانه مشاهده می­‌شود که از اطراف سگ‌هایی را آورده و شبانه در شهر آزاد می­‌کنند. که این عمل غیر اخلاقی و باعث هدر رفتن زحمات کارکنان شهرداری اوز می‌­شود و هزینه و کار اضافی به شهرداری اوز تحمیل می­‌گردد.

خبرنگار حوزه شهری و اداری هفت‌برکه عضو هیات مدیره انجمن دوببله و گویندگی گراش

5 نظر

  1. مسئولین اوز به فکر همکاری با مردمشون هستند، مسئولین ما به فکر پرونده سازی برای جوانان و به زندان انداختن فعالان اجتماعی.
    الملک یبقی مع الکفر
    ولا یبقی مع الظلم

  2. به نظرم اگر این سگ ها را بعد از اینکه گرفتند با ماشین به بیابان های مرزی انتقال بدهند عالی هست .معمولا مناطق مرزی جولانگاه سگ ها هست .من چندین بار در میدان شهید بهشتی یا میدان بیمارستان گراش به کرات دیدم که سگ اونجا خوابیده .حتی میدان و فضای سبز سمت اوز که اونجا سگ زیاد هست . باید برای این کار بودجه و برنامه ای شهرداری داشته باشد که فضا گراش را آلوده کرده اند .سگ ها علاوه بر اینکه فضای شهر را زشت می کنند باعث خطرات جاده ای می شوند و هم چنین بعضی سگ ها هار هستند و باعث حمله ور شدن به کودکان می شوند .

  3. سلام شهرداری اوز کار نیکویی انجام داده است اما این هدر دارن سمایه و وقت شهرداری است شایر ۲۰۰ میلیون گفته شه برای شهرداری پولی نیست ولی ما ۱۰ میلیون طلب از شهزداری داریم ۲ سال است پرداخت نمی کند.
    بهترین راه حل از بین بردن حیوان موذی است حیوانی که آزار رساند و باعث بیماری شود باید از بین برود. یا هم اگر طرفدار حیوانات هستند امکان سود آوری از انها را ایجاد کنند مثلا با صادز کردن آنها یا فروش آنها

  4. همه مخلوقات یک خالقیم..دعا میکنم هرکس به هرنیت ازاری برسونه به این طفلیا تا روزی که زنده ست تقاص پس بده و نمیره..موجودی ترسناک تر از ادمی وجود نداره.دنیادار مکافاته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 نظر
scroll to top